Ook bij deze variant lijkt 'flatten the curve' nog steeds de beste aanpak, want er is toch wel een gerede kans op een overbelasting van de zorg. Misschien is die van korte duur, maar met een golf van een paar weken langer kan dat voorkomen worden.quote:Op zondag 2 januari 2022 10:39 schreef Idisrom het volgende:
Ik den steeds meer dat de mensen besmet van de Omicronvariant juist niet in quarantaine moeten.
Zo snel mogelijk de wereld laten besmetten met deze variant.
Deze prognose lijkt me inmiddels achterhaald. De ziekenhuisbezetting stijgt maar heel langzaam en de ventilator bezetting daalt zelfs.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ja, dat wordt steeds duidelijker. Ook dierstudies tonen dat aan inmiddels. De prognose op dit moment voor Engeland is wel dat de totale ziekenhuisbezettignen boven de piek van januari uit zal komen, maar ik denk wel dat het aantal aan een ventilator onder de piek van januari blijft.
Ventilator bezetting afgelopen maand was stabiel (1 dec 773, 31 dec 789), maar bezetting steeg laatste week flink. 31 december is laatste dag waarvan data bekend is:quote:Op zondag 2 januari 2022 13:18 schreef Stridone het volgende:
[..]
Deze prognose lijkt me inmiddels achterhaald. De ziekenhuisbezetting stijgt maar heel langzaam en de ventilator bezetting daalt zelfs.
Voor de duidelijkheid: ventilator = ic ?quote:Op zondag 2 januari 2022 14:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ventilator bezetting afgelopen maand was stabiel (1 dec 773, 31 dec 789), maar bezetting steeg laatste week flink. 31 december is laatste dag waarvan data bekend is:
26/12: 7.536
27/12: 8.474
28/12: 9.546
29:12: 10.462
30/12: 11.452
31/12: 12.395
Dat is ongeveer +1.000 per dag in Engeland, en in 5 dagen een toename van >60%. Niet echt langzaam te noemen volgens mij. Dat zou in Nederland ongeveer een toename van 250-300 per dag zijn. Met zo'n toename zou het niet lang duren voordat Kuijpers aan de alarmbel gaat trekken.
Wie beademd wordt ligt op IC, maar niet iedereen op IC wordt beademd (denk ik).quote:Op zondag 2 januari 2022 16:57 schreef kibo het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: ventilator = ic ?
Ik kan niet zo goed rekenen, wat betekent dit voor de ziekenhuisopnames? Gaan die omhoog of naar beneden?quote:
Mooie curve, overlap deze curve met de curve van het aantal sterfgevallen COVID-19, dan zie je dat het besmettingen stijgt, het aantal Omikron doden daalt, dus Omikron is een natuurlijke vaccin.quote:Op woensdag 5 januari 2022 18:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In Londen lijkt het aantal opnames, in navolging van het aantal besmettingen, voorzichtig af te nemen.
[ afbeelding ]
Wuhan was dan al de eerste natuurlijke vaccin.quote:Op woensdag 5 januari 2022 20:45 schreef Met_minder_meer het volgende:
[..]
Mooie curve, overlap deze curve met de curve van het aantal sterfgevallen COVID-19, dan zie je dat het besmettingen stijgt, het aantal Omikron doden daalt, dus Omikron is een natuurlijke vaccin.
quote:Omikron wint van boostercampagne: ‘Risico’s zijn ontzettend groot’
Terwijl de omikronvariant zich door Nederland verspreidt, heeft nog lang geen meerderheid van de Nederlanders een boosterprik gekregen. Een langere lockdown dreigt. ,,Het kan meevallen. Maar ik maak me echt zorgen.”
Tot en met afgelopen zondag had slechts 32 procent van de volwassen Nederlanders een boostervaccinatie toegediend gekregen. Daarmee is ons land mijlenver verwijderd van de doelstelling van het kabinet, 90 procent.
Het lage percentage is volgens experts zorgelijk, omdat de vaccinaties die vorig jaar tijdens de eerste ronde zijn toegediend nauwelijks nog bescherming bieden tegen het krijgen van de oprukkende omikronvariant van het coronavirus. De door omikron beschadigde beschermingswal zorgt ervoor dat het coronavirus in ons land weer terrein wint, ondanks de harde lockdown die sinds de week voor kerst geldt. Afgelopen week registreerde het RIVM meer dan 113.000 positieve testuitslagen, 35 procent meer dan de week ervoor.
R van bijna 2
Het meest recente R-getal van omikron in Nederland, berekend op 16 december toen er een avondlockdown gold, was 1,87. Dat betekent dat elke geïnfecteerde Nederlander gemiddeld bijna twee anderen besmette. ,,In Denemarken hebben ze onderzoek gedaan naar de overdracht van omikron binnen gevaccineerde huishoudens, die is zeker twee tot drie keer hoger dan bij delta", zegt Chantal Reusken, topexpert virologie bij het RIVM. ,,Dat betekent dat de effectiviteit van vaccins tegen het oplopen van het virus aanzienlijk minder is. Niet-gevaccineerden hebben nog altijd een veel grotere kans om in het ziekenhuis te belanden, maar ook daarbij zie je de bescherming door vaccinatie afnemen.”
In het rapport dat het OMT gisterochtend naar buiten bracht, valt te lezen dat de bescherming van de in de eerste vaccinatieronde gezette vaccins tegen corona met ziekteverschijnselen na 25 weken of langer ‘nog slechts enkele procenten’ is. Met een boostershot kan die bescherming weer worden opgekrikt tot 65 tot 75 procent. ‘Maar deze vaccineffectiviteit neemt ook weer af tot 40 tot 50 procent meer dan 10 weken na de booster’, schrijft het OMT.
Daarmee kun je zo'n beetje concluderen dat omikron ‘de escapevariant lijkt te zijn waar we zo voor vreesden’, zegt Kluytmans. ,,En ja, dan is het nog steeds zo dat het uiteindelijk kan meevallen. Maar als ik de besmettingsaantallen in andere landen zie, denk ik: dit gaat wel heel erg hard. En dan maak ik me toch echt zorgen.”
https://www.bd.nl/binnenl(...)tend-groot~a8af5184/
Dus iedere 2,5 maand een boostertje halen?quote:
Als er nou een goudgeel drinkbaar vaccin was dan ging ik elk weekend boosteren op kosten van de staatquote:Op donderdag 6 januari 2022 18:24 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Dus iedere 2,5 maand een boostertje halen?
Ik ben wel uitgeprikt.
quote:Op maandag 24 januari 2022 14:06 schreef Za het volgende:
BA.2 lijkt geen impact te hebben of extra curve te veroorzaken in Zuid Afrika.
Dat wel maar wel een nieuwe piek.quote:Op maandag 24 januari 2022 14:40 schreef Momo het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ook in Denemarken goede verhalen over deze subvariant.
Ik lees wat geluiden dat een herinfectie met BA.2 mogelijk vrij makkelijk gebeurd, ook na een recente infectie met BA.1.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |