quote:
Op maandag 21 april 2008 13:31 schreef McLaura het volgende:[..]
Das waar..... maar dat krijg je als je je camera niet uit de autostand haalt omdat je er verder niks van weet
Iemand nog tips voor een worksshop/cursus fotograferen met een Nikon D40x?
Uitleg van iemand met een 400D (kan dus anders zijn bij jou, maar fototoestellen zijn uiteindelijk wel fototoestellen):
Nikon zal ook wel een stand hebben waarin je alles manueel kan instellen behalve belichting (P bij Canon, geen idee bij Nikon), dan kiest je cam een sluiter die ruim geen bewegingsonscherpte meer geeft bij een zo klein mogelijk diafragma -> grootst mogelijke scherptediepte voor de lichtomstandigheden. Dit is evenwel niet wenselijk bij portretten enz, daar wil men de ogen juist scherp hebben en de achtergrond flou.
Je kan ook diafragmaprioriteit kiezen (Ap bij Canon), dan stel je je diafragma in en neem je de sluiter er gewoon bij. 1.6 x de focal length is een goeie maatstaaf voor welke sluitertijd je nodig hebt om scherp te fotograferen (vb.: een 50mm-lens heeft in theorie voor een scherpe foto ongeveer een belichting van 1/80e nodig), dus moet je je diafragma daar wel aan aanpassen. Ook hier geldt -> hoe groter het diafragmagetal, hoe meer 'kans' dat je onderwerp in het scherptegebied valt. Ook hier, oppassen met het verkleinen van het diafragma; de foto's van Chanty en snopprinses zouden bijvoorbeeld op niets trekken met alles scherp.
Ikzelf gebruik nooit de autostanden (lijken mij handig voor de gemiddelde toerist, maar krijg er zelf al de kriebels van omdat ik gewoon zelfs niet kan instellen om in RAW te schieten).
Volledig manueel gebruik ik echter ook niet, zo goed kan ik de situaties niet inschatten (het eerste programma van daarnet doet het efficiënter) en dat lijkt mij dan eerder ook bedoeld voor aparte lichtcondities zoals (studio)flitsers of panoramafoto's.
Voor de rest: mijn tips qua instellingen:
Ap staat standaard op een zo groot mogelijk diafragma,
Tv (sluitertijd instelbaar, diafragma afhankelijk van juiste belichting volgens lichtmeter) standaard op 1 sec zodat je zonder als een gek aan 't wieltje te draaien bij een juiste waarde bent voor long exposure shots.
P pas ik zelf aan naargelang ik kan inschatten hoeveel scherptediepte ik nodig ga hebben. (combinatie van sluitertijd en diafragma is altijd hetzelfde, naargelang de meting van de lichtmeter).
Donkere onderwerpen: + 1/3e of 2/3e stop licht, heldere onderwerpen omgekeerd.
Leer je lichtmeter ook te blokkeren, kan ook vaak handig zijn (meten op een bepaald deel van je foto, en blokkeren zodat je je compo kan aanpassen (is een knopje op je toestel en doet hetzelfde als focussen, ontspanknop ingedrukt houden en ergens anders op mikken). -> zie handleiding.
Voor de rest staat hij bijna altijd in continuous shooting, automatische witbalans (maakt toch niet echt uit met RAW), alle scherpstelvelden, spotmeting voor onderwerpen, volledige meting voor landschappen, en eenmalige focus, tenzij bij bewegende onderwerpen -> dan continue focus.
Maargoed, dit is offtopic -> zie de beginnerstopics voor meer info
.
[ Bericht 11% gewijzigd door tony_clifton- op 21-04-2008 14:47:32 ]