De grondrechten zijn niet absoluut. Dat kan ook helemaal niet en dat is ook niet wenselijk. Althans, ik vind het persoonlijk prettig dat bedreigers, kinderlokkers of wervers van terroristische organisaties aangepakt kunnen worden. Dat is dus wat bedoeld wordt met de verantwoordelijkheid in de wet.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 17:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het is toch juist de bedoeling van de grondwet om het onmogelijk te maken dat er wetten ingevoerd worden die zaken strafbaar maken die onder vrijheid van meningsuiting vallen. Als er dan "...behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" wordt toegevoegd, wat is dan het punt?
Deze artikelen geven de overheid onbeperkte macht:quote:Op dinsdag 19 mei 2015 17:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
De grondrechten zijn niet absoluut. Dat kan ook helemaal niet en dat is ook niet wenselijk. Althans, ik vind het persoonlijk prettig dat bedreigers, kinderlokkers of wervers van terroristische organisaties aangepakt kunnen worden. Dat is dus wat bedoeld wordt met de verantwoordelijkheid in de wet.
Zo zijn bijna alle rechten in de Grondwet ingekaderd. Artikel 12: het is verboden een huis binnen te treden zonder toestemming van de bewoner, tenzij het (bijvoorbeeld) gaat om opsporingsambtenaren die daar op dat moment ook toe geoorloofd zijn. Artikel 15: niemand mag zijn vrijheden worden ontnomen, behalve (bijvoorbeeld) in het geval van celstraf door een rechter opgelegd.
Dit is letterlijk wat ingekaderd betekent. Als er geen grenzen waren aan de grondrechten waren ze niet ingekaderd.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 17:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
En zo gaat het nog wel even door. Hoezo ingekaderd?
Wat een intens bekrompen visie op de politiek heb jij zeg. Je begrijpt dat de politiek om meer draait dan het verdelen van geld? Via de politiek verwezenlijken we onze visie op hoe een rechtvaardige maatschappij eruit ziet en daar hebben alle onderdanen een gelijke stem in. Het idee dat de mensen met het meeste geld het meeste te zeggen hebben vind ik heel erg eng eigenlijk...Tevens werkt jouw redenatie (waar ik overigens niet in geloof) net zo goed andersom: als we de zwaarste schouders een zwaardere stem geven, gaan we naar een maatschappij waarin de zwakste schouders de zwaarste lasten dragen. Gegeten of gegeten worden toch?quote:Op maandag 18 mei 2015 16:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
We nemen niemand zijn kiesrecht af maar we hebben net als het progressieve belastingstelsel behoefte aan een progressief kiesstelsel waarbij de breedste schouders de zwaarste stem hebben.
De zwakken leven op koste van de sterken in onze maatschappij. Het lijkt mij niet meer dan billijk dat de sterken zich moeten kunnen indekken tegen het leger nietsnutten.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:45 schreef PantaRhei het volgende:
[..]
Wat een intens bekrompen visie op de politiek heb jij zeg. Je begrijpt dat de politiek om meer draait dan het verdelen van geld? Via de politiek verwezenlijken we onze visie op hoe een rechtvaardige maatschappij eruit ziet en daar hebben alle onderdanen een gelijke stem in. Het idee dat de mensen met het meeste geld het meeste te zeggen hebben vind ik heel erg eng eigenlijk...Tevens werkt jouw redenatie (waar ik overigens niet in geloof) net zo goed andersom: als we de zwaarste schouders een zwaardere stem geven, gaan we naar een maatschappij waarin de zwakste schouders de zwaarste lasten dragen. Gegeten of gegeten worden toch?
Ja hoor, ze kunnen verhuizen bijvoorbeeld. Als je mensen hun stemrecht af wilt nemen omdat ze minder geld hebben ga je maar lekker in Noord-Korea wonen. In het vrije westen gaan we uit van de morele gelijkheid van elk individu.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 14:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De zwakken leven op koste van de sterken in onze maatschappij. Het lijkt mij niet meer dan billijk dat de sterken zich moeten kunnen indekken tegen het leger nietsnutten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |