abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15006306
Deel 2

Artikel 1 (woensdag 26 november)

quote:
Leefbaar Rotterdam zint op minarettenstop
ROTTERDAM - Leefbaar Rotterdam wil voorkomen dat op het Afrikaanderplein een minaret verrijst. Wethouder M. Pastors van deze partij denkt daar nog over na, maar wil daarna geen nieuwe minaretten meer, tenzij in de moskee een liberale islam wordt gepraktiseerd.

De minaret van de Koçatepe moskee wordt volgens Leefbaar Rotterdam te dominant en past niet bij het rijksmonument, een voormalige hbs, waarin de moskee zit. Maar het bouwplan is allang goedgekeurd. Hij is nog niet gebouwd omdat de Turkse moskee er nog geen geld voor heeft.

Pastors erkent dat de moskee zijn gang kan gaan. ,,Maar de goedkeuring van een idee geeft je niet voor altijd het recht om het uit te voeren. Er is het een en ander gebeurd in de maatschappij.'' Hij verzamelt nog informatie en wil aan het moskeebestuur vragen of het ook minder kan.

Volgens Pastors zijn meer minaretten niet goed voor de stad. Dat zijn partijgenoot B. Madlener de minaret van de Koçatepe moskee op een raket vindt lijken, zegt hem niet zoveel. ,,Ik zou meer moeite hebben met een sprookjestoren. Maar hij wordt heel erg hoog, 44 meter. We moeten niet een stad krijgen waar al die minaretten bovenuit steken. En 'we', dat zijn de Rotterdammers, namens hen zit ik hier.''

De komende vijf jaar wil hij er geen minaretten meer bij. ,,Eén godsdienst moet niet het straatbeeld gaan domineren. De christelijke kerken die dat doen, zijn 100 jaar geleden gebouwd, kerken in de nieuwbouw hebben niet van die hoge torens.'' Met een verbod moet de samenleving volgens Pastors een signaal geven: ,,Je moet meedoen, je aanpassen, luisteren naar elkaar.''

En: ,,Een bescheiden minaret kan misschien. En als ik een aanvraag krijg van een moskee waar mannen en vrouwen in dezelfde ruimte mogen bidden, dan mogen die van mij een minaret van wel 100 meter bouwen.''

Dat zo'n eis de scheiding van kerk en staat doorbreekt, zegt hem niet veel. ,,Daar is voor gevochten, dat moeten we niet opgeven. Maar een 'kerk' die ervoor zorgt dat de staat beter kan functioneren, krijgt meer ruimte.''

CDA-fractievoorzitter Geluk staat in de kwestie lijnrecht tegenover zijn coalitiepartners. ,,Bij een moskee hoort een minaret. Als ze nu zeggen dat er niet te veel minaretten in Rotterdam mogen komen, komt dat dicht in de buurt van: er komen te veel moskeeën. En dan kom je aan de vrijheid van godsdienst. Je moet in ieder geval niet via de ruimtelijke ordening proberen te discussiëren over de plaats van de islam in de Rotterdamse samenleving.''

Bron

Artikel 2 (vrijdag 28 november)
quote:
Wethouder Rotterdam tornt niet aan scheiding tussen kerk en staat
Pastors slikt uitlating in
Van een onzer verslaggevers

De Rotterdamse wethouder Pastors (Leefbaar Rotterdam) wil 'niet tornen aan de scheiding tussen kerk en staat'. Dat verklaarde hij gisteren tijdens een gemeenteraadsvergadering.

Daar moest zich verantwoorden voor zijn opmerking dat 'moskeeën waar mannen en vrouwen in dezelfde ruimte mogen bidden, mogen van mij een minaret van wel 100 meter bouwen'. Op zijn eigen partij na, nemen alle fracties van de raad hem die opmerking kwalijk.

Zijn 'enige doel was 'een signaal af te geven'. Hij zal als wethouder van ruimtelijke ordening geen bouwaanvragen tegenwerken van moskeeën waar geen liberale islam wordt gepredikt, zo zei hij.

Bijna alle partijen zijn ongelukkig met Pastors' uitspraken. ,,Die opmerking kan echt niet, slaat werkelijk nergens op'', zegt VVD-fractievoorzitter G. van Gent. ,,Het is goed dat Pastors de discussie over de architectuur van moskeeën wil starten, maar hij heeft dat op een totaal verkeerde manier gedaan. Het taboe dat in Nederland nog steeds op dat onderwerp heerst moet worden doorbroken, maar niet op deze semi-grappige wijze.''

