abonnement Unibet Coolblue
pi_54061907
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen TAAL en WISKUNDE.

Wiskunde: 300 pk = 300 pk.
Taal: '300 pk is 300 pk' hoeft niet altijd te kloppen, aangezien jij het in een context gebruikte die zou aangeven dat auto's niet verschillen als het vermogen gelijk is.
Nope .. dan lees je niet goed

DS4 gaf alleen de verhouding tussen pk en koppel aan. Er werd niets gezegd of response, wegligging of iets degelijks
Calm down, please!
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:27:38 #52
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54061943
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:11 schreef StefanP het volgende:

[..]

Inderdaad. En dat is ook letterlijk wat ik schrijf, o.a. in deze post.
[..]

Gelukkig ben ik niet de enige die het snapt, dat geeft me toch nog hoop dat niet iedereen dom is.


Ik ben twee uur weg - DS4, veel succes met het proberen te goedpraten van je onzin. Laat maar horen hoe 300PK bij 4000 toeren hetzelfde is als 300PK bij 6000 toeren, of hoe je dat uiteraard 'wel bedoelde' ondanks dat je letterlijk het tegenovergestelde schreef.

Helaas is dat ook waar. 300pk is een resultante van o.a. het toerental. Dus als er 300 pk is dan is dat zo.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54061985
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:06 schreef StefanP het volgende:

Kolder, jochie. Je bent bezig je eigen posts goed te praten om je gezicht te redden. Maar ik wil je nog wel eens letterlijk quoten hoor:
Ik zal jouw tekst nog eens herhalen:

Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?


En dit ging dus om de vraag of je wel of niet met vermogen en gewicht acceleratietijden kan voorspellen. Jij mikt er dan in dat het koppel van belang is. Nou, dat is het dus NIET. Zie de VTEC vs. Subaru.
quote:
Je geeft letterlijk aan dat je geen donder snapt van vermogen bij toerentallen of het belang van koppel. Je schrijft letterlijk dat je het niet eens bent dat 300PK bij 4000 tpm iets anders is dan 300PK bij 6000tpm.
Ik weet precies hoe koppel en vermogen zich tot elkaar verhouden. Simpel: bij koppel = X is bij toerental Y vermogen Z. Als koppel 2X is, is bij gelijkblijvend toerental vermogen 2Z. Is het vermogen gelijk bij koppel 2X, dan is het toerental 1/2e Y.

DAAR zit de crux. Want die 1/2e toerental moet worden gecompenseerd. Als je je topvermogen bij 6.000 tpm haalt en de ander hetzelfde topvermogen bij 12.000 tpm, dan zal je met langere versnellingen moeten werken om dezelfde snelheid te halen (even simpel gesteld, niet zeiken over wielomtrek, enz. want dat heeft uiteindelijk dezelfde uitwerking). Twee keer zo lang om precies te zijn. Waarmee je het dubbele koppel neutraliseert.

Dat stond ook in die link die je kennelijk nog steeds niet hebt gelezen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54062016
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 20:59 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ben je achterlijk?

1. Je mocht geen andere benzine dan pump gas gebruiken.
2. 'Amerikaanse troep'? Dwaas die je bent. De benzine hier is hetzelfde, en daarnaast kan ik hier een dozijn exotische race benzines halen waar jij in NL alleen maar van kan dromen. Vertel eens, hoeveel moeite moet jij doen om C16 te halen?
3. Nee, want die Supra dyno't maar 450pk o.i.d. op 18PSI.

Je bent gewoon een of ander figuur dat nog nooit verder is gekomen dan z'n Playstation en Google.


1. Het was de 2e dag en ze hadden dus moeten tanken bij een tankstation in Zweden, als je dan perse hoge octaan moet rijden tank je dan toch gewoon 100 er in.
2. In Amerika verkopen ze octaan 92 en wellicht nog lagere troep... Plus dat je altijd race fuel in je daily driver moet gooien is toch te gek voor woorden.

3. Neem nou de andere race tegen een licht getunede M6 http://www.youtube.com/watch?v=5-yldgRWw80
Dus volgens jou liegt de eigenaar in het filmpje over zijn vermogen. Nee hij heeft geen 620 tot 750 pk zoals de eigenaar heeft gezegd, maar slechts 450 pk!
Nou goed gaan we daar even van uit, de BMW heeft 560-570 pk en vanuit de rollende start schieten ze beide weg, de BMW schakelt in 100 nog wat miliseconde, dus aan schakelfouten zal het niet liggen. Maar toch lijkt eventjes de Supra iets voor te lopen. Mag jij fijn beweren dat dat die Supra op dat moment 450 pk heeft, maar het is 100% meer aannemelijk dat ie daar gewoon op 620 pk rijdt zoals het filmpje zegt...

En de o zo betrouwbare Supra gaat in die dragrace ook nog is kapot, tot zover de oerbetrouwbare getunede Supra
pi_54062239
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:

Wiskunde: 300 pk = 300 pk.
Taal: '300 pk is 300 pk' hoeft niet altijd te kloppen, aangezien jij het in een context gebruikte die zou aangeven dat auto's niet verschillen als het vermogen gelijk is.
Nee, je moet terug naar het begin.

Ik gaf aan dat de supra ergens in de 5 seconden, en hoog ook, naar de 100 zou gaan, gelet op het feit dat de auto 330 pk had op 1.600 kg.

Daarop begint Stefan te mekkeren over koppel (meer specifiek het maximale koppel) en dat ik er dus niets van heb begrepen. Zoals in het voorbeeld VTEC vs Subaru zonder meer duidelijk is gemaakt is het maximale koppel in deze zin niet van belang. Vermogen en gewicht is van belang (naast de theoretische top, je kan de sprinttijd beïnvloeden door hele korte overbrengingen te gebruiken, maar dat gaat dus ten koste van de top), naast van staande start natuurlijk tractie. Maar grosso modo gaat het om vermogen en gewicht.

Ergo: Stefan claimt dat de Subaru in het genoemde voorbeeld sneller zou moeten zijn, maar dat is deze niet.

Waar jij eveneens op lijkt te doelen is de powerband. Die is inderdaad wel van belang, maar eigenlijk in de sprint niet, tenzij de bak verkeerde verhoudingen heeft. De powerband is vooral van belang in situaties waarbij je niet in de meest efficiënte versnelling zit. En de rijkarakteristiek wordt er natuurlijk ook door beïnvloed.

Ten aanzien van sprintjes is gewoon 300 pk 300 pk. Wiskundig EN taalkundig.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54062349
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:31 schreef Jimmeh het volgende:

2. In Amerika verkopen ze octaan 92 en wellicht nog lagere troep...
Hoho... Ron, Mon, Pon... 92 in de VS is niet in RON.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54062486
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 22:31 schreef StefanP het volgende:
Nou DS4, waar blijf je? Kom dan! 300PK is volgens jou toch 300PK? 300PK met 4000 toeren is volgens jou toch niet anders dan 300PK bij 6000 toeren? Of ben je bezig de OP te wijzigen zodat je je eigen stelling niet lachwekkend stuk maakt?

DS4:
[..]

DS4:
[..]

Ehm, vermogen is vermogen.
In het woord vermogen is al opgesloten dat het gaat om de som van wat je motor kan.
Dingen als gewicht , versnellingsbak en luchtweerstand maken meer verschil bij auto's van hetzelfde vermogen.
  zondag 21 oktober 2007 @ 00:00:59 #58
195067 Lord-Darkness
And the universe
pi_54062709
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:19 schreef TC03 het volgende:
StefanP heeft gewoon gelijk. Snap niet hoe daar nou nog discussie over kan zijn.
pi_54063072
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.

Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54063234
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En dan is Stefke nog niet eens een echte amerikaan
StefanP de import amerikaan maar ziet zichzelf wel als een echte amerikaan maar dan gaat ie wat tegen iedere pure zichzelf respecterende amerikaan ingaat in een Jap rijden

Koop dan zo'n fugly pickup, van ford ofzo, kan je meteen pimpen dat die ook makkelijk 300+ kan doen met een beetje tunnen want de ford GT gebruikt immers ook een pick up motor. En je zit op hetzelfde niveau van ''Supra = beste auto van de wereld''.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
pi_54063291
Hij heeft beide Supra's verkocht en een Vette C5 gekocht hoor. Blijkbaar gaven de Supra's niet het rijplezier/emotie die de Amerikaan wel kon geven
  zondag 21 oktober 2007 @ 00:29:26 #62
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54063355
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.

Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Ik heb die link van Stefan doorgelezen en de conclusie is: Koppel voelt wel lekker maar van het vermogen ga je toch harder.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54063495
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.

Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Interresant stuk. Alleen dat diesels niet geschikt zijn voor snelle auto's klopt niet meer nu audi (en peugot?) in Le mans met diesels rijden.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
pi_54063511
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:26 schreef Jimmeh het volgende:
Hij heeft beide Supra's verkocht en een Vette C5 gekocht hoor. Blijkbaar gaven de Supra's niet het rijplezier/emotie die de Amerikaan wel kon geven
Waarom maar een C5? ik dacht dat supra's zoveel waard waren?
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
  zondag 21 oktober 2007 @ 00:36:55 #65
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54063512
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.

Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Dat stukje klopt ja. Wat is nou eigenlijk precies het meningsverschil tussen jullie 2, want ik heb moeite dat uit de vele posts te isoleren .
2000 light years from home
pi_54063513
de eerste PTA TOPPER
PTA toppers
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_54063551
Voor iedereen die heilig in meer koppel gelooft. Als je van koppel sneller zou gaan waarom hebben F1 motoren dan maar 250-270 nm?
pi_54063568
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ik heb die link van Stefan doorgelezen en de conclusie is: Koppel voelt wel lekker maar van het vermogen ga je toch harder.
Die link die Stefan geeft betwist ik ook niet. Die is gewoon in lijn met wat in mijn link staat alleen dan veel minder geschreven op waar de discussie over ging: is bij (volle) acceleratie nu (maximaal) koppel of (maximaal) vermogen belangrijk? Nou, dat is simpel: (maximaal) vermogen.

Eigenlijk is dat ook heel simpel te ervaren. Een gemiddelde benzine auto heeft het max. koppel rond de 3-4.000 tpm en max. vermogen rond de 6-7.000 tpm. Als je vol wil accelereren zorg je dat je rond het toerental blijft met max. vermogen en niet het toerental rond het max. koppel.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54063658
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:36 schreef Kill_em_all het volgende:

[..]

Interresant stuk. Alleen dat diesels niet geschikt zijn voor snelle auto's klopt niet meer nu audi (en peugot?) in Le mans met diesels rijden.
Die turbo diesel motoren mogen van het regelement meer liter zijn dan de benzine turbo motoren. Daardoor halen ze hetzelfde vermogen, maar wel met een veel gunstiger verbruik.
Zijn gewoon mazen in de wet, die nog dicht getimmerd worden (hopelijk)...
pi_54063698
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.

Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Die tweede zin: "Borrelpraat. Vooral IT-ers zijn er goed in. Welke auto is er sneller?".
pi_54063756
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:36 schreef Merkie het volgende:
Dat stukje klopt ja. Wat is nou eigenlijk precies het meningsverschil tussen jullie 2, want ik heb moeite dat uit de vele posts te isoleren .
Ik zeg dat voor acceleratie vermogen en gewicht belangrijk zijn. Stefan meent dat een auto met 300pk/300 Nm (dus resp. max. vermogen = 300 pk, maximaal koppel een 300 Nm) minder snel is in de spurt dan een auto met 300 pk/500 Nm.

Met het voorbeeld in de link (de VTEC vs. de Subaru) blijkt zonneklaar dat dit onjuist is, maar Stefan houdt volgens mij bewust de discussie een beetje mistig...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54063836
Je kunt natuurlijk ook gewoon grotere wielen onder je auto zetten, dan kun je het grote koppel beter benutten zonder dat je met grote overbrengeningen in de weer moet.
  zondag 21 oktober 2007 @ 00:53:43 #73
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54063843
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zeg dat voor acceleratie vermogen en gewicht belangrijk zijn. Stefan meent dat een auto met 300pk/300 Nm (dus resp. max. vermogen = 300 pk, maximaal koppel een 300 Nm) minder snel is in de spurt dan een auto met 300 pk/500 Nm.

Met het voorbeeld in de link (de VTEC vs. de Subaru) blijkt zonneklaar dat dit onjuist is, maar Stefan houdt volgens mij bewust de discussie een beetje mistig...
Okee, dan heb jij gelijk en StefanP niet. Wat belangrijk is: vermogen of het maximale koppel bij een bepaald toerental. Wat in feite hetzelfde is, aangezien vermogen het product is van koppel en toerental.
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je kunt natuurlijk ook gewoon grotere wielen onder je auto zetten, dan kun je het grote koppel beter benutten zonder dat je met grote overbrengeningen in de weer moet.
Lijkt me niet uitmaken toch.

Edit: niet editten terwijl ik aan het quoten ben . Had dat stukje over grotere overbrenging nog niet gelezen, en dan heb je wel gelijk .
2000 light years from home
pi_54063973
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:44 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Die turbo diesel motoren mogen van het regelement meer liter zijn dan de benzine turbo motoren. Daardoor halen ze hetzelfde vermogen, maar wel met een veel gunstiger verbruik.
Zijn gewoon mazen in de wet, die nog dicht getimmerd worden (hopelijk)...
Ja oke maar de opmerking van een auto met een diesel motor kan niet snel zijn is dus niet helemaal correct.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
pi_54064107
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 00:53 schreef Merkie het volgende:

Wat belangrijk is: vermogen of het maximale koppel bij een bepaald toerental. Wat in feite hetzelfde is, aangezien vermogen het product is van koppel en toerental.
Dat is uiteraard waar, maar Stefan had het met zijn opmerking over maximaal vermogen en koppel. Vandaar dat ik even naar het begin van de discussie verwijs, omdat daar duidelijk te herleiden valt waar het nu precies over gaat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')