abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68001677
Een serieuze vraag.

Gisteren heb ik bij Ryanair vier vluchten geboekt voor in totaal 14 euro inclusief belastingen en alles, en dat voor een reis van ongeveer 2400km totaal. Als ik dan in Eindhoven aankom en de trein naar Amsterdam wil pakken kost me dat als ik me goed herinner 17 euro, en dat voor een reis van een uur en 20 minuten, 107 km.

Waarom is dit verschil zo groot? Ligt het aan de arbeidskosten omdat treinreizen langzamer gaat en er dus relatief meer arbeidsuren moeten worden uitbetaald aan mensen? De NS maakt ook weer niet zo extreem veel winst. De bedrijfslasten zijn 3925 miljoen, de opbrengst 4253 miljoen en dus zou je zeggen dat de kaartjes nog geen 10% goedkoper zouden kunnen als de NS geen winst zou maken.

En dat terwijl er in de gemiddelde trein volgens mij meer passagiers zitten dan in een vliegtuig, tenminste in de spits zitten er wel een stuk of 12, 13 rijtuigen van 30 passagiers helemaal vol.

Hoe kan dit?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_68001709
beetje offtopic misschien,m maar waar ga je heen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_68001735
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij

En 2400km voor 14 euro is nuts.
dag
pi_68001766
Bij Ryanair was een tijdelijke aanbieding?
pi_68001796
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Mirjam het volgende:
beetje offtopic misschien,m maar waar ga je heen?
Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.




Maar wat maakt die treinkaartjes dan zo duur?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_68001799
Je moet bij Ryanair toch ook bagagekosten betalen a 30 euro en 10 euro voor betalen met creditcard?
pi_68001844
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_68001884
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Mylene het volgende:
Je moet bij Ryanair toch ook bagagekosten betalen a 30 euro en 10 euro voor betalen met creditcard?
Als je bagage meeneemt wel, die heb ik niet... Verder heb ik een Visa Electroncard, dan betaal je de creditcardkosten niet. Zie daarvoor het Ryanairtopic.

Zou het een idee zijn ook in de trein van die optionele kosten toe te voegen? Koffer, 10 euro. Kaartje kopen met papiergeld, 5 euro extra. Toiletgebruik 1 euro?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_68001908
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Ja in feite wel en dan speelt natuurlijk mee dat ik geen bagage heb en geen creditcardkosten. Blijft de vraag: waarom kunnen treinkaartjes niet absurd goedkoop?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:33:40 #10
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_68002160
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.




Maar wat maakt die treinkaartjes dan zo duur?
Trein is geprivatiseerd elitevervoer geworden..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_68002162
Je hebt sowieso die rails nodig om overheen te rijden he? Het onderhouden daarvan kost volgensmij al heel wat. Het is gewoon een duurder vervoersmiddel.
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:49:37 #12
97934 ASroma
Flamboyant
pi_68002662
je kunt toch gewoon zwart rijden vriend?

voor de trein betalen
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:52:34 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_68002742
overheid legt 2/3 bij? Uhh een retourtje den-bosch amsterdam wat kost dat tegenwoordig? 25 euro ofzo?
Je wil zeggen dat dat in werkelijkheid 75 euro kost? Ik zeg opdoeken die trein.
pi_68002814
Het kan wel gewoon goedkoper en beter. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden in de wereld.

Waarom is het zo duur? Ik denk dat de hele organisatie rot is, van de top tot de arbeiders onderaan. Verder natuurlijk nog de idiote bureaucratie. Durf ik trouwens nog de mogelijkheid van fraude en corruptie in de organisatie te noemen?
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:55:42 #15
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_68002819
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
Dasvidanja
pi_68002827
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:
overheid legt 2/3 bij? Uhh een retourtje den-bosch amsterdam wat kost dat tegenwoordig? 25 euro ofzo?
Je wil zeggen dat dat in werkelijkheid 75 euro kost? Ik zeg opdoeken die trein.
Ja, ik vroeg mij precies het zelfde af! Alleen dan met een retourtje Leiden - Utrecht..
pi_68002962
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
NS is niet geprivatiseerd en daarom ook zo onrendabel.
pi_68002995
Ik ben duurder uit met de trein dan met de auto. FAIL. (En dan duurt het met het OV ook nog 2 keer zo lang. )

Het rammelt aan alle kanten.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:03:39 #19
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_68003039
Omdat, als openbaar vervoer daadwerkelijk meer gebruikt zou gaan worden :
- dat niet blijkt te kunnen omdat er niet geinvesteerd wordt in daadwerkeljk bruikbaar openbaar vervoer;
- dit mensen uit de auto zou lokken, en daarmee een grote aanslag zou plegen op lokale, provinciale en landelijke inkomsten.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_68003175
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
pi_68003191
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:01 schreef Koploperkopper het volgende:
Ik ben duurder uit met de trein dan met de auto. FAIL. (En dan duurt het met het OV ook nog 2 keer zo lang. )

Het rammelt aan alle kanten.
Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...
pi_68003252
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:08 schreef Goover het volgende:

[..]

Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...
Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_68003893
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
Typische Verluste reply, maar kerel, kom eens met feiten voordat je zo'n balkreply doet.

Als de NS niet zo afhankelijk was van subsidies dan was de bedrijfsvoering allang efficiënter gemaakt zodat het bedrijf kon overleven. Momenteel klopt de NS gewoon bij Den Haag aan wanneer het exploitatietekort te groot wordt. Dat noem ik geen privatisering, dat noem ik semi overheid spelen. de NS moet veranderen. Het kan betekenen dat sommige lijnen niet meer geëxploiteerd kunnen worden tegen de huidige prijzen.uiteindelijk is intercityverkeer in de spits zo ongeveer het enige verkeer dat echt rendabel is.de bezettingsgraad moet gewoon omhoog maar omdat voor elkaar te krijgen moet er veel verbeterd worden. Al met al denk niet dat met recht gesteld kan worden dat de trein een ouderwets vervoermiddel is wat in Nederland geen recht van bestaan heeft, en dat het luchtkasteel van de socialisten maar eens kritisch onderzocht moet worden. Het zal mij weinig verbazen wanneer zal blijken dat wat zij willen niet haalbaar is zonder een hele grote dosis staatssteun omdat er gewoonweg niet genoeg vraag is naar een oncomfortabele dure trein.
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:43:37 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_68004204
Ja en nog zoiets. Ze kunnen op www.onbewustasociaal.nl wel roepen dat het allemaal ligt aan je tas op te stoel. Maar voor dat vreselijke kapitaal wat de trein kost. Wordt je ook nog als vee in een wagon gepropt in de spits. Ik snap echt niet dat mensen dat pikken.

Neuh doe mij maar mijn autootje. Lekker muziekje an airco an in de zomer. Ik sta liever in de file dan dat ik de trein zit. En dan de tijd die het openbaar vervoer kost. Om één of andere reden woon ik altijd in plaatsen waarbij je eerst 35 minuten met de bus moet voor je bij het station bent. En dan moet je maar hopen dat je beetje aansluiting hebt.

De trein is een uitvinding van 2 eeuwen geleden. Waar maar heel weinig aan veranderd is. Ik zeg opdoeken tijd voor een nieuw concept. Iets wat kijkt op die nieuwe segway. Een klein micro stads autootje dat 40 km per uur gaat waarmee je naar een "station" kunt rijen en daar inhaken op een "trein" naar de stad waar je moet wezen.
Waarom moeten we zo vasthouden aan oude technologie?
pi_68005951
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:10 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)
Als je de waardedaling/afschrijving van je auto niet mee rekent... Reken je die wel mee, dan ben je met de auto niet veel goedkoper.

Dat je overal twee keer zo snel bent, dat klopt dan weer wel (in de meeste gevallen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')