CDA'er L. Geluk wordt 'doodmoe van de negatieve houding van dit gemeentebestuur'. ,,Eerst wilde dit college een allochtonenstop, nu een minarettenstop. Het wordt hoog tijd dat de wethouders ook eens gaan uitdragen wat er allemaal wel goed gaat in Rotterdam. Want dat is meer dan genoeg.''

,,Pastors heeft twee verschillende onderwerpen door elkaar gehaald, ruimtelijke ordening en het integratievraagstuk. Die moet je niet aan elkaar koppelen. De overheid mag zich pas bemoeien met wat in een moskee gebeurt, als daar strafbare dingen gebeuren. Dat is in Rotterdam onderzocht en daar is hier geen sprake van'', zegt Geluk.

Fractievoorzitter B. Cremers van de PvdA beschouwt Pastors als een man met twee gezichten. ,,Het is niet de eerste keer dat hij zoiets doet, eerder kwam hij ook al met de allochtonenstop. Hij roept een paar kreten en kruipt dan in de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering in zijn hok. Bij de Rotterdammers blijft alleen de gespierde taal hangen. Erg goedkoop en ook niet vol te houden.''

Alleen fractievoorzitter R. Sörensen van Leefbaar Rotterdam nam zijn wethouder in bescherming. ,,Pastors loopt elke dag tegen de onwil van de moskeebestuurders aan als hij zo'n bestuur verzoekt om een minaret niet hoger te maken dan vijftien meter, omdat het bestemmingsplan dat voorschrijft. Hij krijgt dan nul op rekest, kan verder niets doen omdat hij dan de vrijheid van godsdienst aantast. Dat is erg frustrerend voor hem. Die vrijheid van godsdienst is inderdaad erg belangrijk, maar de vrijheid van meningsuiting ook. En daar schaar ik zijn opmerkingen onder.''

En verder...

Vervolg op Leefbaar Rotterdam zint op minarettenstop

edit: bron en eerste deel

[Dit bericht is gewijzigd door RichardQuest op 28-11-2003 18:13]

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_15006335
Hmm, wou ik net me eerste topic openen

maar goed

quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:48 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Ja en laten dat nu net de mensen zijn die er dagelijks mee te maken hebben en de mensen in wiens wijken die dingen allemaal gebouwd worden.....

Ja, en laten die nou dan net een minderheid vormen in die wijk. Dat quote je dan net niet mee. En dan nog merk ik dat het meerendeel van het gejammer komt van mensen uit wijken en zelfs hele andere gemeenten. Iets wat me vaker opvalt, dat mensen een ondeel vellen over zeg een Tarwewijk, een Schilderswijk en een soortgelijke wijk in Utrecht of A\'dam, terwijl ze geen ervaring er mee hebben behalve van horen zeggen of uit de media.

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 28-11-2003 18:10]

'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_15006364
RichardQuest kan je even een link in de opening gooien naar het eerste topic?

Thanx

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 28-11-2003 18:03]

'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  vrijdag 28 november 2003 @ 17:59:57 #4
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006375
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:51 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Eh? Zelf niet goed gelezen wat je bold maakt?

voor zover plaatselijke bestemmingen dit toestaan

quote:
Op bepaalde lokaties in de
omgeving van het centrum, zoals het Wijnhaveneiland, de
Wilhelminapier en Parkstad, kan tot 150 meter worden
gebouwd. Buiten deze lokaties kan voor zover plaatselijke
bestemmingen dit toestaan, tot 70 meter hoog worden
gebouwd.

quote:
De oppervlakte van ParkStad is ongeveer 25 hectare en ligt globaal tussen het Stadion Feijenoord en de Kop van Zuid. De grenzen van het gebied worden gevormd door de wijken Feijenoord, Hillesluis, Afrikaanderwijk, de Veranda, Stadstuinen en de rivier de Nieuwe Maas.
(Bron)
De minaret komt te staan op de grens ParkStad/Afrikaanderwijk...

[Dit bericht is gewijzigd door Shaman op 28-11-2003 18:35]

pi_15006387
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:59 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
RichardQuest kan je even een link in de opening gooien naar het eerste topic? Thanx
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:02:30 #6
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006426
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:50 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Dat kan je wederom niet zeggen omdat je niet weet wat de vraagstelling was. Stel men vroeg dit 1250 man op straat op de man af: als men dan niet reageert dan is men blijkbaar niet geintresseerd. Maar als men een brief stuurt met daarin een hele rits vragen en daarvan stuurt 42% hem terug, dan is het een hele grote respons. En je weet ook niet of DIE vraag ondergesneeuwd is in de vragenbrij vd enquete. Als je eerst 40 vragen over de kleuren vd bomem krijgt bij wijze van spreken dan kap je er al snel mee, terwijl het onderwerp vd moskee je misschien wel boeide.

Inderdaad dus je bent het met me eens dat de onderzoeksresultaten niet representatief zijn?
pi_15006457
Tja ene kant heb ik iets van doe maar niet maar daar mee zou je dan gelijk ook de bouw van kerken moeten verbieden (of alleen de bouw van kerken voor de wat zwaardere gelovige?)

Ach ja, als we nou gewoon godsdiensten afschaffen scheelt hoop gezeik!

pi_15006510
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:51 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Eh? Zelf niet goed gelezen wat je bold maakt?

voor zover plaatselijke bestemmingen dit toestaan

Ja, prima toch. Een ontheffing is trouwens een legale aanvulling op een bepaald bestemmingsplan. En 44 meter valt ruim binnen de aangehaalde 70 meter.
pi_15006524
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:59 schreef Shaman het volgende:

(Bron)

Uhmm Shaman? Als ik zo naar het kaartje kijk bij het kopje ligging. Ligt het Afrikaanderplein buiten het Parkstadgebied.

Maar dan nog In de buurt wordt dus flink hoog gebouwd

vrijdag 28 november 2003 @ 18:11:58 #10
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006592
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:08 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Uhmm Shaman? Als ik zo naar het kaartje kijk bij het kopje ligging. Ligt het Afrikaanderplein buiten het Parkstadgebied.

Maar dan nog In de buurt wordt dus flink hoog gebouwd

Het gaat om de afrikaanderwijk en dat grenst aan parkstad en op die grens komt ongeveer als ik het goed begrepen heb de minaret te staan. In parkstad geld een bouwhoogte zonder ontheffing tot 150 meter in de afrikaanderwijk tot 70 meter....
volgens mij misstaat een minaret niet in een wijk met de naam afrikaander

[Dit bericht is gewijzigd door Shaman op 28-11-2003 18:13]

pi_15006623
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:11 schreef Shaman het volgende:

[..]

Het gaat om de afrikaanderwijk en dat grenst aan parkstad en op die grens komt ongeveer als ik het goed begrepen heb de minaret te staan. In parkstad geld een bouwhoogte zonder ontheffing tot 150 meter in de afrikaanderwijk tot 70 meter....

Ah, dan vind ik het best, zou toch lullig zijn als het dalijk onderuit zou worden gehaald.

-edit- ga toch ff kijken op me kaart hiero, want kan er toch niet zeker van zijn. U hoort wel weer van mij

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 28-11-2003 18:15]

vrijdag 28 november 2003 @ 18:15:18 #12
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006651
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:13 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Ah, dan vind ik het best, zou toch lullig zijn als het dalijk onderuit zou worden gehaald.

Zolang X-ray (jeukaanmenaad, robert_jensen, whatever) zich niet meer meld, valt er toch niet veel meer te discussieren....
pi_15006667
Waar is Jensen?
pi_15006678
Alleen goed voorbereid en gemotiveerd kan men een oorlog winnen
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:24:01 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15006793
Ik vraag me af vanaf welke hoogte je een ontheffing moet krijgen om te mogen bouwen.
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:15 schreef Shaman het volgende:

Zolang X-ray (jeukaanmenaad, robert_jensen, whatever) zich niet meer meld, valt er toch niet veel meer te discussieren....

Mhaw, overdracht van kennis kan ook plaatsvinden in een topic. het hoeft niet altijd te gaan over botsende meningen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_15006877
Shaman, toch nog even gechecked op de bron die je geeft.
Ik kan de onheffingen niet vinden dus ik geloof je op je woord.

Verder moet ik zeggen dat ik het inderdaad geen verarming vind voor het straatbeeld aldaar. Heb het altijd maar een trieste omgeving gevonden daar in de wijk, vooral buiten marktdagen om. Kan best begrijpen dat Rotterdammers niet ineens tigduizend minaretten wilt zien verrijzen, maar om het te verbieden is echt debiel.

vrijdag 28 november 2003 @ 18:33:01 #17
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006954
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:24 schreef Sidekick het volgende:
Ik vraag me af vanaf welke hoogte je een ontheffing moet krijgen om te mogen bouwen.
[..]
Hangt af van de regio/wijk & het geldende bestemmingsplan/bouwvoorschriften.
quote:
Mhaw, overdracht van kennis kan ook plaatsvinden in een topic. het hoeft niet altijd te gaan over botsende meningen.
True maar daar heb je tenminste een verschil in kennis of opvattingen voor nodig
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:34:31 #18
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15006972
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:28 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Shaman, toch nog even gechecked op de bron die je geeft.
Ik kan de onheffingen niet vinden dus ik geloof je op je woord.

Verder moet ik zeggen dat ik het inderdaad geen verarming vind voor het straatbeeld aldaar. Heb het altijd maar een trieste omgeving gevonden daar in de wijk, vooral buiten marktdagen om. Kan best begrijpen dat Rotterdammers niet ineens tigduizend minaretten wilt zien verrijzen, maar om het te verbieden is echt debiel.

De ontheffingen had ik uit een post van Kozzmic, mijn bron gaf alleen info over ligging van parkstad en de afrikaanderwijk.
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:34:34 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15006975
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:33 schreef Shaman het volgende:

[..]

Hangt af van de regio/wijk & het geldende bestemmingsplan/bouwvoorschriften.

Maar wat zijn de doorgaans gestelde normen dan?
quote:
[..]

True maar daar heb je tenminste een verschil in kennis of opvattingen voor nodig

Hoeft niet. Maar het zou wel helpen ja.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:42:15 #20
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15007118
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:34 schreef Sidekick het volgende:

[..]

In mijn wijk (gemiddelde woonwijk met een paar flats, grenzend aan een kantorenpark) geld volgens mij een hoogte van 25 meter. Ik kan me voorstellen dat dit voor de gemiddelde woonwijk geldt...
pi_15007121
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:34 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Voor zover ik me kan herinneren is het in het Cnetrum 100m+, langs de waterweg 75+, Kop van Zuid 100+ en nieuwe projecten als Parkstad worden per project opnieuw beoordeeld.

Enige echte restrictie is het gebied rondom de zware industrie en in de buurt van zestienhoven.

pi_15007122
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:34 schreef Shaman het volgende:

[..]

De ontheffingen had ik uit een post van Kozzmic, mijn bron gaf alleen info over ligging van parkstad en de afrikaanderwijk.

Er staat...

"Op bepaalde lokaties in de omgeving van het centrum, zoals het Wijnhaveneiland, de Wilhelminapier en Parkstad, kan tot 150 meter worden gebouwd. Buiten deze lokaties kan voor zover plaatselijke bestemmingen dit toestaan, tot 70 meter hoog worden gebouwd."

Het kan natuurlijk zijn dat op bepaalde plekken een lagere hoogte geldt. Kennelijk op de bewuste plek waar deze minaret komt te staan aangezien er een ontheffing moest worden aangevraagd (en is verleend) voor de hoogte. Maar met die ontheffing is er geen wettelijk bezwaar om tot die geplande 44 meter hoogte te bouwen.

vrijdag 28 november 2003 @ 18:51:29 #23
36038 Shaman
retro-progressief
pi_15007288
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:42 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Er staat...

"Op bepaalde lokaties in de omgeving van het centrum, zoals het Wijnhaveneiland, de Wilhelminapier en Parkstad, kan tot 150 meter worden gebouwd. Buiten deze lokaties kan voor zover plaatselijke bestemmingen dit toestaan, tot 70 meter hoog worden gebouwd."

Het kan natuurlijk zijn dat op bepaalde plekken een lagere hoogte geldt. Kennelijk op de bewuste plek waar deze minaret komt te staan aangezien er een ontheffing moest worden aangevraagd (en is verleend) voor de hoogte. Maar met die ontheffing is er geen wettelijk bezwaar om tot die geplande 44 meter hoogte te bouwen.

Hmmm dan heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd. Ik had sowieso niet meegekregen dan er ontheffing verleend diende te worden...
pi_15007363
Ik word gek van artikel 23: vrijheid van godsdienst het stokpaardje van het CDA, afschaffen dat artikel
lollig
  vrijdag 28 november 2003 @ 19:05:38 #25
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15007534
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:59 schreef Shaman het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is Afrikaanderwijk dus buiten de grens.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')