abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 januari 2009 @ 01:53:54 #1
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64797749
Al diverse recepten via internet geprobeerd . Zelfs via een heus kookboek getracht een lekkere chocolade taart te maken maar tot dusver zonder superieur resultaat.

Vaak waren ze droog of was de structuur niet goed (oftewel zakte in )

Wie o wie?
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  donderdag 8 januari 2009 @ 01:55:38 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_64797764
Ik zou beginnen met iets van chocola.

Verder bak ik alleen keek.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 8 januari 2009 @ 01:57:00 #3
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64797782
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 01:55 schreef Biogarde het volgende:
Ik zou beginnen met iets van chocola.

Verder bak ik alleen keek.
Joh

Cake is fail in dit topic
pi_64797816
Had fok! zelf niet ergens een kookboek of iets dergelijks met daarin een recept van een chocoladetaart? Ik meen me te herinneren dat het ging om een enorm machtige taart.

Zelf maak ik ze af en toe met zijn pakje uit de supermarkt en die vind ik toch nog lekker ook.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  donderdag 8 januari 2009 @ 02:01:55 #5
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64797836
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 01:59 schreef Karammel het volgende:
Had fok! zelf niet ergens een kookboek of iets dergelijks met daarin een recept van een chocoladetaart? Ik meen me te herinneren dat het ging om een enorm machtige taart.

Zelf maak ik ze af en toe met zijn pakje uit de supermarkt en die vind ik toch nog lekker ook.
Pakje?

Van Koopmans o.i.d.?

Verder ben ik niet op zoek naar zomaar een recept maar naar hét recept voor chocolade taart.

Oftwel de ervaringen van gelouterde taartenbakkers
pi_64797895
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 02:01 schreef Superfast het volgende:

[..]

Pakje?

Van Koopmans o.i.d.?

Verder ben ik niet op zoek naar zomaar een recept maar naar hét recept voor chocolade taart.

Oftwel de ervaringen van gelouterde taartenbakkers
Ging om zo'n kant en klaar mix inderdaad. Niet van Koopmans dacht ik. Een bruine verpakking met rode letters. Geen idee welk merk het om ging.

Mijn vorige reactie was ook meer een verkapte tvp. Ben ook wel benieuwd naar goede recepten .
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  donderdag 8 januari 2009 @ 02:21:58 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64797995
het geheim: als je chocola te warm laat worden smaakt het bitter.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 8 januari 2009 @ 02:40:47 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_64798102
TVP, want ben ook gek op chocoladetaart!

Culi d'Or had een hele lekkere (en goedkope) chocolade taart trouwens, maar die hebben ze nu vervangen met een waardeloos vet-arm chocolade-mousse taartje die niet te vreten is. Omdat er dikke wijven zijn die wel chocolade willen vreten, maar 'verantwoord', is dat heerlijke taartje dus vervangen
  donderdag 8 januari 2009 @ 02:42:11 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64798113
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 02:40 schreef Yi-Long het volgende:
TVP, want ben ook gek op chocoladetaart!

Culi d'Or had een hele lekkere (en goedkope) chocolade taart trouwens, maar die hebben ze nu vervangen met een waardeloos vet-arm chocolade-mousse taartje die niet te vreten is. Omdat er dikke wijven zijn die wel chocolade willen vreten, maar 'verantwoord', is dat heerlijke taartje dus vervangen
dat compromis zou een echte smaakhebber nooit doen, die zou die magere scharminkels uit de tent trappen, hun bekken brekend op de stoep.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 8 januari 2009 @ 10:06:43 #10
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_64801447
http://www.thetasteoflife(...)scar_chocoladetaart/
Hier een videorecept van een geweldig mooie en volgens mij lekkere chocoladetaart... staat nog steeds in mijn todo-bookmarks
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_64801742
Ik heb een Roald Dahl kookboek met daarin het recept voor de chocoladetaart uit Mathilda. Ik vond hem zelf heel erg lekker, wel een beetje machtig en het leek ook wel een beetje op brownies met een hele dikke laag chocola erop.

Als je interesse hebt, kan ik het recept wel overtypen.
pi_64803050
Ik heb deze al een aantal keren gemaakt: http://www.kokenmetkarin.nl/gebak/chocotaart.html
En die is lekker!!!!
En met echte chocolade!
pi_64806763
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 02:09 schreef Karammel het volgende:

[..]

Ging om zo'n kant en klaar mix inderdaad. Niet van Koopmans dacht ik. Een bruine verpakking met rode letters. Geen idee welk merk het om ging.

Mijn vorige reactie was ook meer een verkapte tvp. Ben ook wel benieuwd naar goede recepten .
Volgens mij Duncans oid.Die heb ik ook nog staan,binnekort maar eens maken!
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_64806842
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:16 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik heb een Roald Dahl kookboek met daarin het recept voor de chocoladetaart uit Mathilda. Ik vond hem zelf heel erg lekker, wel een beetje machtig en het leek ook wel een beetje op brownies met een hele dikke laag chocola erop.

Als je interesse hebt, kan ik het recept wel overtypen.
Daar stonden toch ook van die patat figuren in?
Die chocolade taart leek me echt heel lekker!
pi_64807454
Hier, dit is een goed recept:

Chocoladetaart / Chocoladecake recepten gevraagd!

Al twee keer gemaakt en superlekker en smeuig .
pi_64808731
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:51 schreef Chrrris het volgende:

[..]

Daar stonden toch ook van die patat figuren in?
Die chocolade taart leek me echt heel lekker!
Je hebt 'Meneer Griezels Baardhapjes' met inderdaad friet om het haar en de baard te maken en verder erwtjes, eieren, brood en eigenlijk alle restjes die je tegenkomt. Zelf nog nooit gemaakt trouwens.
pi_64808951
Welke Roald Dahl kookboeken zijn het leukste?
pi_64809103
Bram Bokkenpoots Chocoladecake (Matilda) (oh, het is cake zie ik nu... maakt niet uit, blijft lekker:P)

Nodig
Taartvorm, 22 cm diameter
vetvrij papier
vuurvaste glazen kom
steelpan
breinaald
rooster
pannenkoekenmes (ik heb een gewoon mes gebruikt)

225 gr pure chocolade
170 gr ongezouten zachte boter
225 gr poedersuiker
4 eetlepels bloem
6 eieren (moeten gesplitst worden)

Voor het chocoladeglazuur
225 gr pure chocolade (76%)
225 gr creme fraiche

Maken!
1. Verwarm de oven voor op 180 graden, stand 4
2. Vet de taartvorm in en bekleed hem met vetvrij papier
3. Smelt de chocolade in een vuurvaste glazen kom boven een pan met kokend water, of even in de magnetron
4. Roer de boter erbij tot hij gesmolten is
5. Roer het meel, de suiker en de losgeklopte eidooiers erdoor
6. Klop het eiwit stijf
7. Schep voorzichtig de helft van het eiwit door het chocolademengsel tot het goed gemengd is (heel belangrijk, anders krijg je een massief blok)
8. Schep de rest van het eiwit erdoor en stort daarna de massa in de taartvorm
9 Bak de cake ongeveer 35 minuten. Bovenop zal een dunne korst ontstaan. Wanneer je er met een breinaald in prikt, zal het lijken of hij nog niet gaat is, maar wees gerust, het hoort zo. De cake zal bij het afkoelen steviger worden. Deze cake is heerlijk luchtig en vochtig.
10. De cake laten afkoelen op een rooster tot hij koud genoeg is om vast te pakken.
11. Haal uit de vorm en verwijder het vetvrije papier.

12. Glazuur: Smelt de chocolade met de creme fraiche in een kom boven op een pan zacht kokend water. Af en toe roeren tot alles is gesmolten en vermengd.
13. Laat het mengsel een beetje afkoelen
14. De cake heeft de neiging in het midden een beetje in te zakken, dus zet hem ondersteboven voor het aanbrengen van het glazuur.
15. Spatel zorgvuldig met een pannenkoekenmes het chocoladeglazuur over de hele cake
16. Laat hem op een koele plaats opstijven.

Ik vond zelf dat het glazuur wat te veel was, er zat een hele dikke laag op. Mijn cake was ook niet zo luchtig geworden, dus misschien dat het daarom iets te veel was.
pi_64809216
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:50 schreef Liejannuh het volgende:
Welke Roald Dahl kookboeken zijn het leukste?
Ik ken alleen zijn Grote Griezelkookboek met recepten uit de kinderboeken. Maar hij heeft geloof ik ook nog een ander kookboek met zijn vrouw gemaakt. Daar staan volgens mij geen 'kinder'-recepten in.
pi_64810151
Die laatste zat ik net te bekijken op bol.com. Ziet er ook wel leuk uit hoor!
zijn die griezelkookboeken nog te krijgen? Ik moet nog even verjaardagscadeautjes verzinnen namelijk.
pi_64811133
Ik weet niet of die boeken nog verkrijgbaar zijn, ik heb hem ruim een jaar geleden gekocht in onze plaatselijke kantoorboekhandel en ik had hem al eens zo'n 13 jaar eerder een keer bij de bieb geleend en verder nooit meer gezien. Dus ik heb hem gelijk gekocht voor mezelf, ook al was ik op zoek naar een cadeautje voor iemand anders.

Je zou wel misschien naar een Engelse versie kunnen zoeken op Amazon, maar dan weet ik niet of ook de maten in grammen en zo staan.
pi_64818192
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Filiassi_Jane het volgende:

[..]

Je hebt 'Meneer Griezels Baardhapjes' met inderdaad friet om het haar en de baard te maken en verder erwtjes, eieren, brood en eigenlijk alle restjes die je tegenkomt. Zelf nog nooit gemaakt trouwens.
Ik ook niet, maar ik vond het wel erg leuke ideeën .
pi_64819582
mijn favoriet is heeeeel makkelijk.
En ontzettend lekker!!!

200 gram boter
200 gram pure chocolade (70%)
200 gram suiker
4 eieren (= ong. 200 gram)
2 eetlepels bloem

smelt boter en chocolade in een pannetje
in een kom meng je de eieren met suiker en de bloem.
De choco/boter bij de eieren/suiker doen en roeren.
30 min in de oven op 180 graden.

De taart rijst in de oven maar zakt weer in.

Dit is de bedoeling!!

Hij blijft erg compact
pi_64859281
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:54 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Bram Bokkenpoots Chocoladecake (Matilda) (oh, het is cake zie ik nu... maakt niet uit, blijft lekker:P)

Nodig
Taartvorm, 22 cm diameter
vetvrij papier
vuurvaste glazen kom
steelpan
breinaald
rooster
pannenkoekenmes (ik heb een gewoon mes gebruikt)

225 gr pure chocolade
170 gr ongezouten zachte boter
225 gr poedersuiker
4 eetlepels bloem
6 eieren (moeten gesplitst worden)

Voor het chocoladeglazuur
225 gr pure chocolade (76%)
225 gr creme fraiche

Maken!
1. Verwarm de oven voor op 180 graden, stand 4
2. Vet de taartvorm in en bekleed hem met vetvrij papier
3. Smelt de chocolade in een vuurvaste glazen kom boven een pan met kokend water, of even in de magnetron
4. Roer de boter erbij tot hij gesmolten is
5. Roer het meel, de suiker en de losgeklopte eidooiers erdoor
6. Klop het eiwit stijf
7. Schep voorzichtig de helft van het eiwit door het chocolademengsel tot het goed gemengd is (heel belangrijk, anders krijg je een massief blok)
8. Schep de rest van het eiwit erdoor en stort daarna de massa in de taartvorm
9 Bak de cake ongeveer 35 minuten. Bovenop zal een dunne korst ontstaan. Wanneer je er met een breinaald in prikt, zal het lijken of hij nog niet gaat is, maar wees gerust, het hoort zo. De cake zal bij het afkoelen steviger worden. Deze cake is heerlijk luchtig en vochtig.
10. De cake laten afkoelen op een rooster tot hij koud genoeg is om vast te pakken.
11. Haal uit de vorm en verwijder het vetvrije papier.

12. Glazuur: Smelt de chocolade met de creme fraiche in een kom boven op een pan zacht kokend water. Af en toe roeren tot alles is gesmolten en vermengd.
13. Laat het mengsel een beetje afkoelen
14. De cake heeft de neiging in het midden een beetje in te zakken, dus zet hem ondersteboven voor het aanbrengen van het glazuur.
15. Spatel zorgvuldig met een pannenkoekenmes het chocoladeglazuur over de hele cake
16. Laat hem op een koele plaats opstijven.

Ik vond zelf dat het glazuur wat te veel was, er zat een hele dikke laag op. Mijn cake was ook niet zo luchtig geworden, dus misschien dat het daarom iets te veel was.
Waarom heb je die breinaald dan nodig, als dat toch geen manier is om de boel te checken.

Ik word altijd zo bangig als in een recept staat dat er eieren moeten worden gesplitst. Heb ooit van iemand gehoord dat dat verschrikkelijk moeilijk is, en dat je, als je het niet goed doet, er hele recepten mee kunt verpesten. Iemand een handleidinkje eiersplitsen voor mij?
pi_64859714
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:44 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Waarom heb je die breinaald dan nodig, als dat toch geen manier is om de boel te checken.

Ik word altijd zo bangig als in een recept staat dat er eieren moeten worden gesplitst. Heb ooit van iemand gehoord dat dat verschrikkelijk moeilijk is, en dat je, als je het niet goed doet, er hele recepten mee kunt verpesten. Iemand een handleidinkje eiersplitsen voor mij?
Als je het moeilijk vindt, klein topje van een ei eraf slaan zodat het eiwit eruit loopt, maar het eigeel niet. Vervolgens als-ie uitgelekt is openbreken en het eigeel in een apart kommetje doen.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')