abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16081204
Naar aanleiding van:

[POLslowchat #132] Het gedogen stopt nu!

quote:
Op maandag 5 januari 2004 13:40 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Nee, het bedrijf kan 320 euro aftrekken. (2000/1.19).

Het plaatje laat een product zien dat gemaakt wordt. Bedrijf een levert de grondstoffen aan bedrijf twee. Bedrijf twee maakt van de grondstoffen onderdelen. Bedrijf drie zet het product in elkaar. De toegevoegde waarde die geleverd wordt zijn de rode stukjes. Als alle bedrijven BTW moesten betalen (en dat dus niet terugkrijgen), dan zullen ze ook over de blauwe stukjes BTW moeten betalen en dat doorrekenen naar de eindgebruiker; de consument. Er wordt dan dubbel betaald.

De vraag is dus: betalen bedrijven of andere organisaties de volle mep BTW over aankopen die ze doen?
pi_16081454
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:59 schreef pberends het volgende:
Naar aanleiding van:

[POLslowchat #132] Het gedogen stopt nu!
[..]

De vraag is dus: betalen bedrijven of andere organisaties de volle mep BTW over aankopen die ze doen?

bedrijven betalen de volle mep over wat ze kopen en verkopen, maar krijgen van de belasting de btw over het kopen terug. netto betaalt een bedrijf dus alleen btw over het stukje waarde wat ze toevoegen, dus is de term correct

voorbeeld:

inkoop 5 euro
btw 60 ct (plm.)
verkoop 5 euro 10
btw 62 ct (plm.)
verkoopprijs incl. btw : 5 euro 62
van fiscus terug : 60 ct btw op inkoop
netto aan btw betaald : 2 ct

donderdag 8 januari 2004 @ 21:08:52 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_16081488
Bedrijf A koopt bij bedrijf B:
Bedrijf A betaald BTW aan bedrijf B. Bedrijf A kan dat terugvorderen van de overheid.
Bedrijf A verkoopt hierna het product aan een consument; deze betaalt BTW, en bedrijf A staat dat af aan de overheid.

In sommige gevallen (keyword: BTW-nummer) lossen bedrijven dat (samen met de fiscus zeg maar) "onderling" op, en hoeven ze niet continu met BTW heen en weer te schuiven.

[Dit bericht is gewijzigd door RemcoDelft op 08-01-2004 21:15]

censuur :O
pi_16081645
Als wij producten/diensten kopen in Nederland en deze tevens weer verkopen in Nederland, komt er bij onze BTW-uitdraai netjes onze omzet, de BTW die daarover betaald moet worden.
Van dit bedrag wordt de voorbelasting afgetrokken, de BTW die je al aan det andere Nederlandse bedrijf hebt betaald.
Blijft over de BTW die je moet betalen, dus enkel over de waarde die jij hebt toegevoegd.
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_16082798
Ik heb het eigenlijk over de situatie wanneer het bedrijf de eindgebruiker is van het product

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 08-01-2004 21:56]

pi_16082935
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:50 schreef pberends het volgende:
Ik heb het eigenlijk over de situatie wanneer het bedrijf de eindgebruiker is van het product
wanneer het gebruikt wordt voor waarde-verhogende activiteiten mag het bedrijf dat ook aftrekken voor zover ik weet. in de andere gevallen moet er gewoon btw betaald worden
pi_16083067
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

wanneer het gebruikt wordt voor waarde-verhogende activiteiten mag het bedrijf dat ook aftrekken voor zover ik weet. in de andere gevallen moet er gewoon btw betaald worden

ict producten
pi_16083241
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:57 schreef pberends het volgende:

[..]

ict producten

ik weet niet precies wat wel en wat niet. de meeste ict-producten kun je echter wel een verhaaltje omheen verzinnen dat ze gebruikt worden voor kostenverhogende activiteiten. ik heb eigelijk altijd alle inkoop van producten afgetrokken, en nooit klachten gehad van de belastingdienst (ook niet per ongeluk kwijt geraakt door mijn tijgertje, want blauwe enveloppen lust ze niet)
pi_16083618
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 22:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

ik weet niet precies wat wel en wat niet. de meeste ict-producten kun je echter wel een verhaaltje omheen verzinnen dat ze gebruikt worden voor kostenverhogende activiteiten. ik heb eigelijk altijd alle inkoop van producten afgetrokken, en nooit klachten gehad van de belastingdienst (ook niet per ongeluk kwijt geraakt door mijn tijgertje, want blauwe enveloppen lust ze niet)

Vaag dus Maar bedankt voor de uitleg.
pi_16084073
Alles wat gebruikt wordt om toegevoegde waarde te creeren voor je bedrijf kan je volgens mij aftrekken. Zover ik kan redeneren is dit alles wat je inkoopt voor het bedrijf. Dus ook ict.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_16084093
-

[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 08-01-2004 23:26]

pi_16108675
In mijn bedrijf wordt elke maand bekeken naar de ontvangen BTW en de betaalde BTW en het verschil moet ik afdragen(betalen dus). Is meestal rond de ¤6000,- per maand.
pi_16108770
Afgezien van enkele specifieke uitgaven, zoals representatiekosten, geldt alle betaalde btw als voorheffing voor de BTW aangifte.

Dus een bedrijf betaalt uiteindelijk geen BTW, alleen de consument betaalt BTW, de ondernemer is alleen maar de inner.

Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_16108779
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:57 schreef pberends het volgende:

[..]

ict producten

pi_16108800
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 18:45 schreef _-rally-_ het volgende:
Afgezien van enkele specifieke uitgaven, zoals representatiekosten, geldt alle betaalde btw als voorheffing voor de BTW aangifte.

Dus een bedrijf betaalt uiteindelijk geen BTW, alleen de consument betaalt BTW, de ondernemer is alleen maar de inner.

Als je winst maakt betaal je wel degelijk BTW, tenzij je het weer net zo hard uitgeeft!
pi_16108839
Per saldo, wordt alle BTW door consumenten betaald. Als een bedrijf waarde toevoegd zal de af te dragen BTW groter zijn dan de te vorderen, maar ze betalen het niet! Kwestie van innen en weer doorstorten.
Força!
pi_16108963
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 18:48 schreef RNR het volgende:
Per saldo, wordt alle BTW door consumenten betaald. Als een bedrijf waarde toevoegd zal de af te dragen BTW groter zijn dan de te vorderen, maar ze betalen het niet! Kwestie van innen en weer doorstorten.
Ik betaal toch echt elke maand, dus je hebt het niet goed!
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 19:20:32 #19
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_16109665
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:07 schreef Alicey het volgende:
voorbeeld:

inkoop 5 euro
btw 60 ct (plm.)
verkoop 5 euro 10
btw 62 ct (plm.)
verkoopprijs incl. btw : 5 euro 62
van fiscus terug : 60 ct btw op inkoop
netto aan btw betaald : 2 ct

De verkoopprijs inclusief BTW moet in dit voorbeeld volgens mij 5 euro 72 (5 euro 10 + 62 ct) zijn, anders wordt er niets aan verdiend.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_16109781
Uiteindelijk betaalt de consument toch de BTW, die pass je bij iedere verkoop toch gewoon door?
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 19:26:46 #21
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_16109819
Maar wat dan als het bedrijf zélf de eindgebruiker is? Bijvoorbeeld bij kantoorbenodigdheden?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_16109907
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 19:25 schreef g1id het volgende:
Uiteindelijk betaalt de consument toch de BTW, die pass je bij iedere verkoop toch gewoon door?
Bedrijven krijgen over alle aankopen de BTW "terug" maar een gezond bedrijf zal meer verkopen dan inkopen, en zal dus elke maand/kwartaal/jaar (ligt aan je omzet) BTW moeten betalen aan de belastingdienst.

En als je één dag te laat betaald krijg je al een flinke boete./

pi_16111336
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 19:26 schreef Cynix ® het volgende:
Maar wat dan als het bedrijf zélf de eindgebruiker is? Bijvoorbeeld bij kantoorbenodigdheden?
Ook dan krijgt het bedrijf die BTW gewoon terug. Alle kosten die een bedrijf maakt worden geacht ten dienste te staan aan wat er verkocht wordt.

Alleen over privévoordeel van werknemers/directie/eigenaren mag geen BTW teruggevraagd worden.

Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_16113704
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 19:29 schreef 001 het volgende:

[..]

Bedrijven krijgen over alle aankopen de BTW "terug" maar een gezond bedrijf zal meer verkopen dan inkopen, en zal dus elke maand/kwartaal/jaar (ligt aan je omzet) BTW moeten betalen aan de belastingdienst.

En als je één dag te laat betaald krijg je al een flinke boete./

Hij bedoelt dat de BTW die jij moet betalen (na aftrek) je doorberekent aan de consument. Zo betaalt de consument dus alle BTW en niet de producent.
pi_16113742
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 20:19 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Ook dan krijgt het bedrijf die BTW gewoon terug. Alle kosten die een bedrijf maakt worden geacht ten dienste te staan aan wat er verkocht wordt.

Alleen over privévoordeel van werknemers/directie/eigenaren mag geen BTW teruggevraagd worden.

Klopt, kantoorbenodigdheden worden ook gebruikt om de toegevoegdewaarde van het bedrijf te produceren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')