quote:
Op woensdag 21 november 2012 18:34 schreef Paper_Tiger het volgende:[..]
Zou het hebben van bepaald gedrag ook een persoonlijke keuze kunnen zijn of in het geval van kinderen iets tussen de opvoeders en die kinderen?
Je vraag of dat het een persoonlijke keuze zou kunnen zijn, dat is het natuurlijk sowieso. Je bedoelt waarschijnlijk of dat zij het recht moeten hebben om die keuze te maken zonder dat de samenleving maatregelen neemt om de keuze te beïnvloeden. Mijn antwoord hierop is nee. Keuzes die een individu maakt hebben vaak ook invloed op anderen. Aangezien wij met anderen moeten samenleven moeten wij rekening houden met de consequenties voor anderen van keuzes die wij voor onszelf maken.
Een duidelijk voorbeeld hiervan is roken. Het is volstrekt legitiem om te proberen dit te ontmoedigen. Tabaksrook schaadt immers ook de mensen die passief roken, dat is een feit. Persoonlijk ben ik er een voorstander van om het strafbaar te maken om een boete in te voeren voor het roken in de nabijheid van kinderen. Hoe en wat maakt wat mij betreft niet uit: thuis, park, terras, ...
Voor alcohol geldt een soortgelijk verhaal. Het kan geen kwaad kan als je een beetje alcohol drinkt, als je veel alcohol drinkt dan richt je wel schade aan, in de eerste plaats aan je eigen lichaam, vaak ook aan de gemeenschap (geweld (niet te onderschatten), vandalisme, nachtlawaai). Het lijkt me niet onredelijk dat de overheid probeert om met financiële middelen de hoeveelheid wat te beperken. Ja, het is geen perfect systeem. Ook mensen die met mate alcoholische dranken drinken zijn de lul, de incentives verschillen nogal tussen mensen met verschillende inkomens. Een perfect systeem is vaak niet mogelijk dus moet er maar gekozen geworden voor het systeem wat de minste nadelen heeft. Tradeoffs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL