De laatste jaren is er fors beknibbeld op die diepgang. Zo zijn er allerlei wijziging in het onderwijssysteem aangebracht (Tweede Fase en basisvorming), die goed zijn voor de breedte maar niet voor de diepte. En dat terwijl die diepte juist van groot belang is voor een goede aansluiting op een vervolgstudie!
Ik vind dat er alleen nog vakken moeten worden die ook echt belangrijk zijn voor de vervolgopleiding. Dat betekent dus dat de tweede fase op het gebied van de extra vakken (zoals ANW, CKV, Frans 1 en Duits 1en M&O) volledig moet worden teruggedraaid naar de oude situatie. Op deze manier houdt de leerling, zonder de werkdruk te verhogen, meer tijd over om aan de vakken te besteden besteden die de leerling heeft gekozen (en dus later ook mee door wil gaan).
Een tweede aanpassing zou moeten zijn dat het niveau van de opleiding omhoog gaat. Zo moeten VWO leerlingen na hun opleiding perfect Nederland en Engels (essentieel op de universiteit) kunnen, tevens moet iedereen op de hoogte zijn van de nodige Wiskunde (Wiskunde A niveau). Ik zou dus een basispakket voorstellen met Wiskunde, Nederlands en Engels dat verplicht is voor iedere VWO leerling.
Bij dat basispakket moet iedere leerling een pakket samenstellen waarvan hij/zij denkt dat dit aansluit op de interesses. Er moet een keuze worden gemaakt uit een aantal vakken die aansluiten op de vervolgopleiding (een specifieke studie hoeft niet concreet te zijn). Leerlingen die voor een technische studie willen gaan kiezen bijvoorbeeld Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde en Economie (belang van Economie wordt vaak onderschat). De keuze blijft aan de leerlingen zelf maar de decaan zal wel dringend advies uitbrengen over de vakkenkeuze.
Verder nog specifieke opmerking voor de Wiskundelessen. De grafische rekenmachine moet worden afgeschaft. De leerlingen moeten weer echt leren rekenen dat is echter iets wat niet leert op een rekenmachine maar in een schrift. De rekenmachine moet gebruikt worden als hulpmiddel, niet als apparaat dat de leerlingen essentiele kennis uit handen neemt (zoals deffrentieren voor de ingewijden ).
Wat vinden jullie van mijn plan en tevens van de problemen die ik signaleer in het huidige systeem?
Dit hele verhaal komt voor uit mijn ervaringen tijdens mijn VWO opleiding. Ik heb destijds beide soorten opleiding meegemaakt (Tweede Fase en oude methode), het werken met planningen is een erg goed idee en moet ook behouden blijven. Ik ben daarentegen wel zeer ontevreden over de stof die ik heb meegekregen op het VWO. Hoewel ik altijd zeer goede cijfers heb gehaald, ben ik bij de overstap naar de universiteit toch in de problemen gekomen met een aantal vakken zoals Wiskunde. Dat kwam omdat in de tweede fase veel Wiskunde onderwerpen zijn geschrapt terwijl deze toch weldegelijk belangrijk voor de vervolgopleding.
[edit]wat typo's gecorrigeerd [/edit]
Maar goed, die kenniseconomie gaat er komen.
Nederland bereidt je voor, we gaan ten onder
quote:Reageer eens op de inhoud wat vind van de aanbevelingen die ik geef vanuit mijn ervaring. Trouwens mijn plan pleit voor een flinke verzwaring van het VWO. Zoals vloeiend Engels kunnen! Dat het hele VWO geen kont voorsteld plaats je maar op de FP.
Op zondag 6 juli 2003 03:24 schreef Fliepke het volgende:
Het hele vwo stelt sowiezo geen kont voor, ik deed dat fluitend...
Er doen ook steeds meer mensen havo/vwo, en niet omdat mensen slimmer worden... Gewoon omdat het te makkelijk voor woorden is.Maar goed, die kenniseconomie gaat er komen.
Nederland bereidt je voor, we gaan ten onder
quote:Ik ben het met je eens dat de diepgang op het VWO achteruitgegaan is.
Op zondag 6 juli 2003 03:30 schreef Steijn het volgende:[..]
Trouwens mijn plan pleit voor een flinke verzwaring van het VWO. Zoals vloeiend Engels kunnen! Dat het hele VWO geen kont voorsteld plaats je maar op de FP.
Vloeiend engels spreken is voor de universiteit niet essentieel. Je moet vooral goed Engels kunnen lezen. Vloeiend Engels kun je veel beter leren door tijdens je studie een aantal maanden naar een Engelstalig land te gaan
Bijvoorbeeld voor m'n zoon die een technische opleiding wilt doen na het VWO zou dit perfect zijn:
verplicht: NL, EN, EC, WI-a
Keuze: Infom., SK, NK, WI-b
[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 06-07-2003 12:07]
quote:Een verplichting voor EC vind ik wel erg selectief. Waarom EC wel en GS bijvoorbeeld niet. Ik heb een economieloos VWO doorlopen en daar heb ik geen last van ondervonden.
Op zondag 6 juli 2003 12:00 schreef pberends het volgende:
Dit is inderdaad wel een goed plan. Mijn zoon ergert zich ook al aan het aantal vakken.
Alhoewel ik niet 6 vakken zou adviseren, maar bijv. 7 vakken voor Havo en 8 voor het VWO.
NL, EN, WI-a, EC zou ik verplicht maken. En dan kunnen er 3 of 4 vakken bij worden genomen die het beste passen bij de vervolgopleiding.
Daarnaast moet er duidelijk verschil in niveau zitten tussen het VWO en Havo en dus niet alleen 1 vak extra bijvoorbeeld.Bijvoorbeeld voor m'n zoon die een technische opleiding wilt doen na het VWO zou dit perfect zijn:
verplicht: NL, EN, EC, WI-a
Keuze: Infom., SK, NK, WI-b
En om op de topicstarter terug te komen: ik heb idd ook beide systemen doorlopen, en tweede fase sluit idd wel beter aan op de universiteit. Maar goed, ik kan nog steeds absoluut niet plannen, en toch doe ik het vrij aardig nou, dus dat wordt niet dwingend genoeg onderwezen.
Overigens vind ik het echt zonde om de vakken waarin je verder wilt gaan nog meer uren te geven. Ik heb zelf N&T gedaan, om vervolgens een gammastudie te gaan doen, waar ik niks aan die vakken had. Het zou nogal zonde geweest zijn als ik NOG meer exacte vakken had gekregen en nog minder algemene vakken.
quote:Inderdaad, ik denk ook dat Geschiedenis toch een belangrijker vak is dan bijvoorbeeld Economie of ANW.
Op zondag 6 juli 2003 12:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Een verplichting voor EC vind ik wel erg selectief. Waarom EC wel en GS bijvoorbeeld niet. Ik heb een economieloos VWO doorlopen en daar heb ik geen last van ondervonden.
quote:Ik heb overigens ook geen GS gehad (zelfs geen GS1, want daar had ik vrijstelling voor door mijn oude stijl-verleden) en ook daar heb ik nou geen last van. Moet nou voor m'n studie wel veel geschiedenis doen, maar ik heb echt niet het gevoel dat ik gehandicapt ben t.o.v. m'n studiegenoten.
Op zondag 6 juli 2003 12:41 schreef Tom_Tom- het volgende:[..]
Inderdaad, ik denk ook dat Geschiedenis toch een belangrijker vak is dan bijvoorbeeld Economie of ANW.
quote:Nou weet ik natuurlijk niet hoe een politicologie-opleidig eruit ziet, maar wij hebben met Geschiedenis 1 toch best veel gehad over de politieke verhoudingen enzo in de 20e eeuw (dat is geloof ik ook het doel van GS1, de 20e eeuw in beeld brengen). Maar veel van die dingen spreken dan ook wel weer voor zich, denk en vind ik.
Op zondag 6 juli 2003 12:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb overigens ook geen GS gehad (zelfs geen GS1, want daar had ik vrijstelling voor door mijn oude stijl-verleden) en ook daar heb ik nou geen last van. Moet nou voor m'n studie wel veel geschiedenis doen, maar ik heb echt niet het gevoel dat ik gehandicapt ben t.o.v. m'n studiegenoten.
Maar Wiskunde is toch ook een verplicht vak? In ieder profiel zit wiskunde. A1, A12, B1 of B12.
En ik denk dat je vakken moet kiezen op interesse. Ik heb mijn profiel (E&M) gekozen door weg te strepen. En ik weet van meer mensen dat ze een profiel kiezen 'omdat dat was overgebleven van de dingen die je absoluut niet wil'. Het liefst zou ik in het vrije deel EC, AK, GS, DU2, BI en LA hebben, maar dat gaat niet fatsoenlijk in een profiel. Dan zit je met buiten het roostervakken enzo....
Het is veel, maar oppervlakkig! Het aantal vakken moet afnemen en de moeilijkheid toe. Even een voorbeeldje: ik begin nu aan mijn zesde jaar frans (!!!) en ik kan er geen moer van. Ik kan mezelf voorstellen, de weg wijzen en ik kan vragen hoe het met iemand gaat, that's it.
Wat de grafische rekenmachine betreft, dat wordt enkel als hulpmiddel gebruik. Wij leren altijd eerst dingen op de hand uit te rekenen en daarna hoe het kan op dat ding.
quote:Nou ja, ik denk dat het bij ons waarschijnlijk wel iets dieper gaat, al denk ik wel dat je voordeel kan hebben aan je VWO-verleden. Maar wij hebben wel gewoon _veel_ geschiedenis.
Op zondag 6 juli 2003 12:48 schreef Tom_Tom- het volgende:[..]
Nou weet ik natuurlijk niet hoe een politicologie-opleidig eruit ziet, maar wij hebben met Geschiedenis 1 toch best veel gehad over de politieke verhoudingen enzo in de 20e eeuw (dat is geloof ik ook het doel van GS1, de 20e eeuw in beeld brengen). Maar veel van die dingen spreken dan ook wel weer voor zich, denk en vind ik.
Maar goed, ik weet weer hoe kernfusie werkt en daarmee ben ik vast ongeveer de enige bij mijn studie.
quote:Uiteraard, dat lijkt me ook wel.
Op zondag 6 juli 2003 12:51 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou ja, ik denk dat het bij ons waarschijnlijk wel iets dieper gaat,
quote:Ik denk sowieso niet dat je snel nadeel ondervindt van je VWO-verleden. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
al denk ik wel dat je voordeel kan hebben aan je VWO-verleden. Maar wij hebben wel gewoon _veel_ geschiedenis.
Een verplichting voor economie vind ik niet handig, ik denk dat je aan geschiedenis meer hebt.
Ze moeten gewoon proberen de vakken die je echt nodig hebt voor je vervolgopleiding goed te geven, zodat je daar echt wat aan hebt gehad en vakken zoals ANW, Maatschappijleer, CKV1 enzo tijd in te schrappen, want dat zijn de wat minder nuttige vakken.
Ik vond het altijd maar moeilijk voor te stellen dat dát (VWO dus) nou de moeilijkste middelbareschoolopleiding was.
Maarja, het is nu eenmaal zo, en ik heb mn diploma binnen so fuck it
quote:Eerlijk gezegd ben ik het volledig met je eens...
Op zondag 6 juli 2003 03:18 schreef Steijn het volgende:
Verhaal
Sorry, geen kritiek van mij dus
Maar er zijn er zat geweest die het niet hebben gehaald. Tuurlijk je hebt altijd intellectuele excessen. Maar je moet ook rekening houden met de mindere in je klas (en die zijn er veel meer). Van mijn HAVO-4 klas bleven er 5/25 zitten! Dat is 20%! Erg veel, een aantal andere gingen minimaal over (en dan bedoel ik bijna dat dames laag uitgesneden topjes aangingen trekken om het maar te bolwerken!). Als je kijkt naar jouw klas, hoeveel bleven er zitten? De percentages overgangen lopen wel terug in het nieuwe onderwijs (tweede fase).
Dus voor je gaat schreeuwen dat het onderwijs moeilijker moet kijk eerst om je heen!
quote:Dus eogenlijk gaat het nu weer terug naar het systeem van 6 jaar geleden.
Op zondag 6 juli 2003 12:48 schreef Jummy het volgende:
Het voorstel van de frontpage is juist alleen maar gunstig voor de verbetering van het onderwijs!Het is veel, maar oppervlakkig! Het aantal vakken moet afnemen en de moeilijkheid toe. Even een voorbeeldje: ik begin nu aan mijn zesde jaar frans (!!!) en ik kan er geen moer van. Ik kan mezelf voorstellen, de weg wijzen en ik kan vragen hoe het met iemand gaat, that's it.
quote:Ik ken mensen uit VWO 6 die niet zelf een sinus of logaritmische funktie kunnen tekenen.
Wat de grafische rekenmachine betreft, dat wordt enkel als hulpmiddel gebruik. Wij leren altijd eerst dingen op de hand uit te rekenen en daarna hoe het kan op dat ding.
quote:Kijk om je heen en je ziet dat wat nu tegenwoordig allemaal tot het VWO wordt toegelaten, vroeger naar de MULO ging. Daar gaat het al mis, bij de toelating. En dan vervolgens maar allerlei kunstgrepen toepassen om al die lui door het eindexamen te loodsen. Als dat niet lukt, betekent dat niet dat het schooltype te zwaar is, maar dat het schooltype te zwaar is voor die leerlingen die er naar mijn idee sowieso al nooit hadden moeten zitten.
Op maandag 7 juli 2003 09:53 schreef Blommetje het volgende:
Maar er zijn er zat geweest die het niet hebben gehaald. Tuurlijk je hebt altijd intellectuele excessen. Maar je moet ook rekening houden met de mindere in je klas (en die zijn er veel meer). Van mijn HAVO-4 klas bleven er 5/25 zitten! Dat is 20%! Erg veel, een aantal andere gingen minimaal over (en dan bedoel ik bijna dat dames laag uitgesneden topjes aangingen trekken om het maar te bolwerken!). Als je kijkt naar jouw klas, hoeveel bleven er zitten? De percentages overgangen lopen wel terug in het nieuwe onderwijs (tweede fase).Dus voor je gaat schreeuwen dat het onderwijs moeilijker moet kijk eerst om je heen!
Ik ben het eens met de topicstarter. De Tweede Fase heeft ons wel wat goeds (pogingen om de verantwoordelijkheid voor het plannen en het zelf indelen van je tijd meer bij de leerling neer te leggen), maar ook veel slechts (een verbreding die ontzettend ten koste gaat van de verdieping) gebracht. Het lijkt mij een prachtplan om terug te gaan naar ongeveer het oude aantal vakken (zo'n 7 a 8 op het VWO, 6 a 7 op de HAVO), zodat je de diepgang waarborgt, en tegelijkertijd de zelfwerkzaamheid van de Tweede Fase behoudt. Het lijkt erop dat de regering ook steeds meer die kant op neigt, uiteindelijk komt het dus vast wel goed.
quote:Opvallend en zeer zorgelijk is in dit geval ook de trend dat de examencijfers en schoolexamencijfers steeds meer uit elkaar liggen. M.a.w. de cijfers worden door het schoolexamen enorm opgetrokken, terwijl de examens slecht gemaakt worden.
Op maandag 7 juli 2003 10:01 schreef Henk_Glimlach het volgende:Kijk om je heen en je ziet dat wat nu tegenwoordig allemaal tot het VWO wordt toegelaten, vroeger naar de MULO ging. Daar gaat het al mis, bij de toelating. En dan vervolgens maar allerlei kunstgrepen toepassen om al die lui door het eindexamen te loodsen.
Grappig vind ik wel dat de topicstarter eigenlijk terug wil naar het systeem van voor de 2e fase. Toen waren NL en EN verplicht, WI werd sterk aangeraden en de overige 4 a 5 vakken mocht je kiezen!
quote:Dan horen ze daar niet. Punt uit
Op maandag 7 juli 2003 09:59 schreef julekes het volgende:Ik ken mensen uit VWO 6 die niet zelf een sinus of logaritmische funktie kunnen tekenen.
quote:Bij ons waren de schoolexamens echt veel moeilijker dan de examens. Daardoor werden bij ons de examens vrij goed gemaakt over het algemeen
Op maandag 7 juli 2003 10:59 schreef ks_choice het volgende:[..]
Opvallend en zeer zorgelijk is in dit geval ook de trend dat de examencijfers en schoolexamencijfers steeds meer uit elkaar liggen. M.a.w. de cijfers worden door het schoolexamen enorm opgetrokken, terwijl de examens slecht gemaakt worden.
Grappig vind ik wel dat de topicstarter eigenlijk terug wil naar het systeem van voor de 2e fase. Toen waren NL en EN verplicht, WI werd sterk aangeraden en de overige 4 a 5 vakken mocht je kiezen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |