abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:50:02 #1
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3970723
quote:
Idealisten staan in hoog aanzien in Nederland. Immers, zo is de gedachte, zij offeren zich op voor de minder bedeelde medeburger. Idealisten zijn te vinden in kerken, bejaardencentra, buurtcentra, scholen, derde wereldlanden etc. Zij spannen zich in voor een betere samenleving of een betere wereld. Afgezien of het helpt - veel hulp zou wel eens contraproductief kunnen zijn - en of de idealisten wel zulke altruistische bedoelingen hebben - veel idealisten doen het wellicht uit morele verplichting of morele suprioriteit - valt er weinig op aan te merken. Toch lijkt het erop dat idealisten en wereldverbeteraars zich niet beperken tot hun eigen inspanningen. En daar wringt 'm de schoen.

Neem bijvoorbeeld het ideaal om armoede in de derde wereld te verminderen. Een prachtig ideaal waarvoor de juiste maatregelen waarschijnlijk nog niet gevonden zijn. Veel vooruitgang is er namelijk niet geboekt terwijl grote sommen (belasting)geld zijn besteed en enorme inspanningen zijn getroost.

1.) Hand in eigen boezem steken.
Een bevlogen idealist zal wellicht in eerste instantie besluiten een vrijwillige donatie te geven aan een organisatie als de Novib (Methode 1). Toch zal zelfs de meest hoopvolle wereldverbeteraar daarmee niet verwachten dat binnenkort horden Afrikanen in prachtige Mercedessen zullen rondcrossen. Wil hij dat doel eigenhandig bereiken dan volstaat zijn totale jaarinkomen helaas niet. Wat de goede man ook doneert, of hij nou 1 gulden of zijn jaarinkomen doneert, de gemiddelde rijkdom van Afrika zal niet merkbaar stijgen. Als hij zijn hele jaarinkomen weggeeft zal hij daar persoonlijk dus veel veren voor moeten laten terwijl zijn vreugde over de armoedevermindering waarschijnlijk nihil is. Zelfs de grootste idealisten vinden dit een slechte deal.

2.) Hand in andermans boezem steken.
Methode 1 werkt dus niet voldoende. En een ieder zal daar snel achter zijn. Dus wat te doen? Je kunt je erbij neerleggen en gewoon jaarlijks je tientje doneren. Om Afrika verder te verrijken zonder daar zelf heel veel nadeel van te ondervinden kun je echter besluiten het goede woord te prediken (Methode 2). Je verspreidt het ideaal onder familie, vrienden en bekenden, spiegelt ze de ellende voor in Afrika en vraagt ze te doneren. Het beste kan de wereldverbeteraar de situatie slechter voorspiegelen dan dat deze in werkelijkheid is en appelleren aan de morele verplichting anderen te helpen. Het nadeel hiervan is echter dat het de schuldgevoelens bij de ander vergroot en het aantal vrienden daarmee sterk kan teruglopen. Het is dan ook niet een erg sympatieke actie. Mogelijk kun je beter werven onder onbekenden die je toch niet als vriend wilde hebben. Maar wie je ook weet te strikken voor een donatie al jouw inspanningen hebben niet een merkbare verhoging van de welvaart in Afrika tot gevolg.

3.) Hand in ieders boezem steken.
Slimme idealisten weten meteen dat methode 1 en 2 niet voldoende werkzaam zijn en gaan direct naar methode 3. Zij weten dat zelf doneren of anderen overtuigen geen zoden aan de dijk zet en voornamelijk een negatief gevolg hebben voor henzelf. Belangrijk is dus zo veel mogelijk resultaat te boeken zonder daar zelf erg veel minder van te worden. De wereldverbeteraar met methode 3 roept de hulp in van de almachtige overheid. Hij heeft gemerkt dat het aanspreken van mensen op hun morele verplichting anderen te helpen niet erg goed werkt en neemt het besluit van de morele verplichting een belastingtechnische verplichting te gaan maken. Samen met anderen weet hij een parlementaire meerderheid te vergaren die de volledige bevolking dwingt het goede doel te volgen. Daarmee weet hij de Nederlanders zo'n 7 miljard gulden af te persen wat ruwweg neerkomt op 1000 gulden per werkende Nederlander. Da's is een groot verschil met het tientje dat hij initiëel aan de Novib gaf. Sterker nog, als hij een uitkering heeft en dus geen werkende Nederlander is, betaalt hij niets en merkt toch voor 7 miljard resultaat. Dat geeft hem een erg goed gevoel. Maar het merkbare resultaat - zo het al merkbaar is - is natuurlijk nog steeds bedroevend klein. Een voorstel om de ontwikkelingshulp te verhogen is dus de logische volgende stap.

Voor diverse goede doelen zoals sociale rechtvaardigheid, het voorkomen van een tweedeling, het milieu, de opera, de bidsprinkhaan, minderheidsgroeperingen, de schone kunsten, een vrouwencafé etc etc. weten onze wereldverbeteraars honderden miljarden per jaar af te persen van de Nederlandse bevolking. Het is ontstellend hoeveel dwang en geweld wordt toegepast om de wereldverbeteraars de wereld te laten verbeteren. Zo gesteld vormen de wereldverbeteraars de grootste bedreiging voor de verbetering van de wereld. Mijn advies luidt dan ook: verbeter de wereld en stop na jezelf!

bron: http://www.meervrijheid.nl/

Wat vinden jullie hiervan. Is het gerechtvaardigd om mensen ,die eigenlijk niet aan dergelijke goede doelen willen doneren, te dwingen hieraan te geven?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3970738
ja, dat is de rechtvaardiging achter het heffen van belasting
pi_3970753
Het klinkt als een stukje geschreven door een radicalere versie van de libertarische partij.
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:52:17 #4
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3970754
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:51 schreef Knormen het volgende:
ja, dat is de rechtvaardiging achter het heffen van belasting
Waarom mag je mij dan daartoe dwingen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:54:17 #5
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3970781
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:52 schreef Seborik het volgende:
Het klinkt als een stukje geschreven door een radicalere versie van de libertarische partij.
Is meneer de moderator genegen on-topic te reageren?
pi_3970802
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:54 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

niet dus.

[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 26-04-2002 11:08]

FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_3970834
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:52 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik mag jou niet dwingen, maar de overheid heeft het recht belasting te heffen om algemene doelen te realiseren. Hierdoor is het noodzawkelijk dat belastingplicht wordt ingevoerd, omdat anders mensen er wel van profiteren maar niet voor betalen.
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:59:08 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_3970846
Hm... dit is net zo iets als mij dwingen mee te betalen aan de JSF, of aan de staatsschuld, of aan.... nou ja noem het maar op. Wordt mij gevraagd wat ik wil dat er met m'n belastinggeld gebeurd? Ja, bij de verkiezingen wel. Maar in dit stukje gaat het alleen over zogenaamde 'goede doelen'.

Overigens vind ik het gebruik van de term 'idealist' niet goed, dat kun je overal voor gebruiken. Hier wordt 'idealist' gebruikt voor wereldverbeteraar maar iemand die zelf rijk wil worden is net zo goed idealist, net als iemand die alle mensen van 1 ras wil laten zijn, etc...

pi_3970862
Wat een goed doel is voor belastinggeld bepaalt de overheid. dat kan ontwikkelingshulp zijn, maar ooik de JSF of politie of hulp aan daklozen
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:00:54 #10
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3970867
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:54 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik beoordeel dit stukje op zijn schrijfstijl, wat ik ervan vind is een ander verhaal. Het is een boodschap vanuit een bepaalde politieke richting geschreven, namelijk die radicalere versie van dat libertarische gedachtengoed. Hol intellectualisme dat strooit met termen die op het eerste gezicht correct lijken, maar waar je al snel doorheen kunt prikken. Het stukje is duidelijk bevooroordeeld en wil een bepaalde groep mensen in een minder leuk daglicht stellen. Bovendien is het een enorme generalisatie en dingen worden afgedaan als feiten, terwijl het aannames zijn van een bepaald persoon.
pi_3970884
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:00 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ik beoordeel dit stukje op zijn schrijfstijl, wat ik ervan vind is een ander verhaal. Het is een boodschap vanuit een bepaalde politieke richting geschreven, namelijk die radicalere versie van dat libertarische gedachtengoed. Hol intellectualisme dat strooit met termen die op het eerste gezicht correct lijken, maar waar je al snel doorheen kunt prikken. Het stukje is duidelijk bevooroordeeld en wil een bepaalde groep mensen in een minder leuk daglicht stellen. Bovendien is het een enorme generalisatie en dingen worden afgedaan als feiten, terwijl het aannames zijn van een bepaald persoon.

En al die Kafka-stukjes over, wat hun als extreem-rechts betitelen, zijn die niet generaliserend en bevooroordeeld
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:04:19 #12
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3970899
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

En al die Kafka-stukjes over, wat hun als extreem-rechts betitelen, zijn die niet generaliserend en bevooroordeeld

Ik ken die Kafkastukjes niet, ik vind Kafka suf, dus die troep lees ik niet. Ik heb het nu ook over dit stuk en niet over andere stukjes, dat is toch wel duidelijk?
pi_3970909
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:52 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je wordt niet gedwongen. Het is bij wet vastgesteld, en dat doet de volksvertegenwoordiging. Het is niet uit vrije wil misschien, maar indirect wel uit naam van jezelf
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:05:04 #14
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3970910
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:57 schreef Knormen het volgende:
Ik mag jou niet dwingen, maar de overheid heeft het recht belasting te heffen om algemene doelen te realiseren.
De overheid heeft geen enkel recht. In een democratie wordt de overheid gekozen door haar burgers. De rechten die de overheid zich zelf toedicht zijn alleen gerechtvaardigd als de meerderheid van de bevolking erachter staat....en vraag eens voor de grap aan een aantal mensen of ze (veel) belasting willen betalen...? Je weet waarschijnlijk zelf al wat het antwoord is. Dus de overheid heeft niet het recht belasting te heffen.
quote:
Hierdoor is het noodzawkelijk dat belastingplicht wordt ingevoerd, omdat anders mensen er wel van profiteren maar niet voor betalen.
Als je er voor zorgt dat niemand ergens van kan profiteren, dan hoeft ook niemand er voor te betalen...
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:14:53 #15
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3971025
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:05 schreef Kaalhei het volgende:
De overheid heeft geen enkel recht. In een democratie wordt de overheid gekozen door haar burgers. De rechten die de overheid zich zelf toedicht zijn alleen gerechtvaardigd als de meerderheid van de bevolking erachter staat....en vraag eens voor de grap aan een aantal mensen of ze (veel) belasting willen betalen...? Je weet waarschijnlijk zelf al wat het antwoord is. Dus de overheid heeft niet het recht belasting te heffen.
Jij verwacht van de overheid bepaalde taken. Dat er wegen zijn waar je op kunt rijden, dat er openbaar vervoer is, dat er politie komt opdagen wanneer er iets aan de hand is, dat de brandweer je huis blust als het in de fik staat, dat er een ambulance voor komt rijden als je iets ernstigs mankeert, dat je kinderen naar school kunnen, dat ze verder kunnen leren, dat je omgeving er mooi uit ziet, dat je je kunt vermaken in je vrije tijd, dat er genoeg werk is enzovoorts enzovoorts.

Dat kost geld, gevolg is belasting. Niets geen verplichting, maar een indirecte voorziening in je eigen behoeftes.

pi_3971026
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:04 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ik ken die Kafkastukjes niet, ik vind Kafka suf, dus die troep lees ik niet. Ik heb het nu ook over dit stuk en niet over andere stukjes, dat is toch wel duidelijk?

Yepz is duidelijk, maar de meeste "linkse-figuren" hier praten Kafka-taal!

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 26-04-2002 11:23]

vrijdag 26 april 2002 @ 11:15:19 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3971033
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:00 schreef Seborik het volgende:
Ik beoordeel dit stukje op zijn schrijfstijl, wat ik ervan vind is een ander verhaal.
Ik vind het persoonlijk interessanter om van je te horen wat je er van vindt. Ik heb het idee dat je met je posts dit topic probeert te vermoorden, door niet op de inhoud in te gaan maar alleen maar dingen te roepen als:"Dat is vast door die en die geschreven." Het lijkt me als moderator, met een voorbeeld functie, dan ook geen goede insteek voor een discussie.

Ja, het gaat hieronder nog een tijdje door:

quote:
Het is een boodschap vanuit een bepaalde politieke richting geschreven, namelijk die radicalere versie van dat libertarische gedachtengoed.
Irrelevant en dus off-topic
quote:
Hol intellectualisme dat strooit met termen die op het eerste gezicht correct lijken, maar waar je al snel doorheen kunt prikken.
Voorbeelden en argumenten maken een discussie interessant. Geef me bv. een voorbeeld waarmee je aantoont dat je er zo doorheen kan prikken. Dan kan ik hier weer een weerwoord op geven.

Maar je gaat nog even door, met natuurlijk:

quote:
Het stukje is duidelijk bevooroordeeld en wil een bepaalde groep mensen in een minder leuk daglicht stellen.
Wat is hier verkeerd aan? Argument aub

Jaja je voelt hem al aankomen. De woorden racisme, facisme, discriminatie of generalisatie worden er weer bijgehaald.

quote:
Bovendien is het een enorme generalisatie en dingen worden afgedaan als feiten, terwijl het aannames zijn van een bepaald persoon.
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:21:47 #18
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3971111
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk interessanter om van je te horen wat je er van vindt. Ik heb het idee dat je met je posts dit topic probeert te vermoorden, door niet op de inhoud in te gaan maar alleen maar dingen te roepen als:"Dat is vast door die en die geschreven." Het lijkt me als moderator, met een voorbeeld functie, dan ook geen goede insteek voor een discussie.

Ja, het gaat hieronder nog een tijdje door:

Het is een beoordeling van mij over de schrijfstijl in dit stukje, het was een opmerking. Het heeft niets met het vermoorden van een topic te maken. En die constante aanvallen op mijn moderator zijn, worden een beetje irritant.
quote:
Voorbeelden en argumenten maken een discussie interessant. Geef me bv. een voorbeeld waarmee je aantoont dat je er zo doorheen kan prikken. Dan kan ik hier weer een weerwoord op geven.
Zie andere post in dit topic.
quote:
Maar je gaat nog even door, met natuurlijk:
Doe eens normaal tegen mij.
quote:
Wat is hier verkeerd aan? Argument aub
"De idealist" is een generalisatie.
quote:
Jaja je voelt hem al aankomen. De woorden racisme, facisme, discriminatie of generalisatie worden er weer bijgehaald.
Ik heb het helemaal niet over racisme, fascisme of discriminatie. Daar maakt het libertarisme zich ook helemaal niet schuldig aan, dus het zou irrelevant en dom zijn van mij om dat erbij te halen. Ik snap die hele aanhaling van jou ook eigenlijk niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik beoordeel een bepaald stuk op een manier van schrijven, aanvoering van informatie en gevolgtrekkingen en assumpties die er gedaan worden in het stukje. Even op die site gekeken te hebben bleek mijn vermoeden bevestigd te zijn, dat het hier om een soort van libertarische site ging.

Om van idealisten als geheel te spreken in dit stuk is al verkeerd, want de libertariërs zijn zelf idealisten. Zij streven zelf ook naar een samenleving volgens hun gedachtes, dat zijn hun idealen. Dit stuk gooit zijn eigen ruiten al in.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 26-04-2002 11:23]

vrijdag 26 april 2002 @ 11:22:17 #19
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3971119
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:14 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Yepz is duidelijk, maar de meeste "linkse-figuren" hier praten Kafka-taal!

Daarom is het ook beter om naar mensen als individu te kijken, dan iedereen op een rechtse of linkse stapel te gooien.
pi_3971166
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:22 schreef Seborik het volgende:

[..]

Daarom is het ook beter om naar mensen als individu te kijken, dan iedereen op een rechtse of linkse stapel te gooien.

Tsjah, als zelfs Adje Melkert daar last van heeft, wie dan niet...
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:28:49 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3971196
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:14 schreef Seborik het volgende:
Jij verwacht van de overheid bepaalde taken.
Kort antwoord: Nee
quote:
Dat er wegen zijn waar je op kunt rijden
Daar hoeft de overheid heus niet voor te zorgen. Als je commerciele bedrijven wegen laat aanleggen, dan komen die er ook wel. Dan betaal je gewoon per keer dat je er gebruik van maakt, lijkt me een stuk eerlijker. Ik heb bv. geen auto...waarom betaal ik mee aan de aanleg van snelwegen?
quote:
dat er openbaar vervoer is

Commercieel, heeft niet veel met overheid te maken. Het zijn namelijk commerciele bedrijven. Ik betaal voor de dienst waar ik gebruik van maak
quote:
dat er politie komt opdagen wanneer er iets aan de hand is dat de brandweer je huis blust als het in de fik staat, dat er een ambulance voor komt rijden als je iets ernstigs mankeert
Hoeft voor mij niet perse onder de noemer "Politie/Brandweer/Ambulance" te vallen. Ik wil gewoon geholpen worden als ik in nood ben, hoe ze zich noemen interesseert me niet. Ik ben ook hiervoor bereid per keer te betalen dat ik de Politie/Brandweer/Ambulance nodig heb. Of ik verhaal gewoon de kosten op diegene die me in gevaar brengt, of op een verzekering die ik hiervoor af kan sluiten
quote:
dat je kinderen naar school kunnen, dat ze verder kunnen leren dat je omgeving er mooi uit ziet,
Ook hier weer hetzelfde verhaal:"Waarom moet ik dat -verplicht- aan de staat overlaten terwijl er bedrijven zijn die dat veel beter en efficienter kunnen?
quote:
dat je je kunt vermaken in je vrije tijd,
Hier heb ik de staat al helemaal niet voor nodig. Ik heb voldoende aan mn vriendin
quote:
dat er genoeg werk is enzovoorts enzovoorts.
Wil je me uitleggen hoe het werk 'op' kan zijn? Werkeloosheid is een verschijnsel dat komt door het minimumloon. Het prijst mensen uit de markt
quote:
Dat kost geld, gevolg is belasting. Niets geen verplichting, maar een indirecte voorziening in je eigen behoeftes.
Mijn probleem is juist dat ik gedwongen wordt om aan dingen te betalen waar ik geen gebruik van maak. Waarom kan ik niet gewoon betalen voor de dingen waar ik gebruik van maak of die ik wil steunen. Ik moet nu ook al gaan betalen aan de JSF bv....waarom ?
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:31:41 #22
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3971237
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:22 schreef Seborik het volgende:
Dus dan moet je niet zo'n dingen posten natuurlijk:
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 10:52 schreef Seborik het volgende:
pi_3971260
Laat ze nou eens wat doen aan al die exportsubsidies en importheffingen om ze in de Derde Wereld wat te helpen. Met de linkerhand betalen we onze boeren om de boeren daar weg te concurreren, en met de rechterhand betalen we eten zodat de, nu werkloze, boeren daar niet verhongeren. Zo'n plan kan alleen maar door EU-ambtenaren bedacht zijn.
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:35:25 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_3971288
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:28 schreef Kaalhei het volgende:

Mijn probleem is juist dat ik gedwongen wordt om aan dingen te betalen waar ik geen gebruik van maak. Waarom kan ik niet gewoon betalen voor de dingen waar ik gebruik van maak of die ik wil steunen. Ik moet nu ook al gaan betalen aan de JSF bv....waarom ?

Dan heb je een verkeerde quote gebruikt in je openingspost... daar gaat het duidelijk over goede doelen en niet over zaken als JSF of politie/brandweer etc...
  vrijdag 26 april 2002 @ 11:40:21 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3971355
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:33 schreef CeeJee het volgende:
Laat ze nou eens wat doen aan al die exportsubsidies en importheffingen om ze in de Derde Wereld wat te helpen. Met de linkerhand betalen we onze boeren om de boeren daar weg te concurreren, en met de rechterhand betalen we eten zodat de, nu werkloze, boeren daar niet verhongeren. Zo'n plan kan alleen maar door EU-ambtenaren bedacht zijn.
Wij betalen dus ontzettend veel geld aan de NL-staat die dat aan de NLse boeren geeft maar daardoor moeten wij dus nog meer geld gaan betalen aan de NL-staat omdat we nu ook geld naar Afrika moeten brengen, omdat door aan een groep geld te geven, de andere verhongerd.
En als dat niet genoeg is gaan we dit ook nog eens Europees doen....briljant!! Nee de NL-staat doet echt geweldige dingen met alle miljarden die ze van ons afnemen. En als je niet wil mee betalen aan deze waanzin...? Dan kom je in het gevang en nemen ze je geld af (FIOD)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')