abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:07:51 #1
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54117191
Het volgende artikel vond ik op de website Psychiatrie Vandaag.

Fabrikant Eli Lilly heeft een erstige waarschuwing geplaatst in de bijsluiter van het antipsychotische medicijn Zyprexa, een medicijn dat wordt voorgeschreven aan mensen met schizofrenie en mensen met een bipolaire stoornis.

Volgens de fabrikant hebben patiënten die het middel gebruiken een sterke neiging tot ernstige gewichtstoename, een verhoogd cholesterolgehalte, een verhoogd bloedsuikerniveau en andere stofwisselingsproblemen. Het is de eerste keer dat Lilly openlijk toegeeft dat Zyprexa meer ernstige bijwerkingen veroorzaakt dan andere antipsychotische medicijnen voor schizofrenie.

Al langer zijn psychiatrisch artsen bezorgd over de bijwerkingen van Zyprexa. Uit de praktijk is bekend dat patiënten die Zyprexa gebruiken binnen twee jaar enrom in gewicht toenemen. De nieuwe bijsluiter vermeldt dat één op de zes patiënten na twee jaar meer dan 16 kilo is aangekomen.

Volgens The New York Times weet Lilly al jaren van de mogelijk fatale risico’s op overgewicht en een verhoogd bloedsuiker (diabetes), maar heeft het die gebagatelliseerd. Ook zou het bedrijf psychiatrisch artsen hebben gestimuleerd het middel voor te schrijven aan patiënten die niet zijn gediagnosticeerd met schizofrenie of een bipolaire stoornis. Het psychiatrische medicijn Zyprexa is alleen toegelaten voor de behandeling van schizofrenie en een bipolaire stoornis, maar psychiaters zijn vrij het ook bij andere psychische aandoeningen voor te schrijven.

In de Verenigde Staten is de verkoop van Zyprexa de afgelopen jaren gedaald maar de inkomsten zijn op peil gebleven doordat Eli Lilly de prijzen heeft verhoogd.

Bron: http://www.psychiatrie.nu/waarschuwing-zyprexa.html

Zie ook: Psychiatrie: Antipsychotica zijn levensbedreigend!
pi_54118253
nou dat wordt niets dus...

ik probeer even wat... had Bilal B dit medicijn maar voorgeschreven gekregen, dan was hij ws te dik geweest om over die balie te springen...

nah, dat wordt het hem ook niet..
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:49:18 #3
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_54118308
Klopt.

Mijn vader gebruikt dit middel ook en is echt enorm gegroeid
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_54119569
Wat een onzin, dit is al enige jaren bekend. Alle antipsychotica zijn diabetogeen. Daarnaast is het zo dat patienten met schizofrenie een grotere kans hebben op diabetes, zonder medicatie te gebruiken. Het hebben van de ziekte predisponeert tot diabetes.

Zyprexa is een goed antipsychoticum, en ook heeft een bepaald percentage hier helemaal geen last van. Regelmatige controles van bloedsuiker en cholestetol zijn nodig. Bij overgewicht en risico's op diabetes en hart-en vaatziektes kan er altijd voor gekozen worden een ander AP te kiezen. Daarbij is de levensstijl van patienten met schizofrenie en bipolaire 1 stoornissen ronduit slecht te noemen.

De bron die jij aanhaalt is een website beheerd door psychiatrische patienten die een afkeer hebben tegen alles wat met hun ziekte te maken heeft.
Dit is stemmingmakerij en komt totaal niet overeen met de grote studies die er in de afgelopen jaren zijn gedaan. Bovendien verloopt over enkele jaren het patent op olanzapine en zal het in prijs dalen.

De fabrikant is verplicht bijwerkingen op de bijsluiter te vermelden. Zyprexa is bekend dat het meer overgewicht kan veroorzaken dan andere atypische middelen, maar clozapine bijvoorbeeld geeft wsch net zoveel overgewicht. Door de antipsychotische en anticholinerge werking is de kans op bewegingsbijwerkingen juist lager dan bij klassieke middelen, zoals haldol en cisordinol.

[ Bericht 17% gewijzigd door KonnieKipke op 23-10-2007 21:45:17 ]
pi_54119659
ik heb het op mijn werk ook wel eens langs zien komen, maar dan bij een psychose.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_54119700
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:31 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een onzin, dit is al enige jaren bekend.

