Ivo: volgend jaar ben ik zeker weer te porren voor Rusland
![]()
Mijn verslag deel 1 Parijs-Brest:
Mag het een regendruppel meer zijn?
Een verslag van Parijs-Brest-Parijs 2007 door een regenachtige bril. Over afzien en intens genieten.
Parijs-Brest-Parijs:
Na de ietwat drassige kennismaking met ‘de’ Parijs-Brest-Parijs camping Base de Loisirs in Montigny de Bretonneux (dorp in de agglo. St. Quentin-et-Yvelines) op vrijdagavond samen met mijn vader neergestreken met de caravan. Aldaar kom je natuurlijk meteen al de nodige mede randonneurs tegen (ben een zeef wat namen betreft, dus daar waag ik me nu niet aan) ’N relaxed begin van het verblijf op deze erg slechte, maar gezellige camping (door de grote aanwezigheid van PBP’ers) Enfin op
zondag 19 augustus de startbescheiden ophalen in Guyencourt in het Gymnase des Droits. Hier zal morgenavond ook de start voor de 80 uur en 90 uurs groep plaatsvinden. Het PBP gevoel begint me daar echt te pakken te krijgen als je al die fietsen en fietsers uit heel de wereld ziet. Een van de elementen die Parijs tot een bijzondere tocht maakt. Aldaar ook de Russische delegatie getroffen! Prachtig moment en ze papa laten ontmoeten. Al met al een mooi en leuk moment voor de start.
Al deze wielervreugd en last-minute voorbereiding doen bij mij dat de spanning nu echt aan het opkomen is. Ik wil weg! Nog een dag overbruggen en dan eindelijk van start! Even het geouwehoer over het fietsen opschorten en de benen laten spreken.
Maandag vroeg in de avond in de rij om een puike maaltijd te nuttigen voor het vertrek. Samen met de buurman, Jo Heinrich (net als mij debutant) en mijn vader aan de dis samen met nog ettelijke honderden randonneurs. Na deze maaltijd vlug naar het opstellen voor de start. Al een enorme drukte van belang! Niet alleen van randonneurs maar ook van toeschouwers. Een moraalknaller bij uitstek. Met een beetje geluk weet ik me in startgroep twee (van de in totaal zes startgroepen binnen de 90 uurs groep) te manoeuvreren. Samen met buurman Jo, John Omlo en Cor v. Hooft. Iedereen in het startvak zo valt van de gezichtsuitdrukkingen te lezen is klaar om nu eindelijk van start te gaan! Bij het startvak spot ik papa ook nog.
BOEM! Daar gaat de vuurpijl die het startsignaal is van de startgroep de lucht in!
Maandagavond 20 augustus om 21:50 vertrek vanuit Guyencourt, St. Quentin et Yvelines om aan het avontuur van 1225 kilometer door Bretagne te beginnen! Zoals al eerder aangegeven onder toeziend oog van een gigantische hoeveelheid toeschouwers (en fietsers) weggeschoten. De nacht in……
maandag 20 augustus:
En route, de eerste 15 km met de voor rijwagen ervoor. Meteen flink op de pedalen. Althans John Omlo en ik kruipen dicht bij de auto. Profiteren waar het kan is het devies, de rit is immers nog lang… John bemerkt dat ik ook zin heb om aardig door te pezen en waarschuwt me voor hoogmoed. Daarom bij de eerste hellingen de groep laten gaan en eigen tempo pakken.. Tik, klik, tik, het ritme van het schakelen voor de talloze hellingen heeft me gauw in m’n greep. Ondertussen hoor ik langs de kant van de weg plots vanuit het duister: Bon Courage! Iets wat John me vlak voor de start had verteld. ‘Je moet niet vreemd opkijken als je plots in het duister aanmoedigingen hoort’ Et voila!
Ik begin in de juiste cadans te komen merk ik. Op en gegeven moment een stuk met een groep mee. Pats! Na een aantal kilometers door een erg donker en regenachtig gedeelte (inmiddels is het lekker aan het regenen geslagen, iets wat de rest van de rit nog vaak zal gaan gebeuren…)Verkeerd gereden! Dat is niet echt lekker beginnen.. (naar later zou blijken zouden de verkeerdrijders al een stuk terugweg te pakken hebben gehad) Gelukkig heb ik de route ingetekend op Michelinkaarten bij me en kan ik na niet al te lange tijd precies zien waar ik ben en weet een weg terug naar de route te vinden. Iets wat iedere randonneur bij zich zou moeten hebben… Uitgepijlde tocht of niet. Samen met twee andere Fransen flink de sokken erin om niet al te veel tijd te verliezen. Bij terugkomst op de route komen we de renners uit startgroep twee weer tegen! De ‘alternatieve’ route is dus niet eens zo heel veel langer geweest. In de groep tref ik John ook weer en na een kort knikje vervolgen we de weg weer. Ondertussen is het miezeren overgegaan in kloteweer (regen regen en nog eens regen). Even slikken en doorgaan. Met mijn bril is het fietsen in de nacht nu extra vermoeiend doordat ik bij kruisingen extra goed moet kijken naar reflecterende punt van de pijl. Dit zorgde ervoor dat ik samen met een grote groep wederom een km of tien verkeerd reed. Ditmaal is er geen alternatief mogelijk en is het toch echt ettelijke kilometers terugfietsen.. Slikken en weer doorgaan.
