Op maandag 11 februari 2013 16:14 schreef cinnamon_M het volgende:[..]
Wat verwacht je dan van ons?
In je OP vraag je om meningen en tips. Die krijg je beiden. Meer meningen dan tips wellicht, maar het is heel lastig goed advies te geven als we je situatie niet precies kennen. Jij zegt dan steeds 'ja maar dat is financieel niet haalbaar', terwijl je misschien wel opties over het hoofd ziet. Maar dat kunnen wij niet zien als we niet weten wat je moet afbetalen, etc. Daarbij, in mijn post heb ik een poging gewaagd je de mogelijkheden te laten zien, gebaseerd op een inschatting van de situatie, maar daar ga je niet op in. Daarnaast heb je ook de tip gekregen om je vriend het probleem te vertellen. Maar daar heb je niet op gereageerd.
Kun je niet in elk geval zeggen wat je ongeveer per maand aflost? Dat geeft al een veel beter beeld. Niemand kent je hier, je bent anoniem en op basis van een maandbedrag kunnen we echt niet raden wie je bent.
Maargoed, als ik dan even verder speculeer: je zegt dat bijna je hele inkomen op gaat aan afbetalingen. Zoals ik in mijn eerdere post berekende kan dat maximaal ca 1800 per maand zijn.
- Terug naar je ouders is, zeg je, eigenlijk geen optie (al geef je aan dat ze je wel in huis zullen nemen, maar laten we het for the sake of the argument even als geen optie zien)
- Bij je vriend blijven is sowieso geen optie (jij keert de redenering om, maar dit zou je uitgangspunt moeten zijn: ik kan het niet maken om van mijn vriend te profiteren als ik hem eigenlijk niet meer wil, dus dat is geen optie. Wat kan ik dan?)
- Schuldsanering is geen optie omdat je vrienden je schulden hebben overgenomen.
Goed, als je stopt met je studie zul je ws niet eens aan 1800 netto komen, dus dat gaat niet lukken. Kortom: je moet iets met die schulden. Als ik jou was, zou ik bij de stadsbank binnen lopen. Leg uit dat vrienden een lening voor je hebben afgesloten en vraag of het in die situatie nog mogelijk is dat zij de lening overnemen. Normaal gesproken kan een stadsbank nl leningen overnemen, en dan kun je over het algemeen een veel lager bedrag per maand afbetalen. Goed, dan ben je een stuk langer bezig maar als het een van de weinige opties is dan is dat maar zo.
Daarnaast kun je toch eens aankloppen bij een schuldhulpverlener, en vragen wat de opties zijn in jouw situatie. Die mensen zijn ervoor om je te helpen en ze zijn ongetwijfeld wel vaker lastige situaties tegengekomen. Wij zijn geen experts en zij weten als de beste wat wel en niet kan. Of loop eens langs bij het juridisch loket, en vraag of vrienden de leningen op enige wijze aan jou kunnen overdragen, of op jou kunnen verhalen (betaling eisen -> jij in schuldhulpverlening).
Een andere optie is dat je een paar goede vrienden vraagt of je tijdelijk bij hun kunt wonen (bijv 2 maandjes, en dan weer naar een andere vriend om ze niet te zwaar te belasten) tegen enkele wederdiensten (koken, schoonmaken, etc.).
Zonder research zeggen dat je geen opties hebt is halfbakken. Ga eerst eens goed uitzoeken wat er wel en niet kan! Mocht echt niets mogelijk zijn, dan is de allerlaatste optie met je vriend praten, het probleem uitleggen en kijken hoe hij reageert. Maar ik geloof niet dat het zo ver zal komen. Overigens geloof ik ook niet dat je zoveel per maand moet afbetalen, en dat er dus meer mogelijk is, maar dan zal je moeten aangeven wat je wèl ongeveer per maand moet afbetalen.