abonnement Unibet Coolblue
pi_62421730
Effe checken. Nee, niet voor mezelf.
Maar iemand die ik ken wil graag stage lopen en daarna werken op Schiphol.
Nu hebben vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen (in elk geval de in Nederland gevestigde) en veel andere bedrijven (beveiliging bijvoorbeeld) als eis:
- je woont minimaal 5 jaar in Nederland.

En je raadt het al: Dat woont hij niet; hij woont hier net 2 jaar, met een verblijfsvergunning van 5 jaar en het plan om zich hier te vestigen.

Nu begrijp ik de houding van Schiphol en de daar gevestigde maatschappijen wel enigszins. Want vliegtuigen ontploffen wanneer er mensen bij in de buurt komen die geen 5 jaar in Nederland hebben gewoond. Echt, ik begrijp het. Veiligheid enzo. Mensen die 5 jaar in Nederland wonen zijn veilig en anderen niet.
Prima.

Maar. Het allereerste artikel van de allereerste wet die wij hier hebben, zegt:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Met nadruk niet: Alle Nederlanders. Of Alle mensen met een Nederlands paspoort. Of: alle mensen die langer dan vijf jaar in Nederland wonen.
En er staat ook niet: Behalve op Schiphol.
Er staat doodgewoon: Allen in Nederland, gelijke gevallen, gelijk behandeld.

Mening van Fok? Hoe zit dat?
Kun je doodleuk stellen dat daaraan voldaan is omdat allen die zich in Nederland bevinden aan de eis van 5 jaar moeten voldoen? Of kun je artikel één van de grondwet dan ook oprekken totdat allen die zich in Nederland bevinden lid mogen worden van club X zolang ze blank zijn?

In hoeverre staat de veiligheid van Schiphol boven de grondwet?
pi_62421778
Schiphol is internationaal grondgebied zover ik begrepen heb en daarom een uitzondering op sommige wetten en regels
  Donald Duck held donderdag 16 oktober 2008 @ 00:06:33 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62421823
Ze worden toch allemaal gelijk behandeld: iedereen wordt aan die regel getoetst.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_62421853
Screenen ze mensen niet die bij schiphol willen werken? Misschien is daarom die 5 jaar, opdat ze in ieder geval over die 5 jaar een mening kunnen vormen. Waar iemand vandaan komt, hebben ze niet alle screenmogelijkheden die ze willen toepassen.

Maar misschien is er een andere reden van die 5 jaar.
pi_62422073
Want je moet ook 18 zijn om een autorijbewijs te mogen halen. Zou dat ook tegen de grondwet zijn?

Want iemand die geen 18 is rijdt altijd gevaarlijk. Toch?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_62422094
Ze kunnen ook buitenlandse veiligheidsdiensten om een screening vragen. Het ligt echt niet aan Schiphol dat je 5 jaar in nederland gevestigd moet zijn.
Er werken heel wat mensen op Schiphol die niet eens in Nederland wonen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 00:21:31 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62422249
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Schiphol is internationaal grondgebied zover ik begrepen heb en daarom een uitzondering op sommige wetten en regels
Daar heeft het niets mee te maken. Er zijn bepaalde functies waarvoor de eis bestaat dat men OF minimaal zoveel jaar in Nederland woont, OF de Nederlandse nationaliteit draagt, en het is zeker toegestaan een dergelijke eis te hanteren.

Denk dan aan:

- Beveiliging, en dan met name beveiliging op hoger niveau, niet rondrijden op een bedrijventerrein.
- Politieagent, Marechaussee.
- Militairen, en sommige andere functies bij Defensie.
- Burgermeester, Rechter, en andere niet-verkiesbare posities die benoemd worden.
- Alle verkiesbare posities in Nederland.
- Diplomatieke functies, bijvoorbeeld werken op een Nederlands consulaat in het buitenland.

Verder is Schiphol wel degelijk Nederlands grondgebied en geldt in HEEL Schiphol de Nederlandse wet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_62422287
Ik was laatst aan het solliciteren en toen kwam ik een vacature tegen waarin ze vroegen naar 10 jaar werkervaring en een voltooide WO bestuurskunde diploma. Ik heb met mijn hbo diploma dan ook gewoon gesolliciteerd, want Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Dus ik maak net zoveel kans als iemand met wo op zak 10 jaar werkervaring .. .

Met andere woorden: Ik vind dat ze je kunnen weigeren .
  donderdag 16 oktober 2008 @ 00:26:45 #9
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_62422364
Ik ben best links-denkend TS maar ik ben ook van mening dat een werkgever zelf moet kunnen kiezen welke standaard hij gebruikt in zijn selectie.

Bovendien vind ik het heel redelijk dat bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij verwacht wordt dat iemand ook goed bekend is met Nederland en de Nederlandse taal. Wel belangrijk om te weten is welke positie je vriend/kennis ambieert?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_62422593
Hm even inventariseren:

Savior zeg: iedereen wordt aan die regel getoetst. Ik moet meteen denken aan een discotheek waar bruine mensen niet naar binnen mogen. Geen probleem, want iedereen wordt aan die regel getoetst. Het feit dat je iedereen aan deze regel toetst zegt dus niet meteen dat de regel zelf ook OK is. Je kunt iedereen er aan toetsen, maar de regel zelf kan fout zijn.

Ridocar zegt: Je moet 18 jaar zijn om een rijbewijs te halen. Klopt, en 16 jaar om alcohol te kopen. Maar daarbij worden gelijke gevallen (buitenlanders en nederlanders van 14 jaar) gelijk behandeld.
Ik zie namelijk wel het verschil tussen een 18 jarige en een 12 jarige in een auto. Dat vind ik dus geen "gelijke gevallen" - dus hoeven de 18 jarige en de 12 jarige niet gelijk behandeld te worden, omdat ze niet gelijk zijn.
Maar dan blijft bij mij de vraag: Wat is het verschil tussen iemand die 5 jaar in NL woont en iemand die er 2 jaar woont?

Sport_Life: Werkervaring gevraagd. Goed punt. Maar iemand met 10 jaar ervaring en iemand zonder ervaring - dat maakt duidelijk verschil voor het werk.
Ik volg je punt, maar dan wil ik graag weten: Wat voegt het 5 jaar in Nederland wonen toe? Welke kwaliteiten verwerf je daardoor zodat je op Schiphol kunt werken; Wat voor kwaliteiten zijn er die iemand die 2 jaar in NL woont niet heeft, maar automatisch verkrijgt door hier 5 jaar te wonen?
De taal? Onzin, dan eis je gewoon dat iemand de taal goed spreekt.

Je mag best onderscheid maken. Artikel 1 zegt niet dat je alle mensen moet behandelen alsof ze hetzelfde zijn. Maar het onderscheid moet (volgens mij) wel relevant zijn. Dus: betrekking hebben op hetgene waarvoor je onderscheid maakt.
Dus: Een blinde kun om zijn blindheid afwijzen voor verkeersvlieger. Maar voor tolk. Voor tolk kun je iemand afwijzen die zijn talen niet spreekt. Moet het onderscheid dat je maakt niet relevant zijn voor de job?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 00:41:33 #11
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_62422657
Dat zal wel te maken hebben met de grote drugshandel die op Schiphol gaande was, voornamelijk door Antillianen en dat soort tuig. Volledig gegronde regel dus.
pi_62422749
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:38 schreef mgerben het volgende:
Sport_Life: Werkervaring gevraagd. Goed punt. Maar iemand met 10 jaar ervaring en iemand zonder ervaring - dat maakt duidelijk verschil voor het werk.
Ik volg je punt, maar dan wil ik graag weten: Wat voegt het 5 jaar in Nederland wonen toe? Welke kwaliteiten verwerf je daardoor zodat je op Schiphol kunt werken; Wat voor kwaliteiten zijn er die iemand die 2 jaar in NL woont niet heeft, maar automatisch verkrijgt door hier 5 jaar te wonen?
De taal? Onzin, dan eis je gewoon dat iemand de taal goed spreekt.