Dinsdag 21 augustus
Na diverse regenbuien, heuvels (nee, Parijs-Brest-Parijs is niet vlak) en een langzaam zakkend tempo, arrivee op de eerste controle. Mortagne au Perche. Na 140km alleen een ravitailleringspost. In eerste instantie bij de ‘verkeerde’ ravitaillering gestopt. Een stukje verder in het dorp is de hal waar je even zou kunnen schuilen tegen de regen. Hier heb ik dus geen gebruik van gemaakt. Heb alleen een plasje gepleegd en ben doorgegaan. Eten heb ik nog genoeg op voorraad. Ook fascinerend om al die verscheidenheid te zien aan voedsel die tijdens PBP naar binnen word gewerkt. Ik dreef in het begin van de rit op bananenbrood, fries roggebrood en water. Aangevuld met een blikje cafeine op zijn tijd.
Op naar de tweede controle. Terug de regenachtige nacht in en met mij vele andere kleurrijke en goed verlichte randonneurs.
Wat maak je zoal mee in een gemiddelde nacht van P-B-P? Praatjes maken met andere randonneurs, nieuwe moraal krijgen door aanmoedigingen langs de kant (zeer spaarzaam, maar toch..), Kunstzinnige P-B-P uitspattingen in dorpjes kunnen bewonderen. De nodige verscheidenheid van wielerkunst langs de weg gezien. Al dan niet verlicht. Proberen om in de goede cadans te blijven. Heuvel op en weer heuvel af. Met mijn Naafdynamo de snelheid ook flink kunnen handhaven in de afdalingen ’s nachts. En toch, hoewel de nacht normaal gesproken een heerlijk rustmoment (mijn meditatiemoment op de fiets) is, was het deze nacht niet het geval. De regen, duister en niet altijd even duidelijk opgehangen pijlen (deels ook te wijten aan mijn beslagen bril door de regen) waren vermoeiend.
Hehe, eindelijk weer het licht, oriëntatie is weer mogelijk. Meteen blijkt dat de wind vandaag stevig zal zijn. Noordenwind. ‘Heerlijk’ zo’n fors zij/ ietwat tegenwindje… In combinatie met de nog immer aanwezig zijnde buien is het harken geblazen op de fiets. Probeer groepjes op te zoeken maar deze zijn in heinde en verre niet te bekennen. Het deelnemersveld is totaal uit elkaar geslagen. Sporadisch zie je twee/ drietallen tegen de wind in beulen. Het overgrote deel fietst net als mij alleen. Alleen tegen de elementen. Parijs-Brest-Parijs zoals het bedoeld is. Niet ver voor de tweede controle Villaines la Juhel zie ik John weer. Ditmaal staat hij te rekken en strekken. De tweede controle is na veel gezwoeg een zeer welkome controlepost. Aan de gezichten van mijn mede randonneurs te zien geldt dit voor velen. Ik vermoed dat er heel wat schema’s in de prullenmand zijn beland. Uitfietsen was al het devies, met de huidige klimatologische omstandigheden alleen nog maar meer. In Villaines de badge door de scanner. Nu ben ik voor het thuisfront eindelijk zichtbaar! Het gebruikelijke stempeltje laten zetten en me naast andere Nederlandse Randonneurs gesetteld. Even de lekkernijen van de plaatselijke bakker verorberen. Het ontbijt: een chocoladeroomsoes en een flink stuk appelgebak. Hier moeten we wel weer op kunnen teren. Na mijn bidons te hebben bijgevuld op de fiets voor de volgende etappe. Naar Fougeres. Ook deze etappe vergt toch wel veel van mijn krachten en mijn rijdend gemiddelde is voor mijn doen aan de lage kant. Brest is nog ver…. Probeer ondanks het weer toch te genieten van de omgeving. Bij het dorpje Gorron kom ik de nodige spandoeken tegen waarbij de plaatselijke PBP-deelnemers een goede rit word toegewenst. Opvallend: bij veel borden die ik tegen kom heeft men er provisorisch ‘et les autres’ onder weten te frotten. En alsof er nog niet vocht uit de lucht is gevallen, bereik ik in stromende regen
De derde controle: Fougeres. Hier zie ik mijn begeleider voor deze tocht voor het eerst weer terug. Mijn vader staat al bij de finish en vangt me op. Doordat ik bij de eerste twee posten een smsje heb verstuurd weet hij om en nabij waneer hij klaar moet staan. Eerst de stempel en de badge door de scanner halen voor de medaille en de historie. Op deze controle zie ik verder ook geen Nederlanders waar ik even in mijn moerstaal een praatje kan maken, dus ik ga met mijn vader mee naar de auto. Alwaar ik achterin de auto plaatsneem. Even die natte kleren uit. De noodles en het kopje soep staan al klaar. Dat gaat er na al die regen en forse wind heel goed in. Ik merk meteen dat de kracht weer wat aan het terugkomen is. Zelf bij een tocht als Parijs-Brest-Parijs kun je tot op zekere hoogte herstellen.
Dat de heenweg naar Brest zwaar is en blijft staat als een paal boven water. Na de perfecte verzorging door mijn vader stap ik een stuk frisser weer op de fiets. De eerste 307 km zijn een feit. Dat ik niet helemaal fris ben blijkt wel als ik na een steile afdaling er achter kom dat ik mijn portemonnee en telefoon ben vergeten. Lastig, daarom: wederom terug! Een steil klimmetje meer of minder maakt tenslotte niet uit. Een beetje simpel word je er wel van. Hopen dat het extra km’s draaien nu voorbij zal zijn. Met gezwinde spoed begeef ik me weer op de route richting Tinteniac. Op deze etappe kan ik eindelijk een stuk mee met een groepje. Al snel blijkt dat ze mijn tempo wel aangenaam vinden en ik nestel me op kop van het groepje en draai lekker mijn tempo weg. Het asfalt is op deze etappe aardig dramatisch en het is extra werken geblazen. Het rouleren is even verleden tijd. Stoempen het devies. Nu waren de wegen in Rusland vaak ook niet van al te beste kwaliteit dus de blik even op oneindig en fietsen maar. Veel stukken vals plat. Al het gezwoeg in de regen en tegen de wind, over al de heuvels begin ik nu goed te merken. Het tempo zakt. Als we in onze achteruit een controle zien (een geheime controle, maar deze is voor de terugweg bedoeld) valt de groep uit elkaar. Jammer maar helaas. Cadeautjes worden niet weggegeven. Ik ben dan ook blij dat ik in Tinteniac ben. Hier zit ik wat langer als gepland. Het kopje koffie en eten gaan er weer goed in. Voor de rit had ik besproken om of in controleplaats Loudeac of controle Carhaix te gaan slapen. Mijn voorkeur zou naar Carhaix uitgaan, aangezien er dan nog maar een etappe naar Brest zou moeten worden gefietst en ik zo optimaal van de dag zou kunnen profiteren. Afgaande op eerdere ervaringen zou dit ook haalbaar moeten zijn. Niet in deze omstandigheden. Ik merk dat ik Loudeac echt even een uurtje of twee plat moet. In Loudeac onder applaus binnengefietst. Stempeltje zetten en de badge (voor het thuisfront) erdoor heen. Daarna met mijn vader mee naar de auto. Wederom stond er een heerlijk kopje soep en pan eten klaar. Kopje koffie erbij en even bijkomen en afgelopen etappe evalueren. Ook mijn vader merkt dat het zwaar is aan mijn doorkomsttijden. Na deze maaltijd voor het eerst twee uur plat achter in de auto. Beetje improviseren maar ik ben zeer blij met dit zeer luxueus onderkomen. Na twee uur word ik geheel versuft wakker. Moet ik echt weer op de fiets om nog 550 kilometer af te leggen naar Parijs (via Brest)? Ja, zegt mijn geest. Nee, zegt mijn lichaam. Als ik wakker word is de duisternis inmiddels al ingevallen. Mijn vader verteld me dat de kopgroep zojuist in Loudeac is aangekomen… Ik ben blij dat ik nog bij leven en welzijn op de fiets kan zitten en tot nu toe nog geen lichamelijke en technische malheur heb gekend. Na een sterke bak oploskoffie en een appeltje (lekker zuur!) weer op de fiets. Alle voorraden op de fiets weer aangevuld.
Iets buiten Loudeac begint het weer te plenzen. De gebruikelijke procedure kan weer in werking worden gezet: overschoenen en regenjasje aan. Het regenjasje zal ik weer bijna dragen tot in Brest. De benen beginnen wat minder soepel door te trappen. Zelfs na twee uur volledige rust… Brest blijft hoe dan ook nog steeds ver. De wegen worden steeds lokaler (heerlijk om over te fietsen) en af en toe een flinke klim. Voordeel van de nacht is dat de wind even uitrust en er in principe weer kilometers gemaakt kunnen worden. Ploep! Daar ging het lampje van de breedstraler… Natuurlijk gebeurd dit op zo ongeveer het rustigste en minst verlichte stuk deel van de route. Mijn hoofdlamp heeft het ook begeven, dus even alleen met de verstraler verder. Tot het eerste dorpje waar ik mijn lampen kan wisselen. Gelukkig heb ik vier reserve halogeenlampjes bij, dus ik ben voldoende voorzien. In het dorpje (bovenaan een aardige klim) de fiets langs de kant en met veel gehannes de lampjes verwisseld. Nog een poging gewaagd om de hoofdlamp aan de praat te krijgen. Dit mocht niet baten. Met een colaatje en een snelle hap bij de plaatselijke toog verder door de donkere en regenachtige nacht. Op veel stukken lijkt het wel of ik terug ben in Rusland. Geen enkele fietser voor of achter. Het tempo blijft maar steeds aan de lage kant. Probeer zo links en rechts nog wel een praatje aan te knopen om maar wakker te blijven. Ergens op dit stuk fiets ik de volgende dag in:
Woensdag 22 augustus:
Na wederom een zware etappe aangekomen in Carhaix. Controle 6 op de route. In Carhaix zie ik voor het eerst wat andere nederlandse begeleiding. Mijn vader tref ik in Carhaix ook weer. Bij het plaatsen van het stempeltje in het controleboek en de badgecontrole zie ik in de eetzaal hordes mede randonneurs tussen de eettafels hun hoofd ten ruste hebben gelegd. Dit aangezicht doet me besluiten om ook een uurtje plat te gaan. Wellicht helpt dat om het tempo weer iets op te krikken. Na een goede maaltijd ga ik plat. Ondertussen word mijn fiets bij de mechanieker onder handen genomen. Mijn versnellingen werken door al het slechte weer niet optimaal meer en voorkomen is immers beter dan genezen. Zeker in de nacht. Na het gebruikelijke ontwaakritueel (kopje koffie en een appel) op de fiets. Met mijn vader afgesproken dat ook hij even rust kan nemen. De volgende volledig verzorgde controle vind ook weer plaats in Carhaix. Ook vader kan een paar uur plat.
Op weg naar Brest… Brest is niet ver meer.. Brest is nu binnen bereik.. Het moraal is weer helemaal terug! Hoewel dat tijdens de hele rit niet weg zal zijn, maar het peil van datzelfde moraal fluctueert nogal eens
![]()
Denk je, appeltje eitje die laatste etappe naar het keerpunt: Brest. Niets minder is het geval. Wat een etappe.. De kilometers kruipen voorbij. Door de vochtige atmosfeer ontstaat er aan de voet van de Roc Trevezel mist. Nog minder oriëntatie dan er al was in de duistere nacht. Naar later zou blijken krijg ik vlak voor de top van de Roc Trevezel een flinke inzinking. Slaap overvalt me toch nog. Stoppen. Blikje cola en een Mars. Ondertussen word ik bijgehaald door een kleine delegatie fietsende Amerikanen. Deze sporen me aan om niet te lang te blijven stilstaan. Hup, even een flinke vent zijn en op de pedalen voor het laatste stuk naar Brest. Wonderwel ben ik over mijn grootste dip heen. Tegen de ochtend als ik in de buurt van Brest kom (en het weer opklaart! Voor het eerst en het laatst tijdens PBP…) knoop ik even een kort gesprekje aan met een ligfietsende Waal. Ik ben wederom content dat ik weer uit de nacht ben. Zie ik Brest toch bij daglicht. Dit bied perspectief om wat plaatjes te schieten van Brest. Uiteraard ook bij het plaatsnaambord Brest. Een toeschouwer is zo vriendelijk om een foto van mij te maken. Brest is bereikt! Een gelukzalig moment. In Brest tref ik Harry Tuinhof nog even en ook hij heeft het niet gemakkelijk. Wie wel.
Ondanks dat ik over mijn grootste dip heen ben besluit ik na een goed ontbijt op de controle in Brest toch even mijn ogen een kwartiertje dicht te doen. De controle is in de plaatselijke sporthal, er zijn matjes voorhanden. Hier maak ik dankbaar gebruik van. Na een kwartiertje word ik door mijn alarm op mijn telefoon zonder al te veel problemen wakker. Tijdens het ontwaken merk ik dat mijn slaap weg is en ik weer fit op de fiets kan stappen.