abonnement Unibet Coolblue
pi_49862432
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Dat debat was daarnet in het journaal van VTM hoor
Verdomme, in GvA stond dat het in het Laatavondjournaal was, blijkbaar dus al in dat van 19u.

Gelukkig is er nog zoiets als digitale televisie.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:47:57 #102
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49872132
Bits tv-debat tussen Verhofstadt en Leterme

Premier Guy Verhofstadt (Open Vld) en Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) hebben voor 'Het Nieuws' op VTM rechtstreeks de degens gekruist voor de televisiecamera's. Het debat tussen beide protagonisten voor de verkiezingen van 10 juni verliep bijzonder bits en bij momenten werd op de man gespeeld.

Kritiek
Verhofstadt vindt dat de CD&V van Leterme te negatief is voor het paarse beleid. Hij probeerde Leterme klem te zetten met één van de bekendste punten van kritiek van CD&V, de verkoop van overheidsgebouwen. Verhofstadt haalde een besluit van de Vlaamse regering boven waaruit blijkt dat ook die voor 251 miljoen euro aan gebouwen verkocht heeft.

Jobs
Op het vlak van werk verwijst Verhofstadt graag naar zijn 200.000 jobs; Leterme betwist dat cijfer. Als het goed gaat op het vlak van werk is dat bovendien de verdienste van Vlaanderen, zei Leterme. "Als ik die jobs niet had gehaald, dan zou het wél mijn schuld geweest zijn", repliceerde Verhofstadt laconiek.

Justitie
Ook justitie kwam aan bod. CD&V vindt dat paars dat departement zwaar heeft verwaarloosd, getuige onder meer de ontsnapping van 28 gedetineerden in Dendermonde. Verhofstadt pareerde. Volgens hem waren er voor paars, ten tijde van het "zogezegde goed bestuur", driemaal meer ontsnappingen en is sindsdien komaf gemaakt met de gratieverklaringen, wat de reden zou zijn van de overbevolking in de gevangenissen. Paars heeft een plan uitgewerkt voor 1.800 extra cellen, maar dat kwam volgens CD&V'er Leterme veel te laat.

De man
Bij momenten werd op de man gespeeld. "Ik weet niet of u nog veel bij de mensen komt", wierp Leterme Verhofstadt voor de voeten. "Het is juist dat ik veel op mijn bureau zit", antwoordde die. "Er zijn er anderen die voortdurend rondlopen en van de ene viering naar de andere gaan. Ik heb daar geen tijd voor. Het land moet geleid worden vanuit de Wetstraat 16", zei Verhofstadt. (belga/hln)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 29 mei 2007 @ 14:23:37 #103
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49888022
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49909465
quote:
Op zondag 27 mei 2007 21:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Een stem op de N-VA heeft in elk geval meer nut dan op het VB. Hoe groter het VB wordt , hoe méér links te zeggen krijgt. Dat is de realiteit in België. (want hoe groter het VB, hoe kleiner de "werkbare politiek" en hoe groter het aandeel van links daarin is)
Dit lijkt me een goed plan :
je stemt op het kartel CD&V NVA maar je duidt ALLE NVA'ers aan en GEEN ENKELE CD&V'er!


De NVA gaat er zelf al van uit -denk ik-dat hun kiezers dat gaan doen.
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstsenaat.asp
Voor de senaat zijn dat dus : Louis Ide, Bart de Nijn, Elke Sleurs , Hil d'Haese, Frieda Brepoels,Danny Pieters, Sophie De Wit.

En voor de kamer kan je de NVA'ers aangeduid zien staat op de lijst, voor elke Vlaamse kieskring :
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstantw.asp
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstbhv.asp
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstleuven.asp
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstlimb.asp
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstoost.asp
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstwest.asp


Ik vraag me af hoeveel jaar dit kartel nog zal leven. In 2004 gingen ze voor het eerst samen bij de regionale verkiezingen, in 2006 voor de gemeentelijke, en nu dit.
Het zou een goeie zaak zijn als het in 2009 bij de volgende regionale gebarsten is, maar als CD&V en NVA samen in de regering zitten.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:06:26 #105
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49909557
Alleen heeft de N-VA volgens mij hun kans laten liggen einde vorig jaar. Met Jean-Marie Dedecker erbij hadden ze eigenlijk vrij zeker de kiesdrempel moeten halen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49910980
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 23:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Alleen heeft de N-VA volgens mij hun kans laten liggen einde vorig jaar. Met Jean-Marie Dedecker erbij hadden ze eigenlijk vrij zeker de kiesdrempel moeten halen.
Mja, ik weet het niet hoor, Dedecker maakte zo snel problemen, wie weet wat dat zou gegeven hebben....
Dan zouden ze Dedecker trouwens ook op de Senaatslijst gezet moeten hebben, want voor de Kamer kan je enkel in je eigen kieskring stemmen. Dedecker zou voor de Kamer de NVA dus niks hebben kunnen opleveren, behalve in West-Vlaanderen.
Voor de Kamer is er per kieskring een drempel van 5%.
Ik weet eigenlijk niet of die ook voor de Senaat bestaat?

Nou goed, NVA zou een sterke partij kunnen worden moesten ze kunnen loskomen. In Nederland is het simpel : wie 1/150ste van de stemmen haalt, krijgt een zetel.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:50:27 #107
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49911497
Die kiesdrempel is er ook voor de senaat ja
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49916015
Nog eens een interview met Frank Vanhecke gelezen. Hij praat over Vlaamse onafhankelijk, en als hij dat het vraagstuk Brussel voorgeschoven krijgt, dan klinkt het wéér dat Brussel bij Vlaanderen hoort en dus ook in het geval van een onafhankelijkheid bij Vlaanderen zal horen. Sorry, maar ik blijf dat hilarisch vinden.

Als je dan toch voor een onafhankelijk Vlaanderen bent (een standpunt waar ik respect voor heb, al hoe wel ik het niet steun), heb dan ook eens het lef om te zeggen: "Oké, maar dan verliezen we Brussel."
pi_49923115
Ik zou er nog zo zeker niet van zijn hoor, Brussel ligt in Vlaanderen, en kampt met nog meer problemen dan Wallonië, zij kunnen mekaar niet onderhouden. Maar goed, ik zie ook wel het dubbelzinnige in van Brussel beschouwen als hoofdstad en er ook Gordel rond leggen.

Op internet is opgeroepen om elke folder, gedropt in Vlaanderen, terug te brengen naar het FDF of de MR die niet ook in het Nederlands geschreven is. Ook via mail.

Moet je kijken welk antwoord ze terugsturen:
quote:
Geachte,

Als gevolg van uw boodschap, laat ik me toe om u erop te wijzen dat het arrondissement van Brussel-Hal-Vilvoorde niet wordt opgesplitst en dat de kiezers van dit arrondissement voor de MR lijsten kunnen kiezen.

Het is normaal dat onze partij zijn folders in de gemeenten van het arrondissement uitdeelt. In het Frans omdat MR een franstalige partij is.
Eindelijk, Nederlands is officieel in Vlaanderen maar de wet op het gebruik van de talen niet deze verdeling verbiedt.

Ik voeg voor uw informatie eraan toe dat "Vlaams Belang" die, in tegenstelling tot de MR geen democratische partij is, regelmatig pamfletten in de gemeenten van Waals Brabant verdeelt.

Ik herinner tenslotte eraan dat in de gemeenten van de Rand, de Franstaligen 150.000 bedragen en dat zij 70% van de bevolking, in de 6 gemeenten met faciliteiten vertegenwoordigen

Groeten

Guy Debisschop
Woordvoerder
pi_49923506
quote:
Ik zou er nog zo zeker niet van zijn hoor, Brussel ligt in Vlaanderen, en kampt met nog meer problemen dan Wallonië, zij kunnen mekaar niet onderhouden. Maar goed, ik zie ook wel het dubbelzinnige in van Brussel beschouwen als hoofdstad en er ook Gordel rond leggen.
Brussel grens aan Vlaanderen, ja, dat is absoluut zo. Maar er zijn toch genoeg voorbeelden van onafhankelijke staten die net zo goed helemaal omringd worden door andere staten?

Trouwens het zal toch nooit lukken om Brussel bij een onafhankelijk Vlaanderen te krijgen, dan krijg je volksopstanden en revolutie in Brussel. En je kan moeilijk alle Franstaligen uit Brussel smijten hé.

En die mail.
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:09:48 #111
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49924281
Van Brussel moet je een soort Washington DC maken, een "neutrale stadstaat" die fungeert als hoofdstad en centrum van Europa en bestuurt wordt door de EU. Op die manier kun je ook alle overheidsdiensten van Vlaanderen en Wallonië die nu al apart zijn en daar gevestigd zijn ook doodgewoon houden.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49924632
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Van Brussel moet je een soort Washington DC maken, een "neutrale stadstaat" die fungeert als hoofdstad en centrum van Europa en bestuurt wordt door de EU. Op die manier kun je ook alle overheidsdiensten van Vlaanderen en Wallonië die nu al apart zijn en daar gevestigd zijn ook doodgewoon houden.
Wel, dat lijkt mij een zeer goeie, redelijke oplossing! Veel beter dan het gewoon bij Vlaanderen nemen, want dat is gewoon absurd.
pi_49925421
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Brussel grens aan Vlaanderen, ja, dat is absoluut zo. Maar er zijn toch genoeg voorbeelden van onafhankelijke staten die net zo goed helemaal omringd worden door andere staten?
Ja, en er zijn genoeg voorbeelden van stadstaten, maar het speciale aan Brussel is dat het echt veel te klein daarvoor is. Ik bedoel : er zijn enorm veel mensen die daar werken en dat gewest (dus de negentien tweetalige gemeenten) weer verlaten na hun werk. Dat zal zeer ingewikkeld worden.
quote:
Trouwens het zal toch nooit lukken om Brussel bij een onafhankelijk Vlaanderen te krijgen, dan krijg je volksopstanden en revolutie in Brussel. En je kan moeilijk alle Franstaligen uit Brussel smijten hé.
Ik denk dat het zo zal gaan : Vlaanderen organiseert een referendum, als de uitslag positief is (wat van de eerste keer al zo zou kunnen zijn als er geen stemplicht is, alle voorstanders zullen er zeker staan), scheurt het Gewest zich af en beginnen de onderhandelingen met Brussel, die dan ook een referendum zullen organiseren.
quote:
En die mail.
Bah, FDF-ers zijn echt vreselijk. In tegenstelling tot VB kunnen ze hun ware aard beter verbergen (van ver lijken ze een sympathieke frisse multi-etnische universalistische partij) , maar uiteindelijk komt die ook boven hoor (Maingain die onlangs zei dat De Smul van CD&V zijn kameraden van de Apartheid was gaan vervoegen, omdat de man niet op de gemeenteraad was door zijn deelname in een ontwikkelingsproject in Z.-Afrika )
Wat zij eisen is werkelijk onredelijk.

  woensdag 30 mei 2007 @ 13:44:02 #114
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49925588
de MR 'vergeet' wel dat het VB zijn pamfletten in Waals-Brabant in het Frans verspreidt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49926489
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:39 schreef zuiderbuur het volgende:


Ja, en er zijn genoeg voorbeelden van stadstaten, maar het speciale aan Brussel is dat het echt veel te klein daarvoor is. Ik bedoel : er zijn enorm veel mensen die daar werken en dat gewest (dus de negentien tweetalige gemeenten) weer verlaten na hun werk. Dat zal zeer ingewikkeld worden.
Te klein? De landen waar ik het over had (San Marino, Monaco, Vaticaan) zijn stuk voor stuk kleiner dan Brussel.
quote:
Ik denk dat het zo zal gaan : Vlaanderen organiseert een referendum, als de uitslag positief is (wat van de eerste keer al zo zou kunnen zijn als er geen stemplicht is, alle voorstanders zullen er zeker staan), scheurt het Gewest zich af en beginnen de onderhandelingen met Brussel, die dan ook een referendum zullen organiseren.
Als er een referendum komt met zo'n groot belang, gaan er wel meer mensen staan dan enkel diegenen die voorstander zijn hoor. Dat is zo'n belangrijke zaak dat mensen zelfs zonder stemplicht massaal zullen afzakken, voor of tegen. En ik ben er nog altijd zeker van dat het als het om pure onafhankelijkheid gaat, een ruime meerderheid nog steeds tegen is
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:15:36 #116
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49926765
Een meerderheid uit schrik voor veranderingen allicht. Net zoals je bij de referenda rond de EU Grondwet hebt gezien eigenlijk.

Als men dertig jaar geleden had kunnen stemmen over een verbod op pakweg computers, Jan Publiek had ook daarvoor gestemd ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49928243
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:08 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Te klein? De landen waar ik het over had (San Marino, Monaco, Vaticaan) zijn stuk voor stuk kleiner dan Brussel.
[..]
Punt is een beetje dat de mensen met geld niet echt in de stad wonen volgens mij. Dat maakt dat je afhankelijk bent van de inwoners van de oude wijken voor je overheidsfinanciën en dat is lastig.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 30 mei 2007 @ 15:00:50 #118
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49928307
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Punt is een beetje dat de mensen met geld niet echt in de stad wonen volgens mij. Dat maakt dat je afhankelijk bent van de inwoners van de oude wijken voor je overheidsfinanciën en dat is lastig.
De EU kan toch perfect Brussel onderhouden ? Dat gebeurt in de VS met Washington DC ook.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49928541
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 15:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De EU kan toch perfect Brussel onderhouden ? Dat gebeurt in de VS met Washington DC ook.
Tja het is de vraag of je dat Europa in de schoenen moet schuiven. Ik denk het niet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_49936035
Het zou voor Vlaanderen wel natuurlijk niet fijn zijn als Brussel volledig aan onze controle ontsnapt. Met zoveel werklozen, en zo Franstalig, kan dat heel snel een gevaarlijke stad worden die zich uitzaait over de Vlaamse gemeenten errond. Brussel apart en met Wallonië lijken me alletwee onleefbaar in Brussel.
Er is echter ook het RWF-RBF, dat er niet alleen voor pleit om Wallonië bij Frankrijk te voegen, maar ook Brussel en zelfs de zes Vlaamse faciliteitengemeenten errond.
  woensdag 30 mei 2007 @ 18:51:27 #121
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49936397
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 18:42 schreef zuiderbuur het volgende:
Het zou voor Vlaanderen wel natuurlijk niet fijn zijn als Brussel volledig aan onze controle ontsnapt. Met zoveel werklozen, en zo Franstalig, kan dat heel snel een gevaarlijke stad worden die zich uitzaait over de Vlaamse gemeenten errond. Brussel apart en met Wallonië lijken me alletwee onleefbaar in Brussel.
Er is echter ook het RWF-RBF, dat er niet alleen voor pleit om Wallonië bij Frankrijk te voegen, maar ook Brussel en zelfs de zes Vlaamse faciliteitengemeenten errond.
Op zich hoeft dat toch ook niet zo te zijn ? Hier in West-Vlaanderen net over de Franse grens ligt met "Lille Metropole" (met Roubaix, Tourcoing, ... ook nog daarbij) net zo'n gigantische stad, Franstalig en met veel werkloosheid en migrantenproblemen. Maar aan de andere kant van de grens is Zuid-Westvlaanderen de meest welvarende streek in Vlaanderen en zelfs allicht Europa met honderden / duizenden openstaande vacatures. En wat zie je ? De Fransen uit Rijsel en co, waar ze geen blijvende werkloosheidsuitkeringen krijgen zoals in Brussel/Wallonië , die komen naar hier om te werken en volgen daar zelfs volop cursussen Nederlands voor.

Volgens mij zul je eerder dat effect krijgen hoor ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 30 mei 2007 @ 18:53:03 #122
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49936457
En dat Rassemblement Wallonie-France stelt totaal niks voor hé
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49938417
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 18:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Op zich hoeft dat toch ook niet zo te zijn ? Hier in West-Vlaanderen net over de Franse grens ligt met "Lille Metropole" (met Roubaix, Tourcoing, ... ook nog daarbij) net zo'n gigantische stad, Franstalig en met veel werkloosheid en migrantenproblemen. Maar aan de andere kant van de grens is Zuid-Westvlaanderen de meest welvarende streek in Vlaanderen en zelfs allicht Europa met honderden / duizenden openstaande vacatures. En wat zie je ? De Fransen uit Rijsel en co, waar ze geen blijvende werkloosheidsuitkeringen krijgen zoals in Brussel/Wallonië , die komen naar hier om te werken en volgen daar zelfs volop cursussen Nederlands voor.
In West-Vlaanderen is er bij de grensstreek toch ook last van criminaliteit door Fransen? Ik woon er zelf niet, maar ik heb er wel veel familie? De laatste tijd hoor ik niet zoveel meer over brutale inbraken in Kortrijk en zo, maar toch..
In de kuststreek in de Panne doen die Fransen in elk geval niet al te veel moeite om Nederlands te leren.
quote:
Volgens mij zul je eerder dat effect krijgen hoor ...
Het kan alle kanten uit....Het is mogelijk dat Brussel zo ongezellig wordt dat de "autochtone" Franstaligen het zelf voor bekeken houden en naar de Vlaamse Rand trekken...

Nu de helft van de Brusselaars allochtoon is, is de autochtone Franstalige ook niet meer de grootste groep, ons onderwijs is populair in Brussel en dat moeten we zo houden, om toch een groep "Vlaamse allochtonen" te creëren. Als Brussel buiten onze controle valt, zal dat veel moeilijker worden.....
quote:
En dat Rassemblement Wallonie-France stelt totaal niks voor hé
De "patriotten" van het FDF krijgen wel steun van hen, raar he..
  woensdag 30 mei 2007 @ 19:58:21 #124
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49939065
criminaliteit wel , maar goed, die heb je evengoed in Antwerpen, Charleroi of bij elke grootstad hé. Vroeger was dat wel meer een probleem, maar sinds beide polities hier gewoon over de grens heen mogen opereren is dat veel verbeterd eigenlijk.

Maar als die Franstaligen naar een onafhankelijk Vlaanderen trekken dan zijn ze eigenlijk (itt nu) migranten en zullen ze wel wat Nederlands moeten leren om al hun documenten die ze ontvangen te kunnen lezen hé.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_49940558
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Een meerderheid uit schrik voor veranderingen allicht. Net zoals je bij de referenda rond de EU Grondwet hebt gezien eigenlijk.

Als men dertig jaar geleden had kunnen stemmen over een verbod op pakweg computers, Jan Publiek had ook daarvoor gestemd ...
Volgens mij heeft dat niet zozeer met schrik voor veranderingen te maken, maar ook met een Belgisch gevoel diep binnenin bij de mensen, hoe klein ook...

Maar ik ben het wel met je eens, referenda zijn niet goed om dit soort beslissingen te nemen. Trouwens, het mag ook niet volgens de Belgische grondwet hé.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')