Eerste beeld van het nieuwe stadion
quote:
Persconferentie "Project Nieuw Stadion"
Club Brugge heeft meer uitleg verschaft bij haar plannen om aan het klaverblad op de kruising van de E40 en E403 een nieuw stadion te bouwen gecombineerd met een overdekt winkelcentrum. Clubs plannen zijn gevalideerd en verder verfijnd in samenwerking met verschillende gereputeerde en gespecialiseerde adviseurs. Club is sinds enige weken volop bezig met intense gespreksrondes met de verschillende belanghebbenden in het dossier. Club Brugge en Uplace zullen ook in de komende weken nog een aantal belanghebbenden zien en plannen om de formele vergunningsprocedure op te starten ten laatste begin juli.
1. Waarom een nieuw stadion?
Het Belgisch voetbal boert achteruit. Vijftien jaar geleden stond de beste Belgische club nog op de vijfde plek van de UEFA rangschikking. Vandaag staat Club Brugge, als eerste Belgische club, pas 48ste.
Zoals bekend, zijn de grote clubs uit de zogenaamde “big five” voetballanden de clubs uit kleinere landen budgettair en dus ook sportief voorbijgesneld. Dat is gebeurd onder impuls van sterk gestegen tv-rechten. Maar ook vergelijkbare landen hebben ons sportief voorbijgestoken. Goede voorbeelden zijn teams uit Portugal (Porto, Benfica en Sporting Lissabon), Nederland (PSV en Ajax) en zelfs Zwitserland (FC Basel).
In de analyse van de succesfactoren van deze clubs uit vergelijkbare landen is er één constante: een gevoelig hoger budget afkomstig uit wedstrijddaginkomsten in vergelijking met dat van Club. Niet verwonderlijk hebben zij stuk voor stuk stadions met ruime capaciteit die het comfort bieden dat beantwoordt aan de eisen van de moderne supporter. Het profiel van de moderne supporter evolueert snel naar dat van de hele familie die samen met de kinderen een gezellig avondje uit wil. De moderne bezoeker verwacht dan ook veel hogere comfortvereisten: verzorgde overdekte zitplaatsen, voldoende en nette sanitaire voorzieningen, vlotte bereikbaarheid en parkeergelegenheid dichtbij het stadion, extra voorzieningen naast het voetbal zoals drank- en eetgelegenheden, shops met voetbalattributen, voldoende veiligheidsvoorzieningen, enz.
Het goede nieuws is dat Club het potentieel heeft om de buitenlandse succesverhalen achterna te gaan. Het huidige stadion zit voortdurend meer dan 90% vol en dat enkel en alleen met abonnees. Club Brugge heeft de ruimste achterban van de Belgische clubs en heeft meer dan 60.000 geregistreerde supporters. Dit aantal is vergelijkbaar met dat van buitenlandse topclubs. Een studie van professor Dejonghe, gespecialiseerd in de materie, toont aan dat Club een gemiddeld aantal abonnees van 38.100 kan bereiken. Dat kan echter enkel indien Club beschikt over een voldoende groot stadion dat voldoet aan de verwachtingen van de moderne supporter.
Het slechte nieuws is dat Club in het huidige Jan Breydelstadion deze ambitie niet kan waarmaken. Het stadion heeft de voorbije 30 jaar goede diensten bewezen aan Club Brugge. Thans is het echter op alle vlakken voorbijgestreefd. Het stadion is 15.000 zitjes te klein, biedt geen parkeerfaciliteiten (zoektochten van 20 min naar een plekje en een daaropvolgende wandeling van 15 min naar het stadion zijn geen uitzondering), is moeilijk te bereiken en is verouderd zowel wat de voorzieningen voor de gewone als de “business” voetballiefhebber betreft.
Vanuit deze vaststelling is Club Brugge op zoek gegaan naar een concrete oplossing. De uitgangspunten waren daarbij:
(1) geen beroep doen op gelden van Club zodat de extra budgetten geïnvesteerd kunnen worden in de sportieve werking (zoniet zou het nieuw stadion voor Club Brugge een nuloperatie blijven),
(2) tevens geen beroep doet op gelden van de gemeenschap, en,
(3) een zo breed mogelijk draagvlak hebben binnen de samenleving.
Club heeft twee pistes grondig bestudeerd, een aanpassing van het huidige Jan Breydelstadion en het bouwen van een nieuw stadion.
2. Jan Breydel aanpassen is geen oplossing
Club Brugge heeft een grondige studie uitgevoerd om de mogelijkheden en kostprijs van een verbouwing van het Jan Breydelstadion correct in te schatten. Uitgangspunt was de uitbreiding van het stadion tot 40.000 overdekte zitjes, het comfortniveau substantieel optrekken en de vereiste businessfaciliteiten voorzien. Deze aanpassing zou onder meer gebeuren door het dichtbouwen van de stadionhoeken en de plaatsing van een extra ring op 3 van de 4 tribunes. De noodzakelijke capaciteitsuitbreiding maakt bovendien belangrijke mobiliteitswerken en investeringen in parkeergelegenheid noodzakelijk teneinde het bestaande parkeer- en bereikbaarheidsprobleem niet nog verder te vergroten.
Uit alle rapporten blijkt dat het Jan Breydelstadion aanpassen absoluut géén oplossing is. Niet alleen is het prijskaartje bijzonder duur met investeringen van 102,4 miljoen euro, er is wellicht ook niemand bereid dit te betalen. Bovendien zijn er in dit scenario nog een aantal andere obstakels:
§ de exploitatie zal nooit zo optimaal zijn als bij een nieuw stadion,
§ de reeds bestaande overlast voor de omgeving zal verder uitbreiden,
§ Club zal drie seizoenen op een bouwwerf met 40% minder capaciteit moeten spelen (en dreigt daardoor sportief weg te zakken),
§ de veiligheid in de woonwijk zal nog moeilijker te handhaven zijn, en
§ een verbouwing is geen oplossing op lange termijn.
3. Nieuw stadion met overdekt winkelcentrum is de enige duurzame oplossing en creëert meerwaarde voor de hele regio
3.1. Topstadion zonder gemeenschapsgeld
Een stadion met overdekt winkelcentrum is de enige oplossing. De formule heeft in het buitenland al meerdere malen aangetoond succesvol, levensvatbaar en duurzaam te zijn. Niet alleen ligt de kostprijs een stuk lager dan bij het verbouwen van het huidige stadion, dergelijk project kan ook gefinancierd worden zonder tussenkomst van Club Brugge of de overheid. De vereiste investering voor het nieuwe stadion bedraagt 79,6 miljoen euro. Deze kost wordt integraal gedragen door de opbrengsten van het overdekt winkelcentrum.
Een stadion met overdekt winkelcentrum is de enige oplossing. De formule heeft in het buitenland al meerdere malen aangetoond succesvol, levensvatbaar en duurzaam te zijn. Niet alleen ligt de kostprijs een stuk lager dan bij het verbouwen van het huidige stadion, dergelijk project kan ook gefinancierd worden zonder tussenkomst van Club Brugge of de overheid. De vereiste investering voor het nieuwe stadion bedraagt 79,6 miljoen euro. Deze kost wordt integraal gedragen door de opbrengsten van het overdekt winkelcentrum.
3.2. Ideale ligging voor bezoekers én inwoners van omliggende gemeenten
Daarbij komt dat het nieuw stadion superieur is aan de Olympia site op alle belangrijke criteria zoals onder meer bereikbaarheid, verminderen van overlast en verhogen van veiligheid.
Door de unieke ligging van de site aan het klaverblad E40/E403, aan het Chartreuse station waar de light rail gepland is en langs twee buslijnen, zijn er ontegensprekelijk mobiliteitsvoordelen. Meer gebruik van openbaar vervoer, minder lange reistijden en geen files op het hoofdwegennet zijn daar enkele pertinente voorbeelden van.
De ligging aan het klaverblad en de mogelijkheid van een afgesloten ontsluitingscircuit zorgen ervoor dat de omgeving geen overlast ondervindt van het project.
Ook de voorziene 9.000 parkeerplaatsen naast het stadion, wat ongeveer 50% meer is dan wat de UEFA normen ter zake vereisen, garanderen een vlotte bereikbaarheid voor bezoekers en minimale overlast voor de omgeving.
De ordehandhaving wordt een stuk makkelijker en de daarbijhorende factuur neemt af. Veiligheidsmaatregelen kunnen immers veel makkelijker genomen worden in een afgesloten domein, weg van de woonkernen.
Er is geen transitieperiode ingevolge bouwwerken. Club Brugge kan zich dus ongestoord concentreren op haar sportieve groei.
3.3. Overdekt winkelcentrum, een gat in de markt aangewend voor het algemeen belang en meerwaarde voor de hele regio
Het overdekt winkelcentrum dat dient om het stadion te financieren vult een leemte in de markt op. Uitgebreide studies wijzen uit dat er in de regio Brugge nog ruimte is voor 100.508 m² extra niet-voeding winkelruimte. Het voorziene winkelcentrum zal met haar 45.000 m², dus geenszins marktverstorend zijn. Het project zal bovendien een erg zichtbare “landmark” toevoegen aan de regio en door haar overdekte formule, leisure thematiek en complementariteit met de stad Brugge een bijkomende aantrekkingspool voor Brugge worden. Na slechts twee weken rondvraag bij winkelketens was de beschikbare winkelruimte al met 30 % overingeschreven. Geen enkele van de inschrijvers overweegt een sluiting van een bestaande vestiging. Telkens betreft het ofwel nieuwe winkelketens in de regio of winkelketens die een extra winkel openen.
Clubs project biedt een unieke kans om deze overduidelijke marktopportuniteit aan te wenden om een project met algemeen belang te realiseren. Studies duiden ook aan dat er tot 1.222 extra arbeidsplaatsen gecreëerd zullen worden door het winkelcentrum alleen.
Het overdekt winkelcentrum dat dient om het stadion te financieren vult een leemte in de markt op. Uitgebreide studies wijzen uit dat er in de regio Brugge nog ruimte is voor 100.508 m² extra niet-voeding winkelruimte. Het voorziene winkelcentrum zal met haar 45.000 m², dus geenszins marktverstorend zijn. Het project zal bovendien een erg zichtbare “landmark” toevoegen aan de regio en door haar overdekte formule, leisure thematiek en complementariteit met de stad Brugge een bijkomende aantrekkingspool voor Brugge worden. Na slechts twee weken rondvraag bij winkelketens was de beschikbare winkelruimte al met 30 % overingeschreven. Geen enkele van de inschrijvers overweegt een sluiting van een bestaande vestiging. Telkens betreft het ofwel nieuwe winkelketens in de regio of winkelketens die een extra winkel openen. Clubs project biedt een unieke kans om deze overduidelijke marktopportuniteit aan te wenden om een project met algemeen belang te realiseren. Studies duiden ook aan dat er tot 1.222 extra arbeidsplaatsen gecreëerd zullen worden door het winkelcentrum alleen.
3.4. Herwaardering leefbaarheid Olympia site
De bestaande Olympia site kan herbestemd worden waardoor ze opnieuw ‘zone-eigen’ wordt. De site kan bijvoorbeeld herontwikkeld worden met 667 wooneenheden in het groen, goed voor 2.000 inwoners en bijhorend potentieel voor de middenstand. Volgens onze raming kan dergelijke herontwikkeling de stadskas bovendien 29,8 miljoen euro opleveren.
3.5. Oplossingen voor Cercle en de jeugd
Ook voor Cercle Brugge zijn oplossingen overdacht al dienen deze uiteraard door Cercle en de bevoegde overheden te worden beoordeeld. Een mogelijke oplossing is het bouwen van een aangepaste accommodatie op maat van Cercle. Opties zijn alvast de Daverlosite en de Julien Saelenssite te Assebroek. De vereiste investering wordt geschat op 5 miljoen euro, die eventueel kan worden gefinancierd uit de opbrengst van de herbestemming van het Jan Breydelstadion (uiteraard naar het oordeel van de bevoegde overheid). Uiteraard is Cercle welkom om, wanneer dit nodig blijkt, bepaalde wedstrijden af te werken in het nieuw stadion.
Er werd ook gedacht aan het jeugdcentrum van Club Brugge. Enkele mogelijke locaties werden geïdentificeerd en de kostprijs werd geraamd op 2 miljoen euro. Verwacht mag worden dat de overheid, net zoals bij Brussels, Anderlecht en Standard, aan Club de nodige financiële ondersteuning zal geven voor dit project.
4. Een win-win project voor alle belanghebbenden
Het project is uniek en biedt een unieke win-win opportuniteit voor iedereen. Op basis van de sterkte van het dossier en het geleverde studiewerk in combinatie met uitvoerig overleg met diverse belanghebbenden, zijn Club Brugge en Uplace klaar om de volgende stappen in dit dossier te zetten.
De komende weken zetten de partijen hun constructief overleg en consultatie met alle belanghebbenden verder. Hierna zal de vergunningsprocedure formeel worden opgestart, dit uiterlijk tegen begin juli. Streefdoel is een opstart van de werkzaamheden in 2008 en hopelijk ingebruikname van het nieuwe stadion voor het seizoen 2011 – 2012.
En de powerpointpresentatie:
http://www.clubbrugge.be/tmp/persconferentie.pps