http://www.vaartips.nl/tipr.htmquote:De maximum snelheid van een waterverplaatsend schip afhankelijk van vorm en lengte (carène) van het onderwaterschip en uiteraard de weerstand van het water. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen, hooguit zal het achterschip dieper in het water worden getrokken waarbij de vaareigenschappen slechter worden. Als alleen de lengte van de waterlijn in beschouwing wordt genomen kan je de volgende vuistregel gebruiken: 2.45 x wortel waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x wortel waterlijn (in meters). De vuistregel gaat slechts op als er voldoende water onder het schip is. Men spreekt zelfs over 10x de diepgang. Inmiddels is op ons forum gebleken dat de formule voor kleine schepen (< 10 meter) slechts een benadering is. De werkelijke snelheid is vaak groter dan de uitkomst van de formule. Een uitstekende uitleg van waterweerstand in relatie tot rompsnelheid staat op de site van Pim Geurts waar nog veel meer wetenwaardigheden over een "varend schip" te vinden zijn. Verwant: kruissnelheid, koppel en vermogen, elektrovaren.
Let goed op het bouwjaar van de motor, deze is 9 van de 10 keer niet aanwezig of verkeerd.quote:Op zondag 11 mei 2008 09:38 schreef imy het volgende:
zou ik ook een paar tips kunen krijgen?
IK HEB EEN VAARBEWIJS!
Ik heb het helemaal gehad met het belachelijk maken van Rick Astley.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:13 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Dit is wel leuk om mee te beginnen, en gaat lekker snel ook:
Mooie beginnersspeedboot Te Koop!
Is prima mogelijk dat een 2takt zelf olie toevoegd vanuit een apart reservoir. Dus dan kan je ook gewone brandstof tanken.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:21 schreef fathank het volgende:
En waar je ook over na moet denken is of je een 2-takt of een 4-takt buitenboord motor neemt. 2-takt is goedkoper in aanschaf, maar verbruikt wel meer en dr moet ook mengsmering in ipv benzine (duh, het is niet voor niks een 2-takt.). 4-takt is duurder in aanschaf maar zuipt beduidend minder. 4-takt is over het algemeen ook stiller als een vergelijkbare 2-takt. Daarentegen is een 2-takt meestal feller als een vergelijkbare 4-takt.
ik heb een speedbootje te koop met 25 pk die kan 45/50kmh (gps) halenquote:Op zondag 11 mei 2008 09:53 schreef imy het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
is dat bijvoorbeeld wat?
25 pk hoe hard zal deze gaan?
0 - 10
10 - 20
20- 30
40 - 50
50 - 60?
ik heb oude mercury niks slechts aan ! heeft ook weinig uren gemaakt dus dat scheeltquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:20 schreef $tranger het volgende:
. Pas met oude motoren op, vooral ouwe Mercury's en Chryslers zijn echt bagger.
Best een aardig setje om mee te beginnen. Niet erg groot, maar goed genoeg om leuk met 4 man een stukje te gaan varen. Voor die prijs kan je er niet echt een bult aan vallen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 11:15 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb een speedbootje te koop met 25 pk die kan 45/50kmh (gps) halen
1750,-
[TK] Speedbootje 25pk bbm
zondag nog wezen varen en filmpje gemaakt zal die eens uploaden
Tja, uiteraard is dit ook belangrijk. Echter hebben de blauw band mercury's een best beruchte reputatie. Verder maken ze absoluut prima motoren! Heb zelf een 200pk Black Max gehad en had 'r af en toe echt wel even ruzie meequote:Op woensdag 14 mei 2008 11:20 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb oude mercury niks slechts aan ! heeft ook weinig uren gemaakt dus dat scheelt
ligt ook aan de onderhoud hé.
ik ben weer voor oudjes juist die uit jare 50/60/70
en ik wil een maatje groter en slomer maar met slaapruimte gaan kopenquote:Op woensdag 14 mei 2008 11:31 schreef $tranger het volgende:
[..]
Best een aardig setje om mee te beginnen. Niet erg groot, maar goed genoeg om leuk met 4 man een stukje te gaan varen. Voor die prijs kan je er niet echt een bult aan vallen.
[..]
Tja, uiteraard is dit ook belangrijk. Echter hebben de blauw band mercury's een best beruchte reputatie. Verder maken ze absoluut prima motoren! Heb zelf een 200pk Black Max gehad en had 'r af en toe echt wel even ruzie mee
Hangt sterk van je schroef af, en van het gewicht van het bootje. Als je een plaatje hebt is het beter te beoordelen.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:00 schreef miketheman11 het volgende:
hallo allemaal ik heb zelf een 9pk motorbootje van polyester hij is 4 meter lang maar hoe hardt kan die want ik ben 11 en ik heb geen vaarbewijs
met 11 kun je niet eens een vaarbewijs halenquote:Op maandag 10 mei 2010 11:00 schreef miketheman11 het volgende:
hallo allemaal ik heb zelf een 9pk motorbootje van polyester hij is 4 meter lang maar hoe hardt kan die want ik ben 11 en ik heb geen vaarbewijs
die heb ik al een tijdje niet meerquote:Op woensdag 14 mei 2008 13:22 schreef T42 het volgende:
[..]
en ik wil een maatje groter en slomer maar met slaapruimte gaan kopen
die ik heb is een bruinband en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten
jaar stil staan 3x trekken en lopen maar.
[ link | afbeelding ]
je reageert nu op een 2 jaar oud topic...quote:Op dinsdag 11 mei 2010 20:30 schreef cumcumber het volgende:
Ga altijd een stukje proefvaren.
Ik heb 13 jaar geleden mijn eerste speedbootje gekocht, het was een Vega Sprint met een 55 PK Yamaha.
Deze boot heeft een V-bodem waardoor hij mooi gaat planeren en dan top heeft van zo'n 60 Km.
Jammer genoeg was de motor niet te trimmen, waardoor hij lang achterover bleef hangen voor hij uit het wat kwam.
Na een aanvaaring met een huursloepje heb ik hem verkocht.
25 PK is wat weinig voor een speedboat of je moet een kleine Piranha willen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |