abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 april 2008 @ 13:21:22 #1
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_57908726
quote:
Project 941 de Akula/Typhoon onderzeeër.

De Russische Akula onderzeeër is 's werelds grootste onderzeeër ooit gebouwd.

De Akula is onder de NAVO landen beter bekend als de "Typhoon" en heeft deze naam gekregen nadat Leonid Brezhnev hem zo noemde bij het omschrijven van deze nieuwe onderzeeër tijdens zijn speech in 1974.

De Akula wordt nog wel eens verward met de Shchuka-B onderzeeër omdat de laatste volgens de NAVO benaming Akula heet. Akula betekent haai en Shchuka betekent snoek in het Russisch.

Inhoud:
  • Achtergrond
  • Technische details
  • Ontwerp
  • Wapens
  • Sensoren
  • Heden
  • De toekomst
  • De Typhoon in de media

    Achtergrond
    De Typhoon was het antwoord van de Sovjet Unie op de Verenigde Staten die in die tijd de Ohio onderzeeër ontwikkelden. Ze wilden een ballistisch raket-platvorm dat teen tot teen kon staan met de Ohio onderzeeër, de bijnaam 'boomer' is bij onderzeeërs wel op zijn plaats. De Typhoon is de grootste onderzeeër en een van de meest gevreesde wapens uit de koude oorlog. Elke onderzeeër was uitgerust met 20 lange afstand ballistische raketten met totaal 200 kernkoppen die in de Koude Oorlog op de VS gericht stonden.

    De ontwikkeling van de project 941 grote strategische onderzeeër begon in december 1972 en op december 1973 gaf de regering officieel de opdracht om het ontwerp en de bouw van de Typhoon te realiseren. De ontwikkelaar was de Leningrad design bureau, deze gaat vandaag onder de naam Central Design Bureau voor Marine Engineering "Rubin" door het leven. Na intensieve tests was de 941-”TK-208” in september 1980 in de vaart genomen en op 12 december 1981 geïntroduceerd in de Noordelijke floot. Tussen 1981 en 1989 zijn er zes Typhoons in de vaart genomen. Er was een zevende Typhoon in aanbouw maar is door o.a. de val van de Sovjet Unie nooit afgemaakt.

    Technische details


    Lengte: 171m - 175m;
    Breedte: 23m;
    Diepgang: 12m;
    Test diepte: 400 meter;
    Bemanning: 163 - 180 man;

    Waterverplaatsing:
    23,200 - 24,500 ton (aan het oppervlak);
    33,800 - 48,000 ton (onder water);

    Voortstuwing/krachtbron:
    2 OK-650 kernreactoren goed voor 190 megawatt;
    2 VV-type stoomturbines met elk 50.000pk;
    2 assen met 7 bladige afgeschermde schroeven;

    Snelheid:
    12 knopen (~22km/u) aan het oppervlak;
    25 - 27 knopen (~46 - 50 km/u) onder water;

    Ontwerp
    De Typhoon is een multi-romp ontwerp - vijf binnen-rompen zitten in twee druk-rompen. De druk-rompen hebben een diameter van 7,2m en lopen parallel met de bovenbouw/buitenkant van de onderzeeër. De bovenbouw/buitenkant is bedekt met geluid-absorberende tegels voor een stillere vaart, alles is ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren of geluid door te geven naar buiten. De Typhoon behoort daardoor tot één van de stilste onderzeeërs. Er zijn 19 compartimenten inclusief een versterkte module waar Command & Control zit en het compartiment voor de elektrische apparatuur. Deze bevindt zich boven de twee druk-rompen achter de raketinstallatie, onder de toren. De toren heeft een verstevigde 'kraag' om makkelijker door het ijs te breken. De Typhoon kan daardoor door 2,5 meter dik ijs breken.

    Luxe:
    Doordat de Typhoon zo groot is heeft het meer ruimte voor de bemanning dan op andere onderzeeërs. Zo is er een zwembad, een sauna, een lounge/relax ruimte, een fitness gedeelte en een rook kamer (roken is alleen daar toegestaan i.v.m. brandgevaar). De bemanning slaapt met vier man in aparte kamertjes. De bemanning leeft onder dezelfde omstandigheden, de kapitein/commandant heeft geen speciale kamer die luxer is ingericht of zoiets dergelijks. Dit is omdat volgens de visie iedereen net zo belangrijk is en iedereen zijn werk goed moet doen. Er zijn geen bevoorrechte posities op een Typhoon onderzeeër de hele bemanning moet als één werken om te overleven in de diepte.

    Veiligheid:
    De Typhoon is voorzien van zogenaamde noodcapsules waar de bemanning in geval van nood in kan klimmen om zo veilig naar de oppervlakte te gaan. Een reddingsmiddel die op de Kursk ontbrak met de bekende gevolgen als resultaat. Ook is er de optie om in een speciaal pak via de torpedobuizen te ontsnappen al hoewel dit logischerwijs wel meer risico met zich meebrengt.

    Wapens
    Raketten:

    De onderzeeër maakt gebruik van een D-19 lanceer systeem voor de 20 RSM-52 intercontinentale, vaste brandstof raketten. Elke raket is drie traps en bestaat uit 10 MIRV's, met elk met een 200kt kernkop (de bom op Hiroshima was 'maar' 16-17kt). De geleiding geschied 'Astroinertial'. Het bereik van de raket is 8,250 tot 10.000 km en heeft een precisie (CEP) van 500m. De raket weegt 84 ton en is ontworpen door de Makayev Design Bureau. De NAVO naam van deze raket is SS-N-20 Sturgeon.

    Torpedo's:

    De Typhoon heeft een geautomatiseerd torpedo en missile loading systeem voor de zes torpedobuizen, vier van het kaliber 650mm en twee 533mm torpedobuizen. Hiermee kan de Typhoon niet alleen type 65K en 53k torpedo's afschieten maar ook Vodopad anti-schip raketten en RPK-2 Viyoga kruisraketten.

    Overig:
    De Typhoon beschikt over één 9K38 Igla SAM installatie.

    Sensoren
    De Typhoons zijn uitgerust met het 'Slope' hydro-akoestisch systeem dat uit vier hydro-akoestische stations bestaat. Dit systeem stelt de bemanning in staat om 10 tot 12 schepen gelijktijdig te volgen. De onderzeeër maakt ook gebruik van drijvende antenne-boeien om radio berichten, doelwit data en satelliet navigatie data op grote diepten en onder het ijs te ontvangen.

    Heden
    Het leven van de Typhoon onderzeeër was geen makkelijke, met de val van de Sovjet Unie was er in de jaren 90 vaak niet genoeg geld meer om deze reuzen in de vaart te ouden of om ze te moderniseren. De Typhoon onderzeeërs waren voor hun grootste gedeelte van hun leven naamloos en er werd alleen naar hun rompnummer (TK-xxx) gerefereerd. Tussen 2000 en 2002 kregen een aantal alsnog een naam.

    Vandaag is er nog maar één Typhoon onderzeeër in de vaart en dat is de TK-208 (in 2002 omgedoopt tot de Dmitri Donskoi). TK-208 lag in 1990 in droogdok om te worden gerepareerd en te gemoderniseerd, maar door geldgebrek in de jaren 90 liep de modernisering grote vertragingen op. Uiteindelijk duurde het 12 jaar voordat de Dmitri Donskoi weer uit het droogdok kwam en kwam pas in juni 2002 weer in de vaart. Door zijn lange zit in het droogdok wordt deze onderzeeër onder de vierde generatie onderzeeërs geschaard (de nieuwste generatie) terwijl het eigenlijk een derde generatie onderzeeër is.

    De Dmitri Donskoi doet nu dienst als testplatvorm voor Ruslands nieuwste ballistische raket de Bulava. De modernste raket dat Rusland op het moment bezit. Volgens de verhalen zou deze raket in staat zijn om raketschilden (ja, die dingen die je wel eens op het nieuws gehoord hebt) te ontwijken en resistent zijn tegen andere methoden van onderschepping. Deze claims zijn echter nog niet bevestigd (en ergens hoeft dat ook niet imo).

    TK-12 (Simbirsk) en TK-13 liggen aan de kade wachtend op de sloophamer.

    De TK-202 is in 1999 aan de ketting gelegd voor de sloophamer. Men is in 2002 begonnen om de reactoren van de TK-202 veilig te ontmantelen. De ontmanteling wordt medegefinancierd door de Defense Threat Reduction Agency onder 'Nunn-Lugar Cooperative Threat Reduction Programme'. Een initiatief om de hoeveelheid massavernietigingswapens te verminderen.

