abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217385493
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 22:55 schreef -Yuna- het volgende:
Kan ik in dit topic ook terecht voor tips? Ik ben op zoek naar een lamp voor op de overloop/vide. Nu twijfel ik tussen een bruine of zwarte lamp, maar met een zwarte lamp wordt alles te zwart wit. Nu kwam ik op het idee om 1 muur in een kleur te verven, maar nu is de vraag welke kleur. Het gaat om de muur waar je op onderstaande foto tegenaan kijkt en waar 2 (witte) deuren in zitten. Het onderste deel van de foto is de petrolachtige kleur van de muur in de aangrenzende kamer. Daar zit alleen een deurpost tussen dus het moet wel daarbij passen. De kleur van de vloer is lichtgrijs eiken. Heeft iemand tips voor mij voor een kleur?

[ afbeelding ]

Ik zou de muren zo licht laten, vanwege de smalle breedte tussen alle deuren in. Ik zou een wandlamp (staaflamp) tussen die twee deuren hangen, met opvallend design en idem licht.

Of zzoiets:

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 16-04-2025 16:43:59 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217388648
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Burdie het volgende:

[..]
Oud roze? O+
Of een leuk behangetje kiezen.
Oud roze lijkt mij wel wat. Behangen zie ik mijzelf niet doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 16:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zou de muren zo licht laten, vanwege de smalle breedte tussen alle deuren in. Ik zou een wandlamp (staaflamp) tussen die twee deuren hangen, met opvallend design en idem licht.

[ afbeelding ]

Of zzoiets:

[ afbeelding ]

Dat vind ik heel mooi, maar ik heb geen elektriciteit op die punten en aangezien die muur al wel gestuct is, is dat aanpassen geen optie. Een leuk kleurtje op die ene muur is voor nu de enige optie.
pi_217443527
Je hebt ook oplaadbare wandlampen, zelfs voor buiten. Gewoon bij Gamma e.d. te koop
pi_218199084
Bomen en bos…
In de hele warme dagen staat de zon best te branden op ramen aan de zuidoost kant.
Omdat wij hier pas wonen had ik zo lang witte lakens met duct tape ervoor.

Nu kwam ik weer de sunscreens tegen en dan voor binnen.
https://sunwise-screens.nl/zonwering-met-zuignappen/#referentie
Eerder gebruikt in de zomer voor buiten op dakramen. Dat scheelde best.

Eigenlijk wil ik hor én sunscreen binnen als één geheel en afzonderlijk te gebruiken op minder hete dagen. En dat ik er nog een beetje doorheen kan kijken zou meegenomen zijn.
Het gaat om 2 naar buiten slaande ramen, op de eerste verdieping van een huurhuis.
Dus het moet aan de binnenzijde en op houten kozijnen.
Foto’s voor een indruk in spoiler.
Wie heeft een advies?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218199665
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 12:23 schreef AnneX het volgende:
Bomen en bos…
In de hele warme dagen staat de zon best te branden op ramen aan de zuidoost kant.
Omdat wij hier pas wonen had ik zo lang witte lakens met duct tape ervoor.

Nu kwam ik weer de sunscreens tegen en dan voor binnen.
https://sunwise-screens.nl/zonwering-met-zuignappen/#referentie
Eerder gebruikt in de zomer voor buiten op dakramen. Dat scheelde best.

Eigenlijk wil ik hor én sunscreen binnen als één geheel en afzonderlijk te gebruiken op minder hete dagen. En dat ik er nog een beetje doorheen kan kijken zou meegenomen zijn.
Het gaat om 2 naar buiten slaande ramen, op de eerste verdieping van een huurhuis.
Dus het moet aan de binnenzijde en op houten kozijnen.
Foto’s voor een indruk in spoiler.
Wie heeft een advies?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de binnenkant zal het amper effect hebben: het zonlicht valt op je doek en wordt in warmte omgezet. Enige remedie tegen de zoninstraling, is afscherming aan de buitenzijde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218201373
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Aan de binnenkant zal het amper effect hebben: het zonlicht valt op je doek en wordt in warmte omgezet. Enige remedie tegen de zoninstraling, is afscherming aan de buitenzijde.
Eensch en tja dat wil de verhuurder niet.
Het laken zoals op de foto 😉scheelde al enorm in beleving.
pi_218201775
Hor geen idee voor - ik heb naar binnen openende ramen, en mijn zelfgemaakte horren zitten buiten het raam in het kozijn geboord.

Voor zon: je kunt het laken opknippen op maat v elk raam, en dan met zuignappen op raam maken. Ik heb deze: https://amzn.eu/d/5ISxPz6 en die zijn top (je kan ook een kleiner aantal bestellen). Bij niet meer warm kun je dan het schroef'dopje' eraf halen en laken eraf, en dan later weer een keer laken er terug op als het weer warm is.

Doet dus niks voor de insecten, werkt waarschijnlijk wel nog wat beter tegen de warmte dan laken binnen ophangen.
pi_218202271
Je zou naar plissé kunnen kijken. Die dubbele met honingraat structuur schelen écht heel veel warmte. En houden t in de winter juist binnen.
pi_218203619
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:07 schreef Puala het volgende:
Je zou naar plissé kunnen kijken. Die dubbele met honingraat structuur schelen écht heel veel warmte. En houden t in de winter juist binnen.
Die hebben wij op de overloop (2x: oost en west) en die worden bloederig heet aan de binnenkant; idem de overloop. We zitten al naar buitenscreens te kijken voor die 2 dakkapellen..

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 13-07-2025 19:57:48 ]
pi_218203758
Ik had vroeger een verduisterend rolgordijn en inzethorren voor de ramen (de Hubo had deze ooit, moest je zelf wel even op maat maken. Zoiets zal vast nog wel bestaan.)

Nu verduisterende plissé met zonwerende kant op de slaapkamer (Velux dakraam op het zuiden). Werkt echt wel behoorlijk naar ons idee. Voordeel is dat je zelf de hoogte en positie kunt bepalen, zeker met het top-down-bottom-up systeem. Je hebt ze ook wel gecombineerd met horren (maar dan is het deel wat je omhoog of laag als hor trekt, niet zonwerend )

Nadeel voor beide opties (rolgordijn of plissé) is dat ze de kamer wel echt donker(der) maken. Maar anders heeft het voor het tegenhouden van de hitte vrees ik veel minder nut.
pi_218203998
Tja verduisterend hoeft niet.
Inderdaad zie ik horren met de optie als voorzet. Alleen waag ik mij daar niet aan, omdat die uit UK komen.
Het knullige van gordijnen in de gegeven ruimte van ramen is, dat die dan altijd deels vóór het raam hangen en óp de vensterbank. Dat vind ik echt niks.
Gordijnen horen opengeschoven óp de muur links/rechts en tot de grond. My bad.
Dus dan wordt het als zonwering in deze situatie óf luxaflex óf die honingraat structuur.
pi_218204011
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee hoor. Het effect is minder dan met buiten ophangen, maar het is wel degelijk een voelbaar verschil.
Wmb meer dan de moeite.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_218204036
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee hoor. Het effect is minder dan met buiten ophangen, maar het is wel degelijk een voelbaar verschil.
Wmb meer dan de moeite.
Oh kijk…dat wil ik horen. 😉
pi_218204063
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:27 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oh kijk…dat wil ik horen. 😉
We moeten zelf ook nieuwe want nieuwe kozijnen dus andere maten (gelukkig de meeste kleiner, daar hebben we gewoon nieuwe gaten in geslagen).
De onze kwamen van suneclipse. De nieuwe dus ws ook, wel zo leuk als ze hetzelfde zijn.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_218204506
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
We moeten zelf ook nieuwe want nieuwe kozijnen dus andere maten (gelukkig de meeste kleiner, daar hebben we gewoon nieuwe gaten in geslagen).
De onze kwamen van suneclipse. De nieuwe dus ws ook, wel zo leuk als ze hetzelfde zijn.
En betaalbaar😎
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')