Het verzoek luidde het topic over cad-telewerken in W&G te verwijderen en de identiteit en adres door te geven van user Flipper01. Nu hebben wij dat soort gegevens helemaal niet, maar goed, in de brief werd duidelijk gemaakt dat wij op zouden draaien voor eventuele schade die S.a.B.o.S zou lijden vanwege het topic op fokforum waarin diverse mensen meldden S.a.B.o.S een oplichtersbende te vinden. De mening van die persoonlijke individuen.
In dat bewuste topic maakte Dhr Voerman zich schuldig aan het zwartmaken van een van onze users en gaf door het meediscussieren aan geen problemen te hebben met het topic.
Naar aanleiding van het telefoongesprek is het topic alsnog verwijderd, omdat wij als FOK! geen zin hebben in rechtzaken (ook al zouden we deze met gemak winnen).
Kort gezegd, S.a.B.o.S is bang voor haar naam en wij kunnen ons momenteel geen rechtzaak permitteren. Vandaar dat het topic uit W&G is verdwenen. Iedereen die de intentie had zich bij S.a.B.o.S aan te melden kan uit deze actie zelf zijn of haar eigen conclusies trekken.
Danny
quote:Overigens zijn wij, zonder gerechtelijk bevel, geenszins van plan gegevens over welke user dan ook aan wie dan ook door te spelen, nog even afgezien van het feit dat we helemaal geen adres en naamgegevens hebben van onze users
22-12-2003
Betreft: Onrechtmatige daad
FOK!forum/WGR/CAD-telewerken
Geachte heer Roodbol,Recentelijk zien wij ons op het internet geconfronteerd met voor ons zeer lasterlijke en schadelijke berichtgeving, die op Uw FOK!forum via o.a. de zoekmachine Google in de wereld wordt gebracht. De betreffende forumberichten vindt U op http://forum.fok.nl/showtopic.php/380979.
De informatie heeft een onrechtmatig karakter. Hiervan hebben wij U reeds per mail d.d. 19/12/2003 melding gemaakt met het verzoek tot verwijdering van alle laster, echter zonder enig resultaat. Een afdruk van deze mail vindt U als bijlage.
Gezien het onmiskenbaar onrechtmatige karakter van de uitlatingen op uw forum dient U de betreffende informatie prompt van Uw websites te verwijderen danwel de toegang daartoe onmogelijk te maken. Zolang U zulks nalaat handelt U in strijd met de U betamende zorgvuldigheid en derhalve onrechtmatig jegens ons.
Ter voorkoming danwel beperking van verdere kansen op aanzienlijke schade hebben wij er voorts groot belang bij om diegenen die schuilgaan achter de diverse gebruikte schuilnamen (i.h.b. Flipper01) zelf in rechte aan te spreken. Met het oog op dat zwaarwegende belang bent U gehouden de identiteit van de schrijvers bekend te maken, d.w.z. de naam en adresgegevens.Ik verzoek U binnen 24 uur na heden aan het vorenstaande te voldoen, bij gebreke waarvan wij zonder verdere aankondiging de nodige juridische stappen tegen U zullen nemen, teneinde op die wijze verwijdering van de informatie te bewerkstelligen en de schrijvers daarvan te achterhalen.
In elk geval zullen wij U bij weigering tevens aansprakelijk stellen voor de schade.Ik neem aan, dat U het zover niet laat komen. Ik verzoek U binnen 24 uur schriftelijk aan mij te berichten, dat U vrijwillig zult voldoen aan het hierboven gestelde.
Hoogachtend,
Ir. A.R. Voerman
afdeling juridische zaken.
quote:Deze is zojuist de deur uitgegaan via e-mail.
Geachte Heer/Mevrouw Voerman,Naar aanleiding van uw brief van 22 december j.l. en overleg met diverse juristen, stuur ik u deze reactie.
Het geven van privé informatie van onze gebruikers kunnen en zullen we niet aan meewerken. Dit is niet alleen een principekwestie, maar is ons zonder uitdrukkelijk verzoek van de officier van Justitie danwel een gerechtelijk bevel zelfs verboden behoudens de WBP (wet bescherming persoonsgegevens). Uzelf, zijnde van de juridische afdeling van S.a.B.o.S / S.i.B.o.S, zou hiervan op de hoogte moeten zijn, en moeten beseffen dat het doen voorkomen dat wij dit verplicht zijn kan worden gezien als misleiding en aanzetten tot een overtreding. Overigens vraag ik mij af wat een Ir doet op een juridische afdeling, maar dat terzijde.
Vervolgens voor wat betreft het door u genoemde gespreksonderwerp (topic) op FOK!forum.
Het topic is door zowel mijzelf als diverse juridische adviseurs gelezen en de uitspraken in het bewuste topic vallen volgens al deze personen onder de vrijheid van meningsuiting. Diverse bronnen op het internet, in kranten, bladen en andere bronnen bevatten dit soort inhoud.
Het gaat om de mening van diverse personen ten aanzien van uw bedrijf. De intentie uw bedrijf doelbewust te schaden kan niet worden aangetoond.Het meediscussieren in het bewuste onderwerp door dhr. Voerman, eigenaar van S.a.B.o.S. / S.i.B.o.S is een duidelijke indicatie van instemming met het onderwerp zoals deze op FOK! te lezen is.
Hoor en wederhoor is toegepast en Dhr. Voerman heeft uitgebreid de kans gehad de in het forum gedane uitspraken te weerleggen. Dat Dhr. Voerman heeft gekozen dit op een op persoonlijk vlak aanvallende manier te doen is zijn eigen verantwoording, niet de onze.De uitspraken die zijn gedaan door Dhr Voerman met betrekking tot de ouders van een van de users, alsmede de beschuldigingen over vermeende illegale praktijken van onze gebruikers, alsmede de uitlatingen over het al dan niet uitkeringsgerechtigd zijn van onze users en hun familieleden, zijn voorts van dermate beledigende aard dat we hebben besloten het account van Dhr. Voerman (CAD-telewerk) niet langer toe te laten op onze website. Tevens overwegen wij de abuse afdeling van CompuServe en XS4ALL melding te doen van deze uitlatingen. Dit kan ertoe leiden dan Compuserve en/of XS4ALL besluiten uw account bij hen af te sluiten wegens het overtreden van de algemene netiquette.
Voor een serieus ondernemer vinden wij de reacties op mensen die openhartig vertellen over hun ervaringen met uw bedrijf beneden alle peil.Dan is er nog de melding op uw website Ongeschikt voor fantasten, gelukzoekers en anonieme FOK!forum-activisten (waarvan wij een kopie ter archivering hebben) die naast erg onprofessioneel voor een gerenommeerd bedrijf tevens aangeeft dat uw bedrijf open staat voor de in het op FOK!forum geleverde kritiek.
FOK!forum is een discussieplaats en een community waar mensen met elkaar discussieren over legio onderwerpen. Zoals uzelf tegen uw familie zult vertellen dat de slager op de hoek een oplichter is als hij teveel rekent naar uw zin, zo is het iedereen toegestaan deze mening te delen met anderen. Van laster is, in de zin des woords, dan ook geen enkele sprake.
Ik ben mij derhalve dan ook nog aan het beraden over het al dan niet terugplaatsen van de discussie. In de loop van de week ontvangt u hier nog bericht over, evenals over door ons eventueel verder te ondernemen stappen tegen uw uitlatingen op ons forum.
D.J.G. Roodbol
danny@fok.nl
Tot zover de beknopte samenvatting van het gesprek. Ik heb hem in ieder geval gezegd dat hij in de loop van de week uitsluitsel krijgt over of het topic al dan niet terug zal worden geplaatst.
quote:ZO kort van geheugen ben ik nou ook weer niet dat ik me niet herinner dat hij ditzelfde een keer of zes heeft herhaald tijdens ons gesprek.
In een bericht met de datum 27/12/2003 16:37:25 West-Europa (standaardtijd), schrijft danny@fok.nl:Dan is er nog de melding op uw website Ongeschikt voor fantasten, gelukzoekers en anonieme FOK!forum-activisten
Beste Danny,Zoals is telefonisch werd aangeven, hebben wij de verwijzing naar jouw forum uit onze website verwijderd.
Dit is gebeurd op 23 dec. j.l. in de namiddag onmiddellijk direct na ons telefoongesprek met jou,met vriendelijke groet,
T.P. Voerman.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |