abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:50:13 #51
107792 Hexley
the Platypus
pi_50208678
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Bramito het volgende:
Nog meer mensen in Aragon?
Jups, Calanda (Teruel)...
Zelfs in deze uit hoek kom je .nl'ers tegen, die hier vast wonen of een vakantie huisje hebben....
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:24 schreef Bramito het volgende:
Op zich redelijk Europees. Hier is Siesta over het algemeen toch iets voor het weekend. Aan de andere kant krijg je de mañana mentaliteit er toch ook nooit helemaal uit.

Maar hey!
We zitten in Spanje, aanpassen dus. Als je europees ritme wil moet je naar Cataluña, y a tomar por culo.
Weet niet, maar mijn broertje heeft een tijdje in de bouw gezeten...
8:00 beginnen, 10 uur bier pauze in een bar....
13:00 a 13:30 pauze tot een uur of 16:00 en dan door tot een uur of 20:00.
Wel een beetje flexibel wezen... kon ook wezen dat ze om 19:00 weer bier moesten tanken...
Erg Europees jah,....

Verder zie ik weinig verschil tussen normale kantoor en winkel tijden in laten we zeggen
Barcelona en Zaragoza. Hoezo Europees ritme....?
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:01 schreef phileine het volgende:
Dát deel van het mañana vind ik dus gewoon wel lastig. Dat ze af en toe zeggen wat je wil horen gewoon om van je af te zijn ("ja hoor, volgende maand is het klaar") en dat ik nog steeds zo stom ben om dat dan serieus te nemen.
Ach, weet niet of je treft echt sukkels, of je moet wat meer druk op de ketel zetten....

Verder is het ook handig om wat sociale contacten te hebben op de goede plaats...
Wilde een keer "snel" ASDL hebben... Binnen 8 uur had ik de lijn incl. modem enz....


Maar het meest "grappige" is toch wel dat ze in Teruel een
1e, 2e en 3e klas hebben voor DNI's, Paspoorten en verblijfsverguningen...

1e klas zijn natuurlijk Spanjaarden die gaan altijd voor....
Niet dat ik daar een probleem mee heb, beetje eigen belang he....

2e klas zijn buitenlanders uit de "oude" EU landen....
Die dus als ze pech hebben een uurtje of 6 tot 7 in de rij mogen staan....

En daar na komen oostblokkers en Marokanen enzo...
Die gewoon de volgende dag weer in de rij mogen gaan staan als ze niet aan de beurt zijn geweest....

Hoezo discriminatie???


En dan hebben we het nog geen eens over van die vage verkeers regels....
Dit is toch wel het meest vage van allemaal:

Hoeveel kinderen mag je maximaal op een normale achterbank zetten?....

Gewoon een stuk of 5... Wel netjes de 3 gordels gebruiken natuurlijk....
Dus 2 in de rechter 1 in het midden en weer 2 in de linker
of gewoon 3 in het midden als je er zin in hebt...
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:45:25 #52
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_50216810
Ik zit er over na te denken mijn afstudeerstage in Barcelona te doen maar ik vraag me af hoe het gesteld is met het aanbod van werk. Is het moeilijk om als buitenlander een stage te vinden? Ik spreek nog geen Spaans maar ga dit volgend semester leren. Spreekt de bevolking goed engels? Ben trouwens op zoek naar een stage in de richting van (online) marketing.
Hebben jullie misschien tips voor mij,zijn jullie misschien bekend met internationale bedrijven die wel eens stagiairs nodig hebben? Bedankt alvast, Barcelona lijkt me zo gaaf
Levenswerk: Berlijn Blog.
  donderdag 7 juni 2007 @ 22:26:38 #53
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_50218501
Met het talen-niveau is het niet goed gesteld in Spanje, dat is een zekerheid. De meesten spreken weinig Engels en onder elkaar praten ze vaak in hun regionale taal indien die bestaat.

In Catalunya is dit dus het geval en daar zijn ze ook nog eens vrij vijandig naar de Spaanse taal, dus als je echt vrienden wilt maken daar zul je ook wat Catalaans moeten leren.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:15:27 #54
107792 Hexley
the Platypus
pi_50220808
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:26 schreef Strani het volgende:
Met het talen-niveau is het niet goed gesteld in Spanje, dat is een zekerheid. De meesten spreken weinig Engels en onder elkaar praten ze vaak in hun regionale taal indien die bestaat.

In Catalunya is dit dus het geval en daar zijn ze ook nog eens vrij vijandig naar de Spaanse taal, dus als je echt vrienden wilt maken daar zul je ook wat Catalaans moeten leren.
Als je gewoon in en om Barcelona City zit valt dat echt wel mee hoor...

Er wordt gewoon ook erg veel Castellano, Spaans dus gesproken...
En in de meeste gevallen als men je in het Catalaans aanspreekt en je begint in het Spaans.
Dan gaat men in het Spaans verder, echter er zijn van die dik koppen....
Vaak kun je een echte Catalaan ook wel aan hun Spaans herkennen,... Lekker k*t accent...

Maar als je met publiek in contact komt is het bijna altijd een vereiste dat je Catalaans kunt.
Een Neef van mij @ Guardia Civil werk nu achter de schermen, om dat zijn Catalaans veelste slecht is.

En Engels.... Gheghe, de leraaren kunnen het nog niet eens fatsoenlijk,
Is het gek dat de leerlingen ook alleen erg vaag kunnen brabbelen....


  Moderator vrijdag 8 juni 2007 @ 01:00:50 #55
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_50224007
morgen laatste schooldag ooit

die internationale school daar is tot nu toe beste school periode van mn leven geweest
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  vrijdag 8 juni 2007 @ 09:11:19 #56
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50227658
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:50 schreef Hexley het volgende:
Jups, Calanda (Teruel)...
Zelfs in deze uit hoek kom je .nl'ers tegen, die hier vast wonen of een vakantie huisje hebben....
Wow, wat doe je daar? Perzikken telen?
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:50 schreef Hexley het volgende:
Weet niet, maar mijn broertje heeft een tijdje in de bouw gezeten...
8:00 beginnen, 10 uur bier pauze in een bar....
13:00 a 13:30 pauze tot een uur of 16:00 en dan door tot een uur of 20:00.
Wel een beetje flexibel wezen... kon ook wezen dat ze om 19:00 weer bier moesten tanken...
Erg Europees jah,....
10 uur bierpauze doen ze in Bayern ook, dus dat is best Europees
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:50 schreef Hexley het volgende:
Verder zie ik weinig verschil tussen normale kantoor en winkel tijden in laten we zeggen
Barcelona en Zaragoza. Hoezo Europees ritme....?
Dit was slechts een sneer. Aangezien dat ze zich daar toch wel een beetje verheven voelen boven de rest van Spanje. Ik noem ze altijd maar de Duitsers van Spanje.
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:50 schreef Hexley het volgende:
2e klas zijn buitenlanders uit de "oude" EU landen....
Die dus als ze pech hebben een uurtje of 6 tot 7 in de rij mogen staan....
Als EU-er mag ik altijd netjes voor alle ander buitenlanders. Ik snap niet zo goed dat je daar 6/7 uur in de rij moet staan. Wanneer was het de laatste keer dat je daar was?
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 21:09:03 #57
107792 Hexley
the Platypus
pi_50252536
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 09:11 schreef Bramito het volgende:
[..]

Wow, wat doe je daar? Perzikken telen?
Uhm, als we 4 van die boompjes hebben is het veel...
Nee, mijn vader komt uit dit dode dorp met 3.600 man, vandaar...

En met die 3.600 man staan we nog steeds in de top 5 van grootste plaatsen van Teruel...

Heel leuk zo'n partij zand, stenen en een zooi bergen....
Ooit een keer was de auto midden in de bergen op zo'n pokke weggetje kapot gegaan....
En dan moet je zekers niet je GSM vergeten...
Midden in de zomer ronde een uur of 14 a 15 was het... Vindt dan maar eens een lift terug...
Natuurlijk niemand die toevallig daar langs komt,
Dus dan maar paar uur lopen tot we een auto tegen kwamen, dan is zelfs de laad bak nice....
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 09:11 schreef Bramito het volgende:
[..]

10 uur bierpauze doen ze in Bayern ook, dus dat is best Europees
Ah, een degelijk Duits gebruik duz....
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 09:11 schreef Bramito het volgende:
[..]

Dit was slechts een sneer. Aangezien dat ze zich daar toch wel een beetje verheven voelen boven de rest van Spanje. Ik noem ze altijd maar de Duitsers van Spanje.
Misschien dat het wat meer op valt maar hier, maar in Aragon is het niet anders hoor...
In de stad Zaragoza zul je het veel minder zien,
dat is net als Barcelona een verzamel bak van
Spanjaarden uit heel Spanje plus een lading buitenlanders...

Vooral alles in het zuiden wil men hier graag vervloeken...
Standaard is dat gewoon een arme bende die het water van hier wil hebben....

Vooral het water.... Ow wat kan men zich daar kwaad om maken....
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 09:11 schreef Bramito het volgende:
[..]

Als EU-er mag ik altijd netjes voor alle ander buitenlanders. Ik snap niet zo goed dat je daar 6/7 uur in de rij moet staan. Wanneer was het de laatste keer dat je daar was?
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:50 schreef Hexley het volgende:
[..]

1e klas zijn natuurlijk Spanjaarden die gaan altijd voor....
Niet dat ik daar een probleem mee heb, beetje eigen belang he....
Zie mijn quote....
Ik heb er ook geen probleem mee dat ik sneller geholpen wordt dan Nederlanders hoor....

Niet dat ik het daar haal, voor "eigen volk" hebben we de "DNI Mobil"...
Gewoon een blauw wit politie busje, maar dat is exclusief voor DNI's en paspoorten.
En als je dus geen Spanjaard bent, mag je naar Teruel, Calanda Teruel is zo'n 165km...

Maar laatst gezien dat een bekende van mij, binnen 2 uur zijn paspoort gekregen heeft...
In die 2 uur heeft ie ook ff pas foto's laten maken, en een bakkie koffie gedaan....

Mijn moeder heeft er dus een uurtje of 6 a 7 over gedaan....
Zo goed als alle oostblokkers, Marokanen en zuid amerikanen
hebben er de hele dag voor Jan l*l gestaan...

Maar blijf het wel idioot vinden....

edit:
Heb je nog zo'n blauw pasje? Als het goed is krijg je die niet meer terug...
Mijn moeder hebben ze een groen A4'tje mee gedaan, natuurlijk erg makkelijk zo'n stuk papier.
Das nieuw.... Zogoed als niemand die het kent.... Had ze direct gezeik @ centro de salud.
Gaat wat tijd in zitten voor dat zo'n doos dat door heeft....


Verder zag ik nog iemand @ wiet aka. drugs topic....

Zou er iig maar mee oppassen, in het ene dorp is men makkelijker dan in het andere...

Als ik kijk naar de Guardia Civil uit Calanda...
Ach daar neemt men het je af, en rookt het zelf op volgens mij. Je hoort er iig niets meer over.
En ook met andere dingen kan men erg makkelijk wezen... Of niet als men je niet mag...
Zoals sluitingstijden voor bepaalde nacht cafe's.

Terwijl 20 km verder op in Alcañiz zo goed alles volgens de regels gebeurt...

Verder hebben ze altijd gelijk... Regels en wetten daar kun je lekker mee draaien....

Maar het is niet alleen de Guardia Civil ook de Policia Nacional kan er wat van.
Je zou echt niet de eerste wezen die zonder echte reden voor een paar dagen in de cel belandt.

Mijn vader wordt er altijd kwaas om als ik het zeg:
Maar Aragón is gewoon een halve bananen republiek....

[ Bericht 6% gewijzigd door Hexley op 08-06-2007 21:18:18 (Zie edit:) ]
  maandag 11 juni 2007 @ 03:23:13 #58
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_50319456
tvp
  maandag 11 juni 2007 @ 08:55:26 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50320870
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 21:09 schreef Hexley het volgende:
Heel leuk zo'n partij zand, stenen en een zooi bergen....
Ooit een keer was de auto midden in de bergen op zo'n pokke weggetje kapot gegaan....
En dan moet je zekers niet je GSM vergeten...
Mijn schoonzus komt uit Godos, een minidorpje bij Calamocha, daar doet je gsm het niet eens
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 21:09 schreef Hexley het volgende:
Misschien dat het wat meer op valt maar hier, maar in Aragon is het niet anders hoor...
In de stad Zaragoza zul je het veel minder zien,
dat is net als Barcelona een verzamel bak van
Spanjaarden uit heel Spanje plus een lading buitenlanders...
Laten we nou niet gaan overdrijven..... Als je in Madrid woont zijn op z'n minst de helft van je bekenden niet Madrileens maar in Zaragoza is dat toch een beetje anders. Het blijft gewoon een leuke stad uit de provincie. Vergeleken met Teruel is het natuurlijk wel wat internationaler. Maar ja, dan hebben we het ook over Teruel.
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 21:09 schreef Hexley het volgende:
Vooral alles in het zuiden wil men hier graag vervloeken...
Standaard is dat gewoon een arme bende die het water van hier wil hebben....
Vooral het water.... Ow wat kan men zich daar kwaad om maken....
Een vriendin van mijn vrouw is getrouwd met iemand uit Murcia. Die stond er toch wel raar van te kijken dat er in de zomer toch niet zoveel water in de Ebro stroomt.
Een beetje jammer dat die mensen daar nogal vals geïnformeerd worden.


quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 21:09 schreef Hexley het volgende:
Maar blijf het wel idioot vinden....
Vroeger was het in Zgz ook zo maar als EUer mag je zo door lopen. Dus je gaat naar het begin van de enorme rij buitenlanders en zegt tegen de COP die daar staat dat je EU bent en dan ben je de volgende. Echt super snel.
Mij blauwe pasje heb ik 2 jaar geleden vernieuwd dus geen idee of ik die nog krijg.
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 21:09 schreef Hexley het volgende:
Maar Aragón is gewoon een halve bananen republiek....
Maar Aragón Spanje is gewoon een halve bananen republiek....
Siesta & Fiesta!
  maandag 11 juni 2007 @ 12:51:27 #60
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_50327926
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 20:55 schreef phileine het volgende:
Ik heb een vraagje aan de lui die wat Noordelijker zitten. Is het nu inderdaad waar dat daar al veel meer een noord-europees ritme en mentaliteit is, dus dat bijvoorbeeld de siesta is afgeschaft? Of hebben jullie nog net zoveel te maken met de manana-mentaliteit als wij (waarvan ik altijd dacht dat het een overdrijving was, maar nu toch echt moet toegeven dat het hier in het zuiden in ieder geval wel zo werkt)
Nee de mañana mentaliteit heerst hier ook nog steeds Het duurde echt maanden voordat ik eindelijk mijn N.I.E. kreeg.
Maar waar ik me hier het meest aan erger is het administratieve / politieke geregel. Je wordt - ook als europeaan - als buitenlander (lees buiten europa / afrika e.d.) gezien. Het heeft wellicht te maken met het feit dat ik in het niet toeristische gedeelte van Spanje zit - afgezien van de pelgrimtochten. En de engels sprekenden zich hier nauwelijks tot niet kunnen redden; zelfs niet in zeikenhuizen.

Al met al, vind ik de sfeer hier echt prima, geen grote diversiteit aan bevolkingsgroepen (behalve de chinezen) en de mensen zijn meer uitgaand en openhartiger.

edit @hexley:
Ja zo'n groen papiertje heb ik ook ja. De pasjes zijn inmiddels verdwenen, je moet je altijd met je paspoort en je papiertje identificeren.

[ Bericht 6% gewijzigd door MaTriCX op 11-06-2007 12:56:47 ]
Goh en wat dan nog ?
  maandag 11 juni 2007 @ 15:35:35 #61
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50333897
Ik wordt nu echt helemaal gek! Wat is dat met die groene papiertjes? Mijn collega (française) heeft net vorige week d'r pasje vernieuwd. Op internet vind ik ook geen informatie dat ze geen pasjes meer geven. Ik snap er echt helemaal niks meer van

Kunnen jullie niet zo'n groen papiertje posten?
Nog meer mensen met deze ervaringen?
Siesta & Fiesta!
pi_50337125
Ik had mijn N.I.E. na een maand ongeveer, maar dat komt omdat m´n werkgever er een of ander advocatenkantoor op had gezet hehe. overigens heb ik nooit een pasje gekregen, gewoon een papier met het N.I.E. er op.
  maandag 11 juni 2007 @ 17:07:14 #63
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50337648
Ok, ik geloof dat ik het begrijp!

Eén ding is "Número de Identificación de Extranjeros - NIE". Het Spaanse SOFI nummer zeg maar. Dit ben je verplicht aan te vragen als je hier woont/werkt.

Aan de andere kant heb je de "Tarjeta de Residencia". Dit blauwe pasje wordt ook wel voor het gemak NIE genoemd door ons buitenlanders. Dit is niet meer verplicht.

Kan dit kloppen?
Siesta & Fiesta!
pi_50339627
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:07 schreef Bramito het volgende:
Ok, ik geloof dat ik het begrijp!

Eén ding is "Número de Identificación de Extranjeros - NIE". Het Spaanse SOFI nummer zeg maar. Dit ben je verplicht aan te vragen als je hier woont/werkt.

Aan de andere kant heb je de "Tarjeta de Residencia". Dit blauwe pasje wordt ook wel voor het gemak NIE genoemd door ons buitenlanders. Dit is niet meer verplicht.

Kan dit kloppen?
Dat kan wel kloppen, ik heb ook geen Tarjeta de Residencia, was niet nodig schijnt. Woon hier sinds een half jaar en heb het nog nooit nodig gehad.
  maandag 11 juni 2007 @ 18:48:48 #65
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_50341093
"No hay tarjetas ....", dit werd mij verteld. En op mijn aanvraagformulier voor een 'tarjeta de residencia' (blauwe pas), was het woord tarjeta doorgestreept en vervangen door certificado.
Voor de zekerheid nog even nagevraagd en met het antwoord dat die kaarten er niet meer zijn.
Goh en wat dan nog ?
  maandag 11 juni 2007 @ 19:40:03 #66
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_50343211
Ik had mijn NIE binnen 3 dagen, toegegeven dat ik wel 8 uur per dag in rijen heb gestaan.

Ik gebruik het echter amper. Alleen bij het aangaan van contracten heb ik het nodig, verder legitimeer ik me altijd met mijn nederlandse ID pas.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_50345304
de tarjeta de residencia is sinds kort afgeschaft. Het was bovendien al lang niet meer verplicht in EU landen, volgens de Europese wetgeving. Maar op zijn Spaans doet elke gemeente lekker wat ie wil. Dus in sommige gemeenten willen ze nog wel dat je m aanvraagt (zelfs al is ie officieel afgeschaft). Overigens duurt het hier ongeveer een jaar voordat je m hebt. NIE duurt een maand of 2/3 maar je moet dan wel om 6.00 uur 's morgens al in de rij gaan staan of het door een advocaat laten doen.
mooi he, alles
pi_50350107
Zit hier in Madrid, geweldige stad!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 09:50:07 #69
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_50363202
quote:
Op maandag 11 juni 2007 20:25 schreef phileine het volgende:
de tarjeta de residencia is sinds kort afgeschaft. Het was bovendien al lang niet meer verplicht in EU landen, volgens de Europese wetgeving. Maar op zijn Spaans doet elke gemeente lekker wat ie wil. Dus in sommige gemeenten willen ze nog wel dat je m aanvraagt (zelfs al is ie officieel afgeschaft). Overigens duurt het hier ongeveer een jaar voordat je m hebt. NIE duurt een maand of 2/3 maar je moet dan wel om 6.00 uur 's morgens al in de rij gaan staan of het door een advocaat laten doen.
3 maanden voor een NIE? Ik weet niet of Barcelona superefficient is vergeleken met de rest van Spanje, maar hier was het toch redelijk snel (3 dagen). Hoe werkt het daar dan?
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 11:43:17 #70
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50366545
OK, geen peil op te trekken dus... Ik zie wel in 2010 als ik 'm weer moet vernieuwen.
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:53 schreef Jed1Gam het volgende:
Zit hier in Madrid, geweldige stad!
Wat doe je daar? Ik heb er ook 5 jaar gewoond/gewerkt maar ik was het toen toch wel zat. Te druk, te duur, te snel.
Ik raad het wel iedereen aan als ze de kans hebben om daar te wonen/werken/studeren. Het blijft gewoon een super stad, alleen niet meer voor mij.
Siesta & Fiesta!
pi_50381954
Geen idee hoe het hier werkt D1, op zijn Spaans denk ik zoals alles hier gaat. Je staat eerst een hele dag in de rij om dat ding aan te vragen. Daarna is het wachten geblazen waarbij je het liefste elke dag even belt of er al is, en als eindelijk het verlossende woord komt mag je weer de hele dag in de rij om hem op te halen.

Maar ik heb weleens het idee dat ze hier voor alle administratieve dingen minimaal 3 maanden aanhouden als termijn, lekker rustig. Woonvergunning aanvragen? 3 maanden. Kind inschrijven op school? 3 maanden van te voren. DELE-examen gedaan? 3 maanden wachten op de uitslag. Etc.
mooi he, alles
  dinsdag 12 juni 2007 @ 21:19:43 #72
107792 Hexley
the Platypus
pi_50387120
quote:
Op maandag 11 juni 2007 20:25 schreef phileine het volgende:
de tarjeta de residencia is sinds kort afgeschaft. Het was bovendien al lang niet meer verplicht in EU landen, volgens de Europese wetgeving. Maar op zijn Spaans doet elke gemeente lekker wat ie wil. Dus in sommige gemeenten willen ze nog wel dat je m aanvraagt (zelfs al is ie officieel afgeschaft). Overigens duurt het hier ongeveer een jaar voordat je m hebt. NIE duurt een maand of 2/3 maar je moet dan wel om 6.00 uur 's morgens al in de rij gaan staan of het door een advocaat laten doen.
Kijk dat is het he: bananen republiek

De regels kunnen een paar keer per jaar veranderen zonder dat de ambtenaren het zelf weten.
En ik zou er ook echt niet raar van kijken dat die dingen nog uit gegeven worden.

Heb hier in Aragon nog een oud model DNI gekregen,
en een bekende uit Barcelona, liep al een tijdje met een nieuw Model....

Maar het NIF nummer is gelijk aan een DNI of NIE nummer...
Of het moet een NIF wezen van een "echt" bedrijf....
quote:
Op maandag 11 juni 2007 08:55 schreef Bramito het volgende:
[..]

Laten we nou niet gaan overdrijven..... Als je in Madrid woont zijn op z'n minst de helft van je bekenden niet Madrileens maar in Zaragoza is dat toch een beetje anders. Het blijft gewoon een leuke stad uit de provincie. Vergeleken met Teruel is het natuurlijk wel wat internationaler. Maar ja, dan hebben we het ook over Teruel.
We hebben het hier over het "buiten" gebied: Bajo Aragon (Teruel) en Bajo Aragon - Caspe (Zaragoza).

Maar Zaragoza is een import stad, nieuwe woon wijken die men nu aan het bouwen is van duizenden, tien duizenden nieuwe woningen! En dat is allemaal voor "gewoon" volk wat daar altijd gewoont heeft?

Een leuk stadje jah met slechts 667.000 inwoners, dat is zo'n 75.000 minder dan Amsterdam hoor!
Teruel is een leuk provincie stadje met slechts 34.000. Zaragoza is gewoon een lompe industie stad...

En wat trekt dat aan?
Jongeren uit de dorpen, zuid amerikanen en oostblokkers op zoek naar werk in fabrieken en kantoren.

Ik gok dat tussen de 50 en de 75% van de jongeren hier naar de steden trekt:
Barcelona / omgeving, Tarragona / Reus, Valencia / Castellon en Zaragoza...
En de meeste die er gestudeerd hebben blijven plakken...
quote:
Op maandag 11 juni 2007 08:55 schreef Bramito het volgende:
[..]

Een vriendin van mijn vrouw is getrouwd met iemand uit Murcia. Die stond er toch wel raar van te kijken dat er in de zomer toch niet zoveel water in de Ebro stroomt.
Een beetje jammer dat die mensen daar nogal vals geïnformeerd worden.
Uhm, waar dacht je dat al die stuwmeren voor dienen?
Kijk dat bewaren werkt in de praktijk goed hoor... Maar je moet ze wel eerst vullen!

ff kijken wat we hier in de buurt hebben 40 a 50 km en dan vergeet ik er mss eentje...

Embalse de Calanda (zo goed als helemaal vol nu)
Embalse de Santolea
Embalse de Gallipuen
Embalse de la Estanca
Embalse de Caspe (Guadalope)
Embalse de Caspe (Ebro / Mar de Aragon)
Embalse de Mequinenza
Embalse de Cuave Foradada
Embalse de Pens

Van de eerste twee wil men de dam ophogen of een nieuwe extra aanleggen.
Tussen Calanda en Alcaniz, waar het tot 5 of 10 jaar altjid droog was, begint het aardig groen te worden.
Heb zelfs druppel instalaties bij olijf en amandel bomen gezien!
Water hebben we op zich dus zat....
Alleen je moet het wel bewaren, en niet alles in zee dumpen....

Maar snap wel dat men het niet aan het zuiden wil geven.
Er is hier nog genoeg landbouw grond wat water kan gebruiken.
Daar bij moet je ook een flinke buffer houden, een slechte winter en...

Jah dat zie je midden in de stad natuurlijk niet....
quote:
Op maandag 11 juni 2007 08:55 schreef Bramito het volgende:
[..]

Vroeger was het in Zgz ook zo maar als EUer mag je zo door lopen. Dus je gaat naar het begin van de enorme rij buitenlanders en zegt tegen de COP die daar staat dat je EU bent en dan ben je de volgende. Echt super snel.
Mij blauwe pasje heb ik 2 jaar geleden vernieuwd dus geen idee of ik die nog krijg.
"Vroeger" was het ongeveer het zelfde...
Maar voor iemand in Teruel maakt men het in Zaragoza niet...
  woensdag 13 juni 2007 @ 10:11:57 #73
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50401582
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:19 schreef Hexley het volgende:
We hebben het hier over het "buiten" gebied: Bajo Aragon (Teruel) en Bajo Aragon - Caspe (Zaragoza).
Maar Zaragoza is een import stad, nieuwe woon wijken die men nu aan het bouwen is van duizenden, tien duizenden nieuwe woningen! En dat is allemaal voor "gewoon" volk wat daar altijd gewoont heeft?
Een leuk stadje jah met slechts 667.000 inwoners, dat is zo'n 75.000 minder dan Amsterdam hoor!
Teruel is een leuk provincie stadje met slechts 34.000. Zaragoza is gewoon een lompe industie stad...
En wat trekt dat aan?
Jongeren uit de dorpen, zuid amerikanen en oostblokkers op zoek naar werk in fabrieken en kantoren.
Ik gok dat tussen de 50 en de 75% van de jongeren hier naar de steden trekt:
Barcelona / omgeving, Tarragona / Reus, Valencia / Castellon en Zaragoza...
En de meeste die er gestudeerd hebben blijven plakken...
[
Het is lang geleden dat je de reële groei van een stad in Spanje kan afleiden aan het aantal huizen dat gebouwd wordt. We hebben hier geloof ik 13% leegstand. Maar natuurlijk is het zo dat Zaragoza een grote stad is. Een import stad is het ook zeker voor laag/niet geschoolde arbeiders. Toen ik hier voor het eerst kwam waren er nog geen Afrikanen eigenlijk, nu zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De autochtone mensen die gestudeerd hebben trekken echter massaal naar Madrid en Barcelona. Ga maar eens op zondagavond met de trein of bus naar een van deze steden. Ze zitten vol met jonge mensen die weer naar hun gedeelde flatje gaan om maandag weer gezellig aan het werk te gaan. Heb ik zelf ook jaren gedaan. Wat ik bedoel te zeggen is dat het in Madrid en Barcelona nog veel extremer is, en als ik vrienden over heb, zeggen ze altijd dat het zo klein, rustig en makkelijk bereikbaar is. Maar ja, we zien het natuurlijk allebei vanuit een ander uiterste.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:19 schreef Hexley het volgende:
Uhm, waar dacht je dat al die stuwmeren voor dienen?
Kijk dat bewaren werkt in de praktijk goed hoor... Maar je moet ze wel eerst vullen!
ff kijken wat we hier in de buurt hebben 40 a 50 km en dan vergeet ik er mss eentje...
Van de eerste twee wil men de dam ophogen of een nieuwe extra aanleggen.
Tussen Calanda en Alcaniz, waar het tot 5 of 10 jaar altjid droog was, begint het aardig groen te worden.
Heb zelfs druppel instalaties bij olijf en amandel bomen gezien!
Water hebben we op zich dus zat....
Alleen je moet het wel bewaren, en niet alles in zee dumpen....
Maar snap wel dat men het niet aan het zuiden wil geven.
Er is hier nog genoeg landbouw grond wat water kan gebruiken.
Daar bij moet je ook een flinke buffer houden, een slechte winter en...
Dat is dus een van de redenen dat er niet zoveel water overblijft. Wegsluizen naar zuid Spanje kost ook bijna niks. Verder gaat de waterproblematiek niet alleen over Bajo Aragon. Ik bedoel we hebben hier de Monegros bijvoorbeeld. En de Catalanen worden er ook niet echt blij van dat ze geen water meer krijgen. Als we toch woestijn in vruchtbare grond gaan veranderen dan doen we dat toch gewoon in Aragon, voordat we het naar Murcia sturen.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:19 schreef Hexley het volgende:
Jah dat zie je midden in de stad natuurlijk niet....
Ik zit niet midden in de stad, maar dat terzijde. Ik ben ook niet wereld vreemd. Ik ben zelfs wel eens in Calanda geweest.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 13 juni 2007 @ 16:16:16 #74
132411 Mr_Booze
Mollenklem leggen met Jantien
pi_50414586
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 19:08 schreef phileine het volgende:
Geen idee hoe het hier werkt D1, op zijn Spaans denk ik zoals alles hier gaat. Je staat eerst een hele dag in de rij om dat ding aan te vragen. Daarna is het wachten geblazen waarbij je het liefste elke dag even belt of er al is, en als eindelijk het verlossende woord komt mag je weer de hele dag in de rij om hem op te halen.

Maar ik heb weleens het idee dat ze hier voor alle administratieve dingen minimaal 3 maanden aanhouden als termijn, lekker rustig. Woonvergunning aanvragen? 3 maanden. Kind inschrijven op school? 3 maanden van te voren. DELE-examen gedaan? 3 maanden wachten op de uitslag. Etc.
Oh jij zit in Fuengirola ik heb een jaar gezeten in Conil de la frontera een heel klein vissersdorpje in de buurt van Cadiz het is op de Costa de la Luz veel rustiger dan bij Malaga, ik weet niet of je al in San Lucar de Barameda bent geweest maar dat is meer richting Portugal iets voorbij Cadiz en daar hebben ze een heel mooi natuurpark met flamingo's etc.

Ook aan het strand liggen was ook veel fijner omdat je aan de andere kant zit van Tarifa en Gibraltar en omstreken vergeleken met jou zat ik aan de Atlantische Oceaan en heb je iets meer verkoeling en hoef je niet te zweten aan het strand vanwege het lekkere briesje op zijn tijd. Ik kan het vergelijken omdat ik eerst zat in Nerja was drukker maar nog leuk hoor.



Ik vond het in het begin wel belachelijk dat voor je een aspirine kunt halen bij de apotheek eerst moet laten voorschrijven door je huisarts. Toen heb ik maar iets gepakt, was het een soort van norit.

Ik had ook een paar keer de trein gepakt van Cadiz naar Sevilla in zo'n Talis trein als ik me niet vergis ofzo ik weet niet meer hoe het heette en viel me op dat je er heel weinig gecontrolleerd. Ik was 1e klas gaan zitten met mijn 2e klas kaartje en ik heb het wel 4 keer gehad dat ik geen controleur heb gezien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mr_Booze op 13-06-2007 16:35:05 ]
This signature was placed by Mr_Booze, and not FA ;)
  woensdag 13 juni 2007 @ 17:20:09 #75
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50416740
Ik wilde er toch even het fijne van weten

De verblijfsvergunning in Spanje
Veranderingen betreffende de tarjeta de residencia ("verblijfsvergunning").
--------------------------------------------------------------------------------
Europeanen die voor 2 april 2007 legaal in Spanje woonden en reeds in bezit zijn van verblijfsvergunning, hoeven nu geen actie te ondernemen. Zij dienen op het moment dat de verblijfsvergunning verloopt een certificado de registro como residente comunitario aan te vragen*.

Indien men voor 2 april 2007 wel legaal in Spanje woonde, maar niet in het bezit was van een verblijfsvergunning, dient men nu een certificado de registro como residente comunitario aan te vragen*.

Europese toeristen die minder dan drie maanden in Spanje verblijven dienen slechts in bezit te zijn van paspoort of identiteitskaart waaruit de nationaliteit blijkt.

Indien men langer dan drie maanden in Spanje verblijft, dient men zich in te schrijven in het Registro Central de Extranjeros, in de Oficina de Extranjeros of Comisaria de Policia van de provincie waar men verblijft. Men kan daar dan de certificado de registro aanvragen*.

Een verklaring van permanent verblijf (certificado de su derecho a residir con carácter permanente) kan in de volgende gevallen afgegeven worden:


-als een Europeaan 5 jaar legaal in Spanje heeft gewoond

-als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt

-als een Europees onderdaan arbeidsongeschikt wordt verklaard

-als een Europeaan drie jaar achtereen in Spanje heeft gewerkt en gewoond en daarna in een ander land van de EU gaat werken maar in Spanje blijft wonen, kan deze een verklaring verkrijgen.


* Deze certificados kunnen aangevraagd worden bij de Oficina de Extranjeros of de Comisaria de Policia in de provincie waar men verblijft. Er zijn kosten aan verbonden (die gelijk zijn aan de leges van het DNI voor Spanjaarden).

Meer informatie:

In de folder folleto explicativo para comunitarios, helaas slechts in het Spaans. Het staat op de website: blocked::http://www.mir.es/SGACAVT/extranje/regimen_comunitario/Folletocomunitarios2007.pdf .

U kunt zich voor meer informatie richten tot de Oficina de Extranjeros of Comisaria de Policía in uw woonplaats.
Telefonische informatie is te verkrijgen bij de Dirección General de Inmigración del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, telefoon 91 363 90 71/ 91 363 90 69 / 91 363 71 08.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')