Onder dwang eten- De feiten achter de productie van ganzenlever (foie gras)
Ganzenlever is één van de meest dure, vette leversoorten en wordt gemaakt door ganzen en eenden gedwongen te voeren. De manier waarop dit gedaan wordt is erg wreed. Om de juiste smaak en samenstelling te verkrijgen, worden de eenden en ganzen twee tot drie maal per dag handmatig volgepropt met een pond graan en vet.
Na twee tot drie weken zijn de vogels klaar voor de slacht. Hun lever is dan zes à tien keer groter dan normaal. Uit een recent rapport van de Europese Unie blijkt dat de vogels vanzelf zouden sterven als het voeren nog langer was doorgegaan.
Dit voedingsregime heeft rampzalige gevolgen voor het welzijn van ganzen en eenden. Meer dan 90% van de vogels die tegenwoordig gebruikt worden voor de productie van ganzenlever, zijn eenden. Dit komt omdat ze goedkoper zijn om te houden en te voeren. Om de productie snel, hoog en efficiënt te houden, worden de meeste eenden permanent opgesloten in aparte kooitjes, die zo klein zijn dat de eenden er niet eens in kunnen staan of hun vleugels strekken.
Alleen de nek van de vogels steekt uit de kooi, zodat degene die hen voedt ze bij de kop kan pakken om hun snavel open te krijgen. Op de meeste bedrijven wordt gebruik gemaakt van een luchtdrukpomp om de grote hoeveelheid voedsel bij de vogels naar binnen te krijgen. Een buisje dat is vastgemaakt aan de pomp wordt bij de vogels in de slokdarm gestoken en het voedsel wordt in twee tot drie seconden naar binnen gespoten. Op deze manier kan één persoon in een uur tijd meer dan duizend vogels voeren. Uit onderzoek is gebleken dat deze manier van voeren ernstige verwondingen kan veroorzaken bij de ganzen en eenden, zoals kneuzingen en verwondingen aan de nek. Vogels sterven ook vaak door verstikking wanneer de voeder het voedsel per ongeluk in de luchtpijp spuit.
Doordat ze opgesloten zitten kunnen de vogels zich niet natuurlijk gedragen. In de natuur leven ze in groepen, zijn heel sociaal en brengen een deel van de tijd in het water door. Een groot deel van de dag zijn ze bezig met voedsel zoeken, badderen en hun veren gladstrijken. In een kooi kan een eend niet lopen, omdraaien of zijn veren schoonmaken.
Tijdens het geforceerde voeren wordt het leed dat de vogels wordt aangedaan steeds ernstiger. Na één week krijgen velen last van acute darmslijmvliesontsteking en diarree. Hun nekveren krullen om, worden vies en plakkerig. Geleidelijk aan zwelt hun lever op totdat de dieren zich nauwelijks meer kunnen bewegen en moeite krijgen met ademhalen. Waarnemers op de ganzenlever boerderijen hebben gerapporteerd dat de eenden aan één stuk door hijgen in het laatste stadium van dwangmatig voeren. Doordat hun gewicht toeneemt kunnen ze ook blaren krijgen op hun borst doordat ze ermee schuren over de vloer van de kooi.
Behalve het feit dat ze veel te veel te eten krijgen, mist hun dieet opzettelijk de noodzakelijke voedingsstoffen. Zo is men er zeker van dat de lever zo erg zal vervetten totdat deze niet goed meer functioneert. Een verminderde toediening van calcium draagt waarschijnlijk bij aan het feit dat 30 tot 70 procent van de vogels die onderzocht zijn in het slachthuis meerdere botbreuken heeft. Een onderzoeker kwam tot de conclusie dat een vakkundig voeder precies op het juiste moment weet om te stoppen met voeden voordat de vogel sterft door ziekte. Uit autopsies is gebleken dat vogels leden aan hart -en nierfalen en leverbloedingen. Kortom, de vogels verkeren in een vergevorderd stadium van ziekzijn.
Intensieve industrie
De ontwikkeling van intensieve ganzenleverboerderijen heeft ertoe geleidt dat nu meer vogels dan ooit te maken krijgen met de pijnlijke gevolgen van het geforceerd voeren. In 1998 werden meer dan 25 miljoen eenden en ganzen gefokt voor de productie van ganzenlever. Alhoewel sommige traditionele producenten een toeristenattractie zijn in Frankrijk, wordt 80 procent van alle eenden tegenwoordig in aparte kooien gehouden op intensieve boerderijen die gesloten zijn voor publiek. Door deze verandering zijn de kosten gedaald en is het productieniveau de afgelopen tien jaar met meer dan 100 procent gestegen.
Dierenartsen van de Europese Unie veroordelen ganzenlever
Een recent onderzoek dat is gedaan door het Wetenschappelijk Comité voor Dierenwelzijn veroordeelt de productie van ganzenlever, omdat het slecht is voor de het welzijn van de dieren. Ze ontdekten dat het sterftecijfer vier procent was tijdens de periode van gedwongen voeding. Dat is maar liefst 20 keer hoger dan het sterftecijfer van eenden op gewone boerderijen. Het Comité stelde voor om alternatieven te vinden waarbij dwangmatig voeren niet noodzakelijk is. Één lid van het Comité kwam tot de conclusie dat er gestopt moest worden met het dwangmatig voeren en dat dit het best bereikt kon worden door een verbod op de productie, distributie en verkoop van ganzenlever.
Ondanks de mening van dit Comité van experts, heeft de EU nog steeds geen wet uitgevaardigd om het gedwongen voeren te stoppen of te beperken. In 1999 heeft de Raad van Europa (die meer leden heeft dan de EU, maar geen wettelijke macht heeft) aanbevolen dat er in 2010 gestopt moet worden met het plaatsen van eenden in individuele kooien. Vanwege de druk van gevestigde belangen hebben zij geen aanbevelingen gedaan wat betreft het dwangmatig voeren.
Nee dank u, ik hoef niet!
Er mag geen nieuwe vorm van veehouderij ontstaan waarin dieren opzettelijk gefokt worden om misvormd en ziek te worden. Het gevangen zetten van eenden en ganzen, de methoden die gebruikt worden om hun grote hoeveelheden voedsel op te dringen en het doelbewust vernietigen van hun gezondheid en welzijn, is de extreemste vorm van dierenuitbuiting.
Veel chef-koks en restaurateurs die ganzenlever een uniek en smakelijk product vinden, willen wellicht liever niet weten hoe het geproduceerd wordt. Maar iedereen die de tijd neemt om te achterhalen hoe de dieren behandeld worden, zal het erg moeilijk vinden zulk leed te rechtvaardigen.
Advocates for Animals en de WSPA voeren gezamenlijk een campagne tegen het dwangmatig voeren. Zij verzoeken cateraars, restaurateurs, koks en consumenten dringend ganzenlever van hun menu te schrappen.
Te veel om te slikken
In vele landen heeft de bezorgdheid over de wreedheid die komt kijken bij de productie van ganzenlever geleid tot een verbod op dwangmatig voeren. Wetten voor de bescherming van dieren in Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Polen en Oostenrijk verbieden het specifiek. In Zwitserland is er een wet die wreedheid tegen dieren verbiedt, de productie van foie gras valt daar ook onder. En in Groot-Brittannië hebben verscheidene ministers gezegd dat het niet wordt toegestaan. Ondanks deze wetten importeren veel van deze landen ganzenlever uit Frankrijk.
De prijs van het lijden
Ganzenlever wordt in de oorspronkelijke vorm geleverd of als paté. De prijzen lopen soms op tot € 254,- per kilo. Een klein potje van de beste paté voor vier personen kan € 45,- opbrengen.
Als u een restaurant of een winkel bezoekt waar ganzenlever verkocht wordt, vertel ze dan dat ze deze website moeten bezoeken en verzoek ze vriendelijk om deze wreedheid van hun menu te schrappen.
Schrijf naar uw vertegenwoordiger in het Europese Parlement en vraag deze om een wereldwijde ban tegen het dwangmatig voeren van eenden en ganzen te steunen.
Bron: www.wspa.nl
Verschrikkelijk, dat is wat ik kan denken als ik dit zie en lees. Ik heb al vrijwlliger ooit voor de WSPA gewerkt en ook illegale opnamens gezien van o.a beren dansen, beer-pitbull gevechten, ganzen, het afmaken van zwerfdieren in Azië en ga zo maar door. Vooral de illegale tapes zijn verschrikkelijk schokkend en mogen niet aan het publiek getoond worden en ergens snap ik dat wel.
Maar de ganzen: ik heb 1 x in mijn leven ganzelever gegeten, vond het lekker maar wist niet wat het was. Toen ik het hoorde vond ik het nog steeds lekker maar wist toen dat ik het nooit meer zou eten. Ik heb teveel info gezien van hoe dat gaat en het breekt mijn hart.
Hoe denken jullie erover?
quote:zullen wel meer mensen het weten maar het kan geen kwaad om het af en toe eens onder de aandacht te brengen
Op woensdag 17 september 2003 02:34 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wist ik al
En nee, ik eet het niet...
quote:Zo is dat, er zijn zelfs (dure) restaurants in Nederland die dit nog op de menukaart hebben staan...
Op woensdag 17 september 2003 02:38 schreef DarkElf het volgende:[..]
zullen wel meer mensen het weten maar het kan geen kwaad om het af en toe eens onder de aandacht te brengen
quote:Klopt wij gaan graag eten in goede restaurants en bijna altijd zie je het op de kaart staan.
Op woensdag 17 september 2003 02:39 schreef ilona-scuderia het volgende:[..]
Zo is dat, er zijn zelfs (dure) restaurants in Nederland die dit nog op de menukaart hebben staan...
quote:Waarom niet? Wmb mogen mensen weleens met hun neus op de feiten gedrukt worden.
Op woensdag 17 september 2003 02:33 schreef DarkElf het volgende:
Verschrikkelijk, dat is wat ik kan denken als ik dit zie en lees. Ik heb al vrijwlliger ooit voor de WSPA gewerkt en ook illegale opnamens gezien van o.a beren dansen, beer-pitbull gevechten, ganzen, het afmaken van zwerfdieren in Azië en ga zo maar door. Vooral de illegale tapes zijn verschrikkelijk schokkend en mogen niet aan het publiek getoond worden en ergens snap ik dat wel.
Natuurlijk moet je zoiets niet overdag op tv laten zien, maar helemaal verbieden vind ik een vorm van censuur en struisvogelgedrag.
Ik ben zelf wel op de hoogte van veel van zulke dingen, ook hoe er met vogels omgegaan wordt voor de productie van 'ganzen'leverpaté, maar hoe zielig het ook is, zolang er vraag naar is zullen zulke praktijken niet verdwijnen.
quote:ik ook niet
Wist ik al
Deze beelden worden echter niet weggelegd maar gebruikt bij besprekingen met regeringsfunctionarissen bijv...
wat n kutberichten allemaal, dat dierenleed
waarom doen mensen dieren zoveel pijn?? Non capisco..
aan de andere kant zijn deze berichten goed, want nu weet ik wat ik voortaan NIET en NOOIT meer eet!!
Ik heb het ooit gegeten en ik kan nu wel kotsen!
quote:Iemand die dat spul eet terwijl die dit gelezen heeft kan nog doen alsof ie het niet gelezen heeft, oftewel vergeten.
Op woensdag 17 september 2003 03:36 schreef DarkElf het volgende:
maar hoe schokkend moet het zijn?Ik bedoel, als je dit leest dan weet je toch al genoeg moeten daar dan live beelden bij van verstikkende eenden en ganzen die zwaargewond zijn en opnames van de lever?
(Ik bedoel te zeggen dat mensen zich eerder kunnen inleven in de situatie als ze zien wat dieren echt meemaken, het laat een veel realistischere indruk achter dan slechts een stuk tekst evt. met foto's.)
quote:vooral bij de franse. En in Frankrijk staat het standaard op het menu, zelfs in een luxe snackbar.
Op woensdag 17 september 2003 02:42 schreef DarkElf het volgende:[..]
Klopt wij gaan graag eten in goede restaurants en bijna altijd zie je het op de kaart staan.
Maar als je ziet waar er allemaal ei in verwerkt wordt kun je niet anders dan concluderen dat je er zelf ook aan meewerkt. (vlees en ei eet ik erg weinig trouwens)
Ziek gewoon, en zo lang het gevreten wordt blijft het doorgaan
Bah
quote:
Wist ik al
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |