Welkom in het nieuwe 7e topic over Jamai, het eerste idool dat Idols in Nederland heeft voortgebracht.
De vorige topics zijn nogal ontspoord, en schatje en ik wensen dat dat met dit topic niet nog een keer gaat gebeuren. Dus geen paginalange persoonlijke aanvallen, niet van een Jamai-topic een Jim-topic maken en geen beledigende homo-posts plaatsen. Reageer dus normaal.
Naast Jamai's coming out van gister bij ruuddewild.nl (meer weten? *klik* (deze stream werkt nog tot 24-12 18.00 uur) is hij vanavond ook nog de afgevaardigde voor Nederland bij World Idol. Vanaf 21.30 op RTL4 te zien.
Jamai's biografie:
quote:Officiele website.
JAMAI
Niet iedereen maakt zon flitsende carrièrestart als de zestienjarige Jamai Loman, winnaar van Idols 2003. Sinds zijn glorieuze overwinning is hij in een mum van tijd uitgegroeid tot een van de grootste nationale sterren, trad hij maar liefst negen keer op in een bomvol Ahoy, stond hij wekenlang op nummer 1 met zijn inmiddels viervoudig platina debuutsingle Step Right Up en kunnen we binnenkort zijn wassen evenbeeld bezichtigen in Madame Tussaud.
Vanaf 24 juni ligt Jamais gelijknamige debuutalbum in de winkels. Geproduceerd door het befaamde productieteam Jochem Fluitsma en Eric van Tijn, is Jamai een gevarieerd album geworden met songs van gerenommeerde componisten, waaronder Nick Brophy, Jorgen Elofsson en Marjorie Maye, die ook voor grootheden als Britney Spears, Avril Lavigne en Celine Dion hebben geschreven. Het is een mix van gevoelige ballads en up-tempo feestnummers, twee facetten die we ook terugvinden in Jamais persoonlijkheid. Met name in de ballads komt Jamais warme en eigen stemgeluid zeer goed tot zijn recht, terwijl de up-tempo nummers ook de entertainmentkant van Jamai laten horen.
Jamai was van begin tot eind heel nauw betrokken bij de totstandkoming van het album. Van de liedjesselectie tot de eindmix, Jamai was niet uit de studio weg te slaan. Ik wilde er zoveel mogelijk bij zijn. Ik beschouw het toch als een soort kindje van me, aldus Jamai, en dan lachend: Ik was nogal erg aanwezig, dus tijdens de eindmix hebben ze me maar naar huis gestuurd.
Het fenomeen Idols hield maandenlang het als nuchter bekend staande Nederlandse volk in haar greep. We zagen hoe ruim 7000 kandidaten meededen aan de landelijke audities, een getal dat uiteindelijk door een strenge, maar rechtvaardige jury werd teruggebracht naar 30. Daarna lag het lot van deze talenten in de handen van televisiekijkend Nederland, dat door te stemmen de 10 meest geliefde kandidaten uitkoos. De overgebleven aspirant-idolen lieten negen weken lang in een spetterende liveshow zien wat ze in huis hadden, waarna er elke keer een kandidaat afviel. In een zinderende finaleshow kreeg de sympathieke Jamai de meeste stemmen en werd zo verkozen tot het nieuwe Idool van Nederland.
Zijn opvallende verschijning zijn vele gekleurde brillen en guitige oogopslag -, maar vooral de manier waarop hij wist om te gaan met de kritiek van de jury, maakte dat heel Nederland hem in het hart sloot. Maar het was natuurlijk vooral zijn warme, prettig in het gehoor liggende stem en zijn aangeboren talent om te entertainen die uiteindelijk de doorslag gaven.
Jamais flexibele stemgeluid kan zich vinden in verschillende genres, zoals blijkt uit het songaanbod op Jamai. Het spits wordt afgebeten met het zomerse, sixties georiënteerde I Luv The Sun, gevolgd door de hit Step Right Up en twee covers: Van Morrisons Have I Told You Lately, het nummer waar Jamai zijn Idols-avontuur mee begon, en Jackie De Shannons When You Walk In The Room (later bekend geworden door Paul Carrack), een duet met Idols-collega Dewi en tevens de tweede single. Ill Be The One is een aanstekelijk, up-tempo nummer in tegenstelling tot Wildest Dreams, dat een mooi gearrangeerde, melancholieke ballad is. Think About You ligt tussen ballad en up-tempo in, terwijl Wango Tango een swingend, Zuid-Amerikaans getinte partysong is. Ook de rockachtige meezinger I Dont Wanna Stop swingt als een trein. Het soulvolle Tell Me Why, waarop Jamai zingt met een hoge kopstem, is een van de hoogtepunten van het album. Lettin You Go en You Are The Reason zijn twee meeslepende midtempo songs, waarna het album eindigt met de prachtige ballad Youve Got A Way Without Words, waarop Jamai de sterren van de hemel zingt.
Er is ook een drietal bonustracks aan het album toegevoegd. Twee live-versies van Jamais optreden in Ahoy, te weten Lets Get Loud en Sorry Seems To Be The Hardest Word, en de absolute uitsmijter She's gone. Een ingetogen, breekbaar liedje dat Jamai samen schreef met Jim, zijn concurrent in de Idols finale, maar in het echte leven een goede vriend. Jamai: Dit nummer is echt iets van ons samen, heel intiem. Ik heb er leuke herinneringen aan, omdat we het in de kleedkamer van Idols hebben geschreven, met zijn tweeën in boxershorts achter de piano. Het nummer laat horen dat Jamai niet alleen op zanggebied zijn mannetje staat, maar dat we in de toekomst ook eigen nummers kunnen verwachten. Dit debuutalbum is slechts een eerste stap in de jonge carrière van Jamai; er zullen er nog vele volgen.
Nog een berichtje over World Idol:
quote:En het berichtje over Jamai's coming out op de FP:
'World Idol was vooral een feest der herkenning'
Door BERNICE BREUREHILVERSUM - Onder het motto 'één wereld, één winnaar' is morgenavond te zien hoe Jamai de strijd aanbindt met Idols - winnaars uit de hele wereld. Over zijn kans om World Idol te worden, is geen zinnig woord te zeggen. 'Bij Idols weet je het nooit.'
Hij heeft het ontzettend leuk gehad in Londen, en is erg tevreden over zijn optreden. Verder moet ook Jamai maar zien of hij het nieuwe jaar ingaat als wereldidool. Morgenavond is in World Idol, waaraan winnaars uit elf landen meedoen, te zien hoe de 17-jarige zanger het er op het Britse podium van afbracht. Net als de rest werd hij daar beoordeeld door een strenge jury. Maar ook deze keer geldt: de kijker beslist. Na de twee uur durende show kan per sms worden gestemd. De uitslag wordt op Nieuwjaarsdag tijdens de finale-show bekendgemaakt.Jamai, hoe onverbiddelijk was deze jury?
"De jury bestaat uit alle voorzitters van de deelnemende landen. Allemaal assholes dus! Je wordt echt elf keer afgezeken. Henkjan Smits, de Nederlandse voorzitter, is oprecht. Maar sommige andere juryleden vinden het een sport om zo vals mogelijk te zijn. De voorzitter van de Amerikaanse jury zei dat er uit Nederland 'natuurlijk' geen goede zangers komen, maar dat hij zich wel kon voorstellen dat ik gewonnen had. Ik ben nog steeds aan het nadenken of dat nou een compliment was of niet. De Engelse voorzitter vond me wel helemaal te gek, en nodigde me gelijk uit voor zijn show."
Je leeftijd kan toch juist in je voordeel werken?
"Het is zo moeilijk om je kansen in te schatten. Bij Idols weet je het gewoon echt nooit. Je kan er eindeloos over nadenken of het een voordeel is om de jongste te zijn, juist geen bril te dragen of een afro-kapsel te hebben, maar uiteindelijk is het niet te voorspellen. En het gaat mij echt niet om het winnen. Het is de pers en anderen die er een hele competitie van maken. Ik ben al trots dat ik mee mocht doen. Mijn eigen favoriet is trouwens Guy Sebastian, de deelnemer uit Australië. Hij is uniek, bijzonder, en straalt op het podium. Als ik mijn geld op iemand moest inzetten, zou ik voor hem kiezen."
Voelde je je niet erg alleen bij World Idol? In Nederland had je met Jim en de anderen al wekenlang naar de finale toegeleefd?
"Het gekke was dat er direct een echt groepsgevoel was. Iedereen heeft hetzelfde meegemaakt. Het was echt een feest der herkenning. We hebben ontzettend veel lol gehad, met limousines door de stad gereden en heel veel van Londen gezien."
Stond er nu een heel andere Jamai op het podium dan in het voorjaar tijdens de Nederlandse finale?
"Ik heb natuurlijk wel heel veel geleerd het afgelopen jaar. Maar op het moment dat je de tune van Idols hoort, het decor weer ziet, de presentator het woord neemt en iemand begint af te tellen dan ben je weer net zo kwetsbaar als in het begin. Het blijft toch Idols, je weet dat je straks na het zingen weer helemaal tot de grond kan worden afgemaakt."
Nog bijzondere plannen rond de feestdagen?
"Op kerstavond ga ik met mijn familie lekker op de bank naar World Idol kijken. Tegen het einde van het jaar vertrekken we naar Londen voor de finale. Verder zijn mijn goede voornemens: veel geluk, gezondheid en liefde. Vooral liefde. Ik wil niet meer alleen zijn!"
World Idol: woensdag 24 december, RTL4, 21.30 uur en 1 januari, de finale, RTL 4, 20.30 uur.
Bron: de Gelderlander
quote:
Jamai Loman, de winnaar van Idols 2003, heeft gistermiddag in het 3FM-programma Ruuddewild.nl bekend gemaakt dat hij homo is. "Ja, ik kan er wel over gaan liegen, maar daar hebben we natuurlijk geen tijd voor", antwoordde de 17-jarige Jamai op de vraag of hij op mannen valt.De Wild belde in zijn programma live met Jamai aangezien hij in de Amerikaanse krant USA Today stond in verband met World Idols.
Er wordt al langer gespeculeerd over de seksuele geaardheid van de zanger. Vlak nadat hij in maart van dit jaar Idols won startte hij echter een relatie met mede-kandidaat Dewi Pechler. Wie die relatie eindigde is niet bekend, wel is bekend dat de twee nooit veel verder gingen dan zoenen.
Maar ja.....
Ben ik er nu uit, gelukkig, mijn dank ......
Het duizelingwekkende jaar van Idols-ster Jamai
door MARJOLEIN SCHIPPER
Voor Jamai Loman was het jaar 2003 een duizelingwekkende achtbaan. Van absolute school-nerd klom hij in drie maanden op tot de bekendste naam van Nederland. Vanavond treedt hij op in World Idols. Verwachte aantal kijkers: 150 miljoen! Maar de 17-jarige Jamai kwam ook tot een paar voor hem verbijsterende inzichten: Mensen zien anderen graag in de ellende. Als de baby van Máxima en Willem-Alexander gehandicapt was geweest, had half Nederland ervan gesmuld.
HILVERSUM, woensdag
Hij heeft net een interview met de Hitkrant achter de rug. Gezicht dik onder de pancake voor de foto, geelachtige bril. Blauw T-shirt, een paar stoere armbanden, een oude spijkerbroek en afgetrapte sneakers. Zijn blik is afwachtend en een beetje wantrouwend. Wat zal die nou weer van me moeten? zie je hem denken. Want iederéén moest het afgelopen jaar iets van Jamai.
Van 8 maart tot 3 oktober heb ik vierentwintig uur per dag gewerkt. Nou ja, vierentwintig... Veertien. Elke dag. Na de zomer bedacht ik: dit kan niet zo door blijven gaan. Ik heb met m´n ouders en m´n manager gepraat en besloten een paar maanden een flinke stap terug te doen. En vanaf nu houd ik zelf een vinger in de pap. Ik heb ook een privé-agenda. Dit weekend daar en daar optreden? Heel goed, maar die zaterdag ben ik vrij.
Hij klinkt heel vastbesloten en ook een beetje opstandig. Voor de inmiddels 17-jarige Jamai Loman is 2003 een duizelingwekkend, bijzonder én leerzaam jaar geweest. Van kandidaat 0951 bij de audities voor Idols werd hij op 3 maart Jamai, Onverwacht Popidool. Een absolute gekte brak los rond de vmbo-scholier, die, omdat hij altijd met muziek bezig was, op school bekend stond als muzikaal watje. Al ruim voor de finale moest hij bijkans worden ontzet bij een persconferentie in het Amsterdamse hotel Krasnapolsky, waar de hele Dam volstond met een uitzinnig publiek.
Wekenlang stond Jamai op 1 met zijn viervoudige platina debuutsingle ´Step Right Up´, hij kreeg een wassen beeld in Madame Tussaud en op 24 juni lag zijn debuutalbum in de winkels. Interviews, fotosessies, optredens, opnames, openingen: zelden is iemand zo van het absolute niets in het absolute stardom terechtgekomen. Zoals hij het zelf in een promofilmpje in de nieuwe Idols-serie omschrijft: ´Auto´s, Kleren, Bekende Nederlanders!´
Auto´s
Hij maakt een wegwerpgebaar: Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik moest even in vier woorden beschrijven hoe het was, nou ja, dan zeg je maar zoiets. Autorijden mag ik nog niet eens en kleren kocht ik altijd al heel graag. En Bekende Nederlanders, nou, de eerste keer datje op zo´n feestje komt is het helemaal geweldig, de tweede keer is het al iets minder en de derde keer dacht ik: wat doe ik hier, ik wil naar huis.
Ik heb nog niet naar de nieuwe Idols gekeken, nee. Ik heb er geen zin in. Het voelt nog heel erg als ´ons´ programma. Onze familie, onze medewerkers, en nu doen er opeens allemaal vreemde deelnemers aan mee. Zit er straks iemand anders in ´mijn´ kleedkamer. Maar goed, dat zal wel weer worden uitgelegd als angst. Dat wij bang zijn opzijgeschoven te worden door de nieuwe Idols.
Het klinkt een beetje wrevelig. Want Jamai is de afgelopen maanden niet alleen bejubeld, maar ook flink op de korrel genomen. Het hoort erbij, weet hij nu, maar het kwam hem koud op zijn dak vallen. En hij begrijpt het ook niet. Ik word rondgereden in een best wel grote auto. Rijdt er iemand naast en die kijkt je dan aan met zo´n zuur gezicht van: ´nou nou... moetje hem zien!´ Terwijl ik gewoon heel hard voor mijn geld werk.
Of ik koop een mooi nieuw jasje. Een duur jasje. Terwijl ik ook vaak genoeg bij de H&M koop hoor. Maar goed, dat jasje wilde ik graag en ik laat het trots zien. Dan is het van: zo, dat kan jij nou wel betalen, hè...
Hij zucht er even van. Verhaalt van die keer dat hij bij een optreden aankwam. En netjes iedereen de hand schudde, want zo is hij opgevoed. Maar blijkbaar had hij één iemand over het hoofd gezien. Brak de hel los. Ben je gelijk een arrogante klootzak. Als ik met m´n hoofd naar beneden over straat loop ook. ´Zo Jamai, nou je beroemd bent, ken je ons niet meer, hè´. En als ik vrolijk rondkijk, is het weer van: die denkt zeker dat hij heel wat is. Vervolgens kom je in de winkel en ligt er een blad van: ´Depressieve Jamai vreet zich klem´ of zoiets.
Nogmaals, hij begrijpt het niet. Of eigenlijk wel, want het is gewoon afgunst, jaloezie. Mensen gunnen het je niet als het je goed gaat en verkneukelen zich daarom als het verkeerd gaat. Hé, wat is het rustig rond Jamai! We hebben al tijden niets van hem gehoord! Hij zal wel depressief zijn! Hoihoi! Neem die baby van Máxima en Willem-Alexander. Een heleboel mensen hadden het maar wat leuk gevonden als dat kindje gehandicapt was geweest.
Dat heeft me wel verbaasd, ja. Ik had echt niet gedacht dat mensen zo konden zijn. In je gezicht aardig doen en later achter je rug zeggen dat je een rotzak bent. Ik weet nu dat ik ze links moet laten liggen, dat soort reacties, omdat er altijd kritiek zal zijn, wat ik ook doe.
Maar ik merk ook aan mezelf dat ik niet meer zo veel buiten kom. In Amsterdam wel. Amsterdam, dat is mijn stad. Ga ik op zaterdagavond lekker uit in van die cafeetjes waar Candy Dulfer en Trijntje Oosterhuis ook komen. In Amsterdam kun je in je boxershort buiten gaan lopen en niemand die naar je kijkt.
In je gezicht aardig doen en later achter je rug zeggen datje een rotzak bent...
Jamai heeft er sinds kort een appartement, in de binnenstad. Vijf dagen per week woont hij er, twee dagen is hij bij zijn ouders. In het begin vonden ze het maar niets, nu begrijpen ze het wel. Ik zei: zie me maar als een student, die gaat toch ook op kamers? Ik wilde een plek helemaal voor mezelf.
Zijn zus Chantal, tot voor kort persoonlijk assistent, is ermee gestopt: Ze zat op kantoor, was gewend aan een negen-tot-vijf-baan. En opeens was ze zeven dagen per week van vroeg tot laat met mij onderweg. Ze zag haar vriend nauwelijks meer, dat vond ze helemaal niet leuk. Ik neem het haar niet kwalijk, ik ben al lang blij dat ze er die eerste tijd bij was.
En de andere Idols? Ja... Na die begintijd nooit meer wat van gehoord. Iedereen heeft zijn eigen dingen, hè, waar we druk mee zijn. Aan alles komt een einde. We maakten gewoon met z´n allen een show, zo moet je het zien. Hij zegt het heel manhaftig. Maar leuk: nee. Want hij is een groepsmens, werkt het liefst in een team. Ik wil graag ervaringen met anderen delen. Een groot applaus is veel leuker als er ook anderen op die bühne staan. Vind ik.
De afgelopen twee maanden heeft hij veel over de dingen nagedacht. En erover gepraat, met een personal coach en zijn ouders. Elke avond schrijf ik op wat ik die dag heb meegemaakt en dat analyseren we. Daar leer ik veel van. ´Jamai bij de psychiater´ is het dan in de bladen. Maar ik wil graag aan mezelf werken, mezelf verbreden en ontwikkelen, kijken wat ik nog meer kan. Door Idols ben ik gelijk heel hoog neergezet, op de top. Verkooprecords, platina enzovoort. En dan verwacht iedereen dat je van daaruit nóg hoger gaat. Maar ze vergeten wel dat ik heel gewoon een beginnende artiest ben.
Wat ´de mensen´ van hem verwachten en wat hij zélf wil, dat probeert Jamai nu allemaal op een rijtje te krijgen. Weet je wat er nooit aan me wordt gevraagd? Wat ik later wil worden. Want iedereen gaat ervan uit dat ik al wat ben. Maar ik ben net zeventien! Ik wil componist worden én entertainer. Niet alleen maar zanger. Zingen, dat is de basis, maar ik wil een heleboel. Volgend jaar ga ik misschien in een musical spelen, ´Doornroosje´. In februari komt mijn nieuwe single uit. Ik wil graag een keer in een film spelen, en ik zou ook wel een show willen presenteren. Die optredens bij Paul de Leeuw vond ik heel leuk en nu met de kerst treed ik op bij Holiday on Ice. En ik ga heel erg veel voor goede doelen doen. De beroemdheid, die heb ik zomaar cadeau gekregen en daar wil ik iets voor terugdoen. Voor het Rode Kruis, de Doe een Wensstichting en het Aids-fonds. Die mogen allemaal heel erg van mij profiteren.
Ik was laatst in een ziekenhuis en daar lag een ziek meisje helemaal onder de slangen. Ik gaf haar een hand en ze lachte naar me. Begon haar moeder te huilen en zei: dat is voor het eerst in maanden dat ze weer lacht. Dat zo´n kleine actie van mij iemand anders zo gelukkig kan maken, dot vind ik wel een erg mooie kant van beroemd zijn.
Maart 2004 zal er een nieuwe Idol opstaan. En zal weer, gezien het succes van de voorrondes, de absolute gekte de koplopers omspoelen. Volgens een enquête van Maurice de Hond (de man die drie jaar geleden zei dat u tijdens de millenniumwisseling met een doos proviand in de kelder moest gaan zitten...) denkt Nederland dat de populariteit van de oude Idols snel zal vervliegen.
Dat wordt er dan geroepen hè. En daar holt iedereen dan weer achteraan. O ja, die ouwe Idols, die gaan we straks vergeten! Nou, ik zie het wel, ik blijf gewoon doorgaan met muziek maken, want dat heb ik namelijk altijd al gedaan. Wat moet ik anders doen, ermee stoppen? De bakker stopt toch ook niet met brood bakken? Al vinden nog maar twee mensen mijn muziek mooi, dan maak ik het voor die twee mensen.
Bron: Telegraaf
quote:Doe nou toch eens verdomme normaal man stakker
Op woensdag 24 december 2003 13:45 schreef Germania- het volgende:
-edit: zie boven.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 25-12-2003 12:24]
quote:niet vloeken he
Op woensdag 24 december 2003 13:52 schreef Aurelium het volgende:[..]
Doe nou toch eens verdomme normaal man stakker
quote:Nou ja of Jim nu veel stemmen oplevert bij World Idol. En ik denk dat de andere finalisten het nou ook niet echt beter zouden doen.
Op woensdag 24 december 2003 13:41 schreef jpolderman het volgende:
[knip] aangezien Jamai ons land behoorlijk te kakken heeft gezet, kijk daar vanavond maar naar, dan zul je 't zien. "Sorry seems to be the hardest word", dat kan je wel zeggen jamai, sorry maar Jim was echt iets beter geweest, met de nadruk op "iets" want ja hij is ook niet alles....
[knip]
Trouwens mooi/leuk artikel in de Telegraaf, hij is er heel volwassen over, maar zijn humor is ie iig niet kwijt.
Als ze niet grappig zijn zijn het maar gewoon mannen die kerels neuken...
quote:Tooske was juist diegene die zo klef deed, Jamai kon er bijna niet omheen
Op donderdag 25 december 2003 13:09 schreef Toeps het volgende:
Ik heb gister World Idol gezien, en het is echt een vreselijke nicht! Natuurlijk is hij homo. Het kon er niet dikker bovenop liggen. Dat kleffe gedoe met tooske ook de hele tijd, hoe hij doet... Zo duidelijk!
quote:Maar natuurlijk NOT
Op donderdag 25 december 2003 13:17 schreef Ronaldsen het volgende:[..]
Tooske was juist diegene die zo klef deed, Jamai kon er bijna niet omheen
quote:Ik vond dat Tooske klef was
Op donderdag 25 december 2003 13:21 schreef Samson het volgende:[..]
Maar natuurlijk NOT
weet je zeker dat je het juiste programma hebt gevolgd? Tooske is gewoon een blond dooske, zo doet ze altijd
quote:Wat jij wil, 't is jouw dag
Op donderdag 25 december 2003 13:38 schreef Ronaldsen het volgende:[..]
Ik vond dat Tooske klef was
quote:Het was gisteren idd wel goed te zien ja.
Op donderdag 25 december 2003 13:09 schreef Toeps het volgende:
Ik heb gister World Idol gezien, en het is echt een vreselijke nicht! Natuurlijk is hij homo. Het kon er niet dikker bovenop liggen. Dat kleffe gedoe met tooske ook de hele tijd, hoe hij doet... Zo duidelijk!
quote:Welke show heeft hij dan?
Op woensdag 24 december 2003 13:38 schreef Tom_Tom- het volgende:
...De Engelse voorzitter vond me wel helemaal te gek, en nodigde me gelijk uit voor zijn show....
quote:Wat ik al zei, toeval was die coming out dus helemaal niet, netjes gepland zo voordat dit op de buis te zien was, dat stukje op die markt dan met die kerel: I know what you are, sissy!!! En hij ging er ook niet tegen in, hij had die vent een dreun moeten verkopen, zelfs al zou ik zelf gay zijn dan pikte ik zoiets nog niet!
Op donderdag 25 december 2003 17:32 schreef Sylvana het volgende:
Hij deed echt overdreven homo-achtig bij dat world-idol gedoe, toen hij in het hotel aankwam: " oohh de badkamer is toch echt het belangrijkst" en toen ie voor de spiegel stond: ooh, ik heb echt dikke bovenbenen" en toen Tooske binnenkwam: " ooh, ik heb echt veel te wenig make-up op"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |