Dus iemand met een prothese is geen mens?quote:Op maandag 15 december 2014 12:13 schreef Semisane het volgende:
Ik doe ook even een duit in het zakje, "wij zijn hormonen en feromonen!"
Maar serieus, wij mensen zijn niet te identificeren aan een enkel onderdeel...het is, net als bij alle organismen (ook ééncellige) een complexe samenwerking van onderdelen, waarvan sommige wellicht belangrijker zijn dan anderen, maar geen kunnen werkelijk zonder de ander als je het hebt over een specifiek organismen. (Want als de mens geen hersenen had en geen darmen...dan waren we geen mens.)
Dat lijk ik niet te zeggen dacht ik zo.quote:Op maandag 15 december 2014 12:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus iemand met een prothese is geen mens?
Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier vooral gegenereerd doordat theunderdog het misschien een beetje onhandig omschrijft soms.quote:Op maandag 15 december 2014 12:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat lijk ik niet te zeggen dacht ik zo.
Volgens mij kan je behoorlijk objectief vaststellen dat wij ons brein zijn. Alles wat wij doen komt immers daar vandaan.quote:Op maandag 15 december 2014 12:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat lijk ik niet te zeggen dacht ik zo.
2quote:Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier.
Heel veel processen die zich afspelen in je lichaam worden helemaal niet aangestuurd door de hersenen.quote:Op maandag 15 december 2014 12:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onbewuste beslissingen komen ook vanuit het brein.
Irrelevant.quote:Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heel veel processen die zich afspelen in je lichaam worden helemaal niet aangestuurd door de hersenen.
Er is niks spannends aan, maar enkel een vrij versimpeling van de biologie van het menselijk lichaam, maar als je enkel spreekt over identiteit en bewustzijn dan lijkt me dat ook wel te kloppen ja.quote:Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier.
Je brein opereert niet in "perfect isolatie", maar zoals SpecialK zegt als je het puur hebt over bewustzijn of identiteit dan zal je bij het brein uitkomen.quote:Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij kan je behoorlijk objectief vaststellen dat wij ons brein zijn. Alles wat wij doen komt immers daar vandaan.
Ja, maar dat is ook waar het "ik" gevoel vandaan komt he.quote:Op maandag 15 december 2014 12:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je brein opereert niet in "perfect isolatie", maar zoals SpecialK zegt als je het puur hebt over bewustzijn of identiteit dan zal je bij het brein uitkomen.
Tsja. Zo kan je ook zeggen dat iemand die bij het lichaam ophoud bij het "zijn" een versimpeling van de biologie aanhoud. Waarom daar ophouden. Misschien ben jij wel een gemeenschap van mensen. En dan weer... waarom daar ophouden? Andere dieren/bacterien/etc... hebben direct invloed op jouw "zijn" en jij hebt invloed op hen dus waarom niet zeggen dat wij een bioom zijn. Als we dan toch in F&L zitten.quote:Op maandag 15 december 2014 12:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Er is niks spannends aan, maar enkel een vrij versimpeling van de biologie van het menselijk lichaam,
En daar leek theunderdog op te duiden wat mij betreft. Al dan niet wat slordig.quote:maar als je enkel spreekt over identiteit en bewustzijn dan lijkt me dat ook wel te kloppen ja.![]()
Net zo relevant als een motor is voor een stuur.quote:
Lees post SpecialKquote:Op maandag 15 december 2014 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Net zo relevant als een motor is voor een stuur.
Zonder die motor maakt het echt niet uit wat dat stuur doet.
Ik zal niks uitsluiten hoor.quote:Op maandag 15 december 2014 12:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Tsja. Zo kan je ook zeggen dat iemand die bij het lichaam ophoud bij het "zijn" een versimpeling van de biologie aanhoud. Waarom daar ophouden. Misschien ben jij wel een gemeenschap van mensen. En dan weer... waarom daar ophouden? Andere dieren/bacterien/etc... hebben direct invloed op jouw "zijn" en jij hebt invloed op hen dus waarom niet zeggen dat wij een bioom zijn. Als we dan toch in F&L zitten.
Ach ik reageerde meer omdat het me een beetje onnozele discussie leek. Ik was het ook niet met Underdog oneens verder.quote:Op maandag 15 december 2014 12:29 schreef SpecialK het volgende:En daar leek theunderdog op te duiden wat mij betreft. Al dan niet wat slordig.
Als je het alleen hebt over 'bewustzijn', een nadrukkelijk deelgebied van menselijk functioneren, dan lijkt wat je zegt te kloppen.quote:
Het brein is er alleen om de darm te verplaatsen en de juiste omstandigheden voor het floreren van de darm te waarborgen.quote:Op maandag 15 december 2014 11:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja leuk, maar je brein zorgt voor je emotie,s, beslissingen: alles wat wij doen eigenlijk.
Mijn spirituele ervaringen komen niet vanuit mijn darmen, maar vanuit mijn brein. Al kan ik een bezoek aan het toilet heel af en toe ook wel als een spirituele ervaring omschrijven.
Zo zou je ook kunnen zeggen dat de darmen er 'alleen maar' zijn om de genen in stand te houden. Genen kunnen zonder darm (ja echt), maar darmen kunnen niet zonder genen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het brein is er alleen om de darm te verplaatsen en de juiste omstandigheden voor het floreren van de darm te waarborgen.
Darmen kunnen zonder hersenen, andersom niet. Valt de darm uit dan valt het hele mechanisme stil.
Ben je toevallig ... een beetje.. DISAPPOINTED!!!??quote:Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef MrGuma het volgende:
Ik kijk nu 'God is not dead'. Beetje kansloze film
quote:Op maandag 15 december 2014 15:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ben je toevallig ... een beetje.. DISAPPOINTED!!!??
Er had onlangs iemand een lijstje gepost van de meest tenenkrommende pro-theistische Amerikaanse producties, daar stond deze ook op geloof ik.quote:Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef MrGuma het volgende:
Ik kijk nu 'God is not dead'. Beetje kansloze film
Haha dus daar kennen we hem van xD Nostalgie haha.quote:Op maandag 15 december 2014 15:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ben je toevallig ... een beetje.. DISAPPOINTED!!!??
Nog nooit een film afgezet, hooguit stukjes doorgespoeld, maar dit is de eerste. Denk dat ik vrij zeker weet hoe die film af loopt. In ieder geval nooit meer.quote:Op maandag 15 december 2014 15:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er had onlangs iemand een lijstje gepost van de meest tenenkrommende pro-theistische Amerikaanse producties, daar stond deze ook op geloof ik.
Maar ze zijn goedkoop te maken en bevestigen alle gevoelens van het bedoelde publiek ze hoeven niet goed te zijn.quote:Op maandag 15 december 2014 15:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er had onlangs iemand een lijstje gepost van de meest tenenkrommende pro-theistische Amerikaanse producties, daar stond deze ook op geloof ik.
Ik kwam laatst dit filmpje tegen op youtube over hoe religie de beste/populairste ideeen uit pop culture overneemt:quote:Op maandag 15 december 2014 18:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar ze zijn goedkoop te maken en bevestigen alle gevoelens van het bedoelde publiek ze hoeven niet goed te zijn.
Net als "christian contemporary" muzak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |