abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14574173
Stelling: is gratis koffie uiteindelijk goedkoper of duurder voor de werkgever?

In eerste instantie is het namelijk een investering en kost dus geld, maar koffie (en de bijbehorende andere cafeine-varianten) verhogen over het algemeen wel de productiviteit en gratis koffie is ook nog eens een soort van teken dat de werkgever voor de werknemers 'zorgt' en dat vinden de krenterige Nederlanders (generalisatie ) natuurlijk fantastisch. Wat is jullie opinie hierover?

woensdag 12 november 2003 @ 11:40:24 #2
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14574224
Bij mij op kantoor staat een grote (lees: dure) espresso-machine, want daar leven wij op Niet meer dan logisch, dus.
'Nuff said
pi_14574245
prima investering..

werknemers hebben dit soort dingen echt wel nodig.. en verhoogt alleen maar de productiviteit mijns inziens (nog afgezien van de caffaine )

pi_14574260
Bij veel bedrijven is de koffie helemaal niet gratis, maar wordt er elke maand een klein bedrag ingehouden op het salaris. Dat is bij ons in elk geval zo.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  woensdag 12 november 2003 @ 11:42:18 #5
42486 redted
Pinball-Wizard
pi_14574281
ik heb nog nooit ergens gewerkt waar je moest betalen voor een bakkie koffie, als dat wel moet dan heb je toch wel een erg krenterige werkgever.
pi_14574316
bij mij op werk ook gratis koffie en cup a soup

Dit is echt wel goed dat ze het doen. Concentratie gaat omhoog, moraal van medewerkers ook.

Ik kan me eigenlijks ook niet een situatie voorstellen dat je zou moeten betalen voor de koffie op het werk

pi_14574326
Eerst hadden we koffie/cappucino/espresso etc (kema) maar sinds de nieuwe directeur is de cappu en de espres weg

Wel nog koffie/thee en choco gratis

M'n signature, wat doe je :{
  woensdag 12 november 2003 @ 11:45:13 #8
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_14574369
Gratis koffie is vrij duur voor een werkgever en het lijkt mij niet prestatieverhogend (hoogstens slaapontwijkend). Ik zie het meer als een geste in de zin van positieve arbeidsomstandigheden, maar financieel gezien kost het de werkgever meer dan het hem oplevert.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_14574406
Ik denk niet dat het duidelijk meetbaar te maken is, maar ik zelf zie inderdaad de koffie graag gratis, omdat het inderdaad een positieve uitstraling van de werkgever uitstraald...
pi_14574426
Het verhoogt de productiviteit...

op een stage plek van me hadden we 3 soorten (oplos) soep, 2 soorten koffie, thee, en oplos chocolade'melk', allemaal voor nop.

Let wel, dit was een 4 man's (ofzo) computer zaakje.... en dat apparaat was best expensive.

www.splinteronline.com Nederlandse Progressieve Rock Band. Worden in diverse internationale reviews vergeleken met Yes, Spock's Beard, Flowerkings. Check them out!
  woensdag 12 november 2003 @ 11:48:17 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_14574454
De bagger die hier uit de automaat komt, maakt je spontaan ziek. Ik zou niet weten of ik er voor betaal of niet, maar als het wel zo is vind ik het schandalig.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  woensdag 12 november 2003 @ 11:48:56 #12
67559 jinxedworld
Fluffy Red Rabbit
pi_14574470
Helpdesk = Koffie
Dus afschaffen is niet toegestaan!! (Dan krijg je me hier toch een rel!!!)
Seeing is believing.. :) --- systeemspecs
pi_14574478
quote:
Op woensdag 12 november 2003 11:41 schreef julekes het volgende:
Bij veel bedrijven is de koffie helemaal niet gratis, maar wordt er elke maand een klein bedrag ingehouden op het salaris. Dat is bij ons in elk geval zo.
Ja, dat is altijd zo. Ook al wordt het niet uit de lonen betaald, misschien gaat het dan ten koste van wat nieuwe meubels, maar in eerste instantie is de koffie dan ook gratis op dat moment. In de verliggende gedacht betaal je het altijd zelf. Maar het stimuleren ervan is natuurlijk prima, ook al wordt het van je salaris ingehouden
pi_14574494
Bij ons op het werk 12 soorten thee in zo'n pickwickdoos, een stuk of 8 soorten soep en weet ik hoeveel soorten koffie in de automaat. Vaak staat er ook nog ergens een doos met van die Hoppe-koekjes .

Of het uiteindelijk goedkoper of duurder is ? Ik denk niet dat je dat écht kan meten. Het hoort voor mijn gevoel gewoon bij het creëren van goede werkomstandigheden.

De werkgever heeft er natuurlijk wel baat bij omdat werknemer 's ochtends sneller wakker zijn met al die koffie .

*houdt van Nexhil*
  FOK!fotograaf woensdag 12 november 2003 @ 11:52:33 #15
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_14574558
Ik ben er van overtuigd dat als de koffieboeren ooit eens massaal gaan staken, de wereld economie instort.

Bij ons in het gebouw werken nu zo een 350 mensen en we hebben 10 grote koffie automaten. (eerst werkten er 650 mensen) Het is een prima plek om even met andere afdelingen te babbelen, wat dus veel gedaan wordt en de onderlingen communicatie verbeterd!

pi_14574579
quote:
Op woensdag 12 november 2003 11:45 schreef Herostratos het volgende:
Gratis koffie is vrij duur voor een werkgever en het lijkt mij niet prestatieverhogend (hoogstens slaapontwijkend). Ik zie het meer als een geste in de zin van positieve arbeidsomstandigheden, maar financieel gezien kost het de werkgever meer dan het hem oplevert.
Ik weet het niet, die dingen kosten naar vergelijking met de omzet echt geen rochel. Bij een toename van de productiviteit van 0.5% (ofzoiets), wat vast wel mogelijk is door gratis koffie, verdiend het zichzelf volgens mij vrij snel terug. Productiveit is ultra-belangrijk in een bedrijf, groter dan menigeen denkt.
Ik stel een parlementaire enquete voor
pi_14574668
Ik denk niet dat men zoveel duurder uit is, je krijgt voor het geld dat het eventueel (meer) kost toch wat terug.

Ik heb op werk 12 smaken thee, allerlei soorten koofie (wiener melange rules!) en een stuk of 8 smaken cup a soup.

Ik maak er niet elke dag gebruik van, maar merk wel dat mensen om mij heen erg te spreken zijn over dit alles. Zorgt ook voor tevreden werknemers, en dat merk je in het werk. Ik wel iig.

Geld inhouden op je loon voor koffie etc vind ik eigenlijk niet kunnen, iig niet in dit bedrijf. De dames hier brengen vaak zelf vruchtensap mee, ik drink hooguit 2 keer per week een kopje thee (werk er maar 12 uur per week) tegenover de 10 bakken van een collega per dag.

woensdag 12 november 2003 @ 11:57:02 #18
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_14574679
Ik denk dat als de koffie e.d. 'gratis' zijn, er meer gedronken wordt. Echt gratis is het natuurlijk nooit, indirect betaal je er toch voor. Overigens verhoogt cafeïne nauwelijks de productiviteit. Het is een oppepper die even werkt. Misschien wel handig voor mensen die slaapverwekkend werk doen.
pi_14574707
quote:
Op woensdag 12 november 2003 11:56 schreef Krullie het volgende:
<...>

Ik heb op werk 12 smaken thee, allerlei soorten koofie (wiener melange rules!) en een stuk of 8 smaken cup a soup.

<...>

Precies hetzelfde als bij ons . .
*houdt van Nexhil*
  woensdag 12 november 2003 @ 11:58:34 #20
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_14574724
was op school de koffie mar gratis!

maar op me stage op het bedrijf was koffie gratis, op de bouw kleine vergoeding in de maand...

pi_14574735
quote:
Op woensdag 12 november 2003 11:41 schreef julekes het volgende:
Ja dat is bij ons ook het geval, bij mijn vorige werkgever echter niet.
  woensdag 12 november 2003 @ 12:00:08 #22
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_14574761
quote:
Op woensdag 12 november 2003 11:38 schreef pberends het volgende:
Stelling: is gratis koffie uiteindelijk goedkoper of duurder voor de werkgever?
Dat is geen stelling, dat is een vraag. Of lees ik 'm verkeerd?

Nou ja, hoe dan ook: koffieverstrekking (of warme dranken verstrekking in het algemeen) kost de werkgever behoorlijk duiten.

Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_14574826
Op mijn werk, 3 soorten koffie, ong. 10 soorten thee, (warme) chocolademelk, soepen.

Maar of ik er iets van merk dat ik harder werk (ik werk sowieso al hard ).

woensdag 12 november 2003 @ 12:03:17 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_14574842
Een bedrijf waarvoor je de koffie moet betalen. Ga ik gewoon niet werken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 12 november 2003 @ 12:08:55 #25
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_14574982
quote:
Op woensdag 12 november 2003 12:03 schreef Megumi het volgende:
Een bedrijf waarvoor je de koffie moet betalen. Ga ik gewoon niet werken.
Deze zin klopt echt niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')