abonnement Unibet Coolblue
pi_14655438
quote:
Nieuwe helikopter van politie kan niet vliegen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken dreigt een grote helikopterorder ter waarde van 59 miljoen euro af te blazen bij de Belgische helikopterleverancier Helifly. De reden: de helikopters zijn te zwaar zijn om veilig mee te vliegen.

Voor het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) had het ministerie acht helikopters besteld. Doordat de helikopters volgestouwd zijn met de allernieuwste technische snufjes, zijn ze te zwaar geworden. Ze komen niet eens meer van de grond af.

De Belgische leverancier had al twee keer om uitstel gevraagd, omdat de opdracht lastig was uit te voeren. Het KLPD wilde dat de heli's werden uitgerust met de modernste zoek- en weerradars, tv-straalzenders en andere communicatieapparatuur. Ook moest het mogelijk zijn lange vluchten te maken zonder tussenlanding. Al die snufjeszorgden voor veel extra gewicht.

Het Nationale Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium zal nu onderzoek naar de helikopters doen. Over enkele weken zal zij rapport uitbregen, waarna het ministerie besluit of de order definitief wel of niet door zal gaan.


Bron: Fok.nl

Wat is dit verdomme voor onzin?

De Nederlandse economie heeft het al zwaar genoeg, en toen dacht het Ministerie van Binnenlandse Zaken: Laten we toch ff 59 miljoen in de Belgische economie pompen!
Deze helicopterorder slaat niet zichzelf. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waardoor de Nederlandse economie zwaar beschadigd raakt door nutteloze aankopen vanuit het buitenland (bv.: architectuur nieuwe Ministerie van Onderwijs).
Misschien kost een order in Nederland wel 10% meer, maar who cares dat verdient de Nederlandse economie, handelstekort en via belastingsgeld wel weer terug! Voortaan moeten 80% van de aankopen die nu door de overheid in het buitenland worden gedaan, worden gedaan in Nederland.

Ik snap de negatieve economische groei opeens wel.
Ik snap de steeds groter wordende handelstekort opeens wel.
Ik snap het begrotingstekort van de overheid opeens wel.

Wat kan het buitenland doen? Niks het is een vrije markt, dus we mogen ook besluiten om orders in Nederland te laten plaatsen als we dat willen.

Wie is voor de pberends "Buy Dutch"-pact?

pi_14655465
Welk Nederlands bedrijf bouwt helikopters? En computerchips? En auto's?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_14655467
dit zat ik 5 minuten geleden nou ook te denken, terwijl ik dat nieuwsbericht las.

mee eens dus!

pi_14655474
voor
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_14655483
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Welk Nederlands bedrijf bouwt helikopters? En computerchips? En auto's?
Ik wist dat dit antwoord al kwam. Dit is slechts een voorbeeld! Tuurlijk kan niet alles in Nederland gedaan worden. Maar 80% wel. Dit argument wil ik niet meer horen dus.
pi_14655491
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:24 schreef pberends het volgende:
Ik wist dat dit antwoord al kwam. Dit is slechts een voorbeeld! Tuurlijk kan niet alles in Nederland gedaan worden. Maar 80% wel. Dit argument wil ik niet meer horen dus.
Omdat het niet in je straatje past?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_14655520
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Welk Nederlands bedrijf bouwt helikopters? En computerchips? En auto's?
helikopters: MD helikopters (http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990515/teksten/fin.helikoptersjoep.html)

chips: philips

auto's: donkervoort. je kunt auto's kopen die door nedcar worden geproduceerd.

pi_14655532
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Omdat het niet in je straatje past?


Kijk het op macro-niveau en niet op het voorbeeld niveau. Maar nee hoor, ze halen het helicopter voorbeeld er graag weer bij. Daar gaat het niet om. Voer de discussie op macro-niveau.
pi_14655539
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:26 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

helikopters: MD helikopters (http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990515/teksten/fin.helikoptersjoep.html)

chips: philips

auto's: donkervoort. je kunt auto's kopen die door nedcar worden geproduceerd.


Kijk eens aan
pi_14655541
Nee.

Laten we dit in EU verband doen. Koopt EU waar (en dat moet dan iedereen in de EU doen).

pi_14655595
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
helikopters: MD helikopters (http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990515/teksten/fin.helikoptersjoep.html)

chips: philips

auto's: donkervoort. je kunt auto's kopen die door nedcar worden geproduceerd.


Die helicopters worden in de VS geproduceerd (als ik het stukje goed begrijp zijn alleen de eigenaren Nederlands)

Phillips maakt geen processoren voor PC's volgens mij.

Niet iedereen kan een Donkervoort betalen en niet iedereen wil in een Smart rijden.

FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_14655603
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:27 schreef GREENSKiN het volgende:
Nee.

Laten we dit in EU verband doen. Koopt EU waar (en dat moet dan iedereen in de EU doen).


dan zou ik toch zeggen: kijk eerst in nederland, dan in europa, en dan erbuiten.
  zaterdag 15 november 2003 @ 14:33:04 #13
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_14655655
Alsof de 'Nederlandse Economie' bestáát. Er bestaat een Europese economie die voor een deel in NL ligt. Nederland probeert al sinds de gouden eeuw economisch zelfstandig te worden maar dat is nooit meer gelukt en dat zal ook nooit meer lukken, misschien als Nederland meer dan 200 miljoen inwoners heeft en zo groot is als Noord-Amerika zou het lukken en dan zal het waarschijnlijk nog moeizaam zijn.

Overigens, die helicopter bestaat waarschijnlijk weer uit onderdelen uit China, Japan, de VS, België, Portugal en natuurlijk Nederland. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat je Europese waar moet kopen om de EU-economie te steunen maar zelfs dat is twijfelachtig.

Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  zaterdag 15 november 2003 @ 14:33:14 #14
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_14655661
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Kijk het op macro-niveau en niet op het voorbeeld niveau. Maar nee hoor, ze halen het helicopter voorbeeld er graag weer bij. Daar gaat het niet om. Voer de discussie op macro-niveau.


Leer eerst een fatsoenlijk Nederlands.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_14655670
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Die helicopters worden in de VS geproduceerd (als ik het stukje goed begrijp zijn alleen de eigenaren Nederlands)


de winst gaat dus naar nederland
quote:
Phillips maakt geen processoren voor PC's volgens mij.
dat zei je ook niet, je zei chips. maar ok, puntje voor jou (gelukkig maakt asml de apparaten waarmee chips geproduceerd worden.
quote:
Niet iedereen kan een Donkervoort betalen en niet iedereen wil in een Smart rijden.
volgens mij maakt nedcar wel meer dan smarts hoor:
quote:
NedCar is de enige serieproducent van personenauto's in Nederland. Voor Mitsubishi en Volvo produceert NedCar in de fabriek in Born vijf verschillende modellen. Vier daarvan rollen, door elkaar geproduceerd, van dezelfde band: Mitsubishi Carisma sedan en hatchback en de Volvo S40 en V40. Deze aanpak is uniek in de hele autowereld. Daarnaast maakt NedCar op een aparte productielijn de Mitsubishi Space Star.
bovendien hebben we het hier over uitgaven van de regering, niet van personen.
pi_14655710
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:33 schreef Dante_A het volgende:
Alsof de 'Nederlandse Economie' bestáát. Er bestaat een Europese economie die voor een deel in NL ligt. Nederland probeert al sinds de gouden eeuw economisch zelfstandig te worden maar dat is nooit meer gelukt en dat zal ook nooit meer lukken, misschien als Nederland meer dan 200 miljoen inwoners heeft en zo groot is als Noord-Amerika zou het lukken en dan zal het waarschijnlijk nog moeizaam zijn.

Overigens, die helicopter bestaat waarschijnlijk weer uit onderdelen uit China, Japan, de VS, België, Portugal en natuurlijk Nederland. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat je Europese waar moet kopen om de EU-economie te steunen maar zelfs dat is twijfelachtig.


Tuurlijk is het geen 100% maar het stimuleert de economie iig veel meer dan het rechtstreeks in het buitenland te pompen.
pi_14655716
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:33 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Leer eerst een fatsoenlijk Nederlands.


Kom jij eerst maar eens met fatsoenlijke topics.
pi_14655830
Door buitenlandse overheden wordt er ook genoeg in nederland gepompt hoor, bijvoorbeerd Holland Signaal.

Het is niet dat zij dat niet kunnen, maar omdat Holland Signaal sommige dingen beter en goedkoper kan dan een bedrijf in hun eigen land.

Ik heb liever iets dat goed is en goedkoop is dan iets dat duurder is en van een matige of normale qualiteit, alleen maar om het feit dat het beter zou zijn voor de nederlandse economie.

pi_14655846
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:34 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

de winst gaat dus naar nederland


Oh, jemig, daar heb je wat aan.
De winst maar een klein deel van de omzet (als je het goed doet misschien 15%). De rest van het geld ben je dus kwijt.
Als je iets in Nederland aanbesteed dan gaat een veel groter deel van de omzet naar Nederlanders, en wel via loon en materialenaankoop.

Dus iets door een Nederlands bedrijf in het buitenland laten vervaardigen heeft nauwelijks positieve invloed op de Nederlande economie.

  zaterdag 15 november 2003 @ 14:42:19 #20
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_14655857
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Tuurlijk is het geen 100% maar het stimuleert de economie iig veel meer dan het rechtstreeks in het buitenland te pompen.


Maar wie zegt dat het rechtstreeks in het buitenland wordt gepompt? Het is helemaal niet ondenkbaar dat de NL economie meer heeft aan deze aankoop in België dan als hij in NL was gedaan. Misschien betrekt deze Belgische fabriek wel alle electronica van Phillips terwijl een Nederlands bedrijf dat bij Alcatel had gedaan.

Je kunt op basis van puur de vestigingslokatie van een bedrijf amper iets zinnigs zeggen over waar het geld naar toe gaat. Hoogstens dat dit misschien tien (10!) arbeidsplaatsen in die fabriek oplevert. De rest van de arbied komt immers toch weer van toeleveranciers en die kunnen overal zitten.

Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_14655866
Is het niet slimmer om materieel te kopen op doel ipv. land van herkomst? Ander kan je dalijk een Vijand gaan bestoken in Fokker F27's, troepen verplaatsen in Nedacr Volvo's en rijdt de politie hun arrestanten rond in Smarts.

Als je een beetje verder kijkt dan je aarsch lang is zie je behoorlijk dat Nederland eerst kijkt of er geen nederlandse bedrijven dingen produceren die ze kunnen gebruiken.

Het Leger rijdt bijv. massaal in Daf trucks en op elke fregat (ook van Nederlandse makelij) staan radar en goalkeeper systemen van Thales (aka Holland Signaal).

Je moet dit alleen niet te ver doordrijven tot in alles, want Nederland heeft simpelweg niet alles.

pi_14655880
Daarnaast heeft Nederland officieel geen productie maatschappij maar een kennis maatschappij .

Oh en de politie rijdt hier allemaal in Nedcar Muzziebuzzies .

[Dit bericht is gewijzigd door blieblie op 15-11-2003 14:43]

pi_14655882
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:35 schreef pberends het volgende:
Tuurlijk is het geen 100% maar het stimuleert de economie iig veel meer dan het rechtstreeks in het buitenland te pompen.
Dat andere voorbeeld van het ministerie slaat ook nergens op. De buitenlandse architect zal misschien 10% vangen van de bouwsom (als zijn bureau tenminste al het werk doet. Waarschijnlijk zullen er ook wel Nederlandse adviesburo's bij betrokken zijn). Blijft toch 90% over die naar Nederlandse aannemers gaat?
FOK! verstandig, lees een P.I.
  zaterdag 15 november 2003 @ 14:43:25 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_14655884
Misschien liggen de prijzen in Nederland voor dit soort orders gewoon véél hoger, dan de tariefen in het buitenland!?
Ik vind dat je altijd gewoon naar de goedkoopste aanbieder van een produkt moet gaan. Ik koop mijn DVD's toch ook nit in een Nederlandse winkel!? Kom nou! Is 2 keer zo duur als in Australié of Canada of whatever. De enige manier waarop de nederlandse economie standhoudt, vooral in deze tijden, is het niet zichzelf uit de markt prijzen.

Ik zou trouwens nóg verder gaan; besteedt die bouw-projecten voortaan ook maar uit aan buitenlandse bedrijven, aangezien die nederlandse bedrijven massaal de Nederlandse samenleving opgelicht hebben met hun prijsafspraken.

Als Belgié goedkoop goede Heli's kan leveren, dan moeten we ze vooral daar gaan kopen. Ik heb liever 8 goede politie heli's in de lucht, dan 4 dure Nederlandse, met het idee dat we op die manier de economie geholpen hebben...

Wat ik me wél afvroeg toen ik het bericht las; Waarom besteld de politie deze luxe helicopters!? Hebben ze opeens wilde ambitieuze plannen om de criminaliteit aan te gaan pakken!? Dat is nieuw

pi_14655899
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:42 schreef blieblie het volgende:
Is het niet slimmer om materieel te kopen op doel ipv. land van herkomst? Ander kan je dalijk een Vijand gaan bestoken in Fokker F27's, troepen verplaatsen in Nedacr Volvo's en rijdt de politie hun arrestanten rond in Smarts.

Als je een beetje verder kijkt dan je aarsch lang is zie je behoorlijk dat Nederland eerst kijkt of er geen nederlandse bedrijven dingen produceren die ze kunnen gebruiken.

Het Leger rijdt bijv. massaal in Daf trucks en op elke fregat (ook van Nederlandse makelij) staan radar en goalkeeper systemen van Thales (aka Holland Signaal).

Je moet dit alleen niet te ver doordrijven tot in alles, want Nederland heeft simpelweg niet alles.


Lees het gehele topic zou ik zeggen. Staat duidelijk in dat Nederland niet alles kan, duh Maar wel meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')