quote:
Op vrijdag 2 januari 2026 10:40 schreef FlyingFish het volgende:[..]
Amper te eten is ook wel erg overdreven dit jaar. Ze hebben een stuk minder gegeten dan ze thuis zouden doen idd, maar voor overleven op een eiland hebben ze echt absurd veel eten gekregen, zeker op winnaarseiland. En verlaten is het ook niet als je er met een groepje zit, genoeg mogelijkheid voor sociale contacten. Dat is alleen afvallerseiland soms. ‘Overleven’ is het al tig jaar niet meer. Ze krijgen tegenwoordig zelfs vaak een (half) hutje!
Haha heerlijk, ga er zelf eens zitten zou ik zeggen. Dit jaar hebben ze helemaal niet absurd veel eten gekregen, voorgaande jaren was dat veel erger. Met uitzondering van 2020 in Kroatië, toen kregen ze juist veel te weinig eten en konden ze ook niks vinden.
Al jaren krijgen ze ongeveer dezelfde hoeveelheid eten. Ik ben het er wel mee eens dat het iets minder zou mogen zodat ze meer op expeditie zouden gaan zoals vroeger. Maar dat is ook afhankelijk van wat een eiland te bieden heeft en dat vind ik moeilijk inschatten. Maar ik heb al jaren geen cassave meer voorbij zien komen of heel veel moeite om een kokosnoot te pakken.
Ook al jaren dat ze delen van hutjes krijgen, vaak dakdelen. Maar ook dit jaar hadden ze geen zin om echt moeite te doen, meeste tijd op het strand geslapen. En dan maar klagen over de regen

.
Winnaars en verliezerseiland heb ik altijd al een hekel aan gehad. Vroeger was winnaarseiland een eiland met een douche, matras of zeepje. Nu is het een kuuroord. In het verleden is al meermaals bewezen dat als je eenmaal op dat eiland zit je je eigenlijk fluitend naar de finale kunt gaan (goed voorbeeld: Niels). Veel te luxe.
quote:
Proeven doen wel, maar daarbij speelt fysiek en uithoudingsvermogen ook een steeds kleinere rol (muv deze finale). Kunnen mikken en hengelen wordt steeds belangrijker.
Ik heb zo ongeveer alle seizoenen gezien en sinds de manier van de winnaar bepalen veranderd is is dit al zo. Dit jaar was geen uitzondering op de afgelopen 10 jaar. Het was eerder een positieve uitzondering omdat er nu daadwerkelijk weer een serieus fysiek deel inzat en een stuk minder vertraging door zinloze puzzels.
quote:
Ik denk dat ik dit ook wel zonder problemen zou kunnen eigenlijk. En ik ben niet heel sportief aangelegd. Ik betwijfel alleen of ik de eilandraden zou overleven. En de finale winnen zie ik ook niet zo snel gebeuren, maar in theorie is de finale zelf wel prima bereikbaar zolang niemand de pik op je heeft.
Zelfoverschatting is een groot risico. Er zijn niet voor niets geregeld afhakers elk jaar, dat doen die mensen niet omdat ze zo graag afhaken.