    De TK-17 (Arkhangelsk) en TK-20 (Severstal) liggen ook aan de kade, het is nog niet bekend of deze gemoderniseerd gaan worden of (ook) naar de sloop gaan. Vooralsnog liggen ze in reserve.

    De toekomst
    De Dmitri Donskoi en de rest van the Akulas/Typhoons worden uiteindelijk vervangen door de eerste echte vierde generatie onderzeeër klasse, de Borei. Net als de amerikanen richten ze zich steeds meer op kleinere onderzeeërs die flexibeler inzetbaar zijn.

    De Typhoon in de media
    Er is in 1990 op basis van het boek 'The Hunt for Red October' (geschreven door Tom Clancy) een film gemaakt met dezelfde naam. Met sterren als Sean Connery, de kapitein van de 'Red October', Alec Baldwin als Jack Ryan, een CIA agent en James Earl Jones als Adm. James Greer.

    Er is ergens in 2001 ook een documentaire uitgekomen dat de bemanning van de Serverstal op de voet volgt tijdens een missie van ongeveer vier weken. Dit is een zeldzaam iets, want de Russische marine is heel streng en laat gewoonlijk nooit cameraploegen toe op haar onderzeeërs. Iets waar de amerikanen toch minder moeite mee hebben.

    Indien gewenst/toegestaan kan ik een rapid-share link posten naar deze documantaire. Helaas wel in het duits met engelse ondertitels en een niet al te beste kwaliteit.

    Een aantal afbeeldingen van iemand die op de Typhoon mocht komen...




    Wat overige afbeeldingen...
  • Youtube filmpje:


    Hier is hij dan, voortgekomen uit interesse van een aantal mensen in Indrukwekkende foto's.
    Ondanks dat deze onderzeeër wel wat beter onderhouden mag worden blijf ik deze onderzeeër één van de mooiste onderzeeërs vinden die er is.

    [ Bericht 0% gewijzigd door MaxiTitan op 08-04-2008 16:04:02 ]
    Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
    MaxiTitan City
    pi_57908820
    indrukwekkend ding zeg..
      dinsdag 8 april 2008 @ 14:55:04 #3
    110057 AgLarrr
    Merck toch hoe sterck!
    pi_57910686
    Mooi ding...

    Ik weet trouwens niet waar je die tekst vandaan hebt maar "voerden deze reuzen" is bijzonder slecht Nederlands en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal..
    "Ill fares the land, to hastening ills a prey;
    Where wealth accumulates, and men decay"

    - Oliver Goldsmith, The Deserted Village
      dinsdag 8 april 2008 @ 16:02:58 #4
    22136 MaxiTitan
    Een echte vaderlander.
    pi_57912420
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 14:55 schreef AgLarrr het volgende:
    Mooi ding...

    Ik weet trouwens niet waar je die tekst vandaan hebt maar "voerden deze reuzen" is bijzonder slecht Nederlands en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal..
    Fixed, de gebruikte informatie is afkomstig uit meerdere bronnen waar ik een beetje ordelijk verhaal van heb proberen te draaien. Dit was nog een hele klus om in een korte tijd te doen, mensen toch.

    Ik heb het tussen quotes gezet omdat de layout van de tekst er niet uitzag en om hem niet mee te laten komen in de post als iemand hem qoute.
    Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
    MaxiTitan City
    pi_57912910
    NL heeft een kleine haha
    pi_57919744
    Machtig ding zeg... Alleen ik vind het plaatwerk er een beetje kwetsbaar uit zien. Op de commandotoren bijvoorbeeld (hier) zie je dat er een soort van deuken in zitten. Maar kan natuurlijk ook de ouderdom zijn...

    Die documentaire lijkt me wel wat trouwens
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. (Albert Einstein)
    pi_57924678
    Waarom hebben onderzeeërs een kernreactor nodig? Of is dat alleen als ze kernkoppen aan boord hebben?
    pi_57925607
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 00:11 schreef De_Ananas het volgende:
    Waarom hebben onderzeeërs een kernreactor nodig? Of is dat alleen als ze kernkoppen aan boord hebben?
    Zo kunnen ze langer wegblijven dacht ik (hoeven niet te tanken). Alleen voedselvoorraden ed. moeten dan bijgevuld worden oid.
      woensdag 9 april 2008 @ 01:32:15 #9
    22136 MaxiTitan
    Een echte vaderlander.
    pi_57925890
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 00:11 schreef De_Ananas het volgende:
    Waarom hebben onderzeeërs een kernreactor nodig? Of is dat alleen als ze kernkoppen aan boord hebben?
    Kernonderzeeërs hebben één of twee kernreactoren o.a. voor de aandrijving van de onderzeeër, dit biedt zoals Asgard al zei grote voordelen. Want met een kernreactor kan je jaren vooruit voordat de splijt-staven vervangen moeten worden. Men kan daarom net zo lang op zee blijven als de voedselvoorraad strekt, men kan net zo lang onderwater blijven als nodig is want met een kernreactor heb je genoeg energie om zelf een atmosfeer in stand te houden enz.

    De Nederlandse Walrus is een diesel onderzeeër, deze kan maar voor een beperkte tijd onderwater blijven omdat de accu's op een gegeven moment weer geladen moeten worden door de dieselmotoren. Want de diesels kan je onderwater niet gebruiken zonder snorkel (een buis dat boven het wateroppervlak steekt voor de uitlaatgassen en lucht). Daarom moet een diesel onderzeeër na een bepaalde tijd weer boven komen om te laden en een onderzeeër aan het oppervlak is kwetsbaar.
    Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
    MaxiTitan City
      woensdag 9 april 2008 @ 01:44:34 #10
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_57926012
    Dieselsubs kunnen onderwater geloof ik ook diesels gebruiken, en zo hun accu;s opladen.
    Enkel is dat kwetsbaar als je onderwater bent, want dat is niet voor niets.. dat je dan opgespoord kan worden door t geluid wat je maakt.
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
      woensdag 9 april 2008 @ 08:32:33 #11
    22136 MaxiTitan
    Een echte vaderlander.
    pi_57927270
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 01:44 schreef Pumatje het volgende:
    Dieselsubs kunnen onderwater geloof ik ook diesels gebruiken, en zo hun accu;s opladen.
    Enkel is dat kwetsbaar als je onderwater bent, want dat is niet voor niets.. dat je dan opgespoord kan worden door t geluid wat je maakt.
    Dat zeg ik , men kan alleen met behulp van een snorkel de diesels onderwater gebruiken voor de afvoer van de uitlaatgassen en het aanzuigen van verse lucht.

    Die dikke buis is de snorkel (tweede van links), dit is de Nederlandse onderzeeër uit de Tonijn klasse.
    De snorkel (toegepast op onderzeeërs) is trouwens een Nederlandse uitvinding.

    Hoe dan ook, een snorkel gebruiken om onderwater te laden of aan het oppervlak laden, een diesel onderzeeër is kwetsbaarder dan een kernonderzeeër. Want de laatste kan voor meer dan 100 dagen onderwater verdwijnen en pas weer boven komen als de missie geklaard is. Met een snorkel is een diesel onderzeeër ook beperkt aan een maximale diepte door de lengte van de snorkel zelf.
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 21:41 schreef Halvor het volgende:
    Machtig ding zeg... Alleen ik vind het plaatwerk er een beetje kwetsbaar uit zien. Op de commandotoren bijvoorbeeld (hier) zie je dat er een soort van deuken in zitten. Maar kan natuurlijk ook de ouderdom zijn...

    Die documentaire lijkt me wel wat trouwens
    De Typhoon (heb niet kunnen achterhalen welke typhoon) ligt daar aan de kade voor onderhoud en reparaties en verder is chronisch achterstallig onderhoud één van de grote oorzaken. Er was heel lang niet genoeg geld (meer) om ze te onderhouden en te moderniseren. Als je ze daardoor voor jaren aan de kade laat wegroesten doet dit geen enkel schip goed.



    De (TK-208) Dmitri Donskoi ziet er in ieder geval een stuk frisser uit, vers likje verf, nieuwe geluidsabsorberende tegeltjes/plaatjes enz.

    (de achterkant kan je in de start post zien)

    De documentaire (RapidShare, in het Duits met engelse subs, helaas matige kwaliteit).
    Op dit soort momenten mis is stage-6 van divx toch wel want daar stonden massa's documentaires in goede kwaliteit.
    Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
    MaxiTitan City
    pi_58028840
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 08:32 schreef MaxiTitan het volgende:
    De snorkel (toegepast op onderzeeërs) is trouwens een Nederlandse uitvinding.
    sterker nog de gehele duikboot is een nederlandse uitvinding.
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_58029800
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 08:32 schreef MaxiTitan het volgende:

    De snorkel (toegepast op onderzeeërs) is trouwens een Nederlandse uitvinding. (
    Klopt niet de duitse type XXI had dat als eerste
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      zondag 13 april 2008 @ 21:51:48 #14
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_58030008
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    Klopt niet de duitse type XXI had dat als eerste
    Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.


    Zo is Nederland de eerste geweest met een echte onderzeeër.. en waren de andere versies van de Wereld Duikboten.
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
    pi_58030372
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 21:51 schreef Pumatje het volgende:

    [..]

    Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.


    Zo is Nederland de eerste geweest met een echte onderzeeër.. en waren de andere versies van de Wereld Duikboten.
    type en linkje dan ook graag
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      zondag 13 april 2008 @ 22:08:53 #16
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_58030522
    Een onderzeeboot daarentegen blijft langer onder water en komt slechts aan de oppervlakte zodra dat nodig is. Dit werd pas mogelijk door de introductie van kernenergie omstreeks 1955 of door de toepassing van een snuiver installatie, al in 1939. Aangezien de Nederlandse marine de eerste was die de snuiver toepaste en zij zich er van bewust was dat haar duikboten daardoor langer onder water konden blijven dan de vaartuigen van andere mogendheden is zij dit onderscheid gaan maken.

    Dit strikte onderscheid tussen duikboot en onderzeeboot is elders onbekend
    Het was de Nederlandse luitenant-ter-zee Jan Jacob Wichers die in de jaren dertig op het idee kwam onderzeeboten te voorzien van een uitschuifbare pijp waarlangs lucht kon worden aangevoerd. Zo was de onderzeeboot in staat met weinig kans op ontdekking de accu's op te kunnen laden. Een langer verblijf onder water werd aldus mogelijk.

    De eerste Nederlandse onderzeeboten, de O 19 en de O 20, werden in 1939 van dit apparaat voorzien. Merkwaardig genoeg liet de Royal Navy tijdens de Tweede Wereldoorlog de snuiver verwijderen. De Duitsers, die met het apparaat kennismaakten na de inval in Nederland (op de scheepswerven in Rotterdam lagen enkele onvoltooide exemplaren), verbeterden het en rustten al hun U-boten ermee uit. De Duitsers spraken van schnorchel. De Amerikanen ontdekten de snuiver aan het eind van de oorlog toen een Duitse onderzeeboot in hun handen viel. Zij hielden de snuiver dan ook lange tijd voor een Duitse uitvinding.


    www.wikipedia.nl
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
    pi_58030727
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 22:08 schreef Pumatje het volgende:
    Een onderzeeboot daarentegen blijft langer onder water en komt slechts aan de oppervlakte zodra dat nodig is. Dit werd pas mogelijk door de introductie van kernenergie omstreeks 1955 of door de toepassing van een snuiver installatie, al in 1939. Aangezien de Nederlandse marine de eerste was die de snuiver toepaste en zij zich er van bewust was dat haar duikboten daardoor langer onder water konden blijven dan de vaartuigen van andere mogendheden is zij dit onderscheid gaan maken.

    Dit strikte onderscheid tussen duikboot en onderzeeboot is elders onbekend
    Het was de Nederlandse luitenant-ter-zee Jan Jacob Wichers die in de jaren dertig op het idee kwam onderzeeboten te voorzien van een uitschuifbare pijp waarlangs lucht kon worden aangevoerd. Zo was de onderzeeboot in staat met weinig kans op ontdekking de accu's op te kunnen laden. Een langer verblijf onder water werd aldus mogelijk.

    De eerste Nederlandse onderzeeboten, de O 19 en de O 20, werden in 1939 van dit apparaat voorzien. Merkwaardig genoeg liet de Royal Navy tijdens de Tweede Wereldoorlog de snuiver verwijderen. De Duitsers, die met het apparaat kennismaakten na de inval in Nederland (op de scheepswerven in Rotterdam lagen enkele onvoltooide exemplaren), verbeterden het en rustten al hun U-boten ermee uit. De Duitsers spraken van schnorchel. De Amerikanen ontdekten de snuiver aan het eind van de oorlog toen een Duitse onderzeeboot in hun handen viel. Zij hielden de snuiver dan ook lange tijd voor een Duitse uitvinding.


    www.wikipedia.nl
    wat ik zo gek vind is dat het zolang geduurd heeft, ik bedoel veel meer dan een snorkel of een rietje wat duikers al eeuwen gebruiken is het niet.

    overigens uit jouw bron
    quote:
    Gedurende 1941 werd door de Duitsers proeven uitgevoerd met het getrimd diesel systeem [b](=snorkel) van de U-D4. Eind 1941 werd besloten het systeem te verwijderen bij de U-D3, U-D5 en U-D4. Dit verwijderen gebeurde tegen de wens van onderzeebootontwerper Christoph Aschmoneit in.[/b]
    de duitsers hebben hem er ook af geschroefd

    [ Bericht 10% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 13-04-2008 22:21:29 ]
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      zondag 13 april 2008 @ 22:22:03 #18
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_58030921
    omdat het duikboten waren.. wij waren maritiemer destijds dus dachten in water en dus wilden wij een schip dat onder water kon blijven,

    Duitse onderzeeboot commandanten hanteerden ook de favoriete taktiek dat ze grootste gedeelte ook boven water vaarden, en pas bij een aanval doken. Vandaar duikboot..daarom werd een snorkel ook niet nodig geacht.
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
    pi_58031023
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 21:51 schreef Pumatje het volgende:

    [..]

    Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.


    Zo is Nederland de eerste geweest met een echte onderzeeër.. en waren de andere versies van de Wereld Duikboten.
    De eerste onderzeeër stamt uit de Amerikaanse Revolutie.
      zondag 13 april 2008 @ 22:26:37 #20
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_58031076
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 22:24 schreef De_Ananas het volgende:

    [..]

    De eerste onderzeeër stamt uit de Amerikaanse Revolutie.

    Dat is geen onderzeeer.. was een ton die wat dieper lag dan andere schepen.
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
    pi_58031566
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 22:26 schreef Pumatje het volgende:

    [..]

    Dat is geen onderzeeer.. was een ton die wat dieper lag dan andere schepen.
    quote:
    1776
    Tijdens de Amerikaanse Revolutie wordt de eerste aanval met een onderzeeër uitgevoerd. De Turtle probeert een Brits schip tot zinken te brengen met een buskruitbom. De aanval mislukt, maar de onderzeeër keert veilig naar de bais terug.
    http://www.sub-form-sub.n(...)oten/tijdschaal.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Turtle_(submarine)
      zondag 13 april 2008 @ 22:51:22 #22
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_58031930
    Nederland is het enige land dat onderscheid maakt tussen een onderzeeër en een duikboot.
    Jouw verhaal is gewoon schaamteloos vertaald uit het Amerikaans of Nagepraat van het Amerikaanse verhaal waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen een duikboot en een onderzeeër.

    Dus nee, dat was geen onderzeeer.

    ook waren ze meer dan 150 jaar te laat.

    Het eerste vaartuig dat werkelijk onder water voortbewoog is vermoedelijk ontworpen en gebouwd door de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel. Tussen 1620 en 1624 nam Drebbel proefnemingen met een onderzeeboot op de Theems. Voortbewogen door enkele roeiers zou dit vaartuig daadwerkelijk een afstand onder water hebben afgelegd, op dieptes variërend tussen vier en vijf meter.
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
      maandag 14 april 2008 @ 01:20:05 #23
    13456 AchJa
    Shut up!!!
    pi_58035521
    quote:
    Op woensdag 9 april 2008 01:44 schreef Pumatje het volgende:
    Dieselsubs kunnen onderwater geloof ik ook diesels gebruiken, en zo hun accu;s opladen.
    Enkel is dat kwetsbaar als je onderwater bent, want dat is niet voor niets.. dat je dan opgespoord kan worden door t geluid wat je maakt.
    En dat geldt nog harder voor de nucleaire subs. Die moeten de reactor blijven koelen wat herrie maakt. De diesel/ elektrische subs zijn op het moment dat ze elektrisch varen muisstil. Dit itt de nucleaire subs.
    pi_58045896
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 01:20 schreef AchJa het volgende:

    [..]

    En dat geldt nog harder voor de nucleaire subs. Die moeten de reactor blijven koelen wat herrie maakt. De diesel/ elektrische subs zijn op het moment dat ze elektrisch varen muisstil. Dit itt de nucleaire subs.
    de stilste sub was toch een americaanse ? (ben de naam kwijt) maar zeker een nucleaire sub.
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_58046081
    Nucleaire subs maken een pleurisherrie onder water zolang de reactor bij staat.
    Ach kom, dat kan toch helemaal niet?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')