abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 januari 2008 @ 07:57:43 #201
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_56216174
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef pdiscs het volgende:
Stel dat ik mijn bike op dieet wil zetten. Door welke onderdelen te vervangen zal mijn bike de meeste grammen kunnen afvallen?
Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.

Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .

[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.

Thanks trouwens voor alle complimenten .

[ Bericht 8% gewijzigd door Trainspotter op 22-01-2008 08:02:55 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:44:40 #202
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_56221507
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 07:57 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.

Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .

[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.

Thanks trouwens voor alle complimenten .
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
  maandag 28 januari 2008 @ 19:09:32 #203
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_56367992
Nu ik ben afgestudeerd en een vrouw, huis, baan en een auto heb, is het tijd om eindelijk weer eens een nieuwe bike voor mezelf te kopen. Nu heb ik twee bikes op het oog, maar ik vind het nogal lastig om een keuze te maken. Misschien dat ik hier wat inspiratie kan krijgen.

Keuze één:
Specialized Enduro SL Comp

  • FRAME Enduro M5 alloy, fully manipulated frame w/ ORE TT and DT, forged HT, sealed cartridge bearing pivots, ISCG mount adj. geometry, replaceable derailleur hanger, 150mm travel
  • REAR SHOCK Specialized AFR Shock w/ Spike valve, air spring, adjustable rebound and low speed compression, 7.875x2.25"
  • FORK Specialized Future Shock e150SL, dual crown w/ integrated stem, 150mm travel, rebound, compresion and travel adjust, 25mm thru axle, alloy steerer
  • HEADSET 1 1/8" threadless, alloy cups w/ 10mm insertion, sealed cartridge bearing
  • STEM Specialized Future Shock, 31.8mm clamp integrated w/ fork
  • HANDLEBARS Specialized Enduro mid rise bar, 6066 alloy, 31.8mm, 6 degree up, 9 degree backsweep, 660mm wide
  • TAPE/GRIPS Specialized thin lock on grip, dual density
  • FRONT BRAKE Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc, 203mm rotor
  • REAR BRAKE Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc, 185mm rotor
  • BRAKE LEVERS Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc
  • FRONT DERAILLEUR Shimano M581 LX, DMD, top swing, dual pull
  • REAR DERAILLEUR SRAM X-9, 9-speed, mid cage
  • SHIFT LEVERS SRAM X-7, aluminum 9-speed trigger
  • CASSETTE FREEWHEEL Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t
  • CHAIN SRAM PC-971 w/ Power Link
  • CRANKSET Shimano A/A/S 2pc custom
  • CHAINRINGS 22S/32A/44A, 4 bolt 104/64mm
  • BOTTOM BRACKET Shimano M542, 2pc custom for Specialized
  • PEDALS N/A
  • RIMS DT Swiss custom for Specialized X420, 24mm w/ eyelets, 28/32h
  • FRONT HUB Specialized disc, 25mm thru axle, 32h
  • REAR HUB Shimano custom M525SL hub for Specialized, 32h, alloy QR
  • SPOKES DT Swiss 1.8mm stainless, alloy nipples
  • FRONT TIRE S-Works Eskar, 26x2.3", 120 TPI, aramid tubeless ready bead, dual compound
  • REAR TIRE S-Works Eskar, 26x2.3", 120 TPI, aramid tubeless ready bead, dual compound
  • TUBES Specialized Ultralite, .6mm, presta
  • SADDLE Specialized Enduro, hollow Cr-Mo rails, SL foam
  • SEAT POST 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9 x 350/400mm
  • SEAT BINDER Alloy collar w/ QR, 34.9mm clamp ID

    Gewicht: ? ik denk iets van 13 kilo.

    Keuze twee:
    Canyon Torque ES 8.0

  • Rahmen New Torque ES, 7500 Series Aluminium, Opti-Size Alloy Tubeset
  • Dämpfer RockShox Monarch 4.2 High Volume
  • Gabel FOX 36 Talas RC2
  • Steuersatz Integrated Headset
  • Schaltwerk Shimano Deore XT Shadow
  • Umwerfer Shimano Deore XT E-Type
  • Schaltgriffe Shimano Deore XT SL-M770
  • Bremsgriffe Formula „The One“
  • Bremsen Formula „The One“ 200/200
  • Naben DT Swiss 240 IS
  • Zahnkranz Shimano Deore XT 11-34
  • Felgen DT Swiss 5.1d
  • Reifen Schwalbe Nobby Nic 2.4“ Snakeskin
  • Kurbeln Shimano Deore XT FC-M 770 Hollowtech II
  • Kettenblätter 42/32/22
  • Innenlager Shimano XT
  • Vorbau Syntace F119
  • Lenker Easton EA70 MonkeyBar 685 mm LO
  • Sattel Selle Italia NT1
  • Sattelstütze Thomson Elite
  • Pedale Auslieferung ohne

    Gewicht: 14kg.

    Prijsverschil maakt niks uit (¤100,-). Beide fietsen hebben voor en achter luchtvering, beide hebben een enduro-achtige geometrie, beide voorvorken kan je laten zakken voor klimmen, beide fietsen hebben four-bar-linkage vering. Ook hebben beide frames een ononderbroken zitbuis, dus kan je het zadel lekker ver omlaag doen mocht dat nodig zijn zonder dat je je zadelpen erg kort moet afhakken.

    Waarom zou ik de Specialized kiezen? Specializeds worden altijd goed getest en hebben goede geometrie. De Enduro SL is relatief licht en het frame en de vering zijn specifiek voor elkaar ontworpen.

    Waarom zou ik niet de Specialized kiezen? De E150 voorvork presteerde vorig jaar niet echt goed en ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is. Bovendien is een een dual crown vork niet echt handig en heb je er een speciale 23mm naaf voor nodig, wat lastig kan zijn als de originele overlijdt. Dat is sowieso wat lastig met 'eigen merk' vering: je hebt een Specialized dealer nodig en die zijn niet altijd in de buurt op vakantie.

    Waarom zou ik de Canyon kiezen? Hier zitten betere onderdelen op (alhoewel het frame de fiets maakt en niet de onderdelen) en 'standaard' vering. Vooral de remmen spreken me wel aan en de betere crankset (ik ben niet de lichtste dus die moet wat kunnen hebben). De wielbasis van de Canyon is wat korter, dat is handiger voor scherpe bochten (maar je verliest wat stabiliteit bij hoge snelheid).

    Waarom zou ik niet de Canyon kiezen? Ik weet er niet zoveel over. De enige testen die heb ik gelezen komen uit voornamelijk Duitse bladen (en de O2). Daarin wordt de Torque altijd wel erg goed beoordeeld. En Canyon heeft geen dealers en is alleen via internet te koop (alhoewel ik daar niet bang voor ben ofzo en de garantie zal vast goed geregeld zijn, maar toch...).

    Kortom: ik kan nog niet echt een overtuigende keuze maken. Ik neig lichtelijk naar de Canyon, maar ik heb altijd iets met Specializeds gehad..... Help mij!
  • Fietsen is gezond, eet meer fiets
      maandag 28 januari 2008 @ 19:41:06 #204
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56368756
    quote:
    Op dinsdag 22 januari 2008 12:44 schreef pdiscs het volgende:

    [..]

    Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
    Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht verliezen, maar bij wielen helpt het extra goed omdat het om "rollend gewicht" gaat (insert technisch verhaal over traagheidsmoment en massatraagheid etc.). Vooral bij accelereren en remmen helpen lichtere wielen erg veel. Ook zorgt het voor minder onafgeveerd gewicht waardoor je vering beter werkt.

    Overstappen van stalen-veer-vering naar luchtvering kan gewicht besparen. Wat goedkoper is het afsnijden van je zadelpen (er vanuit gaande dat die toch wat te lang is). Op je crankstel kan je vaak ook snel (maar meestal niet al te goedkoop helaas) veel gewicht besparen.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:44:17 #205
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_56380205
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 19:41 schreef FHR het volgende:

    [..]

    Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht ....besparen.
    Thanks!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:50:37 #206
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_56380349
    @FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.

    Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
      dinsdag 29 januari 2008 @ 18:24:08 #207
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56391542
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:50 schreef pdiscs het volgende:
    @FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.

    Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
    Dank je! Bikefun ben ik idd mee bekend. Ze zitten alleen niet echt in de buurt voor mij (Ede, Gld), maar ik kan ze natuurlijk eens een mailtje sturen hier over.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_56397759
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 19:09 schreef FHR het volgende:
    --knip--
    Helpt het als ik zeg dat ik die Canyon lelijk vind, en die Specialized mooi?
    Oftewel, als de kwaliteit niet te veel verschilt zou ik voor de fiets gaan welke je qua uiterlijk het meeste aanspreekt.
    Onderdelen als een vork en achtervering zijn denk ik doorslaggevender dan de overige afmontage die je sneller gaat vervangen i.v.m. slijtage.
    Ik heb ook het idee dat de Canyon wat meer een freeride/4x4 achtige fiets is, waar je met de Specialized nog wel redelijk kunt XC'en, waardoor je er in Nederland wat meer aan zult hebben.

    Wat ga je trouwens met je fiets doen?
    Voornamelijk in Nederland fietsen, of de bikeparks/skihellingen opzoeken?
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_56399805
    * The_S mompelt iets van Rocky Mountain

    pi_56416997
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:49 schreef The_S het volgende:
    * The_S mompelt iets van Rocky Mountain

    [ afbeelding ]
    Dat is natuurlijk helemaal een fantastische bike.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      woensdag 30 januari 2008 @ 21:18:06 #211
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56418565
    Ik ga de fiets inderdaad ook in NL gebruiken, maar hard kunnen XC'en is voor mij niet direct belangrijk. Ik zal de fiets ook veel in de Alpen etc. gebruiken. Ik denk dat er, zelfs voor XC'en, niet echt veel verschil tussen de fietsen zit. OK, de Specialized is wat lichter, maar qua veergedrag zullen ze niet veel verschillen en qua geometrie ook niet (de Canyon heeft een iets kortere achterkant wat wel handig kan zijn).

    Zoals je misschien al leest, heeft de Canyon voor mij eigenlijk wel wat de voorkeur. Ook qua vering. De Specialized heeft misschien goede vering, ik heb nog niet gelezen hoe die nieuwe voorvork het doet. Bij die Canyon zit je sowieso goed met een Fox (+ handiger dat je daar makkelijker een dealer voor garantie/onderhoud voor kan vinden in het buitenland oid).

    En voor dat de ene mooier is dan de andere: tja, over smaak valt te twisten, er zijn ook zat mensen die het andersom vinden.

    Bedankt voor de suggestie van de Rocky Mountain, maar dat gaat 'em niet worden denk ik. De reviews daarvan zijn niet altijd even lovend. En de achtervering zit wel erg complex in elkaar, maar is stiekem toch maar een single-pivot. Wel veel extra scharnieren die precies "in the line of fire" zitten: ze vangen precies alle derrie van het achterwiel op. Plus dat Rocky Mountains relatief duur zijn.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_56420916
    De RM, was ook meer met een knipoog bedoelt

    Ik zou gaan voor die canyon, maar dan alleen al, omdat er al zoveel gasten op een specialized rijden
    pi_56421101
    *poetst zijn Spec nog wat mooier*.
      woensdag 30 januari 2008 @ 23:48:15 #214
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56423362
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
    *poetst zijn Spec nog wat mooier*.
    tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
    pi_56423570
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 23:48 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
    Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.

    Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
    pi_56423741
    En FS180 heeft een mooie fiets.
      donderdag 31 januari 2008 @ 01:12:18 #217
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56424948
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 23:57 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.

    Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
    zand!
    pi_56424997
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:12 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    zand!
    Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
    pi_56441714
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:16 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
    Had ie maar geen fiets moeten worden.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:55 #220
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56444227
    je moet er zuing op zijn, maar hem af en toe ruig behandelen
    pi_56446490
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 21:52 schreef fs180 het volgende:
    je moet er zuing op zijn, maar haar af en toe ruig behandelen
    Zoals ik met je zusje om ga.
    pi_56673847
    Is de Cube Hooper iets goed?



    Of zijn er beter in diezelfde stijl? De cannondale bad boy is bijvoorbeeld te duur. De componenten op de hooper zijn volgens wat ik op internet lees beter. De bad boy zou ook redelijk hard rijden.

    Ik zou dus wel de 8 binnenversnellingen en de hydraulische remmen willen.

    Welke banden zitten er nu juist op die hooper?
    Schwalbe Marathon Supreme Kevlar 28" 37-622
    37? is dat de breedte? Is dit niet te breed (voor enkel op de baan)?
    Kan ik die bestellen met dunnere banden?
      dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19:13 #223
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_56689786
    Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.

    Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .
    pi_56716343
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 20:19 schreef Trainspotter het volgende:
    Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.

    Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .


    Veel meer als één brood moet je met deze ook niet halen

    Maar over die cube, het is denk ik een lekker fietsje.
    Ik heb zelf iets gelijkens opgebouwd met een cross-check frame en ook zo'n alfine naaf, ideaal om meer door de stad te racen.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      donderdag 21 februari 2008 @ 07:59:52 #225
    157239 CruelMan
    Dat is JOUW probleem
    pi_56877458
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 13:36 schreef Trainspotter het volgende:
    ... bij Schwalbe Racing Ralph 2.1 + No Flats
    Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:
    1. Hoe zit dat als je een maandje niet kan biken, gaat de ‘latex’ dan niet onderin de band opdrogen en krijg je daar een klont? Er wordt tenslotte ook aangeraden om je bike zo weg te zetten dat de ‘latex’ niet in het ventiel kan lopen.
    2. En je moet eens in de zoveel tijd de ‘latex’ vernieuwen, maar wat gebeurt er dan met de oude ‘latex’? Gooi je deze uit de band, lost deze op of wordt je band steeds voller met ‘latex’?
    3. Zijn er nog (andere) nadelen?


    Alvast bedankt.
    Hallo!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')