Na Australie, Maleisie en Bahrain zijn we nu eindelijk weer aanbeland in Europa. Niet in Imola maar in het Spaanse Barcelona strijkt het Formule 1 veld neer voor ronde 4 van het wereldkampioenschap. Kan Lewis Hamilton zijn F1 opmars continueren door wederom een podium te pakken? Wat gaat Alonso voor eigen publiek doen? Wat kan Ferrari doen met Raikkonen en Massa? Op al die vragen komt op 13 mei een antwoord!
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sportBarcelona kent een rijke racehistorie welke terug gaat tot begin vorige eeuw. Desondanks is het Circuit de Catalunya pas sinds 1991 toneel van de Grand Prix van Spanje. Voorheen had de organisatie moeite de tribunes vol te krijgen, maar dankzij de prestaties van Fernando Alonso is dat sinds 2005 wel anders.
Het circuit is een van de belangrijkere testcircuits tijdens de winter. Aerodynamica is hier het sleutelwoord. Met een goede aerodynamica win je hier het meest van alle circuits op de kalender. Dankzij de schommelende temperaturen passen de omstandigheden van het asfalt zich vrijwel continue aan. De motor wordt gemiddeld belast, maar de paardenkrachten zijn op het rechte stuk van groot belang.
De eerste race in Barcelona vond plaats in 1991, en was meteen een gedenkwaardige race. Nigel Mansell en Ayrton Senna voeren een legendarisch gevacht als beiden op het rechte stuk, op slechts enkele centimeters van elkaar, zij aan zij rijden. Senna zal later spinnen en als vijfde eindigen, Mansell wint de race.
In 1994 is Ayrton Senna er niet meer bij. Nog geen maand voor de Spaanse GP is de Braziliaan dodelijk verongelukt op het circuit van Imola. Damon Hill is nu de aangewezen man bij het team van Williams. Hill weet de race te winnen, een zeer emotioneel moment voor het Williams-team, en de toeschouwers.
In 1996 mag Michael Schumacher de hoogste trede van het podium beklimmen. In de stromende regen is de Duitser veel sneller dan de concurrentie, soms wel vier seconden per ronde. De Spaanse GP van 1996 is tevens de eerste overwinning van Schumacher in een Ferrari.
In 1998 gaat een periode in, waarin McLaren domineert op het Circuit de Catelunya. Mika Hakkinen weet in 1998, 1999 en 2000 te winnen. David Coulthard eindigt alledrie de keren als tweede. De races waren op zichzelf niet spannend, elk team kende het circuit door en door vanwege de vele testkilometers.
In 2001 leek Mika Hakkinnen de dominantie van McLaren voort te zetten. In de laatste ronde moet hij zijn bolide echter aan de kant zetten met een rokende motor. Michael Schumacher greep zijn kans, en doorbreekt de zegereeks van McLaren.
In 2002 was Schumacher oppermachtig. Met meer dan dertig seconden voorsprong eindigt hij als eerste. Ook in 2003 en 2004 is de Duitser oppermachtig. Hij wint beide races met een grote voorsprong op de concurrentie.
In 2005 gaat de overwinning naar Kimi Raikkonen. In zijn McLaren weet hij de eerste bocht het snelst te bereiken. Er volgt al snel een safety-car periode omdat beide Minardi's bij de start zijn blijven staan. Nadat de race wordt hervat rijdt Raikkonen snel weg bij Alonso, die op dat moment tweede ligt. Na de eerste serie pitstops doet Raikkonen het rustig aan, zijn voorsprong is groot genoeg.
David Coulthard start zijn tweehonderdste raceweekend met een zware crash in de kwalificatie en moet de wedstrijd achteraan de grid aanvangen. Aan de voorkant van het veld staan Alonso en Fisichella, met Schumacher en Massa op de tweede startrij.
De race wordt een wat oninteressante optocht. Alonso's leiding komt niet in gevaar en Michael Schumacher heeft weinig moeite met het verschalken van de tweede plaats van Fisichella, die uiteindelijk als derde finisht. De Spaanse raceleiding neemt een discutabele beslissing door na een spin van Montoya geen safety car in te zetten terwijl de McLaren van het asfalt wordt gehaald, met de rest van het veld dat op slechts meters langsraast.
Vrijdag 11 mei 200710:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 12 meil 200711:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training
Zondag 15 mei 200714:00 - Gran Premio de Espana Telefonica 2007
Zaterdag 12 mei 200713:30 - kwalificatie (RTL7)
16:00 - GP2 race 1 (Eurosport 2)
Zondag 13 mei 200710:00 - GP2 race 2 (Eurosport 2)
12:45 - voorbeschouwing en race (RTL7)
Het Weer in BarcelonaZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDeOP is hier te vinden!
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one