abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 december 2014 @ 12:13:24 #151
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_147597674
Ik doe ook even een duit in het zakje, "wij zijn hormonen en feromonen!" ;)

Maar serieus, wij mensen zijn niet te identificeren aan een enkel onderdeel...het is, net als bij alle organismen (ook ééncellige) een complexe samenwerking van onderdelen, waarvan sommige wellicht belangrijker zijn dan anderen, maar geen kunnen werkelijk zonder de ander als je het hebt over een specifiek organismen. (Want als de mens geen hersenen had en geen darmen...dan waren we geen mens. ;) )
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 15 december 2014 @ 12:14:20 #152
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147597697
quote:
6s.gif Op maandag 15 december 2014 12:13 schreef Semisane het volgende:
Ik doe ook even een duit in het zakje, "wij zijn hormonen en feromonen!" ;)

Maar serieus, wij mensen zijn niet te identificeren aan een enkel onderdeel...het is, net als bij alle organismen (ook ééncellige) een complexe samenwerking van onderdelen, waarvan sommige wellicht belangrijker zijn dan anderen, maar geen kunnen werkelijk zonder de ander als je het hebt over een specifiek organismen. (Want als de mens geen hersenen had en geen darmen...dan waren we geen mens. ;) )
Dus iemand met een prothese is geen mens?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 15 december 2014 @ 12:18:41 #153
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_147597833
quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus iemand met een prothese is geen mens?
Dat lijk ik niet te zeggen dacht ik zo. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 15 december 2014 @ 12:21:14 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147597896
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 12:18 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier vooral gegenereerd doordat theunderdog het misschien een beetje onhandig omschrijft soms.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_147597903
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 12:18 schreef Semisane het volgende:

[..]

Volgens mij kan je behoorlijk objectief vaststellen dat wij ons brein zijn. Alles wat wij doen komt immers daar vandaan.
pi_147597917
quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier.
2
pi_147597923
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Onbewuste beslissingen komen ook vanuit het brein.
Heel veel processen die zich afspelen in je lichaam worden helemaal niet aangestuurd door de hersenen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_147597938
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heel veel processen die zich afspelen in je lichaam worden helemaal niet aangestuurd door de hersenen.
Irrelevant.
  maandag 15 december 2014 @ 12:25:04 #159
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_147597998
quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet wat er zo spannend is aan de zin "we zijn onze hersenen". Niemand zegt dat je lichaam er niet toe doet of dat hormonen of darmen geen effect hebben op je geestelijke toestand maar het is wat mij betreft echt heel triviaal dat de hersenen datgene genereren wat wij onze identiteit en bewustzijn noemen. Daar tegenin gaan is denk ik vooral een beetje kinderachtige betweterigheid van sommige mensen hier.
Er is niks spannends aan, maar enkel een vrij versimpeling van de biologie van het menselijk lichaam, maar als je enkel spreekt over identiteit en bewustzijn dan lijkt me dat ook wel te kloppen ja. :)

Geen van die zitten in de darmen in ieder geval, hoewel hormonen natuurlijk daarin wel een rol spelen. :)
  maandag 15 december 2014 @ 12:27:15 #160
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_147598050
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Volgens mij kan je behoorlijk objectief vaststellen dat wij ons brein zijn. Alles wat wij doen komt immers daar vandaan.
Je brein opereert niet in "perfect isolatie", maar zoals SpecialK zegt als je het puur hebt over bewustzijn of identiteit dan zal je bij het brein uitkomen. :)
pi_147598065
quote:
2s.gif Op maandag 15 december 2014 12:27 schreef Semisane het volgende:

[..]

Je brein opereert niet in "perfect isolatie", maar zoals SpecialK zegt als je het puur hebt over bewustzijn of identiteit dan zal je bij het brein uitkomen. :)
Ja, maar dat is ook waar het "ik" gevoel vandaan komt he.
  maandag 15 december 2014 @ 12:29:48 #162
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147598107
quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:25 schreef Semisane het volgende:

[..]

Er is niks spannends aan, maar enkel een vrij versimpeling van de biologie van het menselijk lichaam,
Tsja. Zo kan je ook zeggen dat iemand die bij het lichaam ophoud bij het "zijn" een versimpeling van de biologie aanhoud. Waarom daar ophouden. Misschien ben jij wel een gemeenschap van mensen. En dan weer... waarom daar ophouden? Andere dieren/bacterien/etc... hebben direct invloed op jouw "zijn" en jij hebt invloed op hen dus waarom niet zeggen dat wij een bioom zijn. Als we dan toch in F&L zitten. :P

quote:
maar als je enkel spreekt over identiteit en bewustzijn dan lijkt me dat ook wel te kloppen ja. :)

En daar leek theunderdog op te duiden wat mij betreft. Al dan niet wat slordig.
pi_147598131
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Irrelevant.
Net zo relevant als een motor is voor een stuur. :P

Zonder die motor maakt het echt niet uit wat dat stuur doet.
pi_147598149
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Net zo relevant als een motor is voor een stuur. :P

Zonder die motor maakt het echt niet uit wat dat stuur doet.
Lees post SpecialK
  maandag 15 december 2014 @ 12:32:53 #165
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_147598175
quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Tsja. Zo kan je ook zeggen dat iemand die bij het lichaam ophoud bij het "zijn" een versimpeling van de biologie aanhoud. Waarom daar ophouden. Misschien ben jij wel een gemeenschap van mensen. En dan weer... waarom daar ophouden? Andere dieren/bacterien/etc... hebben direct invloed op jouw "zijn" en jij hebt invloed op hen dus waarom niet zeggen dat wij een bioom zijn. Als we dan toch in F&L zitten. :P
Ik zal niks uitsluiten hoor. :D

[..]

quote:
7s.gif Op maandag 15 december 2014 12:29 schreef SpecialK het volgende:En daar leek theunderdog op te duiden wat mij betreft. Al dan niet wat slordig.
Ach ik reageerde meer omdat het me een beetje onnozele discussie leek. Ik was het ook niet met Underdog oneens verder. :)
pi_147598540
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:31 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Lees post SpecialK
Als je het alleen hebt over 'bewustzijn', een nadrukkelijk deelgebied van menselijk functioneren, dan lijkt wat je zegt te kloppen.

Ik zeg 'lijkt' omdat het nog lang niet eenvoudig is om 'bewustzijn' af te kaderen. Als dat is: 'iets is bewust wanneer het verkeert in een staat die representatief is voor de wereld waarin het zich bevindt' dan zie ik niet direct waarom dat alleen zou gaan over hersenen.

Andere definities van 'bewustzijn' lijken me minstens net zo problematisch.
  maandag 15 december 2014 @ 14:16:16 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147601561
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 11:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja leuk, maar je brein zorgt voor je emotie,s, beslissingen: alles wat wij doen eigenlijk.

Mijn spirituele ervaringen komen niet vanuit mijn darmen, maar vanuit mijn brein. Al kan ik een bezoek aan het toilet heel af en toe ook wel als een spirituele ervaring omschrijven.
Het brein is er alleen om de darm te verplaatsen en de juiste omstandigheden voor het floreren van de darm te waarborgen.

Darmen kunnen zonder hersenen, andersom niet. Valt de darm uit dan valt het hele mechanisme stil.

Ofwel: je kunt hersendood zijn maar niet darmdood.

Verder met het topic?
pi_147601658
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het brein is er alleen om de darm te verplaatsen en de juiste omstandigheden voor het floreren van de darm te waarborgen.

Darmen kunnen zonder hersenen, andersom niet. Valt de darm uit dan valt het hele mechanisme stil.
Zo zou je ook kunnen zeggen dat de darmen er 'alleen maar' zijn om de genen in stand te houden. Genen kunnen zonder darm (ja echt), maar darmen kunnen niet zonder genen.

Natuurlijk heb je een punt, maar wellicht trekken we het nu wat extreem ver door. :)
pi_147602933
Ik kijk nu 'God is not dead'. Beetje kansloze film
  maandag 15 december 2014 @ 15:14:11 #170
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147603024
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef MrGuma het volgende:
Ben je toevallig ... een beetje.. DISAPPOINTED!!!??
pi_147603114
quote:
6s.gif Op maandag 15 december 2014 15:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

:') _O-
pi_147603928
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef MrGuma het volgende:
Er had onlangs iemand een lijstje gepost van de meest tenenkrommende pro-theistische Amerikaanse producties, daar stond deze ook op geloof ik.
pi_147608722
quote:
6s.gif Op maandag 15 december 2014 15:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Haha dus daar kennen we hem van xD Nostalgie haha.

quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 15:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er had onlangs iemand een lijstje gepost van de meest tenenkrommende pro-theistische Amerikaanse producties, daar stond deze ook op geloof ik.
Nog nooit een film afgezet, hooguit stukjes doorgespoeld, maar dit is de eerste. Denk dat ik vrij zeker weet hoe die film af loopt. In ieder geval nooit meer.
pi_147610291
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 15:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar ze zijn goedkoop te maken en bevestigen alle gevoelens van het bedoelde publiek ze hoeven niet goed te zijn.
Net als "christian contemporary" muzak
  maandag 15 december 2014 @ 21:14:59 #175
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_147616349
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Maar ze zijn goedkoop te maken en bevestigen alle gevoelens van het bedoelde publiek ze hoeven niet goed te zijn.
Net als "christian contemporary" muzak
Ik kwam laatst dit filmpje tegen op youtube over hoe religie de beste/populairste ideeen uit pop culture overneemt:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')