abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6691829
quote:
Vrouw haakt af na druk SGP

AMSTERDAM - Het Clara Wichmann Instituut kan geen gereformeerde vrouwen vinden die bereid zijn mee te werken aan een proefproces om het mannenbolwerk van de SGP open te breken. Een bij de SGP-jongeren actieve vrouw die had gereageerd op een oproep van het instituutis door het bestuur van de politieke partij zo onder druk gezet dat ze is afgehaakt.

Het Clara Wichmann-instituut, een onafhankelijk instituut dat strijdt voor de rechtspositie van vrouwen, wil de SGP met een rechtszaak dwingen zich open te stellen voor vrouwen. Die kunnen nu geen volwaardig lid zijn van de partij. Ze hebben geen officieel stemrecht en kunnen geen gemeenteraadslid of Tweede-Kamerlid worden.

'Onze oproep had één serieuze kandidate opgeleverd', zegt Elsbeth Boor van het instituut.

Volgens haar heeft het SGP-partijbestuur de vrouw gedreigd met hel en verdoemenis. Er werd gezegd dat een proefproces de partij ernstige schade zou berokkenen en dat dat op het geweten van de vrouw zou drukken. Zij was met SGP-feministe Riet Grabijn naar het bestuur gegaan om een bemiddelingsvoorstel te bespreken.

Partijvoorzitter Wim Kolijn wenst geen commentaar te geven. Volgens hem zijn er meerdere gesprekken geweest en is 'wederzijds afgesproken' om er niets over te zeggen. 'Die vertrouwelijkheid wil ik niet opheffen, maar ik betreur het wel dat de andere partij dat wél heeft gedaan.'

Grabijn heeft jaren gestreden voor een gelijkwaardig lidmaatschap. Toen de Commissie Gelijke Behandeling haar zaak vorig jaar niet ontvankelijk verklaarde, omdat het geen arbeidszaak betrof, staakte Grabijn haar strijd.

Ze zegt 'hondse spijt' te hebben dat ze opnieuw geprobeerd heeft een voet tussen de deur te krijgen bij de SGP. 'We hebben ons inschikkelijk getoond. Helemaal volgens de SGP-gedachte dat de man als gezinshoofd hoger in rang is dan de vrouw, hadden we voorgesteld alleen die vrouwen toe te laten die toestemming hadden van echtgenoot of vader.'

Hun voorstel werd resoluut van de hand gewezen. Grabijn: 'Er is zelfs geen commissie ingesteld die moest peilen hoe dit voorstel zou vallen in de partij. Ik heb in al die jaren heel veel vuil over me heen gekregen. De SGP is een betonnen muur, waartegen vrouwen zich te pletter lopen.'

Het Clara Wichmann Instituut wil een laatste poging doen een gereformeerde kandidate te vinden. Ook wordt onderzocht of er andere juridische wegen zijn om de staat te dwingen in te grijpen. Uitsluiting van vrouwen is in strijd met artikel 1 van de Grondwet.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1036736357966.html

Moet het kunnen dat vrouwen geweerd worden bij een Nederlandse politieke partij? Of moet de rechter hier ingrijpen en deze partij verbieden? Ik ben voor het laatste; een politieke partij moet zich openstellen voor alle bevolkingsgroepen. De SGP mag daarom wat mij betreft verboden worden.
pi_6691888
Ben het met je eens. Discriminatie is disciminatie hier in Nederland, dus ook ten opzichte van vrouwen. Een partij die vrouwen weert hoort naar mijn mening niet thuis in Nederland. (een democratie notabene) Verbieden dus!
pi_6691913
Hmmm vindt het allemaal maar onzin.
Dan richt je toch je eigen partij op ofzo.
pi_6691925
Triest.

Slechte zaak ook, al zal het met artikel 1 niet af te dwingen zijn.

pi_6691977
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:12 schreef sindell het volgende:
Ben het met je eens. Discriminatie is disciminatie hier in Nederland, dus ook ten opzichte van vrouwen. Een partij die vrouwen weert hoort naar mijn mening niet thuis in Nederland. (een democratie notabene) Verbieden dus!
Agreed.
pi_6691991
quote:
'Onze oproep had één serieuze kandidate opgeleverd', zegt Elsbeth Boor van het instituut.
Blijkbaar is de animo dus niet zo groot. Misschien kan mevrouw Boor wat nuttigers met haar tijd gaan doen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  vrijdag 8 november 2002 @ 10:21:18 #7
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_6691994
De SGP vertegenwoordigd een flinke groep Nederlanders die dit echt als geloofsovertuiging hebben. Dat kunnen wij verwerpelijk vinden maar dit valt binnen de godsdienstvrijheid. Net zoals het binnen de godsdienstvrijheid valt om als El Moemnie (hij is door de rechter vrijgesproken) te zeggen dat homo's eigenlijk dood zouden moeten.
En als ik heel eerlijk ben, de SGP mag dan hele antieke ideeen over vrouwen hebben, ik zie een SGP-er nog niet zo snel zichzelf behangen met dynamiet en zich opblazen om zijn ideeen door te drukken.
Zij vallen met hun reactionaire ideeen eigenlijk alleen geloofsgenoten lastig.
[edit]AAAAAHHH een verschrikkelijk spelfout[/edit]
Dus als er wat verboden moet worden is de SGP niet de eerste in de rij.

[Dit bericht is gewijzigd door DoctorB op 08-11-2002 10:24]

Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  vrijdag 8 november 2002 @ 10:21:28 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_6691998
Oud nieuws, mocht in mei ook niet dus waarom zou het nu ineens wel mogen?
Tja dat krijg je met die religieuze extremisten he.
pi_6692032
Ik ben er absoluut op tegen, maar het blijft altijd een discutabel punt zodra het om standpunten gaan die betrekkingen hebben op de geloofsovertuiging van een groep. Er is sprake van vrijheid van godsdienst. Maargoed, als dit weer in strijd is met artikel 1 van de grondwet.. dan zou je denken..
Moeilijk hoor.
Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
  vrijdag 8 november 2002 @ 10:27:33 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6692073
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:08 schreef Kozzmic het volgende:
Moet het kunnen dat vrouwen geweerd worden bij een Nederlandse politieke partij? Of moet de rechter hier ingrijpen en deze partij verbieden? Ik ben voor het laatste; een politieke partij moet zich openstellen voor alle bevolkingsgroepen. De SGP mag daarom wat mij betreft verboden worden.
Ik vind dit vrijheid van vereniging. Waarom zou je als persoon bij een organisatie/vereniging willen horen als ze je niet willen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_6692077
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:12 schreef sindell het volgende:
Een partij die vrouwen weert hoort naar mijn mening niet thuis in Nederland. (een democratie notabene) Verbieden dus!
Een democratie ja! Moet een democratie partijen weigeren die de man hoger in rang zien als de vrouw? Nee! Want is democratie juist niet de macht aan het volk? Een deel van het volk (zo'n 2 zetels) steunt deze partij. Nix verbieden dus!

Wat wel goed is, is om dit soort 'taferelen' (want uiteraard ben ik het er zelf niet mee eens) goed uit te lichten in de media. Zodat de kiezer een eerlijke kans heeft om te kiezen. Maar de keus moet blijven!

vrijdag 8 november 2002 @ 10:31:05 #12
13250 Lod
Sapere aude!
pi_6692119
Wat ik me altijd afvraag. De vrouwelijke aanhangers van de SGP gaan die ook daadwerkelijk niet stemmen?
GNU Terry Pratchett
pi_6692175
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:31 schreef Lod het volgende:
Wat ik me altijd afvraag. De vrouwelijke aanhangers van de SGP gaan die ook daadwerkelijk niet stemmen?
Ze mogen wel stemmen. Maar dienen te stemmen op de partij die door hun man of vader wordt voorgeschreven.
pi_6692191
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:31 schreef Lod het volgende:
Je hebt best kans dat ze verplicht worden door hun man om op de SGP te stemmen of dat ze hun stemrecht moeten doorgeven aan de man zodat hij twee keer kan stemmen.
Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
pi_6692203
Om mijn eigen stelling uit de openingspost maar wat te ondergraven... Als je het verder door zou trekken dan zou een partij op protestante grondslag ook geen katholieken, moslims of niet-gelovigen mogen weigeren. Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
pi_6692273
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:36 schreef Kozzmic het volgende:
Om mijn eigen stelling uit de openingspost maar wat te ondergraven... Als je het verder door zou trekken dan zou een partij op protestante grondslag ook geen katholieken, moslims of niet-gelovigen mogen weigeren. Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
..in een democratie moet dat toch kunnen?
pi_6692297
quote:
Voor zo'n partij is er wel plaats in de Nederlandse politiek. De bedoeling is juist dat er een afspiegeling van de Nederlandse samenleving in de kamer zit. Dus als er partijen zijn die een bepaalde religie als uitganspunt hebben en er wordt erop gestemd, dan heeft zo'n partij volgens mij wel bestaansrecht.
Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
  vrijdag 8 november 2002 @ 10:45:16 #18
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_6692339
Het CDA neemt de christelijke geloofsovertuiging als uitgangspunt. Dat is één geloof. Weliswaar zijn er verschillende smaken in verenigd maar toch.
Toevallig is het CDA wel de grootste partij, dus er is wel degelijk plaats voor partijen met een geloofsovertuiging als uitgangspunt.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_6692961
quote:
Je hebt best kans dat ze verplicht worden door hun man om op de SGP te stemmen of dat ze hun stemrecht moeten doorgeven aan de man zodat hij twee keer kan stemmen.
Da's toch dikke - shit, ze respecteren de vrouw wel, willen haar alleen niet in de politiek, omdat naar traditie een mannenzaak is. Volgens mij vallen ze nog wel mee als je ze met de Turkse cultuur vergelijkt, daar is zo'n beetje alles een mannenzaak, mag je je vrouw meppen en mag ze echt geen eigen mening hebben.
Ork ork ork, soep eet je met een hork.
pi_6693048
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:45 schreef DoctorB het volgende:
Het CDA neemt de christelijke geloofsovertuiging als uitgangspunt. Dat is één geloof. Weliswaar zijn er verschillende smaken in verenigd maar toch.
Toevallig is het CDA wel de grootste partij, dus er is wel degelijk plaats voor partijen met een geloofsovertuiging als uitgangspunt.
Bij het CDA zijn ook moslims welkom en volgens mij zelfs niet-gelovigen. Voor zover ik weet sluiten ze niemand uit.
pi_6693453
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 11:29 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Bij het CDA zijn ook moslims welkom en volgens mij zelfs niet-gelovigen. Voor zover ik weet sluiten ze niemand uit.

Volgens mij heb je gelijk.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_6693513
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 11:29 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Klopt. Zeker voor de gemeenteraden doet het CDA niet echt moeilijk daarover.

Bij de SGP zijn inderdaad geen niet-gelovigen en geen vrouwen welkom. Op zich verwerpelijk, maar je kunt er weinig aan doen. Maak het maar eens hard dat de SGP discrimineert, zal niet zo meevallen.
Denk overigens dat ook die partij van Haselhoeff niet helemaal fris is op dat gebied. Een homo zal hij niet op zijn lijst zetten vermoed ik.

FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6694612
quote:
Is er eigenlijk voor partijen die één bepaalde religie als uitgangspunt nemen wel plaats in de Nederlandse politiek?
Ik persoonlijk vind van niet. Ik walg van die SGP achtige partijen.
pi_6694980
Het kromme is dat dit op basis van geloof wel mag, maar op basis van winst niet.

Als een bedrijfsleider voornamelijk lager opgeleide blanke mensen aanneemt en uit eigen ervaring weet hij dat ze zwaar racistisch zijn, dan mag hij een turk niet weigeren. Dat het slecht is voor de organisatie is evident, maar het mag niet.

Echter, als die man zou geloven dat turken minderwaardig zijn mag het opeens weer wel. Zoek de contradictie.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_6695248
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:27 schreef Alcatraz het volgende:

Een democratie ja! Moet een democratie partijen weigeren die de man hoger in rang zien als de vrouw? Nee! Want is democratie juist niet de macht aan het volk? Een deel van het volk (zo'n 2 zetels) steunt deze partij. Nix verbieden dus!

Wat wel goed is, is om dit soort 'taferelen' (want uiteraard ben ik het er zelf niet mee eens) goed uit te lichten in de media. Zodat de kiezer een eerlijke kans heeft om te kiezen. Maar de keus moet blijven!

quote:
Op vrijdag 8 november 2002 10:34 schreef Kozzmic het volgende:
Ze mogen wel stemmen. Maar dienen te stemmen op de partij die door hun man of vader wordt voorgeschreven.
Eh, dan heb je toch verdomd weinig "keus", lijkt me...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')