abonnement Unibet Coolblue
pi_70354008
quote:
Brein beschouwt gereedschap als tijdelijk lichaamsdeel
Uitgegeven: 23 juni 2009 08:08
Laatst gewijzigd: 23 juni 2009 08:10

AMSTERDAM - Als je een stuk gereedschap gebruikt, beschouwen je hersenen dat instrument tijdelijk als een deel van je lichaam. Dat blijkt uit een experiment van Franse wetenschappers.

Onderzoekers van de Universiteit Claude Bernard Lyon gaven tientallen mensen een mechanische grijper waarmee ze op afstand spullen konden oppakken.

Na het gebruik van het gereedschap, vertoonden de lichaamsbewegingen van de proefpersonen een kleine afwijking. Ze deden er langer over om hun handen naar objecten toe te bewegen.

Ook hadden de proefpersonen het gevoel dat de lengte van hun arm was toegenomen. Wanneer ze twee keer kort werden aangeraakt bij hun middelvinger en bij hun elleboog, hadden ze het idee dat die plekken verder uit elkaar lagen dan voor het experiment.

Dagelijks leven

Volgens de wetenschappers bewijst hun experiment dat je hersenen een stuk gereedschap tijdens en vlak na het gebruik als een deel van het lichaam beschouwen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Het vermogen van het menselijk brein om een instrument in te passen in het lichaamsbeeld is vermoedelijk erg belangrijk in het dagelijks leven. Door dit fenomeen is het bijvoorbeeld mogelijk om je tanden te poetsen zonder constant naar je arm en mond te hoeven kijken.

Controleren

“Dit vermogen om ons lichaamsbeeld aan te passen aan de instrumenten die we gebruiken, is de basis van het gebruik van gereedschap door de mens”, aldus hoofdonderzoekster Lucilla Cardinali op nieuwswebsite Physorg.

“Als het gereedschap eenmaal is opgenomen in je lichaamsbeeld, dan kun je het bewegen en controleren alsof het een deel van jezelf is.”
Zeer interessant. Ik vraag me af of dit ook het geval is bij bepaalde sporten. Tennis bijvoorbeeld, waar de topsporters met het racket omgaan alsof het deel uitmaakt van het lichaam.

edit: Titel moet dus 'lichaamsdeel' zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70354142
Interessant. En idd, lijkt me dat bij sporten als tennis, snooker etc het instrument een is met je lichaam. En des te beter je dat beheerst, des te succesvoller kan je zijn.
pi_70354518
En daarvoor moest men een onderzoek doen?
pi_70354684
Wauw, da's best interessant - had ik nog nooit zo over nagedacht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 12:23:53 #5
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70354790
Interessant om te lezen
Zou dat ook zo gelden voor autorijden?
pi_70354882
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:23 schreef MuRKie het volgende:
Interessant om te lezen
Zou dat ook zo gelden voor autorijden?
zou best kunnen, ik zie mijn auto ook als verlengstuk van mijn lul
  donderdag 25 juni 2009 @ 12:28:24 #7
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70354931
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:26 schreef Incolumis het volgende:

[..]

zou best kunnen, ik zie mijn auto ook als verlengstuk van mijn lul
Ja dat schijnt vaker voor te komen
pi_70355112
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:15 schreef Wouter1989 het volgende:
En daarvoor moest men een onderzoek doen?
Om een standpunt te versterken dat wanneer je illegaal muziek download je eigenlijk de extra ledematen van de muziekanten jat.
Elke vrouw is een potentiele hoer
pi_70355120
Sorry hoor, maar hoe had het anders kunnen zijn? Dat de hersens ergens een binaire schakelaar hadden die aangaf of iets behoort tot het lichaam of niet? Het hoort toch wel de grondgedachten van een monistisch wereldbeeld dat er geen absolute grens is tussen wel lichaam/niet lichaam. Dat zijn in feite overbodige metafysische categorieën; het kan spaarzamer worden beschreven als een klomp materie, de hersens, die een verbinding aangaat met andere klompen materie. Dat de ene verbinding wat bestendiger is, beantwoordt niet aan een metafysische entiteit als 'lichaam'.
  donderdag 25 juni 2009 @ 12:44:36 #10
136155 peterh
Ik bel je! Of bel je naar mij?
pi_70355499
Ik dacht even aan de stichting Brein..
Nee, ik ben geen fiets bellert! Maar ik bel wel als het nodig is! Als ik er langs wil bijvoorbeeld..
- Recente studies wijzen uit dat 100% van alle rokers sterft.
- Niet moeilijk doen als het makkelijk kan!
pi_70355650
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:15 schreef Wouter1989 het volgende:
En daarvoor moest men een onderzoek doen?
Jazeker. Beredeneren etc. is leuk, maar geen bewijs. Een onderzoek zit al meer in die richting.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 25 juni 2009 @ 12:48:52 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_70355657
Verbaast me weinig. Past precies binnen de evolutie van de mens
pi_70355755
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:48 schreef waht het volgende:

[..]

Jazeker. Beredeneren etc. is leuk, maar geen bewijs. Een onderzoek zit al meer in die richting.
Geef eens een voorbeeld van wat voor ander resultaat het onderzoek had kunnen geven? Ik bedoel maar, het onderscheid instrument-lichaam is zo wetenschappelijk als astrologie. Daarbij is 'beschouwen' een metafoor die alleen nuttig is in een fenomenologie van het lichaam oid.
pi_70357714
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:48 schreef waht het volgende:

[..]

Jazeker. Beredeneren etc. is leuk, maar geen bewijs. Een onderzoek zit al meer in die richting.
Dit inderzoek is ook geen bewijs, het zegt slechts iets over het functioneren op dat moment van het lichaam.
Het past zich slechts aan aan de omstandigheden, maar de hersenen denken echt niet dat het een extra lichaamsdeel is, waarom niet? omdat wij met ons gezonde rationele vermogen dat heel goed kunnen berederen dat dat niet zo is, en die logische gedachtengang vindt allemaal plaats in de hersenen, hetzelfde gebied waar de hercoördinatie plaatsvindt om weer zonder dat extra gereedschap te functioneren.
Elke vrouw is een potentiele hoer
pi_70366080
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:00 schreef waht het volgende:

[..]

Zeer interessant. Ik vraag me af of dit ook het geval is bij bepaalde sporten. Tennis bijvoorbeeld, waar de topsporters met het racket omgaan alsof het deel uitmaakt van het lichaam.

edit: Titel moet dus 'lichaamsdeel' zijn.
Interessant inderdaad, vanuit mijn eigen belevingswereld eigenlijk logisch. Maar op wetenschapsgebied vraag ik me dan af hoe ons bewustzijn kijkt naar (de ligging) van het lichaam en onderdelen van het lichaam ervaart.

Storingen in het bewustzijn zijn wel degelijk mogelijk en verklaren veel fenomenen, zoals:

fantoompijn na amputatie van een been.
het alien hand syndrome, vaker na herseninfarcten.
en buiten lichamelijke ervaringen.

Interessant topic
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
  donderdag 25 juni 2009 @ 18:35:21 #16
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_70367014
Gereedschap als een soort van artificieel lichaam.

Hetzelfde speelt een rol bij computer games?

De intensiteit van sommige games wordt wellicht mede veroorzaakt door de vereenzelviging met het virtuele lichaam/gereedschap?
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_70367702
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 18:35 schreef Rica het volgende:
Gereedschap als een soort van artificieel lichaam.

Hetzelfde speelt een rol bij computer games?

De intensiteit van sommige games wordt wellicht mede veroorzaakt door de vereenzelviging met het virtuele lichaam/gereedschap?
Wat mij betreft is een minimale eis voor een goede game dat de besturing simpel (bv. controlstick is lopen, a is springen, zoals bij een willekeurige Mario) ofwel intuitief (de werkelijke beweging vertoont gelijkenis met wat er op het scherm gebeurt, zoals bij DK: jungle beat) is. Van spellen als Tony Hawk en Soul Calibur kan ik niet genieten, doordat ik er steeds aan herinnerd word dat ik een spel speel, doordat ik er niet in slaag van de besturing een 2e natuur te maken.

Eens dus.
  donderdag 25 juni 2009 @ 19:09:13 #18
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70367945
Lijkt sterk op experimenten met kunsthanden, waarbij je participanten de indruk kunt geven dat je hun echte hand aanraakt, terwijl het de kunsthand is. Ben even de benaming van die experimenten kwijt.

Gereedschappen/hulpmiddelen zijn natuurlijk vanaf het begin van de mensheid onlosmakelijk verbonden met de mens, dus zo gek zijn dit soort effecten niet.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_70372201
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:00 schreef waht het volgende:

[..]

Zeer interessant. Ik vraag me af of dit ook het geval is bij bepaalde sporten. Tennis bijvoorbeeld, waar de topsporters met het racket omgaan alsof het deel uitmaakt van het lichaam.

edit: Titel moet dus 'lichaamsdeel' zijn.
Dat heeft niet alleen met sport te maken. Ik ben zelf ook muzikant en speel percussie.. Ik kan uit ervaring spreken dat als je met iets bezig bent ( in mijn geval muziek) dat iedereen de trance kent waarbij je 1 wordt met datgene wat je doet.

Dit kan zowl in muziek, spor, autorijden en iedere andere bezigheid het geval zijn. Beetje raar dat ze daar nu pas mee komen?
pi_70372227
- Weg. Spam.

[ Bericht 92% gewijzigd door Houniet op 25-06-2009 21:26:14 ]
pi_70374924
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:51 schreef Wouter1989 het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van wat voor ander resultaat het onderzoek had kunnen geven? Ik bedoel maar, het onderscheid instrument-lichaam is zo wetenschappelijk als astrologie. Daarbij is 'beschouwen' een metafoor die alleen nuttig is in een fenomenologie van het lichaam oid.
Een ander resultaat... tsja.

De reden waarom ik dit interessant vind is omdat ik zelf ook ervaar dat bepaald 'gereedschap' tijdelijk met mij een is. Dergelijke zaken voelen mensen eigenlijk al aan zonder dat hier ooit onderzoek naar is geweest. Dat de uitkomst van het onderzoek dan al vaststaat betekent niet dat het een waardeloos onderzoek is.

Hier het daadwerkelijke onderzoek:
quote:
ScienceDirect.com

Tool-use induces morphological updating of the body schema

Summary

To control bodily movements the human brain relies on a somatosensory representation referred to as the body schema [1]. The almost century-old hypothesis that tool-use induces plastic changes resulting in the tool being incorporated in the body schema is nowadays widely accepted. Whether this somatosensory representation is truly modified remains unknown, however, as tool-use has never been shown to affect arm motor behaviour. Here we report that using a mechanical grabber that physically extends the arm does alter the kinematics of subsequent free-hand grasping movements. Remarkably, tool-use after-effects generalise to pointing movements, despite the absence of specific tool-training. Furthermore, this effect is driven by an increase of the represented length of the arm: after tool-use, subjects localised touches delivered on the elbow and middle fingertip of their arm as if they were farther apart. These findings indicate that tool-use alters the body schema, and also show that what is modified is the somatosensory representation of intrinsic properties of the body morphology.

[..]
Volledig artikel is niet gratis maar wel te verkrijgen indien je verbonden bent aan een van een aantal universiteiten.

Maar goed, het ging mij puur om de herkenning, die na het lezen van het onderzoek wat minder is.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70414744
Ik zou toch zweren dat dit al veel eerder is onderzocht en ontdekt? Ik heb vorig jaar nog een filosofisch debat overgehad voor een vak van me studie?
pi_70486725
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 00:53 schreef koffiegast het volgende:
Ik zou toch zweren dat dit al veel eerder is onderzocht en ontdekt? Ik heb vorig jaar nog een filosofisch debat overgehad voor een vak van me studie?
Kan zijn dat de theorie al bestond, maar die alleen nog gestaafd moest worden met onderzoek.
pi_70529017
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 22:32 schreef waht het volgende:

[..]

Een ander resultaat... tsja.

De reden waarom ik dit interessant vind is omdat ik zelf ook ervaar dat bepaald 'gereedschap' tijdelijk met mij een is. Dergelijke zaken voelen mensen eigenlijk al aan zonder dat hier ooit onderzoek naar is geweest. Dat de uitkomst van het onderzoek dan al vaststaat betekent niet dat het een waardeloos onderzoek is.

Hier het daadwerkelijke onderzoek:
[..]

Volledig artikel is niet gratis maar wel te verkrijgen indien je verbonden bent aan een van een aantal universiteiten.

Maar goed, het ging mij puur om de herkenning, die na het lezen van het onderzoek wat minder is.
Hoe dat zo? Ben erg benieuwd.
Ik weet het ook niet
pi_70531729
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef peterh het volgende:
Ik dacht even aan de stichting Brein..
Ik klikte ook om te lezen wat Tim Kuijk ons nou weer voor uitspraak had gedaan
  woensdag 1 juli 2009 @ 02:01:59 #26
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_70535025
*pakt beker koffie beet, neemt een slok, heeft een hele bizarre gedachte
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_70538096
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:25 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Hoe dat zo? Ben erg benieuwd.
De manier waarop het experiment is gedaan spreekt niet echt tot mijn verbeelding, maar dat is denk ik wel vaker nodig om een valide experiment uit te voeren. Maar het experiment wordt gedaan door proefpersonen een blokje op te laten pakken, eerst met de hand, daarna met een soort grijptang. Vervolgens moet de proefpersoon het blokje met de wijsvinger aanraken of pakken en wordt gekeken of dit op enige manier anders gebeurt na het gebruiken van de grijptang.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70540458
Hm, tja, voor een eerste experiment vindt ik het best interessant. Het is heel eenvoudig en ik kan me voorstellen dat het ook wel representatief is voor ingewikkelder onderzoeken. Maar de vonken knetteren er niet vanaf nee.
Ik weet het ook niet
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:10:24 #29
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70542401
Ik heb inderdaad ook al wel eerder onderzoeken in deze richting, en anekdotes gelezen. Dat je mensen kunt laten geloven dat een plastic hand hun eigen hand is, dat is al wel bekend. Er wordt dan door middel van spiegels een situatie gecreëerd waarin men de kunsthand ziet op de plek waar de eigen hand ligt. Gelijktijdige aanraking van kunsthand en eigen hand (zodat het gevoel overeenstemt met wat je ziet) maakt dat de hersenen die kunsthand als eigen hand beschouwen. Het experiment eindigt ermee dat de kunsthand een flinke klap met een hamer krijgt. Dat ‘voelt’ heel echt, naar het schijnt. Ook kan op zo'n manier een arm ‘teruggeven’ worden aan mensen met een amputatie.

Verder zijn er ook mensen die juist een lichaamsdeel niet als onderdeel van het lichaam beschouwen. Oliver Sacks heeft daar aardige verhalen over. Een patiënt die wakker wordt en ontdekt dat iemand een uiterst morbide grap met hem heeft uitgehaald: Er is een been van iemand anders in zijn bed gelegd. Het is nacht, en heeft niet zoveel zin in zulke ongein, dus hij gooit het been uit bed. Helaas vliegt hij er zelf achteraan en komt op de grond te liggen. Dit herhaalt zich een paar keer. Die persoon ziet dus iets wat fysiek aan hem ziet niet als onderdeel van zijn lichaam.

Uit voorgaande blijkt dus wel dat het idee van lichaam in grote mate ook afhangt van het beeld dat je hersenen hebben en dat dat enigszins flexibel is. Het nieuwe van dit onderzoek zal wel zijn dat het expliciet kijkt of het dus ook met gereedschappen uit te breiden is.

Maar, is dit ook niet te ervaren met schoeisel? Schoenen worden toch ook deel van je lichaam? Als je met maar één schoen loopt, of schoenen met heel hoge zolen uitdoet, dan merk je ook dat je je lichaam even opnieuw moet coördineren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:30:39 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70543048
Oh ja, voordat iedereen denkt dat ik in m'n vrije tijd op blokhakken of pumps rondloop, ik dacht meer aan m'n bergschoenen: als ik die uitdoe, dan ben ik voor m'n gevoel ongeveer 1cm korter, dus m'n voeten landen dan wat vroeg op de grond, dat is even wennen. Ik denk dus dat dat ongeveer hetzelfde fenomeen is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70558316
Ja dat zeg je nu wel....
Ik weet het ook niet
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:27:52 #32
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70558627
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 20:20 schreef Dunckie het volgende:
Ja dat zeg je nu wel....
ik heb nu de macht om je posts te verwijderen hè.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70563727
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:30 schreef Iblis het volgende:
Oh ja, voordat iedereen denkt dat ik in m'n vrije tijd op blokhakken of pumps rondloop, ik dacht meer aan m'n bergschoenen: als ik die uitdoe, dan ben ik voor m'n gevoel ongeveer 1cm korter, dus m'n voeten landen dan wat vroeg op de grond, dat is even wennen. Ik denk dus dat dat ongeveer hetzelfde fenomeen is.
Volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat de complete (menselijke?) intelligentie gebaseerd is op aannames en voorspellingen die gestaafd worden met wat er echt aan de hand is.
Wanneer jij loopt met schoenen aan, buiten op de stoep, denk jij ook niet continu na over je passen. Je hersenen verwachten telkens min of meer op dezelfde plek met die voet te kunnen landen. Dat is ook de reden dat je kunt struikelen. Je voet landt dan eerder dan verwacht. Hetzelfde geldt denk ik wanneer je je schoenen uit doet. Je hersenen zijn nog even ingesteld op de aanname dat je op een bepaald moment de grond raakt, terwijl dat moment veranderd is. Ik weet niet of je in het geval van schoenen echt van een verlenging van het lichaam kunt spreken.

Verder vind ik de posts van Wouter werkelijk vervuld van overbodige retorica (bewust dubbel op). Dat is dan weer jammer, want als je blijkbaar de capaciteiten hebt om iets zo mooi te verwoorden moet je die capaciteiten ook kunnen benutten om een bredere groep aan te spreken. Anders zit je op Fok! toch wel verkeerd ben ik bang.
Ik snap verder echt niet hoe jij, Wouter, er bij komt dat er geen sprake is van een absolute grens tussen lichaam / niet lichaam. Je verkondigt dat heel stellig, maar hoe kom je daar bij? (ik bedoel hiermee dus te zeggen; waarom is dit volgens jou logisch en was onderzoek niet nodig?)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2009 23:05:45 ]
pi_70565278
En weer word ik beschuldigd van retoriek. Ik zie echt niet wat ik mis doe.

Ik 'kom er niet bij' dat er geen grens tussen lichaam en niet-lichaam is, je moet er bij komen dat dat er wel is. De bewijslast ligt bij degene die iets nieuws erbij haalt. Natuurlijk is het een nuttig onderscheid in het dagelijks leven, maar als je het gaat hebben over het 'controlegebied' van de hersens, is het nogal een dodgy concept, net als 'beschouwen', waar geen plaats voor is in een monistisch wereldbeeld.

Zoals ik in mijn eerste post al, nogal duidelijk, heb gezegd, hoe had het onderzoek een ander resultaat kunnen opleveren? Had het kunnen aantonen dat de hersens een lijst bijhouden van alle materie in hun omgeving en daarbij een parameter die aangeeft of het lichaam of instrument is? Je hersens hebben misschien meer controle over je handen, maar geen absolute; Hammerklavier is met mijn huidige pianospeelvaardigheid te hoog gegrepen. Het verschil tussen instrument en lichaam is dus op z'n hoogst gradueel, niet soortelijk.
pi_70565582
Voor de rest vind ik het grappig, maar ook een beetje treurig om te zien hoe'n primitief bijgeloof aan het idee dat wetenschap bestaat uit Hypothesen en Onderzoeken post heeft weten te vatten.
  woensdag 1 juli 2009 @ 23:37:43 #36
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70565919
Ik ben het niet eens met Wouter1989, maar ik zal tot de dood zijn recht verdedigen om het te zeggen.

Je kunt je wel afvragen in hoeverre deze resultaten te maken hebben met lichaamsperceptie of uberhaupt een achterliggende betekenis hebben. Een zwakkere claim zou kunnen zijn dat je motoriek/oog-hand-coördinatie zich geleidelijk aanpassen, zoals wanneer je voor het eerst een bril opzet (nadat je een half uur je eigen beenlengte verkeerd inschat). De uitkomsten lijken mij ook verklaarbaar in de context van die flexibiliteit. Ik vermoed dan ook dat de resultaten niet de TT rechtvaardigen. Maar ik heb de fulltext niet gelezen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70566001
Met welk deel ben je het precies niet eens?
  woensdag 1 juli 2009 @ 23:45:23 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70566197
De post boven mij waarvan ik het idee kreeg dat je dit soort experimenten als onwetenschappelijk lijkt te zien, of lees ik er iets verkeerds in?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70566277
Wat voor wetenschappelijke kennis heeft het onderzoek ons dan opgeleverd? Het enige waar je wat aan zou hebben, zouden getalletjes zijn. Hoe lang mensen erover doen om de lengte van hun arm weer normaal in te schatten, bv. De these uit de TT wordt er iig niet door bewezen, al was het maar omdat er ongedefinieerde termen in zitten.
  woensdag 1 juli 2009 @ 23:56:09 #40
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70566558
Altijd moeilijk om zoiets te vertalen naar de praktijk.

Ik kan me voorstellen dat het bijdraagt aan bijvoorbeeld de ontwikkeling van ingewikkelder protheses die bijvoorbeeld qua besturing sterker afwijken van wat "lichaamseigen" is, onder de versterkte aanname dat we er gemakkelijk aan kunnen wennen.

Of bijvoorbeeld dat wanneer een chirurg enige tijd via een instrument heeft gewerkt en daarna de operatie "ouderwets" voortzet, hij/zij daarna een korte tijd moet "ontwennen" en verwacht kan worden dat hij minder nauwkeurig werkt. (Misschien wordt dit al aangenomen hoor.)

Dit zou kunnen dienen als een exploratief onderzoek voor zoiets. Kwantitatief zie ik als techneut ook graag, maar hoeft (in deze fase) toch niet per se?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70566660
Dat is toch geen wetenschap/kennis? Dat is nut.
  donderdag 2 juli 2009 @ 20:15:53 #42
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70589766
Oh is dat nut. Nou ja, voor mij is dat hetzelfde want ik ben een pragmatist!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  † In Memoriam † donderdag 2 juli 2009 @ 21:07:05 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_70591479
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef peterh het volgende:
Ik dacht even aan de stichting Brein..
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_70605995
Toen ik dit topic in mijn AT zag staan, viel me nog iets op. Dat de hersens een instrument als tijdelijk lichaamsdeel zien, dus dat het tijdelijkheidscomponent onderdeel uitmaakt van de, het blijft een onbeholpen woord, 'beschouwing' van de hersens, wordt niet door het onderzoek aangetoond. Wel zou gezegd kunnen worden dat de hersens een instrument tijdelijk als lichaamsdeel beschouwen.
pi_70606060
Vergelijk de TT met de eerste zin van het artikel:"Als je een stuk gereedschap gebruikt, beschouwen je hersenen dat instrument tijdelijk als een deel van je lichaam. Dat blijkt uit een experiment van Franse wetenschappers. " . 'Tijdelijk' als bijwoord bij 'beschouwen', dus.
pi_70606599
Maar 'beschouwen' maken de lui bij NU.nl ervan he.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70606823
Stiekem had ik de samenvatting van het eigenlijke onderzoek nog niet gelezen. Nu wel, en dat ziet er stukken beter uit. Dat een instrument gecorporeerd wordt in "a somatosensory representation referred to as the body schema", klinkt heel wat minder metafysisch dan de TT.
  † In Memoriam † vrijdag 3 juli 2009 @ 11:46:28 #48
230491 Zith
pls tip
pi_70607001
Werkt dit ook zo met telefoons, PDA's, computers?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_70607579
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:40 schreef Wouter1989 het volgende:
Stiekem had ik de samenvatting van het eigenlijke onderzoek nog niet gelezen. Nu wel, en dat ziet er stukken beter uit. Dat een instrument gecorporeerd wordt in "a somatosensory representation referred to as the body schema", klinkt heel wat minder metafysisch dan de TT.
Kun je ook het hele onderzoek lezen? Anders kan ik wel de pdf naar je sturen.
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:46 schreef Zith het volgende:
Werkt dit ook zo met telefoons, PDA's, computers?
Dat kunnen we denk ik niet concluderen uit het onderzoek waar het alleen gaat om het vastpakken van een voorwerp met een soort grijper.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70608878
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 12:02 schreef waht het volgende:

[..]

Kun je ook het hele onderzoek lezen? Anders kan ik wel de pdf naar je sturen.

Ik betwijfel of ik daar genoeg voor weet, maar ik wil het wel proberen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')