Ze vragen gewoon Nederlandse burgers. Een combinatie van taalkundigheid, kennis van de cultuur etc. En antiterrorisme lijkt me ook niet onbelangrijk.
pi_62424780
Met het noemen van artikel 1 staat een rij met voorbeelden dat er geen onderscheid mag gemaakt worden in afkomst, geloofsovertuiging en nog wat dingen die anders discriminerend kunnen zijn.
Er staat volgens mij niets over de duur van het verblijf in Nederland. Buiten dat moet men ook een grens kunnen trekken, 5 jaar lijkt me wel geoorloofd, anders zou de eerste beste persoon die net voet op Nederland heeft gezet, zonder ook maar iets van het land gezien te hebben aan de slag kunnen bij Schiphol. Het gaat nog steeds om een veiligheidsfunctie, en ik denk dat men minimaal 5 jaar wilt teruggraven in het verleden om te kunnen bepalen of iemand betrouwbaar is. Natuurlijk ontploffen vliegtuigen niet zomaar in de buurt van mensen die 2 jaar in Nederland wonen, net als dat auto's niet zomaar verongelukken met 17-jarigen aan het stuur, maar dat een 18-jarige / ienand met een 5-jarige verblijfsvergunning niets kan overkomen. maar er moet ergens een grens zijn. Die kennis van je heeft grofweg gezegd gewoon pech.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_62425142
Precies, gelijke gevallen, dus niemand die korter dan 5 jaar in NL woont mag daar werken en iedereen wel langer dan 5 jaar in NL woont komt er voor in aanmerking.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62425929
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:03 schreef mgerben het volgende:
Nu hebben vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen (in elk geval de in Nederland gevestigde) en veel andere bedrijven (beveiliging bijvoorbeeld) als eis:
- je woont minimaal 5 jaar in Nederland.
...
Maar. Het allereerste artikel van de allereerste wet die wij hier hebben, zegt:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

In hoeverre staat de veiligheid van Schiphol boven de grondwet?
Zolang er geen mensen worden aangenomen die korter dan 5 jaar in NL verblijven, worden alle sollicitanten dus gelijk behandeld.
pi_62428024
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 08:56 schreef Wokkel het volgende:
Zolang er geen mensen worden aangenomen die korter dan 5 jaar in NL verblijven, worden alle sollicitanten dus gelijk behandeld.
Maar daar zeg je: Als de regel maar voor iedereen wordt toegepast, is het een goede regel.
Als je nou een regel hebt dat al je werknemers/neemsters die zwanger worden ontslag krijgen; die regel geldt voor iedereen, mannen en vrouwen, zwanger en niet zwanger, dus die regel is prima?
pi_62428134
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:47 schreef Sport_Life het volgende:
Ze vragen gewoon Nederlandse burgers. Een combinatie van taalkundigheid, kennis van de cultuur etc. En antiterrorisme lijkt me ook niet onbelangrijk.
Maar dan moeten ze dat vragen. Ze kunnen toch eisen: Beheerst Nederlands (is trouwens ook een eis), én we moeten 5 jaar terug kunnen graven in je verleden?
Ik bedoel: Eis dan gewoon waar het om gaat.
Ik zie niet wat specifiek 5 jaar in Nederland wonen toevoegt. Je kunt er wel over speculeren welke eigenschappen dat toevoegt; maar dan kan die maatschappij dat toch gewoon vragen? "mag aantoonbaar geen gevaar zijn voor de veiligheid en niet vaker dan 12x voor drugs-gerelateerde feiten veroordeeld zijn" ofzo.
De één woont 5 jaar in Nederland en burgert volledig in; de ander woont 10 jaar in Nederland en sluit zich op in zijn eigen cultuur en spreekt geen woord Nederlands; Een derde woont in Nederland, krijgt geen baan, en wordt criminele drugsdealer.
pi_62428400
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 10:26 schreef mgerben het volgende:

[..]

Maar daar zeg je: Als de regel maar voor iedereen wordt toegepast, is het een goede regel.
Als je nou een regel hebt dat al je werknemers/neemsters die zwanger worden ontslag krijgen; die regel geldt voor iedereen, mannen en vrouwen, zwanger en niet zwanger, dus die regel is prima?
Niet helemaal, want die regel kan alleen op vrouwen van toepassing zijn, dus is niet voor iedereen gelijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 16 oktober 2008 @ 21:41:26 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62445281
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:38 schreef mgerben het volgende:
Je mag best onderscheid maken. Artikel 1 zegt niet dat je alle mensen moet behandelen alsof ze hetzelfde zijn.
Artikel 1 zegt dat mensen "gelijk behandeld moeten worden in gelijke gevallen" - dat ene woordje is een essentieel verschil.

Ofwel: Als de eis voor een baan stelt dat men minimaal 5 jaar in Nederland gewoond moet hebben, mag men geen verschil maken tussen de Marokkaan die hier 15 jaar woont en geschikt is voor de baan, en de Nederlander die hier woont en ook geschikt is voor die baan.
quote:
Ik volg je punt, maar dan wil ik graag weten: Wat voegt het 5 jaar in Nederland wonen toe? Welke kwaliteiten verwerf je daardoor zodat je op Schiphol kunt werken; Wat voor kwaliteiten zijn er die iemand die 2 jaar in NL woont niet heeft, maar automatisch verkrijgt door hier 5 jaar te wonen?
De taal? Onzin, dan eis je gewoon dat iemand de taal goed spreekt.
Het heeft niets te maken met wat men kan leren, maar meer met de wellicht voor Nederlandse werkgevers onbekende, en niet te achterhalen verleden van de persoon in kwestie.

In banen waar de nationale veiligheid van belang is - zoals het scannen van bagage op wapens op schiphol bijvoorbeeld - kan ik me voorstellen dat men liever niet iemand inhuren waar niets van bekend is qua gedrag, en strafblad. Iemand die net twee maanden in Nederland is maar goed Nederlands spreekt, kan in Suriname bijvoorbeeld wel eens een paar veroordelingen voor verkrachting en openbaar geweld hebben gehad, en wellicht is Suriname niet het juiste voorbeeld, maar een Nederlands bedrijf - zoals Schiphol - heeft niet altijd toegang tot databases uit landen buiten de EU.

Als iemand 5 jaar in Nederland woont, en de werkgever vraagt strafblad-informatie op in Nederland waaruit blijkt dat de beste man de afgelopen 5 jaar in ieder geval enorm braaf is geweest, dan kan er vanuit worden gegaan dat de beste man ook braaf IS, of in ieder geval zijn leven gebeterd heeft als hij voor dat hij naar Nederland kwam wat crimineler was.

Van iemand die nog maar een paar maanden in Nederland woont, is veel moeilijker te achterhalen wat voor vlees men in de kuip haalt, omdat men uit het buitenland niet zomaar strafblad-informatie kan krijgen.

In bepaalde banen, met name in beveiliging etc, kan ik me voorstellen dat men liever niet iemand inhuurt die - zonder dat men het kan achterhalen - in het thuisland enorm agressief bleek te zijn.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_62446857
Dadelijk komt Osama bin Laden met een pruik op naar Nederland en wil ie terroristen met wapens zo maar door laten lopen! Nou, dan hebben we nog 5 jaar om 'm op te sporen he, en anders hebben we het wel verdiend.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_62450312
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 21:41 schreef maartena het volgende:
[..]maar een Nederlands bedrijf - zoals Schiphol - heeft niet altijd toegang tot databases uit landen buiten de EU.
Alle mensen die op Schiphol werken zijn gescand door de AIVD, en die hebben toch wel toegang tot die databases lijkt mij

Vind het ook volkomen begrijpelijk die maatregel. Veel werknemers op Schiphol kunnen overal bij, dus van die mensen wil je wel weten wat ze in het verleden eventueel hebben uitgespookt.
pi_62450339
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 01:33 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Alle mensen die op Schiphol werken zijn gescand door de AIVD, en die hebben toch wel toegang tot die databases lijkt mij

Vind het ook volkomen begrijpelijk die maatregel. Veel werknemers op Schiphol kunnen overal bij, dus van die mensen wil je wel weten wat ze in het verleden eventueel hebben uitgespookt.
Klopt, er werken toch een paar Duitsers op Schiphol, die zijn ook gescreend.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 01:44:40 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62450386
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 01:33 schreef Bananenman het volgende:
Alle mensen die op Schiphol werken zijn gescand door de AIVD, en die hebben toch wel toegang tot die databases lijkt mij
Valt tegen denk ik..... de AIVD kan achter aardig wat komen inderdaad, maar of ze toegang hebben tot informatie uit landen waar Nederland niet zo'n goede relatie mee heeft..... weet ik niet. En het "achter bepaalde informatie komen" middels informanten en dat soort zaken kost een stuk meer dan een werknemer die koffer zeult onder Schiphol per jaar verdiend.... dus dat doen ze ook alleen voor figuren met wat meer toegang tot bepaalde zaken.
quote:
Vind het ook volkomen begrijpelijk die maatregel. Veel werknemers op Schiphol kunnen overal bij, dus van die mensen wil je wel weten wat ze in het verleden eventueel hebben uitgespookt.
Inderdaad. Er worden bij wel meer functies gekeken naar het strafblad van de afgelopen 7 jaar (dat is geloof ik standaard), en ik kan me goed voorstellen dat Schiphol wil weten wie ze inhuren.

Dat heeft ook weinig te maken met discriminatie verder.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 01:45:21 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62450396
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 01:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Klopt, er werken toch een paar Duitsers op Schiphol, die zijn ook gescreend.
Binnen de EU een strafblad opvragen is ook niets meer dan een formaliteit. Dat is allemaal geregeld in verdragen etc.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_62451433
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 10:42 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Niet helemaal, want die regel kan alleen op vrouwen van toepassing zijn, dus is niet voor iedereen gelijk.
Dat dus. Daarbij is het een slecht voorbeeld, omdat in de wet expliciet genoemd wordt dat zwangerschap geen reden voor ontslag mag zijn.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:15:40 #26
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62451581
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:38 schreef mgerben het volgende:
Maar dan blijft bij mij de vraag: Wat is het verschil tussen iemand die 5 jaar in NL woont en iemand die er 2 jaar woont?
...
Ik volg je punt, maar dan wil ik graag weten: Wat voegt het 5 jaar in Nederland wonen toe? Welke kwaliteiten verwerf je daardoor zodat je op Schiphol kunt werken; Wat voor kwaliteiten zijn er die iemand die 2 jaar in NL woont niet heeft, maar automatisch verkrijgt door hier 5 jaar te wonen?
...
Moet het onderscheid dat je maakt niet relevant zijn voor de job?
Mischien is het verschil wel, dat ze een antecedentenonderzoek willen kunnen doen over 5 jaar als het een buitenlander betreft? Klinkt mij best logisch.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:18:53 #27
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62451615
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 01:33 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Alle mensen die op Schiphol werken zijn gescand door de AIVD, en die hebben toch wel toegang tot die databases lijkt mij

Ja, de AIVD heeft inzage in de dosiers van de Lybische en Saoedische veilgheidsdiensten
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62451646
Ongelijke behandeling mag, als er een goede reden voor is. De werkgever mag dus discrimineren op grond van nationaliteit als daar een zogenaamde objectieve rechtvaardiging voor is.
En veiligheidheidsoverwegingen zijn dat m.i. in dit geval zeker.

Kijk maar eens rond op de website van de Commissie Gelijke Behandeling. Wellicht is er in een soortgelijk geval zelfs al eens een oordeel geveld (ik heb nu geen tijd om te zoeken).
pi_62451756
En over het waarom van de 5-jareneis:

-het geeft een indicatie van het gedrag: in elk geval de afgelopen jaar niks mispeuterd (ok, ok, niet helemaal waterdicht).
-het geeft een indicatie van de wil om op 1 plek te willen blijven: als iemand al 5 jaar in NL woont en de daarvoor benodigde handelingen heeft verricht, dan blijkt daaruit de intentie te willen blijven en niet opeens met de Noorderzon te zullen vertrekken. Iets waartoe mensen die iets te verbergen hebben, eerder zijn geneigd.
pi_62456475
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 21:41 schreef maartena het volgende:


Ofwel: Als de eis voor een baan stelt dat men minimaal 5 jaar in Nederland gewoond moet hebben, mag men geen verschil maken tussen de Marokkaan die hier 15 jaar woont en geschikt is voor de baan, en de Nederlander die hier woont en ook geschikt is voor die baan.

En het betekent ook dat een Nederlander die de afgelopen 5 jaar niet in NL gewoond heeft, niet aangenomen kan worden.
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')