Ok, op zo'n manier.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:50 schreef Kees22 het volgende:
Oh, het is geen kwestie van laten verjagen hoor. Maar aan dat preken voor eigen parochie en dat feest van herkenning kan ik als agnost natuurlijk niet meedoen.
Het is denk ik ook hetzelfde hier.. Vertrouwen.quote:Ik heb een collega, die zeer (christelijk) gelovig is en zij gunt mij het gevoel van geborgen zijn, haar vreugde aan het geloof. Ik beschouw dat als een daad van vriendschap: zij gunt mij het mooiste wat zij kent.
Een andere collega is zeer gelovig moslim. Die zou mij ook best zijn geluk gunnen, want hij gunt mij het beste dat hij kent. Maar hij lacht en maakt een grapje als ik zeg dat ik de qoraan het saaiste boek vind dat ik ooit gelezen heb.
Maar als ik ons vergelijk, voel ik in mezelf hetzelfde vertrouwen in het leven als zij hebben. Dus wat zij me gunnen, heb ik al. En zonder te geloven in god en zeker zonder hem/haar te aanbidden.
En ik op mijn beurt zou hen hetzelfde goddeloze vertrouwen gunnen dat ik voel. Maar als zij liever geloven, moeten ze dat vooral doen.
Dat is denk ik ook het breekpunt. Het punt waarbij iemand anderen zijn of haar geloof op probeert te leggen.. Gelukkig begint die vorm van geloof meer en meer uit te raken.quote:Het wordt pas een probleem als we elkaar onze gedragsregels willen opleggen.
Volgens mij staan meer schrijvers in dit topic daar ook zo tegenover.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:50 schreef Kees22 het volgende:
Oh, het is geen kwestie van laten verjagen hoor. Maar aan dat preken voor eigen parochie en dat feest van herkenning kan ik als agnost natuurlijk niet meedoen.
Ik heb een collega, die zeer (christelijk) gelovig is en zij gunt mij het gevoel van geborgen zijn, haar vreugde aan het geloof. Ik beschouw dat als een daad van vriendschap: zij gunt mij het mooiste wat zij kent.
Een andere collega is zeer gelovig moslim. Die zou mij ook best zijn geluk gunnen, want hij gunt mij het beste dat hij kent. Maar hij lacht en maakt een grapje als ik zeg dat ik de qoraan het saaiste boek vind dat ik ooit gelezen heb.
Maar als ik ons vergelijk, voel ik in mezelf hetzelfde vertrouwen in het leven als zij hebben. Dus wat zij me gunnen, heb ik al. En zonder te geloven in god en zeker zonder hem/haar te aanbidden.
En ik op mijn beurt zou hen hetzelfde goddeloze vertrouwen gunnen dat ik voel. Maar als zij liever geloven, moeten ze dat vooral doen.
Het wordt pas een probleem als we elkaar onze gedragsregels willen opleggen.
Voorlopig ben ik nog druk genoeg met de Bijbel (canonieke boeken), dus ik kom daar nog niet aan toe. Ik ben er eigenlijk ook wel een beetje huiverig voor om ze te lezen. Ik weet bijvoorbeeld ook niet goed waarom God de deutero-canonieke boeken wel aan de katholieken zou geven en niet aan de protestanten (en joden). Over de andere evangeliën denk ik dat ze niet voor niets niet zijn opgenomen in de Bijbel (ik geloof dat daar Gods leiding in zit). Als ik ze ga lezen, zou ik ze ook zeker lezen met dat in mijn achterhoofd.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe kijk je nu aan tegen apocriefe schriften en andere evangelien?
[..]
Bang om van je geloof af te vallen? Bang dat je iets aanneemt dat van God lijkt te komen maar dat niet doet? Of ergens anders bang voor?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:14 schreef Leven het volgende:
[..]
Voorlopig ben ik nog druk genoeg met de Bijbel (canonieke boeken), dus ik kom daar nog niet aan toe. Ik ben er eigenlijk ook wel een beetje huiverig voor om ze te lezen.
Misschien is de Bijbel slechts een kleine subset van Gods woord..quote:Ik weet bijvoorbeeld ook niet goed waarom God de deutero-canonieke boeken wel aan de katholieken zou geven en niet aan de protestanten (en joden).
Je gaat er dus vanuit dat de samenstelling van de Bijbel door hogerhand gestuurd is en niet op basis van toeval of politieke motieven tot stand is gekomen?quote:Over de andere evangeliën denk ik dat ze niet voor niets niet zijn opgenomen in de Bijbel (ik geloof dat daar Gods leiding in zit). Als ik ze ga lezen, zou ik ze ook zeker lezen met dat in mijn achterhoofd.
Hmm... Waar je precies zelf staat weet je nog niet echt dus eigenlijk?quote:Aan de andere kant geloof ik niet dat je Gods wijsheid alléén maar in de Bijbel (of bij christenen) kunt vinden.
uhhuhquote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:04 schreef Alicey het volgende:
Dat is denk ik ook het breekpunt. Het punt waarbij iemand anderen zijn of haar geloof op probeert te leggen.. Gelukkig begint die vorm van geloof meer en meer uit te raken.
Dat allemaal wel ja, ik heb nog heel wat te leren over vertrouwen op God, ook (misschien wel juist) in deze zaken. Het getuigt inderdaad niet van een sterk geloof of een sterk vertrouwen op God. Maar ik kan ook niet heen om de macht van het kwaad (de me van God af wil brengen) en hoewel ik weet dat God sterker is, maakt het me wel voorzichtig met dit soort dingen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bang om van je geloof af te vallen? Bang dat je iets aanneemt dat van God lijkt te komen maar dat niet doet? Of ergens anders bang voor?
[..]
Ik denk dat alleen Bijbel Gods Woord is, maar dat Gods wijsheid (en andere aspecten van Hem) ook buiten de Bijbel te vinden zijn.quote:Misschien is de Bijbel slechts een kleine subset van Gods woord..
[..]
kloptquote:Je gaat er dus vanuit dat de samenstelling van de Bijbel door hogerhand gestuurd is en niet op basis van toeval of politieke motieven tot stand is gekomen?
[..]
Nee, maar dat is denk ik een levenslang proces.quote:Hmm... Waar je precies zelf staat weet je nog niet echt dus eigenlijk?
Moet ik me hierdoor aangesproken voelen? Ik vat wat je zegt niet op als een persoonlijke aanval hoor, maar ik ken mezelf ook wel langer dan vandaag, dus vandaar mijn vraag.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:23 schreef Causa het volgende:
[..]
uhhuh
Bovendien is dat ook van een bepaald religieus niveau dat een mentaal niveau is. Dat is voelbaar. Dat is een beetje irritant.
Maar op dat moment probeert de gelovige zelf de rol van God te spelen, hij probeert dat vonkje of wat dan ook dat ie zelf kent over te geven maar dat hebben we niet zelf in de hand, God bepaald zelf wel of Hij het geeft.
Als God je gebruikt om wat aan te reiken is het altijd zoals je dat zelf niet gedaan zou hebben, heeft die ander het gevonden in wat jij niet verwacht. Dat wat je zelf probeert te bewerkstelligen, dat stoot de ander af. Het laat ook een tekort aan overgave aan Hem zien en daarom kan het jezelf ook stagneren op je godsdienstige weg.
Ik denk zelf dat het niet verkeerd is om een klein beetje kritisch te blijven t.a.v. God. Als God werkelijk door en door goed is zal hij de toets der kritiek kunnen doorstaan..quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:10 schreef Leven het volgende:
[..]
Dat allemaal wel ja, ik heb nog heel wat te leren over vertrouwen op God, ook (misschien wel juist) in deze zaken. Het getuigt inderdaad niet van een sterk geloof of een sterk vertrouwen op God. Maar ik kan ook niet heen om de macht van het kwaad (de me van God af wil brengen) en hoewel ik weet dat God sterker is, maakt het me wel voorzichtig met dit soort dingen.
Ok.quote:klopt
Ik betwijfel het. Naar mate ik langer leef weet ik eigenlijk steeds minder goed waar ik precies sta..quote:Nee, maar dat is denk ik een levenslang proces.
nee ik sprak niet tegen jouquote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:14 schreef Leven het volgende:
[..]
Moet ik me hierdoor aangesproken voelen? Ik vat wat je zegt niet op als een persoonlijke aanval hoor, maar ik ken mezelf ook wel langer dan vandaag, dus vandaar mijn vraag.
Dat ben ik met je eens, maar het gaat er ook niet om dat ik denk dat God de toets der kritiek niet kan doorstaan, maar het gaat er om dat ik voorzichtig wil zijn met wat ik binnen wil laten.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het niet verkeerd is om een klein beetje kritisch te blijven t.a.v. God. Als God werkelijk door en door goed is zal hij de toets der kritiek kunnen doorstaan..
[..]
Dat kan toch ook onderdeel uitmaken van een proces? Ook een beetje als tegenhanger van de gedachte "ik ben er". Als je dat gaat denken moeten er volgens mij alarmbelletjes gaan rinkelen.quote:Ok.
[..]
Ik betwijfel het. Naar mate ik langer leef weet ik eigenlijk steeds minder goed waar ik precies sta..
Ben je bang om iets binnen te laten wat jou kwaad kan doen?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:16 schreef Leven het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar het gaat er ook niet om dat ik denk dat God de toets der kritiek niet kan doorstaan, maar het gaat er om dat ik voorzichtig wil zijn met wat ik binnen wil laten.
Heb je ook gelijk in. Iemand die alles weet ren ik hard voor weg.quote:Dat kan toch ook onderdeel uitmaken van een proces? Ook een beetje als tegenhanger van de gedachte "ik ben er". Als je dat gaat denken moeten er volgens mij alarmbelletjes gaan rinkelen.
Niet iets binnen laten in de zin van een kwade geest ofzo, even voor de duidelijkheid. Maar zoals ik in dat levensdoel topic schreef, geloof ik dat het kwaad heel stiekem en sluw zijn werk doet. Begint met een vraag te stellen die in eerste instantie niet eens zo raar ljikt en zodra er iets van een opening is, gaat 'ie verder, zaait twijfel en brengt 'ie je langzaam van God af. Vandaar dat ik probeer te letten op wat ik "tot me neem". Juist dat soort geschriften die veel overeenkomsten vertonen met wat er in de Bijbel staat vind ik dan heel riskant, omdat het onderscheid zo vaag is.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ben je bang om iets binnen te laten wat jou kwaad kan doen?
[..]
Mee eens. Het kwaad zit in hele onverwachte dingen waarvan je het helemaal niet had kunnen bedenken. Maar je kunt je er als gelovige wel tegen wapenen, al is dat wel een proces en niet van de ene op andere dag gepiept.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 12:02 schreef Leven het volgende:
[..]
Niet iets binnen laten in de zin van een kwade geest ofzo, even voor de duidelijkheid. Maar zoals ik in dat levensdoel topic schreef, geloof ik dat het kwaad heel stiekem en sluw zijn werk doet. Begint met een vraag te stellen die in eerste instantie niet eens zo raar ljikt en zodra er iets van een opening is, gaat 'ie verder, zaait twijfel en brengt 'ie je langzaam van God af. Vandaar dat ik probeer te letten op wat ik "tot me neem".
hoe ga jij daar mee om?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:04 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Mee eens. Het kwaad zit in hele onverwachte dingen waarvan je het helemaal niet had kunnen bedenken. Maar je kunt je er als gelovige wel tegen wapenen, al is dat wel een proces en niet van de ene op andere dag gepiept.
Ik volg pastoraat bij mijn kerk met als uiteindelijk doel bevrijding van deze kwade invloeden.quote:
wat houdt dat in, pastoraat volgen?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 09:57 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Ik volg pastoraat bij mijn kerk met als uiteindelijk doel bevrijding van deze kwade invloeden.
ik bedoelde eigenlijk het volgen van pastoraat, vroeg me af of dat dan in een soort cursusvorm is.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pastoraat
Ik denk dat het zoiets is.
Nee, je moet het zien als psychische hulp maar God wordt overal in betrokken. Ik noemde het volgen omdat we een boekje aan het doorwerken zijn die per hoofdstuk verschillende soorten problemen aanpakt. Bijvoorbeeld schuldgevoelens, onzekerheid etc.. Aan het eind van elke bijeenkomst wordt gebeden voor bevrijding van dat probleem en aan het einde van het boek is de bedoeling dat er voor totale bevrijding gebeden gaat worden. Door hier zo heel bewust mee bezig te zijn leer ik ook beter hoe het kwaad invloed op me probeert te hebben.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:10 schreef Leven het volgende:
[..]
ik bedoelde eigenlijk het volgen van pastoraat, vroeg me af of dat dan in een soort cursusvorm is.
Dat klinkt best zwaar, maar ook fijn om dat op die manier, samen met God, te kunnen doen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:24 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Nee, je moet het zien als psychische hulp maar God wordt overal in betrokken. Ik noemde het volgen omdat we een boekje aan het doorwerken zijn die per hoofdstuk verschillende soorten problemen aanpakt. Bijvoorbeeld schuldgevoelens, onzekerheid etc.. Aan het eind van elke bijeenkomst wordt gebeden voor bevrijding van dat probleem en aan het einde van het boek is de bedoeling dat er voor totale bevrijding gebeden gaat worden. Door hier zo heel bewust mee bezig te zijn leer ik ook beter hoe het kwaad invloed op me probeert te hebben.
Dat dacht ik ook toen ik dat stukje schreef over hoe ik geloof dat het kwaad te werk gaatquote:Mmm, ik snap best dat dit voor sommige lezers als science-fiction moet klinken..![]()
Het is ook best zwaar, je loopt heel je leven door om zo te zien of er ergens nog iets zit wat 'opgeruimd' moet worden. Maar aan de andere kant is het ook helemaal niet zwaar maar juist prettig om alles eens zo grondig aan te pakken met God erbij. Overigens betekent het niet dat je alleen maar pastoraat hoeft te doen en dat dan alle zorgen voorbij zijn. Je moet er elke dag toch weer bewust bij stil staan.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:41 schreef Leven het volgende:
[..]
Dat klinkt best zwaar, maar ook fijn om dat op die manier, samen met God, te kunnen doen.
Ik kan het me ook goed voorstellen dat het voor sommige mensen abacadabra is. Het heeft ook best wel een tijd geduurd voordat ik het zelf snapte.quote:[
Dat dacht ik ook toen ik dat stukje schreef over hoe ik geloof dat het kwaad te werk gaat![]()
quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef Triggershot het volgende:
tvp
Waaat een KKKK (kankerkick)quote:
Blijf dan weg!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |