quote:Moet het kunnen dat vrouwen geweerd worden bij een Nederlandse politieke partij? Of moet de rechter hier ingrijpen en deze partij verbieden? Ik ben voor het laatste; een politieke partij moet zich openstellen voor alle bevolkingsgroepen. De SGP mag daarom wat mij betreft verboden worden.
Vrouw haakt af na druk SGP
AMSTERDAM - Het Clara Wichmann Instituut kan geen gereformeerde vrouwen vinden die bereid zijn mee te werken aan een proefproces om het mannenbolwerk van de SGP open te breken. Een bij de SGP-jongeren actieve vrouw die had gereageerd op een oproep van het instituutis door het bestuur van de politieke partij zo onder druk gezet dat ze is afgehaakt.Het Clara Wichmann-instituut, een onafhankelijk instituut dat strijdt voor de rechtspositie van vrouwen, wil de SGP met een rechtszaak dwingen zich open te stellen voor vrouwen. Die kunnen nu geen volwaardig lid zijn van de partij. Ze hebben geen officieel stemrecht en kunnen geen gemeenteraadslid of Tweede-Kamerlid worden.
'Onze oproep had één serieuze kandidate opgeleverd', zegt Elsbeth Boor van het instituut.
Volgens haar heeft het SGP-partijbestuur de vrouw gedreigd met hel en verdoemenis. Er werd gezegd dat een proefproces de partij ernstige schade zou berokkenen en dat dat op het geweten van de vrouw zou drukken. Zij was met SGP-feministe Riet Grabijn naar het bestuur gegaan om een bemiddelingsvoorstel te bespreken.
Partijvoorzitter Wim Kolijn wenst geen commentaar te geven. Volgens hem zijn er meerdere gesprekken geweest en is 'wederzijds afgesproken' om er niets over te zeggen. 'Die vertrouwelijkheid wil ik niet opheffen, maar ik betreur het wel dat de andere partij dat wél heeft gedaan.'
Grabijn heeft jaren gestreden voor een gelijkwaardig lidmaatschap. Toen de Commissie Gelijke Behandeling haar zaak vorig jaar niet ontvankelijk verklaarde, omdat het geen arbeidszaak betrof, staakte Grabijn haar strijd.
Ze zegt 'hondse spijt' te hebben dat ze opnieuw geprobeerd heeft een voet tussen de deur te krijgen bij de SGP. 'We hebben ons inschikkelijk getoond. Helemaal volgens de SGP-gedachte dat de man als gezinshoofd hoger in rang is dan de vrouw, hadden we voorgesteld alleen die vrouwen toe te laten die toestemming hadden van echtgenoot of vader.'
Hun voorstel werd resoluut van de hand gewezen. Grabijn: 'Er is zelfs geen commissie ingesteld die moest peilen hoe dit voorstel zou vallen in de partij. Ik heb in al die jaren heel veel vuil over me heen gekregen. De SGP is een betonnen muur, waartegen vrouwen zich te pletter lopen.'
Het Clara Wichmann Instituut wil een laatste poging doen een gereformeerde kandidate te vinden. Ook wordt onderzocht of er andere juridische wegen zijn om de staat te dwingen in te grijpen. Uitsluiting van vrouwen is in strijd met artikel 1 van de Grondwet.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1036736357966.html
quote:Agreed.
Op vrijdag 8 november 2002 10:12 schreef sindell het volgende:
Ben het met je eens. Discriminatie is disciminatie hier in Nederland, dus ook ten opzichte van vrouwen. Een partij die vrouwen weert hoort naar mijn mening niet thuis in Nederland. (een democratie notabene) Verbieden dus!
quote:Blijkbaar is de animo dus niet zo groot. Misschien kan mevrouw Boor wat nuttigers met haar tijd gaan doen.
'Onze oproep had één serieuze kandidate opgeleverd', zegt Elsbeth Boor van het instituut.
[Dit bericht is gewijzigd door DoctorB op 08-11-2002 10:24]
quote:Ik vind dit vrijheid van vereniging. Waarom zou je als persoon bij een organisatie/vereniging willen horen als ze je niet willen?
Op vrijdag 8 november 2002 10:08 schreef Kozzmic het volgende:
Moet het kunnen dat vrouwen geweerd worden bij een Nederlandse politieke partij? Of moet de rechter hier ingrijpen en deze partij verbieden? Ik ben voor het laatste; een politieke partij moet zich openstellen voor alle bevolkingsgroepen. De SGP mag daarom wat mij betreft verboden worden.
quote:Een democratie ja! Moet een democratie partijen weigeren die de man hoger in rang zien als de vrouw? Nee! Want is democratie juist niet de macht aan het volk? Een deel van het volk (zo'n 2 zetels) steunt deze partij. Nix verbieden dus!
Op vrijdag 8 november 2002 10:12 schreef sindell het volgende:
Een partij die vrouwen weert hoort naar mijn mening niet thuis in Nederland. (een democratie notabene) Verbieden dus!
Wat wel goed is, is om dit soort 'taferelen' (want uiteraard ben ik het er zelf niet mee eens) goed uit te lichten in de media. Zodat de kiezer een eerlijke kans heeft om te kiezen. Maar de keus moet blijven!
quote:Ze mogen wel stemmen. Maar dienen te stemmen op de partij die door hun man of vader wordt voorgeschreven.
Op vrijdag 8 november 2002 10:31 schreef Lod het volgende:
Wat ik me altijd afvraag. De vrouwelijke aanhangers van de SGP gaan die ook daadwerkelijk niet stemmen?
quote:Je hebt best kans dat ze verplicht worden door hun man om op de SGP te stemmen of dat ze hun stemrecht moeten doorgeven aan de man zodat hij twee keer kan stemmen.
Op vrijdag 8 november 2002 10:31 schreef Lod het volgende:
Wat ik me altijd afvraag. De vrouwelijke aanhangers van de SGP gaan die ook daadwerkelijk niet stemmen?
quote:..in een democratie moet dat toch kunnen?
Op vrijdag 8 november 2002 10:36 schreef Kozzmic het volgende:
Om mijn eigen stelling uit de openingspost maar wat te ondergraven... Als je het verder door zou trekken dan zou een partij op protestante grondslag ook geen katholieken, moslims of niet-gelovigen mogen weigeren. Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
quote:Voor zo'n partij is er wel plaats in de Nederlandse politiek. De bedoeling is juist dat er een afspiegeling van de Nederlandse samenleving in de kamer zit. Dus als er partijen zijn die een bepaalde religie als uitganspunt hebben en er wordt erop gestemd, dan heeft zo'n partij volgens mij wel bestaansrecht.
Om mijn eigen stelling uit de openingspost maar wat te ondergraven... Als je het verder door zou trekken dan zou een partij op protestante grondslag ook geen katholieken, moslims of niet-gelovigen mogen weigeren. Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
quote:Da's toch dikke
Je hebt best kans dat ze verplicht worden door hun man om op de SGP te stemmen of dat ze hun stemrecht moeten doorgeven aan de man zodat hij twee keer kan stemmen.
quote:Bij het CDA zijn ook moslims welkom en volgens mij zelfs niet-gelovigen. Voor zover ik weet sluiten ze niemand uit.
Op vrijdag 8 november 2002 10:45 schreef DoctorB het volgende:
Het CDA neemt de christelijke geloofsovertuiging als uitgangspunt. Dat is één geloof. Weliswaar zijn er verschillende smaken in verenigd maar toch.
Toevallig is het CDA wel de grootste partij, dus er is wel degelijk plaats voor partijen met een geloofsovertuiging als uitgangspunt.
quote:Volgens mij heb je gelijk.
Op vrijdag 8 november 2002 11:29 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Bij het CDA zijn ook moslims welkom en volgens mij zelfs niet-gelovigen. Voor zover ik weet sluiten ze niemand uit.
quote:Klopt. Zeker voor de gemeenteraden doet het CDA niet echt moeilijk daarover.
Op vrijdag 8 november 2002 11:29 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Bij het CDA zijn ook moslims welkom en volgens mij zelfs niet-gelovigen. Voor zover ik weet sluiten ze niemand uit.
Bij de SGP zijn inderdaad geen niet-gelovigen en geen vrouwen welkom. Op zich verwerpelijk, maar je kunt er weinig aan doen. Maak het maar eens hard dat de SGP discrimineert, zal niet zo meevallen.
Denk overigens dat ook die partij van Haselhoeff niet helemaal fris is op dat gebied. Een homo zal hij niet op zijn lijst zetten vermoed ik.
quote:Ik persoonlijk vind van niet. Ik walg van die SGP achtige partijen.
Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
Als een bedrijfsleider voornamelijk lager opgeleide blanke mensen aanneemt en uit eigen ervaring weet hij dat ze zwaar racistisch zijn, dan mag hij een turk niet weigeren. Dat het slecht is voor de organisatie is evident, maar het mag niet.
Echter, als die man zou geloven dat turken minderwaardig zijn mag het opeens weer wel. Zoek de contradictie.
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:27 schreef Alcatraz het volgende:Een democratie ja! Moet een democratie partijen weigeren die de man hoger in rang zien als de vrouw? Nee! Want is democratie juist niet de macht aan het volk? Een deel van het volk (zo'n 2 zetels) steunt deze partij. Nix verbieden dus!
Wat wel goed is, is om dit soort 'taferelen' (want uiteraard ben ik het er zelf niet mee eens) goed uit te lichten in de media. Zodat de kiezer een eerlijke kans heeft om te kiezen. Maar de keus moet blijven!
quote:Eh, dan heb je toch verdomd weinig "keus", lijkt me...
Op vrijdag 8 november 2002 10:34 schreef Kozzmic het volgende:
Ze mogen wel stemmen. Maar dienen te stemmen op de partij die door hun man of vader wordt voorgeschreven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |