quote:Ik ben er op tegen, al was het alleen maar om het Frysk als enige uitzondering te zien.
PvdA Leeuwarden wil Turks als rijkstaalLEEUWARDEN - PvdA Leeuwarden wil dat allochtone levende talen als rijkstalen worden erkend, aldus het Leeuwarder PvdA-raadlid E. Gülbasar vrijdag. PvdA-Leeuwarden heeft bij de Tweede Kamer gepleit voor het behoud van Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT).
De OALT-leerkrachten, onder wie Gülbasar, verliezen in augustus 2004 hun baan wegens bezuinigingen. De PvdA-afdeling wil dat Turks, Arabisch en de taal van de Marokkaanse Berbers dezelfde status als het Fries krijgen. ,,Allochtone kinderen moeten in Friesland wel Fries leren terwijl ze niet hun moedertaal onderwezen krijgen'', aldus Gülbasar. Met dezelfde status als het Fries zou er voor onderwijs in deze talen extra geld beschikbaar komen.
Ruim 300.000 mensen hebben het Fries als moedertaal. Volgens het raadslid hebben in Nederland 460.000 mensen Turks en 400.000 mensen een van de Marokkaanse talen als moedertaal. Fries is op basisscholen in Friesland een verplicht onderdeel van het lespakket.
De OALT-leerkrachten geven op basisscholen les aan leerlingen in hun allochtone moedertaal. Deze taalondersteuning is bedoeld om kinderen beter Nederlands te leren. In totaal zijn 1400 mensen werkzaam als OALT-leerkracht.
De Algemene Onderwijsbond (AOB) heeft in juni een rechtszaak tegen het ministerie van onderwijs over het OALT-onderwijs verloren. De rechter in Den Haag oordeelde dat de schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor het ontslag van de docenten. Volgens woordvoerder R. Sikkes van de AOB overweegt de vakbond om nu tegen de basisscholen te gaan procederen, ook omdat vorige week de onderhandelingen met het ministerie over een sociaal plan voor deze docenten stuk liepen.
ANP
En waar moet je Turks verplicht stellen als vak? Zoals Frysk alleen in Fryslan verplicht is? Of moet het dan in heel Nederland gebeuren?
Ik zie dit meer als een voorstel om extra geld te krijgen.
De OALT als taalondersteuning is wel erg positief.
Wat vind de rest hiervan?
quote:Hoezo belangenverstrengeling...
De OALT-leerkrachten, onder wie Gülbasar, verliezen in augustus 2004 hun baan wegens bezuinigingen.
En bovendien is het gewoon een achterlijk idee...
We wonen hier toch in Nederland, en niet in Turkije?
oh wacht dat gebeurt al. Niet zeuren dus.
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:33 schreef Tikorev het volgende:
En bovendien is het gewoon een achterlijk idee...
quote:Ja alle armen daar schoppen ze deze kant op... (of mag je dat niet zeggen?)
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:35 schreef AngelWings het volgende:
Ik heb trouwens gehoord dat Turkije een rijk land is enzo...
quote:Oeiii....
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:36 schreef Grayburn het volgende:[..]
Ja alle armen daar schoppen ze deze kant op... (of mag je dat niet zeggen?)
quote:Dan moet je alsnog een nieuwe taal leren
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:35 schreef AngelWings het volgende:
Ik ga geloof ik maar emigreren... Zucht
Ontopic: Dialecten/streektalen, best hoor, maar in nederland spreek ik 't liefst Nederlands, 'k heb al net een paar keer tevaak gehad dat ik geen nederlands om me heen hoorde in de stad
quote:Engels is al een wereldtaal in feite
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:36 schreef DainBramage het volgende:
Ik vind het ronduit belachelijk. Voer dan esperanto in dan heeft iedereen een taal. We gaan niet alle talen invoeren.
als die gasten het vertikken om onze taal te spreken dan maken we hun taal toch gewoon onze taal, hoeveel dove mensen zijn er eigenlijk? misschien dat we gebarentaal ook maar officieel moeten erkennen als rijkstaal
Verban die mafkees maar heel gauw uit de kamer met die idiote ideeen van 'm
quote:Nederland is straks een onderdeel van Turkije vermoed ik?
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:37 schreef Muizig het volgende:
Friesland is een onderdeel van nederland.. Turkije niet
quote:Limburgs is een dialect.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:34 schreef Grayburn het volgende:
Flikker maar op, wij zijn eerst aan de beurt. (Limburg)
quote:Jij woont niet in Fryslan, maar toch is Frysk een rijkstaal.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:34 schreef Gil-galad het volgende:
Absurd.We wonen hier toch in Nederland, en niet in Turkije?
quote:Maar er wonen dus wel veel (Nederlandse) Turken met als moedertaal Turks.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:37 schreef Muizig het volgende:
Friesland is een onderdeel van nederland.. Turkije niet
quote:In jouw fantasie wel ja.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:38 schreef AngelWings het volgende:[..]
Nederland is straks een onderdeel van Turkije vermoed ik?
quote:Ik heb gelukkig geen Frysk hoeven leren
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:38 schreef Sidekick het volgende:
Jij woont niet in Fryslan, maar toch is Frysk een rijkstaal.
quote:Mijn? Neuh hoor....
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:39 schreef Gil-galad het volgende:[..]
In jouw fantasie wel ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |