Johquote:Op donderdag 8 januari 2009 01:55 schreef Biogarde het volgende:
Ik zou beginnen met iets van chocola.
Verder bak ik alleen keek.
Pakje?quote:Op donderdag 8 januari 2009 01:59 schreef Karammel het volgende:
Had fok! zelf niet ergens een kookboek of iets dergelijks met daarin een recept van een chocoladetaart? Ik meen me te herinneren dat het ging om een enorm machtige taart.
Zelf maak ik ze af en toe met zijn pakje uit de supermarkt en die vind ik toch nog lekker ook.
Ging om zo'n kant en klaar mix inderdaad. Niet van Koopmans dacht ik. Een bruine verpakking met rode letters. Geen idee welk merk het om ging.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:01 schreef Superfast het volgende:
[..]
Pakje?
Van Koopmans o.i.d.?
Verder ben ik niet op zoek naar zomaar een recept maar naar hét recept voor chocolade taart.
Oftwel de ervaringen van gelouterde taartenbakkers
dat compromis zou een echte smaakhebber nooit doen, die zou die magere scharminkels uit de tent trappen, hun bekken brekend op de stoep.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:40 schreef Yi-Long het volgende:
TVP, want ben ook gek op chocoladetaart!
Culi d'Or had een hele lekkere (en goedkope) chocolade taart trouwens, maar die hebben ze nu vervangen met een waardeloos vet-arm chocolade-mousse taartje die niet te vreten is. Omdat er dikke wijven zijn die wel chocolade willen vreten, maar 'verantwoord', is dat heerlijke taartje dus vervangen
Volgens mij Duncans oid.Die heb ik ook nog staan,binnekort maar eens maken!quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:09 schreef Karammel het volgende:
[..]
Ging om zo'n kant en klaar mix inderdaad. Niet van Koopmans dacht ik. Een bruine verpakking met rode letters. Geen idee welk merk het om ging.
Mijn vorige reactie was ook meer een verkapte tvp. Ben ook wel benieuwd naar goede recepten.
Daar stonden toch ook van die patat figuren in?quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:16 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik heb een Roald Dahl kookboek met daarin het recept voor de chocoladetaart uit Mathilda. Ik vond hem zelf heel erg lekker, wel een beetje machtig en het leek ook wel een beetje op brownies met een hele dikke laag chocola erop.
Als je interesse hebt, kan ik het recept wel overtypen.
Je hebt 'Meneer Griezels Baardhapjes' met inderdaad friet om het haar en de baard te maken en verder erwtjes, eieren, brood en eigenlijk alle restjes die je tegenkomt. Zelf nog nooit gemaakt trouwens.quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:51 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Daar stonden toch ook van die patat figuren in?
Die chocolade taart leek me echt heel lekker!
Ik ken alleen zijn Grote Griezelkookboek met recepten uit de kinderboeken. Maar hij heeft geloof ik ook nog een ander kookboek met zijn vrouw gemaakt. Daar staan volgens mij geen 'kinder'-recepten in.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:50 schreef Liejannuh het volgende:
Welke Roald Dahl kookboeken zijn het leukste?
Ik ook niet, maar ik vond het wel erg leuke ideeënquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Filiassi_Jane het volgende:
[..]
Je hebt 'Meneer Griezels Baardhapjes' met inderdaad friet om het haar en de baard te maken en verder erwtjes, eieren, brood en eigenlijk alle restjes die je tegenkomt. Zelf nog nooit gemaakt trouwens.
Waarom heb je die breinaald dan nodig, als dat toch geen manier is om de boel te checken.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:54 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Bram Bokkenpoots Chocoladecake (Matilda) (oh, het is cake zie ik nu... maakt niet uit, blijft lekker:P)
Nodig
Taartvorm, 22 cm diameter
vetvrij papier
vuurvaste glazen kom
steelpan
breinaald
rooster
pannenkoekenmes (ik heb een gewoon mes gebruikt)
225 gr pure chocolade
170 gr ongezouten zachte boter
225 gr poedersuiker
4 eetlepels bloem
6 eieren (moeten gesplitst worden)
Voor het chocoladeglazuur
225 gr pure chocolade (76%)
225 gr creme fraiche
Maken!
1. Verwarm de oven voor op 180 graden, stand 4
2. Vet de taartvorm in en bekleed hem met vetvrij papier
3. Smelt de chocolade in een vuurvaste glazen kom boven een pan met kokend water, of even in de magnetron
4. Roer de boter erbij tot hij gesmolten is
5. Roer het meel, de suiker en de losgeklopte eidooiers erdoor
6. Klop het eiwit stijf
7. Schep voorzichtig de helft van het eiwit door het chocolademengsel tot het goed gemengd is (heel belangrijk, anders krijg je een massief blok)
8. Schep de rest van het eiwit erdoor en stort daarna de massa in de taartvorm
9 Bak de cake ongeveer 35 minuten. Bovenop zal een dunne korst ontstaan. Wanneer je er met een breinaald in prikt, zal het lijken of hij nog niet gaat is, maar wees gerust, het hoort zo. De cake zal bij het afkoelen steviger worden. Deze cake is heerlijk luchtig en vochtig.
10. De cake laten afkoelen op een rooster tot hij koud genoeg is om vast te pakken.
11. Haal uit de vorm en verwijder het vetvrije papier.
12. Glazuur: Smelt de chocolade met de creme fraiche in een kom boven op een pan zacht kokend water. Af en toe roeren tot alles is gesmolten en vermengd.
13. Laat het mengsel een beetje afkoelen
14. De cake heeft de neiging in het midden een beetje in te zakken, dus zet hem ondersteboven voor het aanbrengen van het glazuur.
15. Spatel zorgvuldig met een pannenkoekenmes het chocoladeglazuur over de hele cake
16. Laat hem op een koele plaats opstijven.
Ik vond zelf dat het glazuur wat te veel was, er zat een hele dikke laag op. Mijn cake was ook niet zo luchtig geworden, dus misschien dat het daarom iets te veel was.
Als je het moeilijk vindt, klein topje van een ei eraf slaan zodat het eiwit eruit loopt, maar het eigeel niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:44 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Waarom heb je die breinaald dan nodig, als dat toch geen manier is om de boel te checken.![]()
Ik word altijd zo bangig als in een recept staat dat er eieren moeten worden gesplitst. Heb ooit van iemand gehoord dat dat verschrikkelijk moeilijk is, en dat je, als je het niet goed doet, er hele recepten mee kunt verpesten. Iemand een handleidinkje eiersplitsen voor mij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |