Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke leuk dat jij hierover vertelt, maar je zou verwachten de meeste mensen begrijpen dat dit allemaal volautomatisch te regelen is met de huidige technologie. Dat de DJ's hier gebruik van maken lijkt me ook erg logisch. Alleen dan niet doen alsof er tijdens de show nog zoveel gebeurt. Dan is het allemaal prima en heeft niemand een reden om te zeuren.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 02:03 schreef 1Liner het volgende:
Okee, als er dan toch een 2e deel van moet komen dan ook maar wat meer info voor jullie...
Even los van of je Afrojack/EDM/kaumgomballenmuziek leuk vind of niet, want dat is natuurlijk volkomen subjectief, het technische stukje bij zo'n show, ik ben VJ, ergo, ik zorg ervoor dat beelden, teksten en DJ namen op tijd op het scherm komen, alleen ik werk niet op zulke enorme producties als deze, wel heb ik vandaag een dag bij de boys van Resolume (VJ software) doorgebracht en met een van de programmeurs van Resolume hier vrij uitgebreid over gesproken, over in hoeverre dingen inderdaad voorbereid zijn, de techniek achter het syncen van licht, geluid en video, en in hoeverre we dat zelf leuk vinden ten opzichte van volledig live werken.
Nu doe ik een zaaltje als de Westerunie, en staat hij 4 dagen op Awakenings, dus ik weet een beetje hoe t werkt, hij weet het precies.
Om even te tackelen in hoeverre dingen voorgeprogrammeerd zijn een achtergrondje techniek.
Met de huidige CD spelers en USB sticks is het mogelijk om naast de feitelijke track ook andere signalen erbij te zetten de zogenaamde tijdcode, dat is een eindeloze reeks klikjes en piepjes die andere machines (lichttafels, videolaptops, mediaservers, vuurwerkbommen etc.) aan kunnen sturen en informatie doorgeeft over welke track speelt, daarnaast zijn delen van de set voorgeprogrammeerd met cuepunten (waar een track start als je op play drukt) zodat de DJ (afrosjaak in dit geval, maar ook Armin, de Zweedse boys enz enz) gelijk het goeie punt hebben om in te mixen, ergo meer tijd voor de handjes in de lucht momenten en toch redelijk foutloos in mixen, dat de hele set van a tot z is voorbereid zal geen wonder zijn, het is niet Speedy J die losjes uit de pols zn tracks bij elkaar mixt.
Aan de andere kant, op de techniek komt er via die tijdcode dus signaal binnen wat bijvoorbeeld aangeeft welke tekstloop (videoloop/filmpje) in gestart moet worden, dit gebeurt niet automatisch, maar iemand drukt op een controller en start zo het filmpje in, wel is dat filmpje qua tempo gelijk gesynced met de beat zodat de tekst, visuals of vuurwerkbom strak op de beat meeloopt of afgaat, en natuurlijk zijn er blauwe visuals samen met blauwe lampen, wit bij wit of contrasten voorbereid, zo maak je namelijk een show en daar is een crew dan heel heel erg hard voor aan het werk van te voren, dus er kunnen nog altijd foutjes gemaakt worden, verkeerde fader op de lichttafel open, verkeerde kleur kiezen met een colorizeknop, per ongeluk een black out op de schermen als er eigenlijk iets moest staan, maar die kans is dramatisch veel kleiner dan bij puur live werken, en bij een show waar 10/20/30.000 mensen stevig geld voor hebben betaald wil je die tot het minimum beperken.
Even tussendoor, ook bij concerten van grote bands, denk aan U2, Metallica en dat soort giganten loopt er een clicktrack met tijdcode mee waarop effecten en changeovers geprogrammeerd zijn (ook de vocal effecten, harmonizers etc, zelfs instellingen van hun in ear monitor als ze tijdens hun gitaarsolo bijvoorbeeld even alleen gitaar en en kick willen horen en geen vocals...) dus je kan eindeloos lullen of je DJ's wel of niet muzikaal vind, dat bandjes het anders doen en dat echte muziek toch altijd knapper is dan elektronische muziek, in de techniek erachter zijn de verschillen veel kleiner.
Dat een Azijnpisser het volkomen verkeerde event recenseert en dat zonder kennis van zaken de grond in boort is hetzelfde als mn moeder sturen die ook zal klagen dat de bas zo hard stond, om m'n broer, een pure metalhead, naar Nick en Simon te sturen, die zal er ook geen goed woord voor over hebben.
Maar om een hele industrie op deze manier af te kalven is hoogst onprofessioneel en getuigt van bijzonder weinig respect voor honderden, zo niet duizenden mensen die met hart en ziel in de industrie werken en zo een flink deel bijdrage aan de economie en inmiddels de Nederlandse creativiteit wereldwijd beroemd hebben gemaakt en uit hebben gedragen.
just my 2 cents
Ik probeerde juist aan te geven dat het niet volautomatisch is, alles behalve dat, er zit eindeloos veel voorwerk in, en ook tijdens de shows wordt er veel, heel veel handmatig bediend en bijgestuurd.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
dat dit allemaal volautomatisch te regelen is met de huidige technologie.
Verkeerd begrepen dan. Maar goed, is dat zo ingewikkeld om tijdens de voorstelling de juiste programma's op te starten en te stoppen? Dat lijkt me een fluitje van een cent zolang je een beetje je aandacht er bij houdt. Ik moet er trouwens niet aan denken om dat als werk te hebben.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:24 schreef 1Liner het volgende:
[..]
Ik probeerde juist aan te geven dat het niet volautomatisch is, alles behalve dat, er zit eindeloos veel voorwerk in, en ook tijdens de shows wordt er veel, heel veel handmatig bediend en bijgestuurd.
Ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar in een omgeving waar iedereen on edge is omdat tig duizend bezoekers kijken naar wat jij en de rest van de crew doen ben je wel gespannen en is iedere fout er een, je start loops in, duwt faders omhoog en zorgt ervoor dat alles gaat zoals bedacht, geprogrammeerd en gemaakt door andere mensen van het team, dat is heftig en die 2/3 uur zijn dan ook voorbij voor je er erg in hebt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verkeerd begrepen dan. Maar goed, is dat zo ingewikkeld om tijdens de voorstelling de juiste programma's op te starten en te stoppen? Dat lijkt me een fluitje van een cent zolang je een beetje je aandacht er bij houdt. Ik moet er trouwens niet aan denken om dat als werk te hebben.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me daar veel meer bij kan voorstellen bij bijv. een toneelvoorstelling dan bij een DJ, misschien omdat ik de indruk heb dat een fout van een DJ minder snel wordt opgemerkt en omdat ik de indruk heb dat het draaiboek wat simpeler is. Of dat het terecht is weet ik niet, just saying.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:37 schreef 1Liner het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar in een omgeving waar iedereen on edge is omdat tig duizend bezoekers kijken naar wat jij en de rest van de crew doen ben je wel gespannen en is iedere fout er een, je start loops in, duwt faders omhoog en zorgt ervoor dat alles gaat zoals bedacht, geprogrammeerd en gemaakt door andere mensen van het team, dat is heftig en die 2/3 uur zijn dan ook voorbij voor je er erg in hebt.
Zolang je nooit een avond of nacht aan een voorstelling hebt gewerkt heb je geen idee van de stress die het mee brengt, of het nou een theater voorstelling, een concert, illusionist of dance event is, die paar uur staat iedereen op scherp en al is veel op tijdcode en redelijk sequenced, een foutje is zo gemaakt en dat wil je gewoon niet.
He??? Electronische muziek is zo precies dat je fouten juist wel opmerkt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me daar veel meer bij kan voorstellen bij bijv. een toneelvoorstelling dan bij een DJ, misschien omdat ik de indruk heb dat een fout van een DJ minder snel wordt opgemerkt en omdat ik de indruk heb dat het draaiboek wat simpeler is. Of dat het terecht is weet ik niet, just saying.
Hmmm, ik luister naar verschillende groepen die geheel ergens anders op de x-as staan (Beethoven (ja, geen groep), Norah Jones, U2, Cash, ...).quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:11 schreef Ener-G het volgende:
Hehe net even gechecked, maar Afrojack staat er nog niet tussen:
http://musicthatmakesyoudumb.virgil.gr/
JC was geen grootste zanger maar hij had wel een bijzonder stemgeluid en het was in ieder geval min of meer zuiver (er zat een lichte onzuiverheid in maar die was op een bepaalde manier consistent en kleurde de muziek juist mooi). Het verschil? Het een is muziek (melodie, akkoorden, ritme, timing, modulaties, bruggen ...), het ander is alleen maar ritme met een elektronische bas met kinderlijk eenvoudige melodielijnen die letterlijk bedacht kunnen worden door iemand die net een paar maanden lang piano speelt (ik bedacht ze zelf vroeger ook). Een goede melodie is wat meer dan een korte combinatie van monotonale klanken die niet dysharmonisch zijn. Het verhoudt zich tot elkaar zoals dat een goed gekruid gerecht zich verhoudt tot friet. JC was geen Franse keuken maar het was wel een goed gekruid gerecht.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 16:30 schreef Harmankardon het volgende:
Bij veel artiesten die hoog in aanzien staan, bijvoorbeeld een Johnny Cash, hoef je echt maar een beetje gitaar (of een ander instrument) te kunnen spelen om het repertoire eigen te maken. Van zijn zangtalent moest hij het ook niet hebben dus wat is nu het hele verschil? Dan kom je toch op smaak uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |