Ook voor K-pop is 2020 geen makkelijk jaar geweest. Tot mijn genoegen is het sinds PSY in 2012 met Gangnam Style (en Gentleman in 2013) weer gelukt om een Top 40 notering te scoren door een koreaanse groep. Waar Boy With Luv (feat. Halsey) vorig jaar nog bleef steken in de Tipparade, is het BTS met Dynamite wel gelukt. Niet onverdienstelijk bovendien, met als hoogste positie #8 en voor 13 weken lang in de lijst. How You Like That van Blackpink is dit jaar ook net blijven steken in de tipparade, spijtig, want ik heb het deze zomervakantie geregeld op commerci๋le radiostations gehoord. Thank god dat ‘Ice Cream’ met Selena Gomez in de tipparade is blijven steken, wat ’n schijtnummer.
Het genre blinkt al jaren uit in de beste music video’s. Ook dit jaar heeft het genre een hoop pareltjes afgeleverd. Het zijn er te veel om op te noemen, maar het kleurenpalet van “deze”
spat van je scherm. Maar, K-pop is meer dan alleen de videoclips…
We’re counting down the top 10 best K pop hits of the year 2020.
10. Itzy - WannabeDe productie van Itzy nummers is altijd vol, speels en goed uitgebalanceerd. Wannabe is hierin geen uitzondering. Het begint al bij het intro met de schoolbel, diverse drum computer geluiden, belletjes en scratches. De drager van het nr. is de ‘punchy clap’ op 2 en 4. De boodschap is uiterst simpel: ‘ik ben gewoon mezelf en heb schijt aan wat anderen van me vinden’.
De music video is weer spot on. De opnames hebben nog in het pre-corona tijdperk plaatsgevonden, gezien de club-scenes. Voor de opnames van “Not Shy” later dat jaar moesten ze de woestijn in, jammer want dat lied is (bijna) net zo dansbaar als “Wannabe”.
9. Loona – Why not?De meest eigenzinnige K-pop release van het jaar. Het nummer begint al apart met een vreemde, dansende bass-synth en een opeenstapeling van verschillende ritmes en rap. Vervolgens krijgen we een build-up en deze wordt abrupt afgebroken met “wow wow wow wow wow” en “Let’s pump it up”, terwijl er een drop komt!? Zo raar!
Vanaf dat moment is het min of meer gelijk de Cha Cha Slide pt. 2, als een gezellige meezinger/’meedanser’, maar minder knullig. In tegenstelling tot de trage Cha Cha Slide, bedoeld om de dansvloer te vullen met kreupele bejaarden, zit hier namelijk wel een goede groove in met een funky gitaartje. Uniek is het heldere basgeluid in het refrein. Met de zang van “Di da dam di dam…” moet ik qua pitch denken aan de Hampsterdance :’) . Ook interessant zijn de frequente major/minor shifts. Dat maakt het nummer voor de gemiddelde luisteraar wat onplezierig.
En dan is er nog Heejin. Wauw, wat is zij prachtig in deze clip en ook haar stem klinkt heerlijk sensueel.
8. Wonho – Open MindWat vind ik dit een heerlijk, funky nummer, met een hoofdrol voor de basgitaar. Die luchtige opbouw in de pre-chorus is echt heel fijn.
Wonho windt er geen doekjes om, by the way. Hij heeft een duidelijke boodschap te verkondigen. “Hallo pikante jonge dame, jij en ik vanavond samen naar een hoogtepunt? Wat, jij wil echte liefde, nee joh, jij weet net als ik dat dat vanavond niet bestaat…” Met z’n 6-pack, moves en blitse auto windt hij elke dame rond z’n vinger. Leuke metafoor dat de Jaguar (auto en dier) het beest in hem symboliseert. Die auto moet nodig getemd worden met kettingen. Unleash the beast! #NoHomo by the way.
7. Rocket Punch – BouncyToegegeven, ik heb een zwak voor het cutesy girl group concept, maar zo goed is dit nummer niet eens geproduceerd. Veel te veel treble, weinig laag en midden. Daardoor klinkt het wat glitchy en hol. Een doffe bas ergens in de verte en weinig prominente stemmen of geluidseffecten om die leegte op te vullen. En toch is deze catchy as hell, met name vanwege de aanstekelijke melodie in het refrein. Op repeat ermee. Verderop in de lijst nog zo’n schattig liedje.
6. NCT 127 – PunchEen lied van de 10 koppige boyband-subunit NCT-127 met de boodschap ‘we rule’ had ik helemaal niets van verwacht. Maar, damn, wat was ik verrast door de compositie en de kwaliteit van de geluidseffecten. De onverwachte transities in dit nummer zijn zo goed. De percussiegeluiden zijn subliem. Die gitaar-achtige synth met de fluisterzang in de coupletten klinken goed samen. De pre-chorus bevat hele mooie piano accenten. Het verrassende intreden van de bridge vanaf 2:14 is briljant. Later naar de dance-break met trompetten opnieuw zo’n verrassende transitie. Is er dan niks negatiefs te zeggen over dit nummer? Nee, niet veel, misschien hoe ze “we got the championship” uitspreken, dat klinkt echt voor geen meter en het voegt tekstueel niet zoveel toe. Steengoed nummer verder.
5. Oh My Girl – NonstopOh My Girl heeft mij niet eerder aangesproken. Vaak kreeg deze meidengroep kazige melodie๋n met net wat te veel violen en hoge synth geluiden, je weet wel, om de emotie lekker aan te dikken. Dit jaar is de productie beter in balans en minder vol. Bovendien is de producer afgestapt van het overdreven sentiment in de liedjes.
Nonstop is nog net iets pakkender en vrolijker dan Bouncy en daarmee het vrolijkste K-pop lied van het jaar. Dit is hoe je het cutesy girl-concept hoort uit te voeren. Sommige delen zijn de vocalen ้cht heel hoog met veel valse lucht. Daar moet je van houden, maar het wordt nergens schel of onplezierig om naar te luisteren. Hoor ik nou een modulatie de laatste 8 seconden van het lied? Wat een knallend einde! “Sayjak soleh sonan” :-)
4. YooA – Bon VoyageEn de mooiste dame van Oh My Girl krijgt met Bon Voyage haar solodebuut. En wat voor een. Dit is de perfecte Disney film soundtrack. Laten we zeggen dat de producenten heel goed geluisterd hebben naar ‘The Circle of Life’ van de ‘Lion King’ (1994). Het lied doet me ook denken aan ‘Wes – Alane’ (1997). Ook op het Eurovisie Songfestival zou dit nummer hoog scoren, luister maar eens naar ‘Emmelie de Forest – Only Teardrops’ (2013). YooA is de gewoon exotische versie van Emmelie de Forest, met een stem van een elfje!
En dan nu tijd voor de top 3, maar voordat we daaraan beginnen even het volgende. Retro synthwave is booming in de pop-industrie. Eind 2019 kwam ‘The Weeknd – Blinding Lights’ heel onverwachts met een synthwave hit en stond weken lang op nr. 1 in de Top40. Die stijl werd nog eens zeer verdienstelijk uitgevoerd in 2020 door ‘Miley Cyrus – Midnight Sky’. Zelfs David Guetta (ft. Sia) waagde zich aan het genre. Let’s Love werd een hit. Wat mij betreft een welkome ontwikkeling.
3. Sunmi – PporappippamOok in de K-pop industrie doen de producers greep naar het sentiment van de jaren ’80 met de synthwave revival. Zo was er Everglow met La Di Da en had je Twice – Can’t Stop Me. Ik vind ze allebei goed, maar ze lijken ook zo veel op elkaar. En waar er twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen. De release van Pporappippam was bovendien eerder dan die van Everglow en Twice.
Sunmi roept met Pporappippam het nostaligische gevoel op van een oude, verloren geliefde. Zonder dat ik de teksten heb gelezen op youtube, wist ik al dat dat de lading van het lied dekte. Nu ik de teksten op Youtube voor het eerst erbij zie: “Oh Love, I wake up and it all disappears and gets messed up, I’ll wait for this night again”, wordt dat bevestigd. Sunmi geeft met ‘Pporappippam’, wat ongetwijfeld refereert naar een sneller kloppend hart, de juiste lading emotie aan haar teksten.
Ergens op het internet las ik een gelijkenis met Sophie Ellis Bextors’ ‘Murder on the dancefloor’ (2002). Klopt wat mij betreft wel aardig als je de twee producties vergelijkt. Alleen heeft Sunmi voor een synth-bass en fluittoon gekozen in plaats van een bas en violen. Er zit ook meer emotie in, ‘Murder’ is meer layd-back.
2. 3YE – QueenDit is, hands down, de K-pop klapper van het jaar. Het nummer bestaat uit wel 8 afzonderlijke delen. Een opzwepend intro, dance, build-up, drop, jumpstyle, hip-hop, dance…ik ben nu pas halverwege. Misschien een beetje te veel van het goede voor de gemiddelde luisteraar. Voor mij wordt het ook te veel om elk stuk afzonderlijk te analyseren. Luister nog eens naar de fantastische geluidseffecten en percussie. Stel je voor dat Blackpink deze had. De videoclip zou in ้้n dag 200 miljoen keer zijn gestreamd. Het verborgen meesterwerk van dit jaar.
1. Day 6 - ZombieEr is geen enkel nummer dat beter symbool staat voor het jaar 2020 dan Zombie van Day 6. Deze tranentrekker beschrijft het eenzame en uitzichtloze gevoel dat velen ervaren.
Voor mij persoonlijk viel 2020 wel mee. Integendeel. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Dat houdt je wel van de straat, is gebleken. Later vorig jaar kregen we ons 1e kindje, een wolk van een mannetje. Een jaar om nooit te vergeten.
Het was voor velen echter een rotjaar. We leven sinds de lockdown van maart 2020 een uiterst sober leven. Leuke dingen doen is er maar weinig bij. De ene dag is de andere. Geen avonturen om te delen. Geen sport. Geen concerten. Geen feesten. Geen knuffel. Minder affectie. Dat alles staat nog los van faillissementen, ontslagen en isolatie van ouderen en andere zorgbehoevenden. Als je niet al depressief was, dan ben je het nu.
Luisteren naar ‘Zombie’ maakt alle ellende er niet beter op, maar het is een mooi moment om je emoties te laten gaan. Geniet van de opbouw, mooie vocalen, de modulatie aan het einde, direct gevolgd door de a-capella outro. Het geeft net dat sprankeltje hoop op een betere toekomst.
Song of the year.
Eervolle vermeldingen- South Club – Rock Star
- EXO-SC ft. Moon – 1 Billion views
- Weki Meki – Cool
- Everglow – La di da
- Seventeen – My my
- Brave Girls – We Ride
- TXT – Blue Hour
- Twice – I Can’t Stop Me
- WayV – Turn Back Time
[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 11-01-2021 20:22:00 ]