Zyprexa is een goed antipsychoticum, en ook heeft een bepaald percentage hier helemaal geen last van. Regelmatige controles van bloedsuiker en cholestetol zijn nodig.

De bron die jij aanhaalt is een website beheerd door psychiatrische patienten die een afkeer hebben tegen alles wat met hun ziekte te maken heeft.
Dit is stemmingmakerij en komt totaal niet overeen met de grote studies die er in de afgelopen jaren zijn gedaan. Bovendien verloopt over enkele jaren het patent op olanzapine en zal het in prijs dalen.
kijk eens aan, altijd handig, een échte dokter in de zaal
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54119893
Tsja interessant, maar ik betwijfel of veel fokkers dat slikken...
pi_54119986
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:41 schreef Evil_Jur het volgende:
Tsja interessant, maar ik betwijfel of veel fokkers dat slikken...
de onzin of de pillen?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54120034
de pillen, onzin is zeer populair hier
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:00:19 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54120463
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:07 schreef ScienceJapan het volgende:
Het volgende artikel vond ik schreef ik op de website Psychiatrie Vandaag.
Fixed
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54121010
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:00 schreef soylent het volgende:

[..]

Fixed
quote:
Er word hard gebeld en op de deur gebonkt. Je doet open. Vijf heren met lange regenjassen stappen direct naar binnen. Het lijkt wel een overval. Ze kijken een momentje rond in je huis. Eentje, die zich voorgesteld heeft als psychiater stelt je een paar vragen. Je bent wat overdonderd, weet niet goed wat te antwoorden. Na een paar minuten zegt hij gehaast en kortaf dat je een gevaar bent voor jezelf. De andere regenjassen knikken begrijpend. Het blijken een officier van justitie, een rechter en een griffier te zijn. De vijfde herken je als je advocaat. Werkt die samen met de overvallers? Hij zegt niets, staat je niet echt bij. Er wordt een papier te voorschijn gehaald. Een Rechterlijke Machtiging (RM) noemen ze het. Het document is al volledig ingevuld en ondertekend door de burgemeester. Je mag wat dierbare spullen pakken en word afgevoerd. Er blijkt tevoren al een bed voor je gereserveerd in een Psychiatrisch Ziekenhuis (PZ). De overval had ook plaats kunnen vinden bij een bankje in een willekeurig park. Het gebeurt steeds vaker. De afgelopen 5 jaar is het aantal RM's in bijvoorbeeld amsterdam vervijfvoudigd, het aantal in bewarings stellingen (IBS) verdrievoudigd. "Een psychiater kan willekeurig elke cliënt opgesloten krijgen." Op een recent congres van psychiaters was er geen een bereid die stelling tegen te spreken. psychiaters oordelen in zo'n overvalsituatie binnen enkele minuten over de "kwaliteit van het leven" van anderen en nemen dan een beslissing over gedwongen opname. Wettelijk is voorgeschreven dat de burgemeester die beslissing moet nemen, op advies van de psychiater maar in de praktijk geven burgemeesters, tegen de wet in, psychiaters ondertekende blanco machtigingsformulieren mee als ze op pad gaan. Met de DSM-IV, hun bijbel vol duizenden psychiatrische ziektebeelden, in de hand, weten psychiaters voor iedereen wel een afwijking te formuleren. Niemand voldoet immers aan de heersende onzinnige ideaalbeelden met zijn tegenstrijdige eisen. Niemand is perfect.
Dit is de teneur van psychiatrie.nu.

Het is verhaal is ronduit paranoïde en minachtend. En gaat voorbij aan het feit dat degene in dat verhaal waarschijnlijk zichzelf al langer verwaarloosde en gevaar voor zijn omgeving veroorzaakte.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:19:59 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54121087
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:17 schreef KonnieKipke het volgende:

Dit is de teneur van psychiatrie.nu.

Het is verhaal is ronduit paranoïde en minachtend. En gaat voorbij aan het feit dat degene in dat verhaal waarschijnlijk zichzelf al langer verwaarloosde en gevaar voor zijn omgeving veroorzaakte.
Oh, daar staat die site vol mee. Vergeef me dat ik niet elke keer als TS weer iets post daar weer ga kijken wat er nu weer voor tendentieus stuk is bijgekomen..
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54121347
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:19 schreef soylent het volgende:

[..]

Oh, daar staat die site vol mee. Vergeef me dat ik niet elke keer als TS weer iets post daar weer ga kijken wat er nu weer voor tendentieus stuk is bijgekomen..
www.sciencejapan.com is trouwens ook zo'n site.

Voor iemand met schizofrenie kan TS wel goed webdesignen.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:37:31 #14
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54121716
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:27 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

www.sciencejapan.com is trouwens ook zo'n site.

Voor iemand met schizofrenie kan TS wel goed webdesignen.
Ik kom relatief vaak de combinatie schizofrenie - techniek tegen. Tinoz had ook een heel uitgebreide site, en Jan Molendijk is ook continu bezig met sites, forums en chatrooms. Ik ben ooit admin geweest van een forum waar de hele techniek werd gedaan door een schizofrene jongen die een chip van de BBC in zijn hoofd had. Hij werkte soms wat slordig maar was absoluut een grote steun en toeverlaat. Ik denk ook dat het web een heel mooi platform kan zijn voor een schizofreen om zich te uiten, wat vaak fascinerend maar soms ook treurig leesmateriaal oplevert.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:52:57 #15
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54122279
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:31 schreef KonnieKipkehet volgende:
Daarnaast is het zo dat patienten met schizofrenie een grotere kans hebben op diabetes, zonder medicatie te gebruiken. Het hebben van de ziekte predisponeert tot diabetes.
Heb je daar een referentie voor, voor zover als mij bekend is bestaat er onduidelijkheid over wat schizofrenie nu werkelijk inhoud en worden er vrijwel geen testen uitgevoerd op patiënten die geen medicijnen slikken...
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:56:25 #16
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54122359
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:47 schreef milagro het volgende:
nou dat wordt niets dus...

ik probeer even wat... had Bilal B dit medicijn maar voorgeschreven gekregen, dan was hij ws te dik geweest om over die balie te springen...

nah, dat wordt het hem ook niet..
Wat een bulshit is dit. De medicijnen maken hem juist tot wat hij is, of ten minste het geweldadige gedeelte. Dat geld natuurlijk niet voor iedereen, sommige mensen zijn van nature nu eenmaal agressiever aangelegd of hebben een nare/harde jeugde gehad etc.

Reeds in 1985 is in case reports een relatie gelegd tussen door antipsychotische medicijnen geïnduceerde akathisie en gewelddadige moord.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:00:48 #17
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54122498
"Zijn familie heeft de afgelopen zes weken drie keer contact gehad met de kliniek en verzocht om aanpassing van de dosering van zijn anti-psychotica."

De dosering was niet hoog genoeg volgens de familie, Bilal B. leed waarschijnlijk hevig door de nare effecten van de medicijnen op zijn lichaam en geest met daarnaast de inhumane vrijheidsontneming, zoals hij dat mogelijk zelf ervaren heeft.

Bij de politie draaide hij door. Stel je voor dat je totaal verward bent door wat je is aangedaan/overkomen en de politie een dreiging naar jou uit, als psychiatrisch patiënt zijnde, door te laten merken dat ze je weer kunnen laten afvoeren naar waar je thuishoort (en hij dan weet dat ze hem gaan injecteren met medicijnen en in een isoleercel opsluiten).....
pi_54122589
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:00 schreef ScienceJapan het volgende:
"Zijn familie heeft de afgelopen zes weken drie keer contact gehad met de kliniek en verzocht om aanpassing van de dosering van zijn anti-psychotica."

De dosering was niet hoog genoeg volgens de familie, Bilal B. leed waarschijnlijk hevig door de nare effecten van de medicijnen op zijn lichaam en geest met daarnaast de inhumane vrijheidsontneming, zoals hij dat mogelijk zelf ervaart heeft.
uhuh, want wat 'de familie' zegt, klopt... behalve als de familie om gedwongen opname vraagt en de psychiater op hun aanraden dus bij je binnen valt met 5 man en met een door de burgervader reeds getekend papiertje wappert en jij zonder enige inbreng opgesloten wordt... toch?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:10:40 #19
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54122794
"Bilal B. was ook betrokken bij plannen voor een aanslag op een Boeing van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al. Zijn naam en die van zijn jongere broer Abdullah komen voor in AIVD-dossiers, meldt actualiteitenprogramma Netwerk. Ook Samir A. was volgens de AIVD betrokken bij de plannen."

Ik kende het verhaal niet, dus mijn situatie schets slaat niet op de geplande aanval op de agenten van Bilal B...
pi_54122997
wat wil je nou, dat ze de Bilals van deze wereld niet gedwongen opsluiten, niet volstoppen met ' troep' , want doen ze dat wel, dan ga jij miepen over de dwang.

doen ze precies wat jij wil,en dat is ze niet volstoppen met troep, geen gedwongen opnames, dan begin je te miepen dat ze hadden moeten luisteren, niet naar de Bilals voor wie je eerst eigen inspraak wilde, maar naar de familie, en dus gewoon de dosis hadden moeten verhogen, tegen de wil van de Bilals van deze wereld in ..

'ze' kunnen dus niet winnen zo, hè..

hoe dan ook, weltrusten, met of zonder medicatie.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:49:04 #21
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_54123988
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:17 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]


[..]

Dit is de teneur van psychiatrie.nu.

Het is verhaal is ronduit paranoïde en minachtend. En gaat voorbij aan het feit dat degene in dat verhaal waarschijnlijk zichzelf al langer verwaarloosde en gevaar voor zijn omgeving veroorzaakte.
tis alleen jammer dat het verhaal dan weer niet klopt, het haalt een paar verschillende wetten/maatregelen door elkaar heen (heb het net een half uurtje geleden geleerd...)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:52:35 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54124104
psychiatrie.nu is geen bron...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54131588
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:25:01 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:07:05 #24
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54131701
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:16 schreef milagro het volgende:
wat wil je nou, dat ze de Bilals van deze wereld niet gedwongen opsluiten, niet volstoppen met ' troep' , want doen ze dat wel, dan ga jij miepen over de dwang.

doen ze precies wat jij wil,en dat is ze niet volstoppen met troep, geen gedwongen opnames, dan begin je te miepen dat ze hadden moeten luisteren, niet naar de Bilals voor wie je eerst eigen inspraak wilde, maar naar de familie, en dus gewoon de dosis hadden moeten verhogen, tegen de wil van de Bilals van deze wereld in ..

'ze' kunnen dus niet winnen zo, hè..

hoe dan ook, weltrusten, met of zonder medicatie.
Ik vind niet dat je mensen zoals Bilal B. met rust moet laten, in het geval van Bilal B. is het duidelijk dat hij plannen had om een terroristische aanslag te plegen. Hij was een (aankomend) crimineel die veel mensen letsel had kunnen toebrengen door criminele daden.

Zeer veel mensen die gevangen zitten in psychiatrische inrichtingen zijn helemaal niet op die manier gevaarlijk en hebben vaak goede bedoelingen. Bijvoorbeeld een jonge moeder van 27 jaar die is verlaten door haar man en verward raakt door de situatie en gedwongen wordt opgenomen en dan door de plaatsing in een isoleercel en confrontatie met de dreiging van injecties met geestveranderende medicijnen "doordraait" en hysterisch wordt......

Wat betreft de medicijnen, reeds in 1985 is in case reports een relatie gelegd tussen door antipsychotische medicijnen geïnduceerde akathisie en gewelddadige moord.

Je wil mensen zoals Bilal dus niet aan de antipsychotische medicijnen helpen omdat je dan het risico op een gewelddadige moord vergroot.....
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:16:38 #25
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54131898
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:31 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een onzin ... Bij overgewicht en risico's op diabetes en hart-en vaatziektes kan er altijd voor gekozen worden een ander AP te kiezen. Daarbij is de levensstijl van patienten met schizofrenie en bipolaire 1 stoornissen ronduit slecht te noemen.
In 1995 is reeds wetenschappelijk bewezen dat medicijnen zoals Zyprexa de "kwaliteit van leven" van patiënten op de lange termijn, globaal bezien, verslechterd.

In 1998 hebben wetenschappers aangetoond dat de behandeling met twee of meer verschillende soorten antipsychotische medicijnen het risico op vroege dood verhoogt. Je wil een patiënt dus niet laten wisselen van antipsychoticum en indien je de wetenschap zou respecteren zou je mensen nimmer met antipsychotische middelen behandelen, of er ten minste zeer voorzichtig mee omgaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')