abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 april 2009 @ 22:12:27 #51
164953 Cavalier1
Geen basketbal fan!
pi_68219667
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:58 schreef kriele het volgende:
Van der Drift: "Dit was een prachtig weekend"Klasse: World Series > Gepost op 20/04/2009 18:13 door: robinChris van der Drift heeft een erg goed debuutweekend achter de rug in de World Series by Renault. De Nederlandse Nieuw-Zeelander eindigde de eerste race als zevende en de tweede race stond hij meteen op het podium.

De eerste race startte Van der Drift als elfde en kwam als zevende over de finish. "Dit was een vrij saaie race," zei hij over de eerste race. "Mijn start was erg goed, maar vanaf de zevende plaats kan je moeilijk aanvallen. Je verliest namelijk veel downforce als je achter iemand rijdt."

Van der Drift had ook in de tweede race een goede start, maar werd er in de eerste ronde al van de baan geduwd, waardoor hij terugviel naar de 21e plaats. Van der Drift had echter het geluk dat halverwege de race er opeens een plensbui over Barcelona trok. "We besloten om zo lang mogelijk door te rijden en dat werkte. We maakte de pitstop op het goede moment en ook de Safety-Car kwam voor mij op het goede moment."

Na zijn stop lag Chris van der Drift alweer vijfde, een plaatsje voor Adrian Valles, zijn teamgenoot. Met nog elf minuten te racen, ging de Safety-Car weer naar binnen, maar de baan was nog erg nat. Van der Drift vechtte zich naar de derde plaats en lag bijna tweede, totdat hij zich vergaloppeerde op een gladde witte lijn. Gelukkig zonder gevolgen. Vlak daarna werd de race gestopt en werd Van der Drift als derde geklasseerd.

"Dit was een prachtig weekend met een mooie podiumplaats als afsluiting", zei Van der Drift na de race. "Dit is erg goed voor het team en om na het eerste weekend derde te staan in het kampioenschap is natuurlijk fantastisch. We moeten nog een beetje snelheid vinden, maar daar heb ik veel vertrouwen in. Ik wil het team enorm bedanken voor de perfecte strategie en het werk dat zij verricht hebben."

http://www.autosportweb.nl/lees.php?id=1921
Guido van der Garde rijdt toch ook in deze klasse?
pi_68219992
Nee die is actief in GP2
pi_68222257
Van der Garde is regerend kampioen in deze klasse.
pi_68336937
Van der Zande in Britse Formule 3
Uitgegeven: 24 april 2009 13:27
Laatst gewijzigd: 24 april 2009 13:30

NIJMEGEN - Autocoureur Renger van der Zande vervolgt zijn carrière in de Britse Formule 3. Mercedes heeft hem een stoeltje in het team Hightech Racing aangeboden.

Zondag 3 mei rijdt de 23-jarige Nijmegenaar op Silverstone zijn eerste race in het kampioenschap.

Van der Zande leek aanvankelijk slachtoffer van de recessie in de autobranche. Mercedes, dat flink heeft gesneden in het autosportbudget, had geen plek voor de Nederlander in de prestigieuze DTM, het Duitse toerwagenkampioenschap. Ook een avontuur in de GP2 ging niet door.


http://www.nu.nl/sport/19(...)ritse-formule-3.html
pi_68631192
Renger debuteert met briljante zege op Silverstone

Renger van der Zande zorgde ervoor dat de gehele paddock van het Brits Formule 3-kampioenschap met stomheid geslagen was, door gelijk zijn allereerste race in deze klasse te winnen. Gestart vanaf een tweede plaats passeerde hij polesitter Max Chilton nog voor de eerste bocht, waarna de coureur van Hitech Racing de wedstrijd domineerde. Een kapotte versnellingsbak in race 2 was jammer, maar deed niets af aan een fantastisch debuut voor Renger in dit prestigieuze kampioenschap.


Download hi-res image
"Starting with a bang, heet dat", lachte Renger na afloop. "Dit is natuurlijk geweldig. Ik had een superstart, alsof je wegrijdt bij het boodschappen doen, en kon de race daarna controleren. De keiharde wind was soms wel erg tricky, ik vloog een keer vol naast de baan, dus vanaf toen heb ik gewoon geconsolideerd. Ik heb gezorgd dat Chilton niet te dichtbij kwam en had gewoon nog snelheid over, een fantastisch gevoel."

"In race 2 lag ik op de derde plaats toen de versnellingsbak het begaf. Dat is natuurlijk jammer, maar goed... Het team is heel erg blij met me, ik heb veel feedback kunnen geven over de auto, waardoor hij gedurende het weekend steeds sneller werd en dat is natuurlijk waar je het voor doet."

"Voorlopig is deze race een one-off", besloot Renger. "We zien wel wat de rest van het seizoen brengt. Ik heb in ieder geval eeen goede bijdrage kunnen leveren aan het team en mezelf weer lekker op de kaart gezet."
pi_69843986
Stef Dusseldorp: "Geen vuiltje aan de lucht"
Uitgegeven door Bas Kaligis 8 juni 2009 21:32 - Print artikel



En dat is overwinning nummer 2! Na zijn eerste zege in zijn debuutweekend op Oschersleben, belandde Stef Dusseldorp dit weekend weer op de hoogste podiumtrede door de eerste race op het F1 circuit van Hockenheim (Duitsland) op zijn naam te schrijven. In de tweede race werd de Achterhoeker keurig tweede. Bovendien zette hij in beide heats de snelste raceronde op de chrono’s, waardoor hij twee extra bonuspunten aan zijn totaal kon toevoegen. Ook in de stand om het kampioenschap deed Stef uitstekende zaken. Na vier podiums en twee overwinningen veroverde hij de tweede plaats ten koste van Rahel Frey. Na zes races heeft hij totaal 44 punten verzameld. In de Rookie Cup gaat de Neder lander stevig aan de leiding met 48 punten.

Voorafgaand aan het raceweekend werd op donderdag een extra testdag ingelast. In zeven sessies van ieder dertig minuten maakte Stef met gebruikte banden veel kilometers en probeerde daarbij diverse afstellingen uit. Met de enige set nieuwe banden wist hij overtuigend de snelste tijd van iedereen neer te zetten. Op vrijdagmorgen stond vervolgens een vrije training op het programma. In de één uur durende sessie werkte hij met name aan zijn rijtechnieken, voordat hij een kwartier voor tijd een verse set onder zijn bolide liet monteren. Stef zat daarmee goed in het ritme en wist deze training uiteindelijk als snelste af te sluiten. Met een tijd van 1:34.508 was hij ieder te snel af. Met een goed gevoel begon hij aan de eerste kwalificatie. Nadat hij een paar ronden met gebruikte banden de baan had verkend, ging hij snel over op een nieuw set rubber. Stef ging voor een snelle tijd, maar deze v iel net niet op zijn plaats. Mede gehinderd door de langzamere Trophy -deelnemers op de baan, eindigde hij de sessie als derde.

Doordat het zaterdagmorgen flink had geregend vond de tweede tijdtraining van dertig minuten op een natte baan plaats. Ondanks dat Stef in de regen nog niet veel had gereden zat hij goed in zijn vel. Echter kwam hij weer in het verkeer vast te zitten, zodat een snelle rondetijd voor pole er net niet in zat. Naarmate de sessie vorderde werd de baan steeds droger. Stef probeerde zijn tijd verder aan te scherpen, maar kwam opnieuw langzamere deelnemers tegen. Hij moest uiteindelijk genoegen moest nemen met de derde plaats op de grid.

RACE 01 + 02:
In de eerste manche op zaterdagmiddag kwam Stef redelijk goed uit de startblokken. Toen de startlichten waren gedoofd ging Nico Monien hem direct voorbij, maar naar later bleek maakte de Duitser een valse start. Stef wist op zijn beurt Rafael Suzuki voorbij te steken. Toen Laurens Vanthoor en Monien in ‘Spitzkehre’ iets te wijd gingen, pakte Stef de leiding i n de race. Ondanks dat Suzuki hem nog raakte op zijn achterwiel, wist hij uit te lopen op zijn naaste achtervolgers. Daarna controleerde Stef de wedstrijd en wist zijn wagen veilig thuis te brengen. Na negentien ronden pakte de Van Amersfooort Racing coureur de volle winst. Vanthoor werd tweede en Frey derde. Ook reed Stef de snelste raceronde waardoor hij een extra punt aan zijn totaal kon toevoegen.

Vanmiddag kwam de inwoner uit Lichtenvoorde in de tweede race niet goed van zijn plaats. Hij wist wel meteen Marcus Pommer te passeren, maar moest Monien voorbij laten gaan. De rijder van Zettl Sportsline verremde zich echter in ‘Spitzkehre’ zodat Stef weer doorschoof naar de tweede plaats. De 20-jarige coureur probeerde daarna aan te klampen bij Vanthoor. Zijn Belgische teamgenoot wist echter het gat met Stef te vergroten. In de achtervolger op de leider in de wedstrijd zette Stef opnieuw de snelste raceronde neer. Met nog een paar ronden te gaan ging het langzaam drup pelen, een scenario waar eigenlijk niemand rekening mee had gehouden. Stef reed geconcentreerd zijn rondjes totdat hij in de Sackskurve met blokkerende wielen van de natte baan schoot. Hij vervolgde zijn race als derde. Door de plotselinge regenval en de vele glijpartijen op de baan besloot de wedstrijdleiding om de race voortijdig stil te leggen. De uitslag van de vorige ronde werd gehanteerd, waardoor Stef als tweede in de uitslag werd opgenomen.

STEF DUSSELDORP: “Het was een heel goed weekend voor me. Na de vrije trainingen van donderdag en vrijdag verliepen de kwalificaties echter helaas niet zoals gehoopt. De eerste race daarentegen ging volgens het boekje. Ik pakte de volle winst en pakte een extra punt door de snelste raceronde. Ook in race 2 zat ik er opnieuw goed bij. Er was geen vuiltje aan de lucht totdat het langzaam begon te regenen. Toen ik het stadiongedeelte binnenreed remde ik al vroeger dan normaal, maar bij Sachskurve schoot ik van de baan. Gelukkig werd de race afgevlagd waardoor ik als tweede finishte. Ik ben Frey voorbij in het kampioenschap en 1 punt ingelopen op Laurens. Op Oschersleben (19 – 21 juni aanstaande) gaan we er weer vol tegenaan!”

UITSLAG RACE 01 ATS F3 CUP – HOCKENHEIM, 06 JUNI 2009
01. STEF DUSSELDORP (NED), VAN AMERSFOORT RACING, 19 ronden, 30:28762
02. Laurens Vanthoor (BEL), Van Amersfoort Racing, + 02.628s
03. Rahel Frey (SU), Jo Zeller Racing, + 14.282s

UITSLAG RACE 02 ATS F3 CUP – HOCKENHEIM, 07 JUNI 2009
01. Laurens Vanthoor (BEL), Van Amersfoort Racing, 17 ronden, 27:28.801
02. STEF DUSSELDORP (NED), VAN AMERSFOORT RACING, + 03.780s
03. Nico Monien (GER), Zettl Sportsline, + 07.442s

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=16525

Hij gaat lekker, maar nu is het Duits formule 3 kampioenschap nu niet bepaald de sterkste.
pi_69844769
Van Amersfoort is al een paar seizoenen HET te kloppen team in Duits F3
Ik hoop dat ze ooit weer de overstap kunnen maken naar de Euroseries.
pi_69861343
Van der Zande en Waldschmidt rijden Masters
Uitgegeven: 8 juni 2009 15:32
Laatst gewijzigd: 8 juni 2009 16:03

ZANDVOORT - De Nederlandse autocoureurs Renger van der Zande en Henki Waldschmidt zijn zeker van deelname aan de Masters of Formula 3, komend weekeinde op circuit Zandvoort.

Carlo van Dam hoopt ook nog mee te kunnen doen. Zijn team heeft weliswaar de inschrijving ingetrokken, maar de Vlaardinger kan mogelijk uitkomen voor een ander team.

In de Masters of Formula 3 strijden de beste coureurs uit de Formule 3 Euro Series en het Britse kampioenschap Formule 3 om de Europese titel. De races keren na een afwezigheid van twee jaar terug op Zandvoort, traditioneel het domein van de Masters.



Grote coureurs wisten in het verleden de Masters te winnen. Onder anderen David Coulthard, Lewis Hamilton, Christian Klien en Jos Verstappen stootten daarna door naar de Formule 1.


Van der Zande

Van der Zande is sinds mei actief in de Britse Formule 3. De Nijmegenaar beleefde een flitsend debuut met winst op Silverstone. Waldschmidt rijdt in de Euro Series.

De jonge Hagenaar uit de talentopleiding van Toyota bezet de tiende plaats in het tussenklassement.

Voor de komende, negentiende editie van de Masters heeft Circuit Zandvoort 43 inschrijvingen binnen, onder anderen van de Franse titelverdediger Jules Bianchi.

De coureurs rijden op zaterdag in vier heats kwalificaties. De race over 25 ronden is op zondagmiddag.

© ANP
pi_69863696
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:41 schreef TargaFlorio het volgende:
Van Amersfoort is al een paar seizoenen HET te kloppen team in Duits F3
Ik hoop dat ze ooit weer de overstap kunnen maken naar de Euroseries.
Zou mooi zijn inderdaad
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_69888706
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:41 schreef TargaFlorio het volgende:
Van Amersfoort is al een paar seizoenen HET te kloppen team in Duits F3
Ik hoop dat ze ooit weer de overstap kunnen maken naar de Euroseries.
van Amersfoort Racing is al ruim 20 jaar een topteam in de lagere klassen (FF, FR, F3) van autosport. Zowel Verstappen, Tom Coronel, Christijan Albers, Renger van der Zande als Carlo van Dam boekten met dit team hun eerste successen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_69890804
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:41 schreef TargaFlorio het volgende:
Van Amersfoort is al een paar seizoenen HET te kloppen team in Duits F3
Ik hoop dat ze ooit weer de overstap kunnen maken naar de Euroseries.

Ik denk dat het voor het team gemakkelijker is om sponsoren te vinden in de top van het Duits formule 3 kampioenschap dan als middenmoter in de Euroseries.
pi_70043555
IK? WTF?
Chuck Nourish, Buff Daddy, Owlcapwn FTW
pi_70858238
Hülkenberg op pole voor eigen publiek, Van der Garde ten einde raad
Uitgegeven door Tim Biesbrouck 10 juli 2009 18:32 - Print artikel

NURBURGRING - Nico Hülkenberg scoorde voor eigen publiek pole position in de GP2-kwalificatie op de Nürburgring. De Duitser vocht heel de sessie met zijn tegenstanders en een marge van 0.089 seconde bleek genoeg om Roldan Rodriguez en Lucas di Grassi achter zich te houden. Giedo van der Garde kwam er niet aan te pas. Na een moeilijke training kwam de iSport-piloot niet verder dan een teleurstellende 21ste startplaats. Zaterdag na de F1-kwalificatie moet blijken of de Nederlander zich naar voren weet te werken, want de oorzaak van de slechte tijdtraining is onduidelijk.

"Ik ben niet vooruit te branden", zei Van der Garde. "Ik heb geen idee wat er aan de hand is, want mijn teamgenoot gaat wel vrij goed. Ik denk dat het een combinatie is van de auto en mijzelf, die in dit koude weer gewoon niet werkt. Het lukt gewoon niet. Hopelijk gaat het morgen regenen, dat is de enige kans die we hebben op een succesje."

Omdat de kwalificatietraining al in wisselende weersomstandigheden voltrok, moesten de coureurs direct vanaf de eerste minuut er vol tegenaan. Luca Filippi, Javier Villa, Di Grassi en Hülkenberg waren direct snel. Na het monteren van een verse set rubber ging de Braziliaan Di Grassi aan kop.

Niet veel later volgde Rodriquez met een snel ronde, maar Hülkenberg wist de omloop van het Duitse circuit nog beter te voltooien en kreeg de voorlopige pole position in handen. Italiaan Filippi leek nog sneller onderweg te zijn maar verloor de controle over zijn GP2-bolide en zorgde voor gele vlaggen.

Hülkenberg probeerde op het eind zijn beste tijd nog te verbeteren, maar dat mislukte. Toch bleek zijn eerder gezette tijd goed voor pole position, voor Rodriquez en Di Grassi. Pastor Maldonado volgde op plaats vier, voor Villa, Andreas Zuber, Vitaly Petrov en Diego Nunes.
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=17106


VdG presteerd eigenlijk het hele jaar al naar verwachting. Niet goed genoeg en kan uitkijken naar een ander beroep...
pi_71075400
Giedo van der Garde mogelijk vroegtijdig ontslagen door iSport
De Nederlander Giedo van der Garde kan zijn plek in de GP2 bij iSport International wel eens kwijt gaan raken. Van der Garde presteert ondermaats een heeft tot nu toe slechts vijf punten gepakt.


Volgens het Duitse Motorsport Aktuell is het Bruno Senna die uit is op de plek van Van der Garde. Senna reed al eerder in de GP2 voor iSport en deed in dat jaar mee voor de titel. In 2009 wilde hij de overstap maken naar de Formule 1, maar dat liep op niets uit. Het was op dat moment al te laat om een goed team te vinden in de GP2 en ook een aanbod van Mercedes om DTM te gaan rijden wees hij af.

Maar door de tegenvallende prestaties van Van der Garde en de grote zak sponsorgeld die Senna met zich meebrengt, lijkt het erop dat het wel eens zo kan zijn dat de Nederlander zijn plek snel kwijt is.

Wordt vervolgd…





Bron: http://www.autosportmedia.nl/nieuwsbericht.php?item=273223
pi_71335438
Nederlands succes: Van der Garde pakt eerste GP2-overwinning uit carrière
Uitgegeven door Casper Bekking 26 juli 2009 11:53 - Print artikel


BUDAPEST - Giedo van der Garde heeft zijn eerste overwinning in de GP2 geboekt. De Nederlander bleef in het voorprogramma van de F1 Grand Prix op de Hungaroring Luca Filippi voor. Van der Garde stond de gehele race onder druk van de Super Nova-coureur, maar hield het hoofd koel en won met een paar tienden verschil.


Bovendien vond er in de slotfase een herstart plaats nadat Teixeira spinde en de safetycar op de baan kwam. Wederom bleef Van der Garde koel en won uiteindelijk met drie tienden voorsprong zijn eerste wedstrijd in de GP2. Javier Villa leek lang op weg naar de derde plaats maar spinde in de slotfase en viel terug tot P5. Lucas di Grassi en Romain Grosjean mochten daardoor strijden om de laatste podiumplaats. De Fransman viel aan, maar Di Grassi kon de aanval pareren en eindigde als derde.

Polesitter Davide Rigon kon niet lang genieten van zijn goede uitgangspositie. Direct bij de start pakte Van der Garde de leiding en enkele bochten later kwam Pastor Maldonado via de zijkant binnenrijden. De Venezolaan kreeg hiervoor een drive-through, maar de race voor Rigon was direct over. Kampioenschapleider Nico Hulkenberg miste de punten en eindigde als zevende, net achter Alvaro Parente.
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=17291
pi_72680293
Van der Garde boekt eerste zege in hoofdrace in Monza!
Giedo van der Garde heeft alweer zijn derde zege in drie raceweekenden geboekt. Na zeges in de sprintraces in Hongarije en België won hij nu de hoofdrace op de snelle baan van Monza. Ook Jerome D’Ambrosio scoorde weer een aantal punten door vierde te worden.

De race kon niet op de normale tijd van start gaan, omdat het plotseling was begonnen met regenen. Ongeveer veertig minuten over vier kon er eindelijk begonnen worden aan de 32 ronden lange wedstrijd.

Dat het glad was, bleek al snel. Alberto Valerio spinde al in de openingsronde, toen het veld nog achter de Safety Car reed, en moest de strijd al snel staken.

Van der Garde reed tot drie ronden voor het einde nog achter Vitaly Petrov, die een dag eerder de pole position scoorde in de kwalificatie. Giedo was sneller en probeerde een paar keer een inhaalactie in te zetten, maar er voorbij komen lukte nog niet.

Beide heren moesten echter nog een pitstop maken en iSport riep Van der Garde een ronde eerder binnen dan Petrov. Dit bleek de juiste keuze, want na de stops was het de Nederlander met de leiding in handen.

De overwinning van Van der Garde werd veilig gesteld door Johnny Cecotto Junior. Hij crashte en stopte midden op de baan. De Safety Car moest de baan op komen om de coureurs op een veilige manier rond te leiden over het bloedsnelle circuit. Uiteindelijk eindigde de race achter de eerder genoemde Safety Car.

Het goede nieuws voor Petrov was natuurlijk dat zijn kampioenschapskansen nog steeds aanwezig zijn. Met zijn tweede plaats liep hij flink in op klassementsleider Nico Hulkenberg, die zesde werd.

Lucas di Grassi zette een opmerkelijke prestatie neer in Monza. De Italiaan startte slechts als vijftiende, maar knokte zich een weg naar voor op de opdrogende baan en eindigde als derde. Hij werd opgejaagd door Alvaro Parente, maar de Portugees werd bestraft voor het afsnijden van de chicanes.

Zoals gezegd werd landgenoot Jerome D’Ambrosio vandaag vierde na een sterke race, hij kwam vanaf de 21e plek. Morgen start hij dus als vijfde en dat geeft zeker kansen op een podium of een puntenfinish.

De overige punten werden verdeeld onder Edoardo Mortara, Nico Hulkenberg, Alvaro Parente en Javier Villa.


http://www.autosportmedia.nl/nieuwsbericht.php?item=273791



Het lijkt erop dat ik mijn eerdere kritische woorden terug moet nemen. Hij gaat als een speer de laatste tijd! Als winnaar van meerdere GP's is het goed mogelijk dat hij interessant kan worden voor F1 teams.
pi_72869153
Renger van der Zande: "Het bleek goud waard"
Uitgegeven door Bas Kaligis 18 september 2009 08:14 - Print artikel

MILTON KEYNES - Renger van der Zande heeft het verrassende besluit genomen om de laatste race voor het Brits Formule 3-kampioenschap niet te rijden. De Nederlander komt vanaf dit weekeinde uit in de laatste drie races van de Euroseries Formule 3. Hij rijdt op het F1-circuit van Montmelo nabij Barcelona wederom in dienst van Motopark Academy. RaceXpress.com zocht de snelle Nederlander op en had een uitgebreid gesprek over de achtergronden en zijn carrièreverwachting.

RaceXpress: 2009 Is een bijzonder jaar voor jou geworden. Hoe zie je het zelf?
"In april stond ik met lege handen nadat de economische recessie een streep door mijn plannen had gehaald. Toen bleek het goud waard dat ik Mercedes-Junior rijder ben. Zij introduceerden me bij het Hitech Team in de Britse F3-competitie. De eerste race op Silverstone won ik meteen en daarna bleef het berg op gaan. Ik kreeg de flow, zullen we maar zeggen."

Afgelopen weekeinde op Portimao in de Algarve liet je weer een fraai staaltje van je kunnen zien.
"Ja, dat was lachen. De top uit de Euroseries had zich ook ingeschreven met Bianchi, Bottas, Mehri en nog een paar. Maar ik had ze te pakken, ook al lijkt het ART-team onoverwinnelijk. Pole voor de eerste race. Na wat schermutselingen met Bianchi hield ik ook met gemak de leiding. Tot een aantal ronden voor het einde een lekke band roet in het eten gooide. Het is gewoon gaaf, als je voelt goed dat je iedere ronde op de absolute limiet kunt rijden. Dan stijg je boven je zelf uit, lijkt het wel."

Je bent op de tweede plaats in het Brits Kampioenschap terecht gekomen. Waarom stap je dan op?
"De eerste twee races had ik gemist, dit seizoen. Verder heb ik zeker drie overwinningen weggegeven door voor teamgenoot Walter Grubmüller te rijden. Nu sta ik toch tweede, nadat ik het hele seizoen super snel bleek. Een goed moment om in de laatste race de eer aan hem te laten. Èn... er ligt een fraaie uitdaging in de Euroseries."

Ja, vertel daar eens wat over.
"Nou, het team van Motopark uit Oschersleben, dominerend in de Europese Formule Renault 2.0, heeft dit jaar zijn entree gemaakt in de Formule 3. En daar merkten ze hoe scherp die klasse is met ART, Manor en Mücke. Ze hebben mij benaderd of ik ze wil helpen hun auto en team te ontwikkelen en naar voren te komen in de competitie. Een kunstje dat ik ook vorig jaar met Prema heb gedaan en eigenlijk ook dit jaar in Engeland met Hitech. Ik had meteen een leuke band met Timo Rumpfkeil, de teambaas, tja en dan ga je samen snel voluit. En mijn broodheer Mercedes is het er ook mee eens. Doel is om de hegemonie van ART en Bianchi en Bottas uit te dagen."

Wat heeft dit jaar je nog meer gebracht?
"Heel veel. Ik heb de draad weer opgepakt met het verder internationaliseren van mijn autosportcarrière. We hebben vanuit Renger Racing BV nu een sterk team, met een gerenommeerde rijderbemiddelaar in de Formule 1-arena, een Engelse marketeer die ook kind aan huis is in de F1 en een vrouwelijke F1-reporter van de BBC, die mijn internationale PR verzorgt. Verder bestaat het team uit de club achter mijn website, Jhartho, mijn graficus, een aantal fotografen met wie we samen werken en mijn vader als stille kracht en motor achter de schermen. En dat werkt goed."

Wat gaat de nabije toekomst je bieden?
"Afgelopen jaar had ik wat onthutsende ervaringen in de jungle van de autosport. Allereerst laat ik nooit meer mijn plezier in de sport afpakken. Zo heb ik dit jaar ook een paar keer meegedaan in de BRL-klasse in Nederland en genoten als een gek. 'Fun is everything' is mijn motto. Verder heb ik mijn binding met Mercedes, die een DTM-optie op me hebben, goede gesprekken in de F1-sfeer en ook in de GP2 en World Series en warme sponsorcontacten. Mijn droomscenario is een nauwe band met een F1-team, met een seizoen in GP2 of World Series. Als dat niet haalbaar is, dan blijft DTM zeer aantrekkelijk. We zijn er in ieder geval druk mee bezig, achter de schermen."

Tot slot.., we hoorden een leuk verhaal over jou en Macao?
Ja, dat was het toppunt. Ik was nog in gesprek met Hitech om naar de Grand Prix van Macao te gaan, in november, toen zich een ander sterk team meldde. Bij navraag bleek dat ik, op voorhand, door vier teams als voorlopige rijder was ingeschreven. Voor mij een leuk bewijs dat ik in de F3 tot de absolute top wordt gerekend. Heb mijn keus laten vallen op een team dat al eerder winnaar werd op het schiereiland bij Hong Kong. Maar daar gaan we nog over berichten. Voorlopig heb ik het druk genoeg dit najaar."

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=18303

Carlo van Dam staat er weer
Uitgegeven door Bas Kaligis 17 september 2009 21:45 - Print artikel


BARCELONA - Autocoureur Carlo van Dam keert dit weekeinde in Barcelona, terug in de Formula 3 Euroseries. Hij bestuurt op het F1-circuit van Montmelo in Spanje een Dallara-Mercedes van het Franse SG Formula. Van Dam kwam eerder dit jaar in de Euroseries namens Volkswagen uit voor Kolles & Heinz Union, maar verliet dat slecht presterende team eind juni. “Ik werd gebeld door teambaas Stéphane Guérin die veel voor me gedaan heeft in de tijd dat ik voor SG uitkwam in de Formule Renault”, liet Carlo van Dam weten. “Hij vroeg of ik komend weekeinde voor hem op Barcelona in de Formule 3 wilde racen en gezien onze relatie en historie ging ik natuurlijk graag op zijn aanbod in.”

Van Dam heeft een enerverend jaar achter de rug. Na het met overmacht behalen van de Japanse Formule 3-titel, succes in het Japanse GT-kampioenschap en een imponerende test in de Formule Nippon, leek Japan eind 2008 aan zijn voeten te liggen. Maar omdat de autosport daar de afgelopen winter hard werd getroffen door de economische crisis boden de plotseling sterk uitgedunde startvelden geen mogelijkheden. Behalve het korte, door hemzelf stopgezette F3-programma met Volkswagen, reed Van Dam dit jaar ook in de 24 uurraces op de Nürburgring en Spa, en komt hij uit in de Superleague Formula.

Met een open kijk keert hij nu terug in de Formule 3: “Je wilt altijd rijden en zo goed mogelijk presteren. Ik ben benieuwd waar SG en ik als combinatie toe in staat gaan zijn. In de Euroseries ligt het veld erg dicht bij elkaar, alles moet kloppen als je resultaat wilt boeken. Morgen na de vrije training weten we meer.”

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=18308

Giedo van der Garde: "Als we dat flikken mogen we echt heel trots zijn"
Uitgegeven door Casper Bekking 17 september 2009 20:41 - Print artikel


PORTIMAO - Het GP2-kampioenschap kent komend weekeinde zijn laatste race van het jaar op het Algarve-circuit, vlakbij Portimao in Portugal. Na het euforische weekeinde in Monza, waar Giedo van der Garde schitterde in de regen, hoopt de iSport-coureur nu op een mooie afsluiter van het seizoen. De vijfde plaats in het kampioenschap lonkt. Van der Garde heeft, net als het gros van het GP2-veld, nog nooit gereden op het nieuwe Portugese circuit. Maar aangezien de GP2 komend weekeinde niet samen rijdt met het F1-circus, is er meer ruimte en tijd om te trainen.

"We trainen op vrijdag nu twee keer een half uur", zei Van der Garde. "Het is een mooi circuit, met veel hoogteverschillen en blinde bochten. Het zal even wennen zijn, maar gelukkig hebben we wat meer tijd om te rijden. We verkeren momenteel in een uitstekende vorm en hopelijk kunnen we dat vasthouden in Portugal. Ik zal dit weekend opnieuw voor de punten gaan en een podiumplaats zou een hele mooie prestatie zijn. De vijfde plaats in het kampioenschap is heel goed mogelijk en als we dat flikken, mogen we echt heel trots zijn."

Van der Garde heeft momenteel slechts drie punten achterstand op de man die vijfde staat, de Venezolaan Pastor Maldonado.


http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=18306
pi_72870026
Interessant topic. Alleen Carlo van Dam

Tuurlijk, hij kan aardig racen. Maar ontzettend arrogant en kan niet tegen zijn verlies. Ik reed in een F1 simulator op de beurs Speed & Design tegen hem een aantal ronden op Monza. Ik zag dat hij bij mijn voorgangers duidelijk inhield (soms zelfs stil ging staan op de baan), dus vroeg hem of hij tegen mij wel volop wilde gaan. "Nee, het moet wel leuk blijven" was zijn antwoord.

Dus ik zei: "Ja, daarom juist". Hij kwam meteen verontwaardigd en beledigd over en dacht duidelijk dat hij mij wel even de oren ging wassen.

Hij startte beter, ik haalde hem in. Daarna deed hij een do or die move (met zijn voorwiel ter hoogte van mijn achterwiel) in het begin van de tweede ronde in Rettifilo, waarbij hij mij raakte en we spinden. Ik was sneller weg en reed door. Laatste ronde reed ik rustig mijn lijn. Na Ascari zat ie achter me in de slipstream. Hij kwam dichterbij en bewoog naar naast mij. Ik nam mijn rempunt wat voorzichtig, omdat ik niet weer een botsing wilde. Hij remde echter veel later, dus ik was bang dat hij ging winnen. Maar hij was kennelijk te wanhopig met zijn rempunt en schoot rechtdoor in Parabolica. Ik reed richting de finish en won.

Op zo'n moment stap je uit en schudt je de tegenstander de hand, lijkt me. Maar nee, meneer vertelt direct dat ik de betere auto had en wilde me niet eens meer aankijken

Later las ik in de F1 Racing dat hij in een interview vertelde dat ik hem van de baan had gereden

Oh, hij reed overigens wel Tom Coronel zoek in de simulator.
pi_72870297
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 11:39 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Interessant topic. Alleen Carlo van Dam

Tuurlijk, hij kan aardig racen. Maar ontzettend arrogant en kan niet tegen zijn verlies. Ik reed in een F1 simulator op de beurs Speed & Design tegen hem een aantal ronden op Monza. Ik zag dat hij bij mijn voorgangers duidelijk inhield (soms zelfs stil ging staan op de baan), dus vroeg hem of hij tegen mij wel volop wilde gaan. "Nee, het moet wel leuk blijven" was zijn antwoord.

Dus ik zei: "Ja, daarom juist". Hij kwam meteen verontwaardigd en beledigd over en dacht duidelijk dat hij mij wel even de oren ging wassen.

Hij startte beter, ik haalde hem in. Daarna deed hij een do or die move (met zijn voorwiel ter hoogte van mijn achterwiel) in het begin van de tweede ronde in Rettifilo, waarbij hij mij raakte en we spinden. Ik was sneller weg en reed door. Laatste ronde reed ik rustig mijn lijn. Na Ascari zat ie achter me in de slipstream. Hij kwam dichterbij en bewoog naar naast mij. Ik nam mijn rempunt wat voorzichtig, omdat ik niet weer een botsing wilde. Hij remde echter veel later, dus ik was bang dat hij ging winnen. Maar hij was kennelijk te wanhopig met zijn rempunt en schoot rechtdoor in Parabolica. Ik reed richting de finish en won.

Op zo'n moment stap je uit en schudt je de tegenstander de hand, lijkt me. Maar nee, meneer vertelt direct dat ik de betere auto had en wilde me niet eens meer aankijken

Later las ik in de F1 Racing dat hij in een interview vertelde dat ik hem van de baan had gereden

Oh, hij reed overigens wel Tom Coronel zoek in de simulator.
pi_72870368
Oke, hij is dus een lul. Dat kan, maar wel een met 2 F3 kampioenschappen op zijn palmares. Dat kunnen rijders als Van der Zande en zo'n Henki Waldschmidt niet zeggen. Had van Waldschmidt toch meer verwacht. Ik dacht altijd dat hij het grootste talent was dat we hebben. Nu twijfel ik daaraan.
pi_72870574
Renger van der Zande heb ik 2 keer zien rijden nu (A1GP en Britse F3). Wat mij opvalt is dat hij heel berekenend maar ook aggresief kan rijden. Ook anticipeerd hij goed bij de starts en kiest de juiste gaatjes
pi_72870619
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:06 schreef Meike26 het volgende:
Renger van der Zande heb ik 2 keer zien rijden nu (A1GP en Britse F3). Wat mij opvalt is dat hij heel berekenend maar ook aggresief kan rijden. Ook anticipeerd hij goed bij de starts en kiest de juiste gaatjes

Hij doet het dit jaar erg goed. Ik hoop dat hij volgend jaar een stap omhoog kan maken richting WSR, F2 of GP2. Ben heel benieuwd of hij gelijk voorin mee kan doen.
pi_72870864
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 11:53 schreef kriele het volgende:
Oke, hij is dus een lul. Dat kan, maar wel een met 2 F3 kampioenschappen op zijn palmares. Dat kunnen rijders als Van der Zande en zo'n Henki Waldschmidt niet zeggen. Had van Waldschmidt toch meer verwacht. Ik dacht altijd dat hij het grootste talent was dat we hebben. Nu twijfel ik daaraan.
Ja, klopt. Maar ik vind hem ook geen bakken met talent hebben eerlijk gezegd. En met zo'n houding maak je je al helemaal niet populair.

Ik had hem graag eens willen uitdagen in de karts oid, zien hoe ik het er dan vanaf zou brengen. Maarja, mocht ik dan winnen heb ik natuurlijk wel doordat ik de betere kart had
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:22:59 #74
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72870955
Ik heb Carlo van Dam een paar ontmoet oa op BCR en op Race Salon en kort met hem gesproken. Ik vond hem juist heel relaxed en gefocust op zijn carriere......

Misschien is hij wel gewoon een slechte verliezer. Dat is in mijn ogen vaker een goede eigenschap dan een slechte
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72871063
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:19 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Ja, klopt. Maar ik vind hem ook geen bakken met talent hebben eerlijk gezegd. En met zo'n houding maak je je al helemaal niet populair.

Ik had hem graag eens willen uitdagen in de karts oid, zien hoe ik het er dan vanaf zou brengen. Maarja, mocht ik dan winnen heb ik natuurlijk wel doordat ik de betere kart had
Race jij ook?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')