abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14949170
quote:
Leefbaar Rotterdam zint op minarettenstop

ROTTERDAM - Leefbaar Rotterdam wil voorkomen dat op het Afrikaanderplein een minaret verrijst. Wethouder M. Pastors van deze partij denkt daar nog over na, maar wil daarna geen nieuwe minaretten meer, tenzij in de moskee een liberale islam wordt gepraktiseerd.

De minaret van de Koçatepe moskee wordt volgens Leefbaar Rotterdam te dominant en past niet bij het rijksmonument, een voormalige hbs, waarin de moskee zit. Maar het bouwplan is allang goedgekeurd. Hij is nog niet gebouwd omdat de Turkse moskee er nog geen geld voor heeft.

Pastors erkent dat de moskee zijn gang kan gaan. ,,Maar de goedkeuring van een idee geeft je niet voor altijd het recht om het uit te voeren. Er is het een en ander gebeurd in de maatschappij.'' Hij verzamelt nog informatie en wil aan het moskeebestuur vragen of het ook minder kan.

Volgens Pastors zijn meer minaretten niet goed voor de stad. Dat zijn partijgenoot B. Madlener de minaret van de Koçatepe moskee op een raket vindt lijken, zegt hem niet zoveel. ,,Ik zou meer moeite hebben met een sprookjestoren. Maar hij wordt heel erg hoog, 44 meter. We moeten niet een stad krijgen waar al die minaretten bovenuit steken. En 'we', dat zijn de Rotterdammers, namens hen zit ik hier.''

De komende vijf jaar wil hij er geen minaretten meer bij. ,,Eén godsdienst moet niet het straatbeeld gaan domineren. De christelijke kerken die dat doen, zijn 100 jaar geleden gebouwd, kerken in de nieuwbouw hebben niet van die hoge torens.'' Met een verbod moet de samenleving volgens Pastors een signaal geven: ,,Je moet meedoen, je aanpassen, luisteren naar elkaar.''

En: ,,Een bescheiden minaret kan misschien. En als ik een aanvraag krijg van een moskee waar mannen en vrouwen in dezelfde ruimte mogen bidden, dan mogen die van mij een minaret van wel 100 meter bouwen.''

Dat zo'n eis de scheiding van kerk en staat doorbreekt, zegt hem niet veel. ,,Daar is voor gevochten, dat moeten we niet opgeven. Maar een 'kerk' die ervoor zorgt dat de staat beter kan functioneren, krijgt meer ruimte.''

CDA-fractievoorzitter Geluk staat in de kwestie lijnrecht tegenover zijn coalitiepartners. ,,Bij een moskee hoort een minaret. Als ze nu zeggen dat er niet te veel minaretten in Rotterdam mogen komen, komt dat dicht in de buurt van: er komen te veel moskeeën. En dan kom je aan de vrijheid van godsdienst. Je moet in ieder geval niet via de ruimtelijke ordening proberen te discussiëren over de plaats van de islam in de Rotterdamse samenleving.''

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1069827217317.html

Wat een onzin. Leg dan in een bouwbepaling vast dat een toren maar een bepaalde hoogte mag hebben. De uitspraak dat een 'liberale moskee' wel een minaret mag hebben die ook nog eens 100 meter hoog mag zijn toont al aan dat het deze wethouder niet om de minaretten te doen is. Maar zeg dat dan ook gewoon.

Overigens, op het Griekse eiland Kreta zijn een aantal minaretten te vinden terwijl er nauwelijks moslims zijn. Overblijfsel van de Turkse overheersing een paar eeuwen geleden. Desondanks worden de minaretten daar gewoon beschouwd als cultuurgoed.

pi_14949326
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Wat een onzin. Leg dan in een bouwbepaling vast dat een toren maar een bepaalde hoogte mag hebben. De uitspraak dat een 'liberale moskee' wel een minaret mag hebben die ook nog eens 100 meter hoog mag zijn toont al aan dat het deze wethouder niet om de minaretten te doen is. Maar zeg dat dan ook gewoon.

Overigens, op het Griekse eiland Kreta zijn een aantal minaretten te vinden terwijl er nauwelijks moslims zijn. Overblijfsel van de Turkse overheersing een paar eeuwen geleden. Desondanks worden de minaretten daar gewoon beschouwd als cultuurgoed.

In Tessaloniki restaureren ze de minaret zelfs. En dat terwijl de Grieken genoeg reden hebben om minder prettige gevoelens over te houden aan de overheersing (btw, niet een paar eeuwen geleden, maar tot begin 20e eeuw. Volgens sommige Grieken is Constantinopel (Istanbul) nog steeds een Griekse stad).

Vraagje voor meneer de wethouder: als een moskee zijn koers verlegt van liberaal naar fundamentalistisch, moet de toren dan gesloopt?

Slaapt winter
en zomer
pi_14949379
quote:
Leefbaar Rotterdam wil voorkomen dat op het Afrikaanderplein een minaret verrijst. Wethouder M. Pastors van deze partij
pi_14949572
Dat mag ook een keer gezegd worden

Het schijnt de trend te zijn om Moslims zo veel mogelijk te pesten en ze vooral de mond te snoeren als het om geloofsbelijdenis gaat, dat wil meneer Pastors blijkbaar ook.

Minaretten zijn trouwens mooie dingen

Pastors zevert.

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_14949767
quote:

Bunkers uit de WO11 worden hier ook zolangzamerhand beschouwd als cultureel erfgoed.

Minaretten in Nederland zijn dat niet.Voorlopig toon je met de bouw van een minaret alleen maar opzichtig aan dat daar een godshuis voor Allah gevestigd is. Als daar geen paal en perk aan gesteld wordt is straks de hele skyline van de grote steden vergeven met minaretten. Misschien dat jij dat prachtig vindt, ik als ongelovige zit totaal niet op deze islamisering van de skyline te wachten.

Met een moskee heb ik niet zo'n probleem, maar wel met het overdreven opzichtig uitdragen van die religie.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_14949826
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:06 schreef Parabola het volgende:

Vraagje voor meneer de wethouder: als een moskee zijn koers verlegt van liberaal naar fundamentalistisch, moet de toren dan gesloopt?

Van mij mogen ze dan die hele moskee dichtmetselen. Schijnt dat Wilders van de VVD dan komt meehelpen metselen.
pi_14949860
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:24 schreef R@b het volgende:

[..]

Als daar geen paal en perk aan gesteld wordt is straks de hele skyline van de grote steden vergeven met minaretten. Misschien dat jij dat prachtig vindt, ik als ongelovige zit totaal niet op deze islamisering van de skyline te wachten.

Ik zie dat niet zo gauw gebeuren hoor....Overdrijven is ook een vak. Het gaat die man helemaal niet om de skyline, Liberale Moslims mogen namelijk wel opzichtige minaretten bouwen.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_14949964
Ik zie hier eigenlijk liever helemaal geen Moskee. Hier is in de EU. De Islam heeft niets te zoeken in de EU, da's duidelijk inmiddels.

De toegevoegde waarde van de Islam is nihil en het zorgt alleen maar voor veel ellende. Hier, in Nederland, in Europa, over de hele wereld...

pi_14949994
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:26 schreef R@b het volgende:

[..]

Van mij mogen ze dan die hele moskee dichtmetselen. Schijnt dat Wilders van de VVD dan komt meehelpen metselen.

Dan gaat z'n haar in de war.
pi_14950024
Kheb er iets meer problemen mee dat het allemaal gefinancieerd word door wat rijke lui uit Saudi-Arabia.
pi_14950070
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:32 schreef Spartak het volgende:
Ik zie hier eigenlijk liever helemaal geen Moskee Spartak. Hier is in de EU. De IslamSpartak heeft niets te zoeken in de EU, da's duidelijk inmiddels.

De toegevoegde waarde van de IslamSpartak is nihil en het zorgt alleen maar voor veel ellende. Hier, in Nederland, in Europa, over de hele wereld...

woensdag 26 november 2003 @ 18:38:10 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14950106
quote:
En als ik een aanvraag krijg van een moskee waar mannen en vrouwen in dezelfde ruimte mogen bidden, dan mogen die van mij een minaret van wel 100 meter bouwen.''
Wat een belachelijk argument zeg. Minaretten bij orthodoxe moskeeen zijn niet erger dan die bij liberale moskeeen. Als je problemen met een bepaalde vorm van de Islam hebt, dan kan je dat beter op een andere manier aanpakken, want dit slaat nergens op.

Maar later heeft ie het ook over de dominerende rol van minaretten in de skyline. Waarom zou je dan wel sommige toelaten? Geef dan een plafond aan voor gebouwen.

Maar het domste moet nog komen:

quote:
,,Maar de goedkeuring van een idee geeft je niet voor altijd het recht om het uit te voeren.
Dit slaat toch nergens meer op? Hoe kan de overheid zichzelf nog serieus nemen als er telkens "wegens veranderingen in de samenleving" het beleid wordt gewijzigd? Het wordt er op zijn minst gezegd niet duidelijker op. Normvervaging noem ik het.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 26 november 2003 @ 18:41:49 #13
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14950210
De steun van Saudische organisaties vind ik inderdaad zorgwekkend, voor de rest is dit gewoon een typisch vertoon van islamfobie. Althans, zo doet het artikel het ogen, door telkens een ander excuus, uitgesproken door LR om de islamisering te stoppen, neer te zetten.
quote:
"We moeten niet een stad krijgen waar al die minaretten bovenuit steken. En 'we', dat zijn de Rotterdammers, namens hen zit ik hier.''
En wat vinden islamitische Rotterdammers hier van, hij zit er toch ook namens hen?
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_14950290
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:36 schreef RichardKots het volgende:

[..]

woensdag 26 november 2003 @ 18:46:44 #15
272 R@b
No-nonsens
pi_14950354
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:41 schreef tvlxd het volgende:

En wat vinden islamitische Rotterdammers hier van, hij zit er toch ook namens hen?

Bij de laatste verkiezngen was LR de grootste partij. Namens hen (die kiezers) spreekt Pastors.

Schijnt ook dat 62% van de Rotterdammers zich stoort aan islamitische bouwwerken. Stond gisteren in de krant.

pi_14950808
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:44 schreef Spartak het volgende:

[..]

Mijn naam!
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:46 schreef R@b het volgende:
Bij de laatste verkiezngen was LR de grootste partij. Namens hen (die kiezers) spreekt Pastors.

Schijnt ook dat 62% van de Rotterdammers zich stoort aan islamitische bouwwerken. Stond gisteren in de krant.

Nee, die houden natuurlijk van rijtjeshuizen en flats
  woensdag 26 november 2003 @ 21:45:21 #17
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_14955749
44 meter, dat is de hoogte waarop ik woon

Maar serieus, bij een normale wijk in Rotterdam (bouwhoogte van zo'n 15 meter) moet je geen minaret van zo'n 44 meter inzetten. Een meter of 25 lijkt me meer dan voldoende (die bij het spoor aan de Schie is een goede hoogte).

Of je er meer wil maken... Rotterdam heeft nu zo'n 30 moskee, ik weet het eigenlijk niet...

we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_14955832
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:46 schreef R@b het volgende:

[..]

Wel weer grappig als meer dan de helft van rotterdam allochtoon is .

Maar ik heb er niet zo veel problemen mee, ik vind de ranke gestalte van een minaret over het algemeen best mooi.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 26 november 2003 @ 21:48:23 #19
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_14955858
Oh, ik zie nu pas dat die Mevlana moskee ook minaretten van 40 meter heeft; eigenlijk valt het wel mee..... maar hij staat niet direct tussen de bebouwing.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_14955950
quote:
Als er hier ook nauwelijks meer moslims zijn ben ik wel bereid ze als aandenken te bewaren.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 26 november 2003 @ 21:58:11 #21
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_14956157
quote:

[..]

Okay deal: zij rotten op en dan zorg ik ervoor dat die moskees als gedachtengoed blijven staan.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 26 november 2003 @ 22:01:11 #22
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_14956265
Maar even serieus:

Terechte opmerking en ik hoop dat het er door komt. Het is wel genoeg zo. R'dam heeft al tientallen moskeeen en de commotie om het monstrueuze ding dat groter dan de kuip moet worden is nog in volle gang en nu dit weer?

Kap effe hoor. Laat ze die dingen lekker in Friesland bouwen, daar zitten er pas 3. Rotterdam, Den Haag en Amsterdam hebben er genoeg. Meer dan genoeg.

En liever zie ik ze helemaal niet meer gebouwd worden. Geloven doe je maar lekker thuis en het hoeft hier geen Rabat of Ankara te worden. Laat ze maar eerst het verbod op het bouwen van christelijke kerken in Turkije afschaffen. Voor wat hoort immers wat.

quote:
,,Eén godsdienst moet niet het straatbeeld gaan domineren.
Juist en dat is zo onderhand wel het geval met de explosieve groei van moskeeen die steeds groter en groter moeten, hoofddoekjes en burqas.

Ik wil graag nog wel het idee hebben dat ik in West-Europa leef ipv het Midden-Oosten. Gelukkig zijn de gele nummerborden herkenbaar .

[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 26-11-2003 22:03]

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_14956308
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Okay deal: zij rotten op en dan zorg ik ervoor dat die moskees als gedachtengoed blijven staan.

Wat is er precies zo erg aan een paar minaretten Ik zie niemand klagen over al die grote gele M'en die het landschap vervuilen.
  woensdag 26 november 2003 @ 22:03:41 #24
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_14956346
quote:
Op woensdag 26 november 2003 22:02 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat is er precies zo erg aan een paar minaretten

Het zijn er wel wat meer dan een paar. Hoeveel staan er bij jou eigenlijk?
pi_14956357
De bouwplannen van die ondingen zijn door het vorige stadsbestuur wel allemaal erg rap goedgekeurd.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')