abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66894837
Bron Nu.nl

'Religie ontstaan door evolutie menselijk brein'
Uitgegeven: 10 maart 2009 09:11
Laatst gewijzigd: 10 maart 2009 09:11
AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.

Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.

Voorste hersenkwab

Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.

Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.

Geloofsysteem

"Met dit onderzoek wilden we er achter komen waar in het menselijk brein het 'geloofsysteem' zich bevindt dat alleen mensen lijken te hebben", aldus hoofdonderzoeker Jordan Grafman in het Britse tijdschrift New Scientist. "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."

Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.

"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."

Het onderzoek laat ook goed zien dat religie dus gewoon een mentale afwijking is!
pi_66895167
Dit lijkt me het origineel. Wel inloggen om te kunnen lezen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_66895583
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:47 schreef Braamhaar het volgende:
Bron Nu.nl

'Religie ontstaan door evolutie menselijk brein'
Uitgegeven: 10 maart 2009 09:11
Laatst gewijzigd: 10 maart 2009 09:11
AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.

Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.

Voorste hersenkwab

Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.

Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.

Geloofsysteem

"Met dit onderzoek wilden we er achter komen waar in het menselijk brein het 'geloofsysteem' zich bevindt dat alleen mensen lijken te hebben", aldus hoofdonderzoeker Jordan Grafman in het Britse tijdschrift New Scientist. "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."

Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.

"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
Even wat geaccentueerd speciaal voor papierversnipperaar, dat hij niet weer te snelle conclusies gaat trekken.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:18:55 #4
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_66896030
Dus het is operatief te verwijderen
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_66896440
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:18 schreef KlappernootatWork het volgende:
God is dus niets meer dan een hersenkwab, een Neurological Disorder

Niets nieuws eigenljk, elk weldenkend mens wist al dat het iets als dit moest zijn.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_66896918
Joepie. Laten we lekker allemaal ons plasje doen over religie
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_66899673
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:30 schreef Sakura het volgende:

[..]

Ja, dat is exact wat uit het onderzoek is gebleken. !
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:23:52 #8
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_66900840
Wel interessant
pi_66901310
quote:

[..]

Niets nieuws eigenljk, elk weldenkend mens wist al dat het iets als dit moest zijn.
Hiep hoi, onze koning der drogredenatie post weer in WFL
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:43:11 #10
98593 KlappernootatWork
pi_66901624
quote:

[..]

Misschien kun je met wat persen het zelfs uitpoepen..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:44:06 #11
98593 KlappernootatWork
pi_66901651
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Geeft het toe, je hebt hem gemist..
Shit! werken zuigt...
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:53:27 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_66906268
Je merkt het wel bij veel mensen. Die behoefte aan spiritualiteit die bijna biologisch aan doet. Iets wat ik nooit zal (kunnen) voelen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_66917758
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Past tenslotte goed in elk topic over religie, wat niets dan drog redenen zijn, ik pas me gewoon makkelijk aan
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_66922235
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:53 schreef SpecialK het volgende:
Je merkt het wel bij veel mensen. Die behoefte aan spiritualiteit die bijna biologisch aan doet. Iets wat ik nooit zal (kunnen) voelen.
Zoiets van: "Ik hoor stemmen..."
Een 'normaal' mens zal dan even focussen en onderkennen dat je verstand gebruiken dan een hoop doet.
Anderen raadplegen een psychiater, die z'n best zal doen om z'n zakken te vullen en je eventueel van het probleem probeert af te helpen. (als je een goeie hebt...)
Anderen weer, vinden hun ware meester er in...
Religie blijft voor mij een psychose, en dat is niet gezond voor de mens...
pi_66931024
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:32 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Zoiets van: "Ik hoor stemmen..."
Een 'normaal' mens zal dan even focussen en onderkennen dat je verstand gebruiken dan een hoop doet.
Anderen raadplegen een psychiater, die z'n best zal doen om z'n zakken te vullen en je eventueel van het probleem probeert af te helpen. (als je een goeie hebt...)
Anderen weer, vinden hun ware meester er in...
Religie blijft voor mij een psychose, en dat is niet gezond voor de mens...
Haha, wat een arrogantie druipt er weer van deze post af. Religie een psychose noemen.
  woensdag 11 maart 2009 @ 12:58:51 #16
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66931765
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:37 schreef koningdavid het volgende:
Religie een psychose noemen.
Het is opvallend om te zien dat atheïsten van mening zijn dat uit dit soort onderzoek blijkt dat religie een ziekte/psychose is. Als dit onderzoek wel iets laat zien, dan is het dat geloof neurobiologisch verankerd is en zich niet zomaar laat wegwerken. Deze bevinding gaat recht tegen de atheïstische orthodoxie in. Het behoeft dan ook niet gezegd te worden dat het atheïstische beeld van religie niets te maken heeft met strenge wetenschap, en alles met de naargeestige 19de eeuwse waanbeelden van Freud en Marx.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:10:43 #17
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_66934408
Wat een einstein's hier zeg.

Onderzoek toont aan, dat indien dit gedeelte er niet is, wij net als een papegaai niet eens over zulke dingen kunnen na denken.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:18:24 #18
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_66941385
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:58 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het is opvallend om te zien dat atheïsten van mening zijn dat uit dit soort onderzoek blijkt dat religie een ziekte/psychose is. Als dit onderzoek wel iets laat zien, dan is het dat geloof neurobiologisch verankerd is en zich niet zomaar laat wegwerken. Deze bevinding gaat recht tegen de atheïstische orthodoxie in. Het behoeft dan ook niet gezegd te worden dat het atheïstische beeld van religie niets te maken heeft met strenge wetenschap, en alles met de naargeestige 19de eeuwse waanbeelden van Freud en Marx.
Volgens mij werkt het zo dat de psychoses meestal gekoppeld horen aan 'openbaringen' en 'visioenen'. Alles wat religie is een psychose noemen is natuurlijk onzin. Kortsluiting kan een hoop doen, maar of ze in staat is massa's op de been te krijgen betwijfel ik.

En kan je me dat onderstreepte eens toesturen. Die 'geschriften' of wat dan ook ken ik nog niet.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:26:51 #19
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66941639
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:18 schreef Invictus_ het volgende:
En kan je me dat onderstreepte eens toesturen. Die 'geschriften' of wat dan ook ken ik nog niet.
De atheïstische orthodoxie vind je in de geschriften van Karl Marx, Sigmund Freud en Ludwig von Feuerbach. Allen zien religie als iets parasitairs, als een aandoening die opgelegd wordt door de heersende klasse (Marx), jeugdtrauma (Freud) of de afschrikwekkendheid van het bestaan (Feuerbach).

De moderne neurowetenschappen laten zien dat geloof biologische grondslag heeft en onderdeel is van normaal cognitief functioneren. Geloof is niet het product van externe invloeden, maar komt grotendeels uit onze eigen natuur voort. 'These cognitive biases are so strong, says Petrovich, that children tend to spontaneously invent the concept of god without adult intervention: "They rely on their everyday experience of the physical world and construct the concept of god on the basis of this experience."' (bron)
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:39:27 #20
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_66941961
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:26 schreef Scaurus het volgende:
De atheïstische orthodoxie vind je in de geschriften van Karl Marx, Sigmund Freud en Ludwig von Feuerbach. Allen zien religie als iets parasitairs, als een aandoening die opgelegd wordt door de heersende klasse (Marx), jeugdtrauma (Freud) of de afschrikwekkendheid van het bestaan (Feuerbach).
In het licht van de macht van de kerk, de memetische overerving en het extremisme (niet dood aan ongelovigen, maar godsvrees) zie ik niet waar ze fout zitten (afgaande op jou samenvatting).
quote:
De moderne neurowetenschappen laten zien dat geloof biologische grondslag heeft en onderdeel is van normaal cognitief functioneren. Geloof is niet het product van externe invloeden, maar komt grotendeels uit onze eigen natuur voort. 'These cognitive biases are so strong, says Petrovich, that children tend to spontaneously invent the concept of god without adult intervention: "They rely on their everyday experience of the physical world and construct the concept of god on the basis of this experience."' (bron)
Er is een verschil tussen geloof en de religies zoals we ze kennen. Geloof in meer, of iets hogers, is iets anders dat de dogmatische en absolutistische religies (en subreligies) die we kennen. Ik ben een groot voorstander van het ietsisme waarbij de zoektocht naar 'verlichting' niet wordt gezocht in het stramien van de heersende overtuigingen.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:51:48 #21
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66942363
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:39 schreef Invictus_ het volgende:
In het licht van de macht van de kerk, de memetische overerving en het extremisme (niet dood aan ongelovigen, maar godsvrees) zie ik niet waar ze fout zitten (afgaande op jou samenvatting).
Het gaat hier om het wezen van geloof, op de werking van de menselijke geest waar geloof uiteindelijk op steunt. De door mij genoemde geesten zagen geloof in God - dus niet alleen repressief en extremistisch, maar ook 'gewoon' geloof - als een constructie. Ze weten zich niet gesteund door de moderne wetenschap.
quote:
Er is een verschil tussen geloof en de religies zoals we ze kennen. Geloof in meer, of iets hogers, is iets anders dat de dogmatische en absolutistische religies (en subreligies) die we kennen. Ik ben een groot voorstander van het ietsisme waarbij de zoektocht naar 'verlichting' niet wordt gezocht in het stramien van de heersende overtuigingen.
Religie is zelden 'dogmatisch' en 'absolutistisch'. De atheïstische schrikbeelden rusten op karikaturen van religie geschetst door Verlichtingsfilosofen als Diderot en hedendaagse Nederlandse schrijvers als Jan Wolkers en Maarten 't Hart. Allen schetsen geloof af als infantiel en onderdrukkend, terwijl in 95% van de tijden en culturen geloof helemaal niet zo beleefd wordt. For example: de middeleeuwen wordt altijd afgeschilderd als 'fundamentalistisch', maar wie zich werkelijk verdiept in deze periode ziet dat de Kerk in het overgrote deel van de mensenlevens zeer weinig te zeggen had en dat het heersende geloof meer gedicteerd werd door (paganistische/volkse) traditie dan door dogma.
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:01:33 #22
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_66942672
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:51 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het gaat hier om het wezen van geloof, op de werking van de menselijke geest waar geloof uiteindelijk op steunt. De door mij genoemde geesten zagen geloof in God - dus niet alleen repressief en extremistisch, maar ook 'gewoon' geloof - als een constructie. Ze weten zich niet gesteund door de moderne wetenschap.
[..]

Religie is zelden 'dogmatisch' en 'absolutistisch'. De atheïstische schrikbeelden rusten op karikaturen van religie geschetst door Verlichtingsfilosofen als Diderot en hedendaagse Nederlandse schrijvers als Jan Wolkers en Maarten 't Hart. Allen schetsen geloof af als infantiel en onderdrukkend, terwijl in 95% van de tijden en culturen geloof helemaal niet zo beleefd wordt. For example: de middeleeuwen wordt altijd afgeschilderd als 'fundamentalistisch', maar wie zich werkelijk verdiept in deze periode ziet dat de Kerk in het overgrote deel van de mensenlevens zeer weinig te zeggen had en dat het heersende geloof meer gedicteerd werd door (paganistische/volkse) traditie dan door dogma.
Maar dat is het probleem van het maailveld. Natuurlijk interesseert het gros van de religieuzen zich niet actief in zaken als evolutie, zeden en moraal (van anderen). De strijd ontstaat op het moment dat mensen hun kop boven het maaiveld uitsteken en gaan roepen dat anderen hun visie moeten volgen. Het vervelende is dat religieuzen regelmatig terugvallen op hun 'achterban' die alleen al uit naam van desbetreffende religie zo'n persoon gaat steunen. Gristen vind dat 6.000 jaar genoeg is, wordt aangevallen op z'n gistelijke dogmatiek en wordt bijgestaan op basis van die dogmatiek en niet op inhoud.

En dat is precies het (enige) grote goede punt dat Dawkins maakt in 'The God Delusion'; de stille achterban voedt extremsiten en absolustisten onterecht met een bodem die alleen maar om 'naam van de religie' gaat ipv om inhoud.
pi_66961669
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:47 schreef Braamhaar het volgende:
quote:
Interessant onderzoek en resultaat dus.
quote:

"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij.
"Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
Hij komt met een geweldig resultaat en verpest dat naar mijn mening weer met een goedmakertje voor gelovigen. Een stelling die helemaal niet relevant is voor het onderzoek!

Ik heb het idee dat christelijke lobby op het wetenschapsterrein nog sterk inwerkt.
quote:
Het onderzoek laat ook goed zien dat religie dus gewoon een mentale afwijking is!
Mentale afwijking is naar mijn mening een groot woord. Naar mijn idee is het een evolutionair proces van de ontwikkeling van de hersenen. Dit onderzoek bekrachtigd naar mijn mening ook het gegeven dat in de geschiedenis van de moderne mens (100.000 jaar) in verschillende tijden en continenten zoveel verschillende religies zijn gevormd om een invulling te geven aan dit hersendeel.

[ Bericht 0% gewijzigd door poldergeist op 12-03-2009 10:23:34 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_66962163
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 10:15 schreef poldergeist het volgende:

[..]

[..]

Interessant onderzoek en resultaat dus.
Die quote is toch niet zo schokkend: "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."

Dit is toch logisch als je evolutie aanvaardt? Onze hersens zijn ook geëvolueerd. Een oerang oetang kan niet praten, niet wetenschap bedrijven, niet wiskundige problemen oplossen en niet religieus zijn. De mens wel.

In dat licht is deze ontdekking natuurlijk helemaal niet zo schokkend, eerder voorspelbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door koningdavid op 12-03-2009 10:40:32 ]
  donderdag 12 maart 2009 @ 10:41:50 #25
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66962424
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:18 schreef KlappernootatWork het volgende:

[ Bericht 11% gewijzigd door heartz op 12-03-2009 13:56:29 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties