abonnement Unibet Coolblue
pi_56733369
quote:
De nieuwe politieauto’s van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) worden uitgerust met het systeem Automatic Number Plate Recognition (ANPR), ook wel bekend als ‘Catchken’.

Met dit systeem kan de KLPD direct zien of er op het kenteken van een passerende auto nog bekeuringen openstaan. Het systeem geeft tevens een melding wanneer het om een gestolen, niet gekeurde of niet verzekerde auto gaat.

Pilot Catchken
In 2007 is de KLPD al begonnen met een pilot met de ANPR. Volgens woordvoerder Frans Zuiderhoek was deze pilot erg succesvol. Met zeven scanners werden er gemiddeld 300.000 kentekens per maand gescand, wat elke maand tussen de vijfhonderd en duizend ‘hits’ opleverde. “Ongeveer de helft daarvan was CJIB-gerelateerd”, aldus de woordvoerder. Vooral wanneer het zaken betreft die in het OPS-bestand voorkomen, biedt de ANPR uitkomst. Voor het CJIB betekent dit dat de kans toeneemt dat bekeuringen die in een eerder stadium niet geïnd konden worden, nu alsnog betaald worden.

Door middel van een camera op het dashboard wordt elke auto gescand die de wagen van de KLPD inhaalt. Wanneer de KLPD een auto inhaalt, wordt deze door een andere camera opgenomen. Wanneer het systeem het passerende kenteken in bijvoorbeeld het OPS-bestand tegenkomt, geeft de computer een melding, waarna de politie de automobilist direct staande kan houden.

Vernieuwing wagenpark
De komende twee jaar wordt het wagenpark van de KLPD met de komst van 95 Volvo’s volledig vernieuwd. De ANPR wordt standaard in deze nieuwe auto’s ingebouwd, waardoor auto’s op de snelwegen voortaan massaal gescand worden. “De eerste negen nieuwe auto’s met ingebouwde ANPR staan nu klaar”, zegt Zuiderhoek. “Tegen het einde van deze maand zullen zij de weg opgaan.”

Helemaal nieuw is de ANPR niet. In verschillende regiokorpsen wordt al gebruik gemaakt van dit systeem. Vooral bij grote verkeerscontroles wordt de ANPR geregeld ingezet. Hoeveel extra inningen dit systeem voor het CJIB op gaat leveren, is op dit moment nog niet te zeggen, aldus de woordvoerder. “Maar de pilot van het afgelopen jaar heeft al het nodige opgeleverd. Zo werd gisteren nog een onverzekerde BMW door de Catchken opgemerkt. Bij nadere controle bleek de bestuurder twintig kilo wiet in de kofferbak te hebben.”
Jaja, heeft u nog boetes staan, komt de politie in uw kofferbak gluren (PS: daar moeten ze een huiszoekingsbevel voor kunnen overleggen, kofferbak openen zonder rechterlijk bevel is op vrijwillige basis. Zouden de agenten die bestuurder van z'n rechten in kennis gesteld hebben denk je?)

Big Brother is watching you. Overdreven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 14 februari 2008 @ 19:28:51 #2
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56733404
Nee, niet overdreven. Wellicht kan de wegenbelasting nu zelfs eens omlaag, omdat iedereen weer betaalt.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:38:22 #3
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_56733634
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:
Big Brother is watching you. Overdreven?
Niet overdreven, maar het is in feite waar de burger zelf voor heeft gekozen. Helaas weigeren veel mensen de verantwoordelijkheid voor hun keuzes te dragen.
  Donald Duck held donderdag 14 februari 2008 @ 19:41:42 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_56733700
ik zie het probleem niet. Het systeem pikt auto's eruit waarmee iets aan de hand is. Terecht dat de politie die dan aan de kant zet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_56733735
Ik weet niet precies hoe ik ervoor heb gekozen standaard gescand te worden.
Bij mijn weten woonde ik ergens waar je, voordat er massaal of individueel onderzoek gedaan wordt, er een specifieke aanleiding moet zijn.

Ook al heb ik niks te verbergen, dat geeft bij mijn weten niet mijn toestemming om dat maar voortdurend even te checken. Het is -dacht ik- in een beschaafd land het uitgangspunt, dat je je aan de wet houdt. En in ruil daarvoor alleen aan politie/overheidsonderzoek wordt onderworpen als daarvoor zwaarwegende redenen zijn.

Een leuk scanapparaatje dat het reuze leukjes doet is géén zwaarwegende reden, in mijn optiek. En ik zou niet weten hoe ik ervoor gekozen heb dat wel zwaarwegend te laten zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56733758
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:41 schreef __Saviour__ het volgende:
ik zie het probleem niet. Het systeem pikt auto's eruit waarmee iets aan de hand is. Terecht dat de politie die dan aan de kant zet.
Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:45:15 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56733778
Als ze nu ook eens onverzekerde aso's van de weg halen, lijkt het mij een goed plan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:45:56 #8
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_56733793
Van mij hoeft 't niet!

Maar ja, ik hou er dan ook niet van om overal waar ik ga en sta of rij, gecontroleerd te worden..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  Donald Duck held donderdag 14 februari 2008 @ 19:46:07 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_56733795
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:44 schreef sigme het volgende:
Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.
Uiteraard. Alles controleren is nodig om auto's eruit te kunnen pikken waarmee iets aan de hand is. Maar als je niks op je kerfstok hebt, rij je gewoon vrolijk door en is er geen probleem.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_56733853
Als je niks te verbergen hebt, mogen ze je binnenstebuiten keren. Niks aan het handje, privacy is voor boeven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:57:13 #11
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_56734045
Mooi. Nu hopen dat er een revolutie komt
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  donderdag 14 februari 2008 @ 20:06:23 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56734229
1984 komt steeds dichter bij
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  † In Memoriam † donderdag 14 februari 2008 @ 20:12:59 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56734361
Hoera! Eindelijk een manier om samenwerking tussen belastingdienst en politie (wat pas gedaan is, mensen controleren op openstaande boete's en openstaande belastingschulden) nog efficienter te doen. Mensen ondersteboven houden om de muntjes eruit te schudden is zoooooooooo vorig millenium.

Leuker kunnen we het niet maker, efficienter wel.
Carpe Libertatem
  donderdag 14 februari 2008 @ 20:17:50 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_56734480
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 20:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoera! Eindelijk een manier om samenwerking tussen belastingdienst en politie (wat pas gedaan is, mensen controleren op openstaande boete's en openstaande belastingschulden) nog efficienter te doen. Mensen ondersteboven houden om de muntjes eruit te schudden is zoooooooooo vorig millenium.

Leuker kunnen we het niet maker, efficienter wel.
Aan elkaar linken inderdaad, nog ergens een registratie van de gescande plekken van de diverse voertuigen en kijken of dat overeenkomt met de kilometerheffing. AIVD heeft natuurlijk ook toegang, je zal maar vaak langs paleis het loo rijden ofzo.

En natuurlijk zou het veel logischer zijn om ze gewoon bij opritten neer te zetten en hits door te seinen naar verderopstaande alcoholfuiken bijvoorbeeld.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_56734705
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:41 schreef __Saviour__ het volgende:
ik zie het probleem niet. Het systeem pikt auto's eruit waarmee iets aan de hand is. Terecht dat de politie die dan aan de kant zet.
En registreert ondertussen alle auto's die worden gespot. Persoonlijk heb ik namelijk wel iets te vergen, te weten mijn privacy; en ik hoef niet geregistreerd te worden, ongeacht of ik mogelijk crimineel ben of niet.
pi_56736161
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:

Big Brother is watching you. Overdreven?
Nee. In 1948 werd dit al voorspelt door George Orwell.
pi_56743225
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Jaja, heeft u nog boetes staan, komt de politie in uw kofferbak gluren (PS: daar moeten ze een huiszoekingsbevel voor kunnen overleggen, kofferbak openen zonder rechterlijk bevel is op vrijwillige basis. Zouden de agenten die bestuurder van z'n rechten in kennis gesteld hebben denk je?)

Volgens mij hebben ze geen bevel nodig omdat er meestal een douane ambtenaar bij staat, maar heb jij een bron hiervoor?
  † In Memoriam † vrijdag 15 februari 2008 @ 10:10:03 #18
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56743384
quote:
De douane heeft de bevoegdheid om auto’s te controleren op
sigaretten en drank. Indien de douane in een aangehouden auto ook wapens en/of drugs vindt, is de
politie gerechtigd, door het leerstuk van de verlengde toepassing, deze wapens en/of drugs in beslag
te nemen. Dus door ‘mee te liften’ op de bevoegdheden van andere diensten, kan de politie delicten
opsporen die anders niet opgespoord zouden kunnen worden.
http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2003/RIS111148.PDF
Carpe Libertatem
  vrijdag 15 februari 2008 @ 10:35:34 #19
52034 U
bevindt zich hier
pi_56743956
Het wordt pas een BB-verhaal als ze ook alle auto's registreren + opslaan die geen openstaande issues hebben en analyses (zou bij god niet weten wat voor, maar ok) op die data loslaten volgens mij (en dat ze dat doen haal ik niet uit de tekst). Dus lijkt me niet zo'n erg verhaal dit.
Wat zegt U?
pi_56744017
Mooi systeem.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_56744044
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.
De verklaring die ik hoorde (radio1 of bnr) van de politie was dat alle kentekens openbaar zijn (maar niet alle gegevens die erachter hangen) en dus gescand mogen worden. Dat recht hadden ze vroeger al maar was praktisch onuitvoerbaar door het ontbreken van de techniek.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 13:09:41 #22
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_56747533
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:35 schreef U het volgende:
Het wordt pas een BB-verhaal als ze ook alle auto's registreren + opslaan die geen openstaande issues hebben en analyses (zou bij god niet weten wat voor, maar ok) op die data loslaten volgens mij (en dat ze dat doen haal ik niet uit de tekst). Dus lijkt me niet zo'n erg verhaal dit.
Dan begrijp je niet wat (of wie) Big Brother is.
pi_56749834
Die registratie gebeurd ook al bij trajectcontroles. Als ze dezelfde techniek hier nu voor gebruiken, lijkt me efficienter.
pi_56750560
Belastingaangifte komt er weer aan en dan is een paar auto's scannen al BB? o.O
pi_56751242
Het gaat aardig richting Stasi praktijken zoals een paar deccenia geleden in Oost-Duitsland alleen nu efficiënter door de technische middelen.

In Rotterdam worden alle auto's gescand, ook geparkeerde. Heb je een belastingschuld, boete of een gemeentelijke belasting niet voldaan en je rekent ter plekke niet af wordt je auto in beslag genomen en weiger je alsnog te betalen wordt deze verkocht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')