abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:30:29 #51
122997 zquing
Drama Junk
pi_57670707
Bali is heerlijk om op 't strand te liggen, maar er zijn zo veel toeristen daan

Java is mooi en heerlijk divers
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57670729
Tja, mischien ben ik bevooroordeeld omdat ik veel Indo vrienden heb en zowel mijn oom als mijn zusje het met een Indo doen ..mijn nichtje doet het met een Molukker.
Das altijd leuk op bruiloften..wij gingen er standaard van uit dat ze elkaar wel aardig zouden vinden omdat het allebei Indo's zijn in "onze "ogen...oeps foutje...
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:31:57 #53
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_57670741
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:19 schreef Radin1 het volgende:
@ jpg97

Verbitterd??
50+
Ik ben 31 en niet verbitterd eerder teleurgesteld in rare Indo's met Japanse teksten zoals jij Indo kessasar (verdwaalde Indo).
Dat uitgerekend een Indo zoals jij een zo'n topic opent.

Even wat wetenswaardigheden voor je:

1. Als er wordt gesproken over de soepele integratie door de politiek, dan gaat het altijd over de Indo's.
Niet over de Molukkers, of ben je de kapingen vergeten? Misschien vindt je dat soepele integratie?
Het gaat dan ook niet om een handje vol Papoea's in Nederland.
Dus je zit totaal op het verkeerde spoor met je Indonesiers.

Dus vind de weg mijn jonge vriend, vind je weg, wees niet verdwaald, ga!!
Wat hebben japanse tekens te maken met raar zijn
Mijn moeder heeft in een Jappenkamp gezeten én heeft hier haar eerste jaren in barakken geleefd.

En zelfs zij is niet zo verbitterd als jij overkomt. En ik ben echt niet verdwaald hoor.
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_57670838
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Radin1, je voelt je nogal aangevallen of niet? Tenminste daty haal ik uit de toon van je posts.

Zelf zie ik echt weinig verschil tussen Indo's of Molukkers. Ik maak er ook weinig onderscheid tussen.
Dan wordt het wel tijd om dat verschil wel te maken.
Want je hebt het over aparte groepen, met een eigen achtergrond, ook al zijn er veel gemeenschappelijkheden.
quote:
En dat we begrippen als Indo's verkeerd gebruiken zal me een worst wezen.
dat is nogal laks geredeneerd....
je geeft een foutieve weergave van de werkelijkheid als je zo slordig bent met groepsnamen..
in deze trant dus: oostenrijkers, zwitsers? whatever.. allemaal duitsers..toch ?
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:40:24 #55
122997 zquing
Drama Junk
pi_57670904
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan wordt het wel tijd om dat verschil wel te maken.
Want je hebt het over aparte groepen, met een eigen achtergrond, ook al zijn er veel gemeenschappelijkheden.
[..]

dat is nogal laks geredeneerd....
je geeft een foutieve weergave van de werkelijkheid als je zo slordig bent met groepsnamen..
in deze trant dus: oostenrijkers, zwitsers? whatever.. allemaal duitsers..toch ?
nee, maar wel europeanen Verder zijn die drie nooit verenigd geweest onder 1 vlag. Maar om alle verschillende indische groepen indo's te noemen komt overeen met 't friezen en brabanters nederlanders te noemen
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57670953
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:40 schreef zquing het volgende:

[..]

nee, maar wel europeanen Verder zijn die drie nooit verenigd geweest onder 1 vlag. Maar om alle verschillende indische groepen indo's te noemen komt overeen met 't friezen en brabanters nederlanders te noemen
Ow maar dat klopt wel.
Friezen en Brabanders zijn allen Nederlanders..echter alleen de mensen uit het westen zijn Hollanders...
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_57671002
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:40 schreef zquing het volgende:

. Maar om alle verschillende indische groepen indo's te noemen komt overeen met 't friezen en brabanters nederlanders te noemen
Molukkers en Papoea's (in Nederland) noemen zichzelf niet Indisch en niet Indonesisch doorgaans..
En dat zijjn ze ook niet cultureel.. Gooi ze dan niet op 1 grote hoop waar ze niet thuis horen/ willen bij horen.
De laatste opmerking geldt ook voor het benaderen van Indische Nederlanders..
pi_57671121
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan wordt het wel tijd om dat verschil wel te maken.
Want je hebt het over aparte groepen, met een eigen achtergrond, ook al zijn er veel gemeenschappelijkheden.


dat is nogal laks geredeneerd....
je geeft een foutieve weergave van de werkelijkheid als je zo slordig bent met groepsnamen..
in deze trant dus: oostenrijkers, zwitsers? whatever.. allemaal duitsers..toch ?
Oke je hebt misschien wel een punt. Maar als het neerkomt op integratie van bijvoorbeeld Zwitsers en Oostenrijkers in Nederland, dan merk ik daar ook weinig verschil tussen. Of dat ligt dan misschien weer aan mij Volgensmij worden Molukkers en Indo's allebei netzogoed gerespecteerd in Nederland. Althans dat doe ik wel. En dat het dan verschillende groepen zijn, zal allemaal wel. Maar ik behandel ze hetzelfde, omdat ik er zelf weinig verschil tussen zie en de daarwerkelijke verschillen dus ook niet ken. En ik denk dat veel Nederlanders die niet kennen en dat het daarom qua integratie weinig uitmaakt of je nou Molukker bent of Indo.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:54:23 #59
122997 zquing
Drama Junk
pi_57671167
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Molukkers en Papoea's noemen zichzelf niet Indisch en niet Indonesisch doorgaans..
En dat zijjn ze ook niet cultureel.. Gooi ze dan niet op 1 grote hoop waar ze niet thuis horen/ willen bij horen.
De laatste opmerking geldt ook voor het benaderen van Indische Nederlanders..
Mensen zoals jij zorgen ervoor dat indonesie niet fatsoenlijk welvarend kan worden(icm met de corruptie daar)

Voor mij zijn alle volkeren die na de Proklamasi onder 1 vlag vallen indonesiers en als ze voor die tijd naar nederland zijn gekomen(en hun gebieden nu dus onder de indonesische vlag vallen) indo's in nederland.

Verder maakt 't me vrij weinig uit wat ze wel/niet willen. En indische nederlanders zijn gewoon nederlandsers, het overgrote deel van die mensen leven al generaties lang in nederland.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57671331
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:54 schreef zquing het volgende:

[..]

Mensen zoals jij zorgen ervoor dat indonesie niet fatsoenlijk welvarend kan worden(icm met de corruptie daar)
Dat snap ik echt niet...
Kun je dit uitleggen...hoe blokkeer ik de economische ontwikkeling van 230 miljoen mensen aan de andere kant van de wereld ?
quote:
Voor mij zijn alle volkeren die na de Proklamasi onder 1 vlag vallen indonesiers en als ze voor die tijd naar nederland zijn gekomen(en hun gebieden nu dus onder de indonesische vlag vallen) indo's in nederland.
Hier gebruik je de nickname indo als synoniem voor Indonesier..maar dat doen Indische mensen zelf meestal niet..
Molukkers en Papoea's noemen zich ook niet indo's..doorgaans.
Gebruik dan gewoon die namen.. ipv het verwarrende "indo"
quote:
Verder maakt 't me vrij weinig uit wat ze wel/niet willen.
Als je zinnig wilt meepraten over dit onderwerp dan moet je wel weten:
-- hoe de groepen heten
-- wat ze willen
-- wat hun culturele identiteit is
quote:
En indische nederlanders zijn gewoon nederlandsers, het overgrote deel van die mensen leven al generaties lang in nederland.
Klopt..
  vrijdag 28 maart 2008 @ 13:13:15 #61
122997 zquing
Drama Junk
pi_57671532
quote:
Dat snap ik echt niet...
Kun je dit uitleggen...hoe blokkeer ik de economische ontwikkeling van 230 miljoen mensen aan de andere kant van de wereld ?
Mensen die perse de diverstiteit willen benadrukken van de verschillende bevolingsgroepen in indonesie. Hoe liever een bevolkingsgroep zich profileren wil hoe moeilijker het wordt om normaal met elkaar samen te kunnen werken. Zorgt voor spanningen tussen groeperingen en dat is niet goed voor de groei van een land.

Het ging dus niet over jou maar over 't algemeen.
quote:
Hier gebruik je de nickname indo als synoniem voor Indonesier..maar dat doen Indische mensen zelf meestal niet..
Molukkers en Papoea's noemen zich ook niet indo's..doorgaans.
Gebruik dan gewoon die namen.. ipv het verwarrende "indo"
Omdat de zij dat onderscheid maken moet ik dat ook doen? Je begrijpt wel dat de meeste nederlanders dat niet doen, voor hen is het allemaal 1 pot nat. Ik begrijp wel dat er verschillen zijn tussen hen maar om die iedere keer te benadrukken........ (papua's zijn dan wel een uitzondering )
quote:
Als je zinnig wilt meepraten over dit onderwerp dan moet je wel weten:
-- hoe de groepen heten
-- wat ze willen
-- wat hun culturele identiteit is
Omdat? Als ik vind dat ze zich niet zo moeten aanstellen dan is dat mijn goed recht... Hoewel ik ook liever geen molluker genoemd wordt. Maar wat we hier aan 't doen zijn is weinig meer dan een naampje aan 't beestje geven
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57672096
Mijn grootvader zat op een Nederlandse school in Indonesië en dwong zijn inlandse vrouw om Nederlands te leren. Zijn kinderen werden katholiek (ondanks dat hun moeder islamitisch was) opgevoed met de Nederlandse taal en zij zijn ook allemaal met Nederlandse partners getrouwd. Mijn grootvader vond dat ook geen probleem; integendeel. Hij moedigde het aan en adviseerde zijn dochters vooral om niet met negers of Turken te trouwen (daar kun je nu wel keihard foei tegen zeggen, maar destijds was vrijwel iedere voormalig KNIL'er die mening toegedaan, omdat een KNIL-soldaat gewend was aan discipline en orde, en juist streefde naar aanpassing aan de Nederlandse cultuur in plaats van naar meer afstandelijkheid van Nederland).
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 14:01:06 #63
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57672571
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:30 schreef zquing het volgende:
Bali is heerlijk om op 't strand te liggen, maar er zijn zo veel toeristen daan

Java is mooi en heerlijk divers
Ja als je in Kuta gaat chillen wel, maar zat verlaten stranden te vinden daar in t hoogseizoen hoor!!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 14:02:53 #64
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57672609
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 13:13 schreef zquing het volgende:

Omdat? Als ik vind dat ze zich niet zo moeten aanstellen dan is dat mijn goed recht... Hoewel ik ook liever geen molluker genoemd wordt. Maar wat we hier aan 't doen zijn is weinig meer dan een naampje aan 't beestje geven
Je bent gewoon Nederlander toch?
Als ik uit wil leggen waar ik vandaan kom zeg ik tegen Nederlanders dat mijn vader half Moluks half Chinees is, en tegen mensen uit andere landen zeg ik dat ik een Indonesisch / Chinese vader heb. Dat scheelt een hoop uitlegwerk hahaha.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57672688
Lol @ discussie hier die nergens over gaat. Maak er maar gewoon Zuid-Aziatische mensen van in de topictitel dan heb je dat gezeur ook niet. Tjongejonge, gaan we straks ook nog lullen over de Indianen en Indiërs? Neem aan dat de meeste mensen wel weten dat een deel van de goede integratie te maken heeft met gemengd bloed en de jarenlange verwantschap tussen Nederland en Indonesië/Nederlands-Indië.

Maar goed, doorgaans zijn er minder problemen met Aziaten dan met buitenlanders uit de Arabische wereld.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 14:10:52 #66
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57672777
Nou Indianen en Indiërs komen niet eens bij elkaar uit de buurt natuurlijk!
Maar wat je zegt is waar , de aziatische cultuur past zich makkelijker aan aan andere culturen dan de arabische.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57672836
De opa van mijn vaders kant was Moluks.
pi_57673130
Het CBS rekent de Indo's zelfs tot de groep "westerse allochtonen".
pi_57673746
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 14:10 schreef oh-oh het volgende:
Nou Indianen en Indiërs komen niet eens bij elkaar uit de buurt natuurlijk!
Dat punt probeerde ik ook niet te maken. Ik heb het over verwarring met namen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 15:47:13 #70
122997 zquing
Drama Junk
pi_57674809
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 14:02 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Je bent gewoon Nederlander toch?
Als ik uit wil leggen waar ik vandaan kom zeg ik tegen Nederlanders dat mijn vader half Moluks half Chinees is, en tegen mensen uit andere landen zeg ik dat ik een Indonesisch / Chinese vader heb. Dat scheelt een hoop uitlegwerk hahaha.
Nee ben half indonesisch, half braziliaans
"Those unforgettable days, for them I live"
  vrijdag 28 maart 2008 @ 15:58:08 #71
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57675039
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 15:47 schreef zquing het volgende:

[..]

Nee ben half indonesisch, half braziliaans
Eens een Molukker altijd een Molukker hoor
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:02:13 #72
122997 zquing
Drama Junk
pi_57675122
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 15:58 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Eens een Molukker altijd een Molukker hoor
hoe bedoel je? Als in jij bent een Molukker?
"Those unforgettable days, for them I live"
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:04:33 #73
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57675181
Oh ho halt ik ging er even van uit dat jij wel een Molukker was en liever niet als zodanig bestempeld wordt.
Kon al niet snappen waarom in hemelsnaam.
Maar je bent een Indo en wil niet voor Molukker aangezien worden. Snap m al.
Gelukkig maar, dacht al, wat een raaaaaaaaare Molukker...
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57675334
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:35 schreef jpg97 het volgende:

en vergelijk/verwar ons niet met Molukkers
Gevoelig onderwerp misschien, maar wat bedoel je hiermee? Hoe je het wendt of keert, het zijn toch ook gewoon Indonesiërs?
Ik support gevallen topclubs!
pi_57675502
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:10 schreef Fetai het volgende:

het zijn toch ook gewoon Indonesiërs?
Nee, Indische Nederlanders zijn Nederlanders.
De meeste Molukkers in Nederland noemen zich Molukkers.... of iets met Nederlands en Nederlanders erin, maar zelden Indonesiers.

Vergelijken kan altijd...je kunt een vlaggemast met een wolkenkrabber of met een wit bloedplaatje vergelijken, maar gelijkstellen is niet te doen..
En bevolkingsgroepen verwarren schiet natuurlijk niet op met de discussie....
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:26:19 #76
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_57675700
Een van mijn beste vriendinnen is moluks en met haar heb ik ook wel eens over discriminatie gesproken, gelukkig heeft ze dit zelf niet echt meegemaakt.
Ook een nichtje en een neefje van mijn man zijn indo en een vriend van mijn man, ook verders nooit problemen gehad.
Maar moet zeggen dat in mijn omgeving best veel indo's wonen (in mijn klas zaten er 5) en heb ook vrienden gehad die indo zijn en daar wordt niet anders tegenaangekeken als naar "gewone" Nederlanders.

Mijn halfzusje en halfbroertje zijn overigen half Filipijns.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:28:27 #77
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57675750
Ahhhh... maandag naar familie in Jakarta en daarna een weekje Bali/Lombok... Ik ruik de Nasi Uduk, Sateh Lontong en Soto Ayam al... en de ochtend beginnen met een bord Gado-Gado van de pasar met een stukje cabeh rawit...

Mijn grootouders waren in Indonesië, on-site zeg maar, al ge-assimileerd... ze spraken al Nederlands etc. (hoewel de botol cebok nog steeds naast de pot staat ) Mijn opa's waren KNIL-soldaten en na de bezetting waren ze dus niet meer welkom in eigen land. Denk dat je dit niet kunt vergelijken met de immigranten van nu die in hele andere omstandigheden hiernaartoe komen...

My Blue Heaven is trouwens een leuke film die hier over gaat...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:34:06 #78
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57675880
lang geleden ben ik dat gejammer en gezanik van die Ambonlui zat geworden. De hysterie en de irrationaliteit die van de verontwaardiging uitgaat, is gewoon niet serieus te nemen. Doe je dat wel, dan zul je het vermoedelijk al snel vergelijken met een grote familieruzie
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:45:15 #79
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57676112
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:28 schreef Doodkapje het volgende:
Ahhhh... maandag naar familie in Jakarta en daarna een weekje Bali/Lombok... Ik ruik de Nasi Uduk, Sateh Lontong en Soto Ayam al... en de ochtend beginnen met een bord Gado-Gado van de pasar met een stukje cabeh rawit...

Mijn grootouders waren in Indonesië, on-site zeg maar, al ge-assimileerd... ze spraken al Nederlands etc. (hoewel de botol cebok nog steeds naast de pot staat ) Mijn opa's waren KNIL-soldaten en na de bezetting waren ze dus niet meer welkom in eigen land. Denk dat je dit niet kunt vergelijken met de immigranten van nu die in hele andere omstandigheden hiernaartoe komen...

My Blue Heaven is trouwens een leuke film die hier over gaat...
Oh je MOET gewoon sateh gambing gaan eten op de markt in Singharadja, geen betere sate dan die !
En naar Lovina beach, kan je zelfs fokken bij dat leuke internet on the beach strandje en dolfijnen kijken!

Mijn vader en zijn familie hebben geen KNIL verleden, maar ik ken heel veel oud KNILers en hun families en ik vind dat er bv veel minder bitter gedaan wordt dan door veel Nederlanders over de Duitsers ( en die hebben echt vaak amper wat meegemaakt hier vroeger ).
Wij hier in Nederland zijn trouwens echt de "arme tak "van de familie , onze familie daar is superrijk, zijn ook allemaal chinezen en zitten in de handel en zo, kruidnagelplantages, olieraffinaderij , taxibusjes, toko's , kids met baboes en op kostschool in Singapore en zo. Normaal is het andersom, stuurt de familie hier geld naar daar, bij ons krijgen wij daar dure kado's van de tantes
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 21:16:23 #80
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_57682127
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:10 schreef Fetai het volgende:

[..]

Gevoelig onderwerp misschien, maar wat bedoel je hiermee? Hoe je het wendt of keert, het zijn toch ook gewoon Indonesiërs?
Ik wilde me alvast indekken voor de kapingen in de jaren 70
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_57712496
Voor mij is de integratie van indische mensen in nederland een non-issue omdat voor deze gemeenschap het al zo lang geleden is (jaren 50) dat het plaatsvond (met de nodige strubbelingen !), en omdat de indische gemeenschap zo verweven is met de oorspronkelijke autochtone gemeenschap, dat het gewoon heel moeilijk is om nog onderscheid te maken ! (dus wat valt er dan te integreren ?)
De negatieve connotaties, die met de jaren aan het woord 'integratie' zijn blijven hangen, zijn voor zover ik weet niet echt van toepassing geweest bij deze betreffende groep !
  zondag 30 maart 2008 @ 12:47:31 #82
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_57712652
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:45 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Mijn vader en zijn familie hebben geen KNIL verleden, maar ik ken heel veel oud KNILers en hun families en ik vind dat er bv veel minder bitter gedaan wordt dan door veel Nederlanders over de Duitsers ( en die hebben echt vaak amper wat meegemaakt hier vroeger ).
Vind dit een beetje een vreemde opmerking, ten eerste is het geen vergelijking, beide is gewoonweg erg en heel veel mensen hebben heel veel meegemaakt in de oorlog helaas.
Mijn oma is bv haar ouders verloren omdat ze in het verzet zaten, de opa van mijn man heeft dingen meegemaakt die nog steeds te gruwelijk zijn om voor hem over te praten.
Overigens hebben beide ook Duitse vrienden ondertussen.
Mijn opa heeft in Nederlands-Indie gevochten, die kon er redelijk makkelijk over praten maar ja, die was Nederlander.

Oorlogen zijn niet te vergelijken en leed al helemaal niet.
pi_57714109
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 21:16 schreef jpg97 het volgende:

[..]

Ik wilde me alvast indekken voor de kapingen in de jaren 70
Dat is ook een van de redenen waarom mijn familie zo'n hekel heeft aan Molukkers, toen die trein kapingen geweest waren, werden zij er op aangekeken terwijl ze zelf helemaal geen Molukkers zijn
pi_57715496
quote:
Op zondag 30 maart 2008 14:06 schreef DuranK het volgende:

[..]

Dat is ook een van de redenen waarom mijn familie zo'n hekel heeft aan Molukkers, toen die trein kapingen geweest waren, werden zij er op aangekeken terwijl ze zelf helemaal geen Molukkers zijn
Waren er treinkapingen door Molukkers?
Ik heb alleen gehoord dat er vroeger treinkapingen hier in Nederland waren geweest door Antillianen ofzo..
  zondag 30 maart 2008 @ 15:42:21 #85
122997 zquing
Drama Junk
pi_57716146
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waren er treinkapingen door Molukkers?
Ik heb alleen gehoord dat er vroeger treinkapingen hier in Nederland waren geweest door Antillianen ofzo..
dat meen je niet
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57716661
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waren er treinkapingen door Molukkers?
Ik heb alleen gehoord dat er vroeger treinkapingen hier in Nederland waren geweest door Antillianen ofzo..
  zondag 30 maart 2008 @ 17:42:36 #87
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_57718414
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waren er treinkapingen door Molukkers?
Ik heb alleen gehoord dat er vroeger treinkapingen hier in Nederland waren geweest door Antillianen ofzo..

Studierichting 4VWO
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  maandag 31 maart 2008 @ 17:23:03 #88
210908 Pesche
Ik denk dus ik ben een Indo
pi_57740415
Wanneer hebben Antillianen treinen gekaapt??
pi_57740988
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:03 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Sorry maar ik ken 4e generatie Molukkers die daar nog moeite mee hebben, gewoon omdat er in het Indonesisch geen voorzetsels zijn. Zat chinezen ook de de r nog steeds niet uit kunnen spreken toch?
Oudere mensen zijn vaak niet zo uitgesproken en extrovert als de jongeren, dat is dan een van die dingen die de integratie er wellicht in gewerkt heeft?
kwestie van blootstelling. Voorzetsels zijn van belang omdat ze A. context ondersteunen/bepalen, B. bepaaldheid verklaren. Het is een absolute basis om Nederlands te kunnen. Dat de/het lastig is, zelfs "Nederlanders/autochtonen/etc." kunnen het niet perfect. Als je dus voorzetsels een niet van de/het kan onderscheiden, snap je geheid een aardig deel van Nederlands niet.

de r is zo verschillend overal dat je je eigen inbreng kan doen, zat mensen die geen rollende r/harde g kunnen doen
  maandag 31 maart 2008 @ 19:44:35 #90
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_57743575
Er is natuurlijk sprake van een heel andere historie en achtergrond bij de Indonesiërs die naar Nederland kwamen in de jaren 50. Ten eerste was er al bekendheid met Nederland en de Nederlandse cultuur na 300 jaar Nederlandse overheersing.... een deel van de Indonesiërs sprak zelfs al Nederlands omdat ze zoveel omgingen met Nederlanders, en een ander deel was half-Indo, half-Nederlands.

Het grootste deel van de Indo's die toen naar Nederland kwamen waren in Indonesië ook niet langer welkom vanwege het samenwerken met Nederlanders, en dus was emigratie voor hen bij voorbaat al permanent. Voor veel gastarbeiders was het wonen in Nederland niet permanent, zo werd het ook niet opgevat door de Nederlandse regering, er was altijd sprake van een terugkeer, tot op een gegeven moment er nieuwe wetten werden aangenomen.

Ook werden de Indo's denk ik veel meer verwelkomd dan de gastarbeiders 15 jaar later, voornamelijk door de hele situatie omtrent de onafhankelijkheidsoorlog, en het algemene gevoel van "we kunnen ze niet zomaar laten zitten" na het verlies van de kolonie, en de dreiging van vervolging van Indo's die met Nederlanders hadden samengewerkt.

Een ander aspect is dat zij de eerste grote groep immigranten waren in Nederland. Er was nog geen sprake van multicultuur, het waren Nederlanders, en nu opeens wat Indo's. Ook het aantal Indonesiërs was relatief klein destijds, en met het vertrek van 100.000 Nederlanders naar Canada, de VS en Australie in de jaren 50, vulden ze voor een deel dat gat op.

Als laatste zijn de Indo's al in de 3e generatie aan beland, en in sommige gevallen al een 4e generatie baby/kleuter. De Marokkanen en Turken zijn van de jaren 60 en 70, en zijn net bezig met het ontgroeien van de 2e generatie, met hier en daar een kleuter in de 3e generatie.

Dat men al veel Nederlands had vanuit Indonesië zie je ook erg in de VS. Hier in de buurt van Los Angeles zijn in de jaren 50 namelijk ook enorm veel Indo's komen wonen, en dan voornamelijk Indo's die uit Indonesië moesten vertrekken wegens vervolging of politiek, maar niet terug wilden naar een verwoest Europa. Zij zijn hier lid van Nederlandse verenigingen, en als je wel eens naar een Nederlands evenement gaat, is er altijd Indonesisch eten te halen. We hebben hier dus eigenlijk over mensen die Nederlands spreken, en voor een deel familie in Nederland hebben, en voor een deel in Indonesiërs. En van dit soort Indo's zijn er honderdduizenden (en dus ook veel in de VS), velen met een Nederlandse vader en Indonesische moeder.... en dat maakt de integratie in Nederland (of de VS) ook een heel stuk eenvoudiger.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 31 maart 2008 @ 19:50:14 #91
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_57743723
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:
Waren er treinkapingen door Molukkers?
Ik heb alleen gehoord dat er vroeger treinkapingen hier in Nederland waren geweest door Antillianen ofzo..



Wat leren ze tegenwoordig in Nederland in de geschiedenis- en maatschappijleer lessen? Straks gaan mensen nog zeggen dat het Marokkanen waren.... begint ook met een M en heeft ergens twee K's.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 8 april 2008 @ 23:17:49 #92
210908 Pesche
Ik denk dus ik ben een Indo
pi_57923073
Ik denk in de jaren 50 en 60 de GEDWONGEN spreiding van Indischen over heel Nederland, denk maar aan Heerlen of all places en Gorredijk, sterk aan de integratie heeft bijgedragen. Op deze manier konden geen ghetto's en andersoortige samenscholingen ontstaan en waren de Indischen welhaast gedwongen te integreren. De vraag is of de Nederlanders zich enigszins met de Indischen hebben geintegreerd. Ik kwam bij een neefje in Echt te logeren en die zaten bij echte boeren. Ik trok weinig met boeren op, daarvoor was ik te .stads. Ik vond het wel gezellig op het platteland. Al met al wel gezellig geintegreerd
pi_57937163
Stomme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen een Molukker en een Indonesiër?

In België lopen er namelijk nergens indo's rond.
Het verschil tussen Indo en Indonesiër heb ik dankzij dit topic al door, maar de rest nog niet.

pi_57937663
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:42 schreef zquing het volgende:

[..]

dat meen je niet

Helaas wel. Mijn algemene kennis is nooit erg groot geweest.
Maar misschien is het ook wel de schuld van het onderwijs en de geschiedenis lessen. Want als ik het ooit gehad had op school, had ik het zeker nog geweten. Maatschappijleer heb ik nog niet, dus misschien dat het nog komt...
Ik heb in elk geval duidelijk wat gemist. Ik schaam me best wel, al die reacties ziende.

Wat was er met die Antillianen dan? Daar was wel wat mee... toch..? Of ben ik nou helemaal de weg kwijt.

[ Bericht 10% gewijzigd door -Strawberry- op 09-04-2008 17:07:46 ]
  woensdag 9 april 2008 @ 21:37:11 #95
136283 knars
Teethgrinder
pi_57943817
de Molukken is een groep eilanden, onderdeel van Indonesië en ooit onderdeel van Nederlands-Indië. De Molukkers zijn door de nederlandse regering overgehaald om bij het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger te vechten tégen de indonesische vrijheidsstrijders. Als tegenprestatie werd hen een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken beloofd. De Molukkers in Nederland zijn de (nazaten van de) oud-strijders.
  woensdag 23 april 2008 @ 12:32:59 #96
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_58251042
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:45 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Oh je MOET gewoon sateh gambing gaan eten op de markt in Singharadja, geen betere sate dan die !
En naar Lovina beach, kan je zelfs fokken bij dat leuke internet on the beach strandje en dolfijnen kijken!

Mijn vader en zijn familie hebben geen KNIL verleden, maar ik ken heel veel oud KNILers en hun families en ik vind dat er bv veel minder bitter gedaan wordt dan door veel Nederlanders over de Duitsers ( en die hebben echt vaak amper wat meegemaakt hier vroeger ).
Wij hier in Nederland zijn trouwens echt de "arme tak "van de familie , onze familie daar is superrijk, zijn ook allemaal chinezen en zitten in de handel en zo, kruidnagelplantages, olieraffinaderij , taxibusjes, toko's , kids met baboes en op kostschool in Singapore en zo. Normaal is het andersom, stuurt de familie hier geld naar daar, bij ons krijgen wij daar dure kado's van de tantes
Whoaa net terug uit ID.... was wel relaxed!

Ik heb aangetrouwde familie in Singharaja blijkbaar De nasi campur was daar erg goed! Ben heel even naar Lovina geweest om een afspraak te maken met een dive center en daarmee zijn we naar Menjangan geweest om te duiken (heb Nemo gezien )

Wel grappig; in Kuta was er een warung (Madé) waar allemaal prenten hingen uit de koloniale tijd met Nederlandse onderschriften... en erg lekker eten daarzo
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_58255263
Volgens mij was de integratie beleid toen goed mislukt, vooral bij de tweede generatie Molukkers. Graag zou ik de meningen van de tweede generatie Molukkers horen. Ik denk dat het straks met de derde generatie Moslims hier wel goed komt, zoals de Molukkers. Kwestie van tijd.
kollerren
  donderdag 24 april 2008 @ 11:06:07 #98
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_58274015
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:32 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Whoaa net terug uit ID.... was wel relaxed!

Ik heb aangetrouwde familie in Singharaja blijkbaar De nasi campur was daar erg goed! Ben heel even naar Lovina geweest om een afspraak te maken met een dive center en daarmee zijn we naar Menjangan geweest om te duiken (heb Nemo gezien )

Wel grappig; in Kuta was er een warung (Madé) waar allemaal prenten hingen uit de koloniale tijd met Nederlandse onderschriften... en erg lekker eten daarzo
Lovina is echt geweldig
Kuta vond ik vreselijk, bijna Salou
Ik ben jaloers hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_58274414
De meeste ex KNIL militairen konden volgens mij wel op waardering rekenen van de Nederlanders ofniet ?
  donderdag 24 april 2008 @ 12:00:26 #100
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_58275285
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:24 schreef _The_General_ het volgende:
De meeste ex KNIL militairen konden volgens mij wel op waardering rekenen van de Nederlanders ofniet ?
Nou, tot ze naar Nederland gelokt waren, daarna heeft Nederland ze als een baksteen laten vallen hoor
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')