quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Van 35 naar 130 is 3,7 keer zoveel. Dat ligt toch dichter bij de 4 dan bj de 3.
[..]
Dat wist ik niet. Kan ik dat ergens teruglezen?
Dus in vergelijking met het buitenland heb je hier een grotere kans om in de cel te belanden, maar áls je in de cel belandt hoef je er minder lang te zitten? Mja, ik weet niet wat strenger is. Ik denk dat de meeste criminelen dan toch zouden opteren voor een grotere kans op een werkstraf in plaats van een grotere kans op een relatief korte celstraf.
http://www.deondernemer.n(...)nd-of-toch-niet.htmlquote:Uit andere internationale publicaties komt een nog genuanceerder beeld naar voren: Nederland is zelfs van de ons ‘omringende ‘ landen niet altijd de strengste, afhankelijk van de criteria; zo zaten in 2007 gevangenen in Nederland gemiddeld minder lang in de cel (vier maanden) dan in onder meer Frankrijk en Engeland (rond de acht maanden). Wel blijkt dat de kans om een kortere gevangenisstraf te krijgen in Nederland groter te zijn dan in omringende landen. Dat hoge aantal korte straffen is opvallend in Nederland.
Dat kan hele rare consequenties hebben. Dan zit een notoire fietsendief straks langer vast dan een moordenaar (ja, dat is gechargeerd).quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:20 schreef Dwersdriever het volgende:
Als men mij zou vragen wat ik zou willen wijzigen aan het Nederlandse strafrecht, dan zou het stapelen van straffen zijn. De strafverschillen tussen verdachten die twee overvallen hebben gepleegd en mensen die er zes hebben gepleegd, is relatief gering in mijn persoonlijke ervaring. Ik vind dat wat weinig recht doen aan de schade die wordt aangericht. Maar ik snap wel dat de meeste mensen in Nederland hier niet voor zijn.
Je hebt gelijk. Maar toch is het in perspectief nog niet heel veel, hooguit als je het vergelijkt met ons direct omringende landen. In de VS is het bijvoorbeeld 600.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Van 35 naar 130 is 3,7 keer zoveel. Dat ligt toch dichter bij de 4 dan bj de 3.
[..]
Daar noem je ook wat... Voor West Europa is het behoorlijk veel.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:24 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Maar toch is het in perspectief nog niet heel veel, hooguit als je het vergelijkt met ons direct omringende landen. In de VS is het bijvoorbeeld 600.
Interessant. Ik weet nog steeds niet welke optie* je de strengste zou moeten noemen, maar het nuanceert wel.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:22 schreef Dwersdriever het volgende:
http://www.deondernemer.n(...)nd-of-toch-niet.html
De meeste info over hoe streng Nederland wel niet straft en waarom de Nederlandse mildheid goed is blijkt bij nadere beschouwing wat 'genuanceerder' te liggen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:29 schreef k_man het volgende:
[..]
Interessant. Ik weet nog steeds niet welke optie* je de strengste zou moeten noemen, maar het nuanceert wel.
Nee, dat zie je echt verkeerd. Een onrechtmatige daad ligt ten grondslag aan een schadevergoeding, maar een onrechtmatige daad is niet per definitie een strafbaar feit. Gewoon echt niet.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:00 schreef Confetti het volgende:
Het is gebaseerd op civiele wetgeving , daar heb je gelijk in, maar uiteindelijk is de grondslag wel het overtreden van een wettelijke (lees: strafrechtelijke) norm.
Ja, dat is nogal logisch. Schadevergoeding gaat naar diegene die de schade heeft geleden.quote:En wie krijgt die schadevergoeding? Jawel, het slachtoffer of de nabestaande. Niet de 'maatschappij' .
Nee, het feit dat ze nu spreekrecht hebben maakt het niet ineens een procespartij. Niet dat ik tegen spreekrecht ben, overigens.quote:Daarnaast is het formeel gesproken inderdaad de maatschappij tegen de verdachte maar ik raad je aan eens te verdiepen in het spreekrecht van slachtoffers. Het slachtoffer staat niet voor niets apart genoemd in het wetboek van Strafvordering, dat is gewoon een partij in het proces.
Nee. Misschien ongenuanceerd omdat ik het even simpel wilde houden, maar zeker niet gedateerd.quote:Logisch ook want je kunt de maatschappij en de individueel getroffene niet compleet los van elkaar zijn. Dat is gelukkig iets uit donker tijdperk in het strafrecht.
Je stelling dat het strafrecht ingericht is op alleen de verdachte is zwaar gedateerd.
Het is alles bij elkaar, contact via loverboy, twijfelachtige leeftijd(zie verklaringen, ze was misschien netaan 18), tijfelachtige omstandigheden, leek er geen zin in te hebben/het niet leuk te vinden. Alles bij elkaar maakt gewoon dat iedereen die een klein beetje nadenkt zou kunnen weten dat het niet goed zit.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 08:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoe wil je dat gaan doen voor een prostituee van 21+ die vrijwillig voor dit vak gekozen heeft en gewoon een dagje geen zin heeft of niet wil zoals iedereen wel eens heeft?
Mijn werkgever en klanten gaan er ook gewoon van uit dat ik mijn werk doe als ik een keertje geen zin heb in werken. Als je prostitutie als normaal werk beschouwt dan is dit een beetje een moeilijk argument, want kun je dan wel een McDonalds medewerker dwingen hamburgers te maken als die een keertje niet wil?
Het enige argument om deze klanten te veroordelen is de leeftijd van het meisje [edit] en gedwongen prostitutie.
Nou, dat gaat niet alleen om het idee hebben dat. Zie bv de zaak van die vader die zijn kinderen mishandelde en misbruikte. Gaat alle verbeelding te boven zo afschuwelijk is het. De eis is 4 jaar + tbs, of 8 jaar, de eis, dus de straf wordt hoogstwaarschijnlijk lager en de kans dat iemand dan nog eerder loskomt is ook al aardig aanwezig.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Er moet eerder iets aan die perceptie gedaan worden dan aan de straffen. Men is in Nederland strenger en strenger gaan straffen, maar op de een of andere manier dringt dat niet door. Men heeft nog steeds het idee dat criminelen wegkomen met knuffelstrafjes en dat de rechtspraak veel te soft is. Ondertussen hebben we vier keer zoveel gevangen als 30 jaar geleden, terwijl de criminaliteit juist gedaald is. Nederland was altijd een vrij mild land, maar is de afgelopen decennia uitgegroeid tot één van de strengst straffende landen van Europa. En nog steeds zeggen mensen dat de straffen hier niks voorstellen...
Ik heb wel wat hoeren gekend(ook "gebruik" van gemaakt) en geen van hen gaf de klant het idee dat ze er echt geen zin in hadden. Maar dat ging ook niet over in een louche hotel, via een pooier en een twijfelachtige leeftijd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 16:24 schreef deedeetee het volgende:
Ze leek er geen zin te hebben, vond het niet leuk.... Allicht niet, het is ook helemaal niet leuk om een oude man - ook nog s zonder condoom - af te moeten zuigen. Denk je dat hoeren die 2 of 4 jaar of nog ouder zijn er wel van genieten ?![]()
Ik denk dat het merendeel van de hoeren het werk niet leuk vinden..... Ik heb me wel s afgevraagd of dat nou juist is wat mannen zo aantrekkelijk vinden aan het naar een hoer gaan. Het is mss een vorm van machtsvertoon : Ik betaal er voor en jij doet wat ik wil !
Om dit punt nog iets te vervolgen. Als je je realiseert welk een groot deel van de misdrijven in Nederland uiteindelijk niet tot een veroordeling leidt, valt het eigenlijk juist nog wel mee. Als politie en justitie in Nederland effectiever waren, zouden er eigenlijk veel meer criminelen vast moeten zitten. Ik vind het feitelijk merkwaardig om het waardeoordeel over het strafklimaat af te laten hangen van dit getal.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Daar noem je ook wat... Voor West Europa is het behoorlijk veel.
Ik denk dat er wel verschillen zijn, dat er vrouwen zijn die het gewoon niet zoveel kan schelen. Dan kun je nog wat plezier aan je werk beleven door het goed te dan, en dan heb je juist macht over zo'n man.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 16:24 schreef deedeetee het volgende:
Ze leek er geen zin te hebben, vond het niet leuk.... Allicht niet, het is ook helemaal niet leuk om een oude man - ook nog s zonder condoom - af te moeten zuigen. Denk je dat hoeren die 2 of 4 jaar of nog ouder zijn er wel van genieten ?![]()
Ik denk dat het merendeel van de hoeren het werk niet leuk vinden.....
Misschien, al zal het voor de meeste mannen er meer op neer komen dat ze een keer niet zo machteloos zijn. Normaal gesproken hebben vrouwen immers de macht. Het dingen doen die 'niet mogen' heeft sowieso zijn eigen aantrekkingskracht. En dan heb je nog de primaire kant van het neuken, ook al is het helemaal niet leuk, niet zo lekker en hou je er een vies gevoel aan over, je hebt toch maar geneukt. Beetje moeilijk uit te leggen aan een vrouw misschien, maar zelfs de allerslechtste seks is voor een man op een bepaalde manier toch nog een goed gevoel, naast alle slechte gevoelens.quote:Ik heb me wel s afgevraagd of dat nou juist is wat mannen zo aantrekkelijk vinden aan het naar een hoer gaan. Het is mss een vorm van machtsvertoon : Ik betaal er voor en jij doet wat ik wil !
Ik heb het in het betreffende topic ook al uitgelegd, maar kennelijk heb je niet helemaal door hoe TBS werkt. Dat kan oneindig verlengd worden als de patiënt niet geschikt is om vrijgelaten te worden.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 16:13 schreef erodome het volgende:
Nou, dat gaat niet alleen om het idee hebben dat. Zie bv de zaak van die vader die zijn kinderen mishandelde en misbruikte. Gaat alle verbeelding te boven zo afschuwelijk is het. De eis is 4 jaar + tbs, of 8 jaar, de eis, dus de straf wordt hoogstwaarschijnlijk lager en de kans dat iemand dan nog eerder loskomt is ook al aardig aanwezig.
Dat slaat toch nergens meer op, dat zijn toch ook gewoon ziek lage straffen? Dat is toch gewoon een knuffelstrafje? Als het gaat om zedenmisdrijven zijn de straffen gewoon erg laag tegenover de impact die dat soort misdaden hebben.
Ik vind zelf de hoogte van de straffen moeilijk te beoordelen omdat ik toch met vragen zit, zoals:quote:Op vrijdag 24 juli 2015 16:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou, dat gaat niet alleen om het idee hebben dat. Zie bv de zaak van die vader die zijn kinderen mishandelde en misbruikte. Gaat alle verbeelding te boven zo afschuwelijk is het. De eis is 4 jaar + tbs, of 8 jaar, de eis, dus de straf wordt hoogstwaarschijnlijk lager en de kans dat iemand dan nog eerder loskomt is ook al aardig aanwezig.
Dat slaat toch nergens meer op, dat zijn toch ook gewoon ziek lage straffen? Dat is toch gewoon een knuffelstrafje? Als het gaat om zedenmisdrijven zijn de straffen gewoon erg laag tegenover de impact die dat soort misdaden hebben.
Eh, nee. Onbetaalde en consensuele seks is prima legaal met iemand van 16, ongeacht je eigen leeftijd. Bekende misvatting overigens, geen idee hoe dat ontstaan is.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 23:07 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
t.
- Vergeet niet dat seksueel contact met een minderjarige (dus ook een 16-jarige) strafbaar als je duidelijk boven de 20 bent, of het nou wel of geen prostituee bent.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 05:30 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Eh, nee. Onbetaalde en consensuele seks is prima legaal met iemand van 16, ongeacht je eigen leeftijd. Bekende misvatting overigens, geen idee hoe dat ontstaan is.
Weet je het zeker ? Zou als ik jou was voor de zekerheid toch maar voor eentje van 25 of zelfs 40 gaan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 05:30 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Eh, nee. Onbetaalde en consensuele seks is prima legaal met iemand van 16, ongeacht je eigen leeftijd. Bekende misvatting overigens, geen idee hoe dat ontstaan is.
Er is een groot verschil tussen mogen en willenquote:Op woensdag 29 juli 2015 07:28 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
[..]
Weet je het zeker ? Zou als ik jou was voor de zekerheid toch maar voor eentje van 25 of zelfs 40 gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |