Hola, meh. Ik heb vrij weinig trek aan om mij bezig te houden met dit topic, maar zie toch wel e.e.a. aan misverstanden en opvattingen die kant nog wal raken.
Of je nou wel of niet gelovig bent, om gedegen kritiek te hebben op de bijbel moet je dat ding gewoon gelezen en begrepen hebben. Willekeurige stukken eruithalen zonder latere referenties over dat betreffende stuk te lezen is gewoon papzakkerig lam.
Als je dat niet wilt doen, dan doe je er beter aan je waffel te houden. Zo kun je van elk boek wel een ramp maken. Geef mij tipp-ex en ik maak van "Nijntje naar het strand" nog een hyperseksueel pareltje.
Bianconeri o.i.d. schijnt zijn boekje verkeerd begrepen te hebben. De oproep om te evangeliseren is alleen aan het begin van het N.T. gedaan, verderop wordt alleen opgeroepen om te streven om als een goed mens te leven en daardoor een goed voorbeeld voor de omgeving te zijn en daardoor de omgeving naar het geloof nieuwsgierig te laten worden. (Zit ook wel wat in; als iemand écht goed zou leven een een paragon van gerechtigheid, verdediger der onschuldigen etcetera etcetera zou zijn, dan zou ik mij afvragen hoe hij dat doet, ja.)
Er wordt misschien nergens actief geageerd tegen evangeliseren op straat bij de daklozen of in de bush, maar dit wordt later in het N.T. ook nergens meer aangemoedigd/t. Verspreiding van het evangelie moet dan ook via praktijkvoorbeelden (daden, géén woorden) gebeuren. Zo bijbels als ze denken zijn de Jehova's dus absoluut niet bezig.
En ja, vroeg in het N.T. gebeurt dit nog wel. Je moet tenslotte ergens beginnen. Maar als het geloof ergens 'aanwezig' is (kerk, gemeenschap of wat dan ook) moet de evangelisatie daar gewoon via de praktijk volgen.
Tsja, Jehova's vind ik een rottige organisatie, net als Mormonen. Maar dan hebben we het wel over groepen en groeperingen die door het meerendeel van de christelijke organisaties en groepen als zijnde niet-christelijk gezien worden. Voor mij kun je die groepen indelen bij dezelfde groep als rastafari; afgeleid van, maar bijna niet meer gerelateerd aan het christendom an sich. Als je er je eigen religie van maakt, dan is het gewoon iets anders geworden.
Bianconeri is w.m.b dan ook geen goede discussiepartner te noemen als het om de christelijke stromingen gaat; wat mijn mening dan ook over die religie is: je moet tenminste fatsoenlijk het debat aangaan met gelijkwaardige opponenten en begrip voor en kennis van elkaars en vooral je eigen standpunten te hebben.