Het probleem is alleen dat in de praktijk die denkbeelden vaak geinterpreteerd worden en uitgelegd worden door de verkeerde mensen. Het enige verschil tussen jouw en mijn mening is dat ik de praktijk uitleg en jij de theorie.quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:48 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er is geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid van de overtuiging van mensen die uit naam van hun geloof naar keuze iets 'slechts' doen. Er is ook geen verschil tussen een godsdienst en de mensen die die godsdienst oprecht volgen. Zo is er ook geen Urk als niemand er had gewoond. Een godsdienst wordt gedefinieerd naar de denkbeelden die door haar volgelingen worden uitgedragen; for better and for worse.
Het is geloof is hoe de verhalen worden geinterpreteerd, toegepast, gebruikt en misbruikt. Meer is er niet. De bijbel is alleen een boek zolang er geen gelovigen zijn om haar als waarheid te propageren. Idem voor de geschiedenis van Mohamed. Een godsdienst is zoals hij wordt uitgedragen door haar volgelingen; je kan het niet eens zijn met die uitdraging maar het Leger des Heils is net zo Christelijk als de idioot die de arbortusarts neerschiet.quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:50 schreef cajinn het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat in de praktijk die denkbeelden vaak geinterpreteerd worden en uitgelegd worden door de verkeerde mensen. Het enige verschil tussen jouw en mijn mening is dat ik de praktijk uitleg en jij de theorie.
Kun je weerleggen dat de kerkelijke instituten (zowel Christelijk als Islamitisch) compleet zijn verziekt door demagogen, en niet door de schrijvers van evangelies en andere onderdelen van de Bijbel/Koran?
De kerk heeft in de middeleeuwen en renaissaince herhaaldelijk haar standpunten verhuld aangepast om geloofwaardig te blijven bij de wetenschappelijke ontwikkeling, zo heeft de kerk ook misbruik gemaakt van mensen, verlaten verkocht aan zondaars die hun zonden wilden afkopen, 'ketters' vermoord en weet ik wat allemaal. Denk je dat de paus dat nu goed zou willen praten? Nee. Toch is de godsdienst dezelfde gebleven en zijn ze ondertussen wat minder aggressief. Het Christendom is gemoderniseerd en aangepast aan deze moderne tijd, de mensen geloven wat vrijblijvender ebn minder fanatiek. Dit is een stadium wat de Islam volgens mij nog moet doorlopen.
Kortom, in mijn ogen zijn bijna alle kerkelijke instituten demagogisch, maar niet het geloof, dat wordt enkel geinterpreteerd, toegepast, gebruikt en misbruikt.
Bart1984 schreef:quote:Wat denk je van ernaar in context kijken in plaats van alle slecht lijkende stukjes onder elkaar te zetten?
quote:Ongeloofelijk!! Hoe kan je teksten vol geweld, haat en sexisme nou in andere "context" zetten. Elke keer verbaas ik me er weer over dat de mensen alleen teksten in de bijbel/koran kiezen die hun goed uitkomt.
Ik ontken geen vers van de Koran, geen een, hoef ik ook niet. Het is heel simpel mensen die niet in God geloven komen ook niet in aanmerking voor Godsbeloning. Je moet volgens zijn regels leven om in zijn paradijs te komen doe je het niet dan wil je God niet en hoeft God je niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:53 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou dat is fijn. Desalniettemin kan een andere interpretatie leiden dat je slechts een gedeelte van het boek gelooft.
Neem nou bijvoorbeeld dit:
5:10. En degenen, die niet geloven en Onze tekenen verwerpen, zullen de bewoners der hel zijn.
Ik kan me voorstellen dat bij een reformatie van de islam geen plaats is voor het naar de hel verwijzen van ongelovigen en dat je dit dus anders zou kunnen interpreteren dan wat er letterlijk staat.
Maar hoe ga je dan met de volgende tekst om?
2:85 Geloof je dan slechts in een gedeelte van het Boek en verwerpt je een ander gedeelte? Er is geen beloning voor degenen uwer, die zulks doen, behalve schande in dit leven; en op de Dag van Opstanding zullen zij de strengste kastijding moeten ondergaan, want God is niet onachtzaam betreffende hetgeen je doet.
Is dat het gedachtespindeltje om onbeschaamd te beweren dat "ongelovigen" in de hel komen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:55 schreef Triggershot het volgende:
. Het is heel simpel mensen die niet in God geloven komen ook niet in aanmerking voor Godsbeloning. Je moet volgens zijn regels leven om in zijn paradijs te komen doe je het niet dan wil je God niet en hoeft God je niet.
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |