quote:
Op zaterdag 7 april 2007 00:49 schreef Apache4U het volgende:Wehkamp is gewoon het haasje.
Stel het volgende:
Ik loop een winkel in. Daar hebben ze ergens in het schap computers staan met een mooi bordje erbij "bij aanschaf van een computer mag u een gratis printer meenemen". Heel mooi. Ik weet dit echter niet. Een vriend van me heeft me gewezen op een ander schap waar gratis printers liggen volgens hem. Ik loop rechtstreeks naar dat schap en wil zo'n printer in mijn winkelwagen leggen. Ik zeg lachend.. mooi, zo'n gratis printer. Een winkelbediende hoort mij dat zeggen, snelt naar me toe en vertelt me: "Meneer, die printer is niet gratis hoor, pas als u er een ander produkt bij koopt, dan is ie gratis". Dus ik denk, prima , en leg nog een paar sokken in mijn winkelwagen, plus fus die printer.
Ik kom bij de kassa aan. Het kassameisje "bliept" mijn paar sokken, 2,50 verschijnt op de display, "bliept" mijn printer, 0 euro verschijnt op de display en vertelt me met een vriendelijke stem "Dat is dan 2,50 meneer". Ik betaal en vraag om de bon. Er staat een paar sokken op voor 2,50, een printer voor 0 euro en er staat ook dat ik 2,50 heb betaald en dat te rekening dus voldaan is. Prima de luxe. Ik ga naar huis met een printer en een paar sokken.
Stel nou dat ik de volgende week weer in die winkel kom en dat de verkoopster tegen me zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling was met die printer en dat ik alsnog 70 euro voor die printer moet betalen of hem terug moet geven... dat zou volgens het Nederlands recht toch helemaal niet kunnen. De overeenkomst was immers gesloten . Laat ik het anders zeggen..stel dat dit wel zou kunnen...en een winkelketen krijgt "spijt" van een aanbieding die ze hebben gedaan..dan zouden ze alles kunnen gaan terugvorderen? Ik geloof er helemaal niks van. Wehkamp os gewoon het haasje.
*Kuch*...wilsgebrek...*kuch*
Boek 3 BW:
Artikel 33Een rechtshandeling
vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Artikel 35Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden
redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Volstrekte debiliteit veinzen vooronderstelt nog geen redelijkheid.
Dit is ook nog een leuke:
Artikel 441.
Een rechtshandeling is vernietigbaar, wanneer zij door bedreiging, door bedrog of door
misbruik van omstandigheden is tot stand gekomen. 2. Bedreiging is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door onrechtmatig deze of een derde met enig nadeel in persoon of goed te bedreigen. De bedreiging moet zodanig zijn, dat een redelijk oordelend mens daardoor kan worden beïnvloed.
3. Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op.
4. Misbruik van omstandigheden is aanwezig, wanneer iemand die weet of moet begrijpen dat een ander door bijzondere omstandigheden, zoals noodtoestand, afhankelijkheid, lichtzinnigheid, abnormale geestestoestand of onervarenheid, bewogen wordt tot het verrichten van een rechtshandeling, het tot stand komen van die rechtshandeling bevordert, ofschoon hetgeen hij weet of moet begrijpen hem daarvan zou behoren te weerhouden.
5. Indien een verklaring is tot stand gekomen door bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden van de zijde van iemand die geen partij bij de rechtshandeling is, kan op dit gebrek geen beroep worden gedaan jegens een wederpartij die geen reden had het bestaan ervan te veronderstellen.
[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2007 09:56:51 ]