Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef pdiscs het volgende:
Stel dat ik mijn bike op dieet wil zetten. Door welke onderdelen te vervangen zal mijn bike de meeste grammen kunnen afvallen?
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 07:57 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.
Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .
[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.
Thanks trouwens voor alle complimenten .
Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht verliezen, maar bij wielen helpt het extra goed omdat het om "rollend gewicht" gaat (insert technisch verhaal over traagheidsmoment en massatraagheid etc.). Vooral bij accelereren en remmen helpen lichtere wielen erg veel. Ook zorgt het voor minder onafgeveerd gewicht waardoor je vering beter werkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:44 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
Thanks!quote:Op maandag 28 januari 2008 19:41 schreef FHR het volgende:
[..]
Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht ....besparen.
Dank je! Bikefun ben ik idd mee bekend. Ze zitten alleen niet echt in de buurt voor mij (Ede, Gld), maar ik kan ze natuurlijk eens een mailtje sturen hier over.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:50 schreef pdiscs het volgende:
@FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.
Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
Helpt het als ik zeg dat ik die Canyon lelijk vind, en die Specialized mooi?quote:Op maandag 28 januari 2008 19:09 schreef FHR het volgende:
--knip--
Dat is natuurlijk helemaal een fantastische bike.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 23:49 schreef The_S het volgende:
* The_S mompelt iets van Rocky Mountain
[ afbeelding ]
tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijdquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
*poetst zijn Spec nog wat mooier*.
Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:48 schreef fs180 het volgende:
[..]
tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
zand!quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:57 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.
Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
Had ie maar geen fiets moeten worden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 01:16 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
Zoals ik met je zusje om ga.quote:Op donderdag 31 januari 2008 21:52 schreef fs180 het volgende:
je moet er zuing op zijn, maar haar af en toe ruig behandelen
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:19 schreef Trainspotter het volgende:
Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.
Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .
Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:36 schreef Trainspotter het volgende:
... bij Schwalbe Racing Ralph 2.1 + No Flats
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |