Ik word er zo schijtziek van. Ook weer uitgerekend vier dagen voor de intocht. Naar aanleiding van de afgelasting van de eerder geplande protestmars werd in De Pers iemand van zo'n linkse actiegroep geinterviewd. Ik heb hem toen een brief geschreven, die hieronder te lezen is. Uiteraard nooit reactie gehad van die slapjanus
quote:
Beste Harry Westerink,
Reeds twee weken terug las ik een artikel in dagblad De Pers, waarin gewag wordt gemaakt van intense sentimenten rondom het Sinterklaasfeest. Aanleiding hiervoor was de afgelasting van een ludieke mars tegen 'Zwarte Piet', naar aanleiding van zoals U het noemde, "nationalistische en racistische dreiging". U werd geciteerd omdat uw links-georienteerde organisatie Doorbraak dit initiatief van het Van Abbenmuseum onderschreef. De term 'Zwarte
Piet' zou badinerend en kwetsend zijn. Ondanks dat bovengenoemd artikel al twee weken terug verscheen nam ik toch graag de vrijheid enkele kanttekeningen te plaatsen bij uw in het artikel geuitte overwegingen.
De dreigementen aan het adres van het museum en de twee initiatiefnemers van de protestmars (Anette Krausse uit Duitsland en de Zweedse Petra Bauer) schetsen volgens U de deplorabele staat van de huidige Nederlandse politiek. U zegt: "Dat (de afgelasting, Omni) toont de overmacht van rechts. Links zit in het defensief, meer dan ooit. Partijen als de PvdA of GroenLinks zijn te bescheten hier ophef over te maken".
POLITIEK
U plaatst het Zwarte Piet-debat zo in een politieke context van tegenstelling tussen links en rechts. Hiermee rukt U zowel het Sinterklaasfeest als de Zwarte Piet-discussie volledig uit het verband. Het betreft hier een traditioneel familiefeest waar U kennelijk niets mee heeft. De stupide veronderstelling dat de perspectieven hierop zich langs politieke scheidslijnen manifesteren is een schromelijke misvatting van de ware aard van het feest en zodoende een stommiteit van formaat. Zij die Sinterklaas vieren, stemmen rechts, en stemmen impliciet in met een ridiculisering van mensen van het negroide ras. Welk een onzin.
Om de aard van de dreigementen te schetsen plaatste U op uw website een bloemlezing van nare reacties. Op uw site staat onder andere ook dat U Rita Verdonk (waarover hieronder meer) verwijt tegenstellingen tussen autochtoon en allochtoon op te roepen met haar standpunten. In het midden gelaten of dt correct is of niet, doet U precies dat wat U haar verwijt. U verscherpt de tegenstellingen tussen links en rechts, met Zwarte Piet als scherprechter. Laat het hem maar niet horen!
MENINGSUITING
Voorts refereert U aan de vrijheid van meningsuiting. Deze zou in het geding zijn, nu er gezwicht is voor bedreiging en verwensingen. U stelt: "De afgelasting laat in elk geval goed zien wat nu in Nederland mogelijk is en vooral wat niet".
Een kijkje op de site leert echter dat uw verontwaardiging van bepaald selectieve aard is. Zo juicht uw clubje openlijk het stopzetten van de 'propagandatoernee' van Rita Verdonk toe, naar aanleiding van het terugschroeven van overheidsbeveiliging. Verdonk stelde deze nodig te hebben naar aanleiding van dreigementen van linkse zijde, maar volgens U verzint de politica deze bedreigingen om zich verder te profileren als dappere outsider en om 'links' te criminaliseren. De dreigementen zouden plaats hebben gevonden op een bijeenkomst in Leeuwarden, die mede door toedoen van uw beweging onmogelijk gemaakt werd.
Ineens lijkt de vrijheid van meningsuiting er niet meer toe te doen. Deze was bij de kunstenaars in het geding, omdat zij hun protestmars niet konden uitvoeren. Nu U besloten heeft zich te verzetten tegen de politica en haar denkbeelden, is die vrijheid van meningsuiting plots niet belangrijk meer. Nee, U frustreert een politica bij de uitvoering van haar taak (al is het nu voor TON en niet meer voor de VVD) en bent hier trots op. Wanneer zij besluit haar toernee voorlopig stop te zetten nav bedreigingen, maakt U haar uit voor leugenaar en ervaart U dit als een overwinning.
Niet alleen zijn uw uitspraken bezijden de waarheid -de NCTb heeft haar beveiliging immers niet afgeschaft maar anders georganiseerd-, U misbruikt een van de belangrijkste grondrechtelijke bepalingen om uiting te kunnen geven aan uw eigen politieke en maatschappelijke opvattingen. Tevens rept U van Zwarte Piet als reproductie van oude, koloniale beelden (waarover hieronder meer). De termen die U gebruikt in uw berichtgeving over Verdonk (propaganda, racisme, neo-kolonialisme, nationalisme) zijn erop gericht Verdonk te associeren met extreem-rechtse, haast nazistische eigenschappen. Kwalijk.
KUNSTENAARS
U voert de de kunstenaars op als autoriteiten op het gebied van de zedelijke moraal. "De kunstenaars komen uit het buitenland en zouden onze traditie niet begrijpen. Maar zij hebben juist een frisse blik. Ze waren stomverbaasd dat dit fenomeen nog altijd bestond in Nederland. Ze hebben zich er grondig in verdiept, maar bleven het racistisch vinden". Uiteraard staat het de twee kunstenaars vrij zich te mengen in het publieke debat, maar ik vraag mij wel af waarom U hen er bij de haren bij sleept om uw gelijk te halen. Zelfs met hun frisse blik bleven ze het racistisch vinden. Guttegut. U probeert zich in het artikel te profileren als voorvechter van het vrije woord, maar blijkt een drammer te zijn die democratische grondbeginselen schaamteloos misbruikt voor het preken voor eigen parochie. Zelfs de kunstenaars zeiden het!
PIET ZELF
Slechts de eerste zin uit bovenstaand citaat is juist. Ze hebben er niks van begrepen. U trouwens ook niet. U stelt: "Het is een reproductie van oude, koloniale beelden. Het is geen Italiaanse schoorsteenveger, zoals sommigen beweren. Zwarte Piet is overduidelijk een neger, met kroeshaar, dikke lippen, ringen in de oren en kleding waarin hij eerder lijkt op een huisslaaf dan op een schoorsteenveger".
Kinderen vinden zijn pietenpak echter heel erg mooi, met die verschillende kleuren en rijk uitgedoste versierselen. Ook vraag ik me af in wat voor kledij U uw huishoudelijke taken verricht. Of Zwarte Piet een neger is, dat weet niemand. Hij is namelijk zwart omdat hij -U zat al warm- bij voortduring schoorstenen in en uit klimt, om kinderen te voorzien van snoepgoed. Het kan goed zijn dat hij een neger is, want de Sint selecteert niet op huidskleur. Niemand zal het weten, er zit namelijk roet op zijn gezicht. Uw raciale stereotype van een neger, welke ik uitdrukkelijk niet onderschrijf, omvat kroeshaar en dikke lippen. Laat het nu zo zijn dat door al die zwarte roet iemands lippen juist meer opvallen. Rood is een vrij krachtige kleur, zeker met zwarte achtergrond. Kinderen snappen dat, U niet.
U gaat verder: "Hij (Zwarte Piet, Omni) wordt ook ontmenselijkt: alle Zwarte Pieten hebben dezelfde naam, Piet, en allemaal hebben ze een taakje. Zwarte Piet is dommig en een knecht van de witte Sinterklaas, die een heilige is". Mijn grootvader zaliger is 87 geworden, en heeft al die jaren Piet geheten. Ik heb hem hier nochtans nooit horen klagen. Geen spoor van ontmenselijking te vinden, maar misschien heeft mijn oma me niet alles verteld. Pieten hebben inderdaad allemaal een eigen functie, maar dit is normaal. Sinds de industriele revolutie kent de Westerse werkwijze een hoge mate van arbeidsdeling. Dit vergroot de efficiency, heeft ook de Sint bemerkt. Als elke Piet hulppiet zou
moeten zijn, en het paard eten zou moeten geven, en over de daken zou moeten klimmen, en alle gedichten zou moeten beantwoorden, dan vergt dit simpelweg te veel van hem. Sint heeft derhalve, na ampel overleg met zijn Pieten, een taakverdeling opgesteld. Het is dus geen suffig taakje, maar een volwaardige taak!
Zwarte Piet vervult zijn taken met heel veel passie, en is er ook erg goed in. Hij is dus niet dommig, maar juist een zeer getalenteerde kinderheld. De term knecht is ook niet op zijn plek. Ik prefereer te spreken van een secondant. Zonder Sint geen Piet, maar zonder Piet evenmin een Sint!
Voorts is de suggestie van de zwarte knecht van de blanke heilige zeer verwerpelijk. Alsof het koste wat het kost voorkomen moet worden dat iemand van niet-blanke afkomst in hierarchie onder een blank persoon moet staan. Wat een onzin. Het kan nu eenmaal zo gebeuren dat ik naar de blanke tandarts wil maar daarvoor een afspraak moet maken bij de Marokkaanse receptioniste. Het kan ook andersom voorkomen. Dat de grensrechter bij een voetbalwedstrijd Gozubuyuk heet, terwijl de scheidsrechter zelf de rode blosjes op zijn bezwete hoofd heeft staan. Het kan ook andersom voorkomen. Dat er een Surinamer bij een schoonmaakbedrijf werkt. Het kan ook een blanke zijn. Of dat mijn grootmoeder, slecht ter been, een Poolse huishoudhulp inhuurt. Of mag dit wel, daar zij niet 'zwart' is? Voor uw gemoedsrust: ze werkt wel zwart. Misschien dat dat scheelt?
Tot slot wil ik U verzoeken uw kruistocht tegen het Sinterklaasfeest te staken. Onder het mom van het uitbannen van koloniale restanten in onze samenleving, praat U de gekleurde Nederlander een syndroom aan. Kijk eens hoe die blanken jullie belachelijk maken! Hiermee zet U volwassenen van verschillende etniciteit tegen elkaar op, met niet de gekleurde Nederlander als slachtoffer, maar het kind, voor wie dit feest bedoeld is.
U ontneemt kinderen de kans te genieten van een unieke traditie waarin zij zich voor eventjes in het paradijs op aarde wanen. Met dank aan Sint, en aan Piet. Verder persifleert U negroide mensen als types met dikke lippen, dommig en met kroeshaar, waarmee U een groot deel van de Nederlandse bevolking beledigt. Tevens heeft de paternalistische wijze waarop U de gekleurde medemens wil hoeden voor de bijtende belediging van het sinterklaasfeest voor die groep een sterk debiliserend karakter. Ze kunnen zelf immers ook praten, en ik zag recent nog een Surinaamse vrouw een vorig pleidooi voor het Sinterklaasfeest houden. Het was zo leuk voor de kinderen, zei ze. Ook haar kinderen genoten ervan.
Weet U hoe dat kan? Omdat zij haar kinderen niet lastigvalt met allerlei zogenaamd hoogdravende perspectieven over Zwarte Piet als schandknaap, maar omdat zij de essentie van het Sinterklaasfeest wel begrijpt en die aan haar kinderen leerde: Sint is er voor alle kindjes, net als Piet. Die is zwart omdat hij -heldhaftig als hij is- vele schoorstenen trotseert, bij nacht en ontij.
Maar belangrijker nog, ze leerde haar kinderen die ijzeren vuistregel die ook voor U geldt: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe!
Vriendelijke groet
Omnifacer