In eerste instantie is het namelijk een investering en kost dus geld, maar koffie (en de bijbehorende andere cafeine-varianten) verhogen over het algemeen wel de productiviteit en gratis koffie is ook nog eens een soort van teken dat de werkgever voor de werknemers 'zorgt' en dat vinden de krenterige Nederlanders (generalisatie ) natuurlijk fantastisch. Wat is jullie opinie hierover?
werknemers hebben dit soort dingen echt wel nodig.. en verhoogt alleen maar de productiviteit mijns inziens (nog afgezien van de caffaine )
Dit is echt wel goed dat ze het doen. Concentratie gaat omhoog, moraal van medewerkers ook.
Ik kan me eigenlijks ook niet een situatie voorstellen dat je zou moeten betalen voor de koffie op het werk
Wel nog koffie/thee en choco gratis
op een stage plek van me hadden we 3 soorten (oplos) soep, 2 soorten koffie, thee, en oplos chocolade'melk', allemaal voor nop.
Let wel, dit was een 4 man's (ofzo) computer zaakje.... en dat apparaat was best expensive.
quote:Ja, dat is altijd zo. Ook al wordt het niet uit de lonen betaald, misschien gaat het dan ten koste van wat nieuwe meubels, maar in eerste instantie is de koffie dan ook gratis op dat moment. In de verliggende gedacht betaal je het altijd zelf. Maar het stimuleren ervan is natuurlijk prima, ook al wordt het van je salaris ingehouden
Op woensdag 12 november 2003 11:41 schreef julekes het volgende:
Bij veel bedrijven is de koffie helemaal niet gratis, maar wordt er elke maand een klein bedrag ingehouden op het salaris. Dat is bij ons in elk geval zo.
Of het uiteindelijk goedkoper of duurder is ? Ik denk niet dat je dat écht kan meten. Het hoort voor mijn gevoel gewoon bij het creëren van goede werkomstandigheden.
De werkgever heeft er natuurlijk wel baat bij omdat werknemer 's ochtends sneller wakker zijn met al die koffie .
Bij ons in het gebouw werken nu zo een 350 mensen en we hebben 10 grote koffie automaten. (eerst werkten er 650 mensen) Het is een prima plek om even met andere afdelingen te babbelen, wat dus veel gedaan wordt en de onderlingen communicatie verbeterd!
quote:Ik weet het niet, die dingen kosten naar vergelijking met de omzet echt geen rochel. Bij een toename van de productiviteit van 0.5% (ofzoiets), wat vast wel mogelijk is door gratis koffie, verdiend het zichzelf volgens mij vrij snel terug. Productiveit is ultra-belangrijk in een bedrijf, groter dan menigeen denkt.
Op woensdag 12 november 2003 11:45 schreef Herostratos het volgende:
Gratis koffie is vrij duur voor een werkgever en het lijkt mij niet prestatieverhogend (hoogstens slaapontwijkend). Ik zie het meer als een geste in de zin van positieve arbeidsomstandigheden, maar financieel gezien kost het de werkgever meer dan het hem oplevert.
Ik heb op werk 12 smaken thee, allerlei soorten koofie (wiener melange rules!) en een stuk of 8 smaken cup a soup.
Ik maak er niet elke dag gebruik van, maar merk wel dat mensen om mij heen erg te spreken zijn over dit alles. Zorgt ook voor tevreden werknemers, en dat merk je in het werk. Ik wel iig.
Geld inhouden op je loon voor koffie etc vind ik eigenlijk niet kunnen, iig niet in dit bedrijf. De dames hier brengen vaak zelf vruchtensap mee, ik drink hooguit 2 keer per week een kopje thee (werk er maar 12 uur per week) tegenover de 10 bakken van een collega per dag.
quote:Precies hetzelfde als bij ons
Op woensdag 12 november 2003 11:56 schreef Krullie het volgende:
<...>Ik heb op werk 12 smaken thee, allerlei soorten koofie (wiener melange rules!) en een stuk of 8 smaken cup a soup.
<...>
maar op me stage op het bedrijf was koffie gratis, op de bouw kleine vergoeding in de maand...
quote:Ja dat is bij ons ook het geval, bij mijn vorige werkgever echter niet.
Op woensdag 12 november 2003 11:41 schreef julekes het volgende:
Bij veel bedrijven is de koffie helemaal niet gratis, maar wordt er elke maand een klein bedrag ingehouden op het salaris. Dat is bij ons in elk geval zo.
quote:Dat is geen stelling, dat is een vraag. Of lees ik 'm verkeerd?
Op woensdag 12 november 2003 11:38 schreef pberends het volgende:
Stelling: is gratis koffie uiteindelijk goedkoper of duurder voor de werkgever?
Nou ja, hoe dan ook: koffieverstrekking (of warme dranken verstrekking in het algemeen) kost de werkgever behoorlijk duiten.
Maar of ik er iets van merk dat ik harder werk (ik werk sowieso al hard
).
quote:Deze zin klopt echt niet.
Op woensdag 12 november 2003 12:03 schreef Megumi het volgende:
Een bedrijf waarvoor je de koffie moet betalen. Ga ik gewoon niet werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |