abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 april 2007 @ 13:08:54 #251
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_48039443
Inderdaad. Meh7 heeft ook niet mijn hele post gelezen want daar noem ik die zaak al.

Meh7: De interne bedrjifsvoering van Wehkamp is niet het probleem van de klant. Simpel. Er zijn zat oplossingen te bedenken voor de controle van orders. Signaleringen van afwijkingen, 0 euro facturen, facturen waar verlies op wordt gemaakt etcetera. Als je zo groot bent als Wehkamp dan zorg je maar dat je die zaakjes op orde hebt.

Het geeft toch geen beeld van goed ondernemerschap als je dingen automatiseert maar niet voor de risico's wil opdraaien? Wel de lusten maar niet de lasten? Laat me niet lachen.

Misschien zal de wetgeving wel veranderen hoor. Maar momenteel heeft Wehkamp simpelweg geen zaak. Punt. Ook al zijn de bestellers hoogstwaarschijnlijk niet etisch bezig geweest en is er sprake van een "trucje". Echter dit is niet onder "misbruik" te scharen. Er is geen beveiliging omzeild of wat dan ook. Er zijn bestelpaden mogelijk waarbij Wehkamp niet hard kan maken dat de klant op de hoogte had kunnen zijn van de computer-actie.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_48041167
Ik geef in mijn laatste post de relevantie van de otto zaak al aan, maar het kan zijn dat je die niet gezien hebt aangezien we bijna tegelijkertijd gereageerd hebben. In de otto zaak ging het ook om of er nou sprake was van een overeenkomst of niet.
pi_48041645
quote:
Op donderdag 5 april 2007 12:41 schreef Apekoek het volgende:

[..]

maar bij otto ging het om een druk fout, daar staat iets nadrukelijk over in de algemene voorwaarden. bij wehkamp was de situatie heel anders dan dat.
De av zijn niet relevant, dit gaat puur om 3:33/3:35 BW.
  donderdag 5 april 2007 @ 14:18:10 #255
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_48042054
quote:
Op donderdag 5 april 2007 14:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De av zijn niet relevant, dit gaat puur om 3:33/3:35 BW.
Zou je die bron klikbaar willen maken? Heel interessant die nummertjes maar niet iedereen is jurist of heeft het burgerlijk wetboek bij de hand.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_48042257
quote:
Op donderdag 5 april 2007 14:18 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Zou je die bron klikbaar willen maken? Heel interessant die nummertjes maar niet iedereen is jurist of heeft het burgerlijk wetboek bij de hand.
http://www.recht4all.nl/wetten/w/brgrlk_wbk_bk_3.htm

Klikken maar (naar wetten overheid dat is, kom je automatisch bij boek 3 uit).
pi_48099443
Wehkamp is gewoon het haasje.
Stel het volgende:

Ik loop een winkel in. Daar hebben ze ergens in het schap computers staan met een mooi bordje erbij "bij aanschaf van een computer mag u een gratis printer meenemen". Heel mooi. Ik weet dit echter niet. Een vriend van me heeft me gewezen op een ander schap waar gratis printers liggen volgens hem. Ik loop rechtstreeks naar dat schap en wil zo'n printer in mijn winkelwagen leggen. Ik zeg lachend.. mooi, zo'n gratis printer. Een winkelbediende hoort mij dat zeggen, snelt naar me toe en vertelt me: "Meneer, die printer is niet gratis hoor, pas als u er een ander produkt bij koopt, dan is ie gratis". Dus ik denk, prima , en leg nog een paar sokken in mijn winkelwagen, plus fus die printer.
Ik kom bij de kassa aan. Het kassameisje "bliept" mijn paar sokken, 2,50 verschijnt op de display, "bliept" mijn printer, 0 euro verschijnt op de display en vertelt me met een vriendelijke stem "Dat is dan 2,50 meneer". Ik betaal en vraag om de bon. Er staat een paar sokken op voor 2,50, een printer voor 0 euro en er staat ook dat ik 2,50 heb betaald en dat te rekening dus voldaan is. Prima de luxe. Ik ga naar huis met een printer en een paar sokken.

Stel nou dat ik de volgende week weer in die winkel kom en dat de verkoopster tegen me zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling was met die printer en dat ik alsnog 70 euro voor die printer moet betalen of hem terug moet geven... dat zou volgens het Nederlands recht toch helemaal niet kunnen. De overeenkomst was immers gesloten . Laat ik het anders zeggen..stel dat dit wel zou kunnen...en een winkelketen krijgt "spijt" van een aanbieding die ze hebben gedaan..dan zouden ze alles kunnen gaan terugvorderen? Ik geloof er helemaal niks van. Wehkamp os gewoon het haasje.
pi_48103157
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 00:49 schreef Apache4U het volgende:
Wehkamp is gewoon het haasje.
Stel het volgende:

Ik loop een winkel in. Daar hebben ze ergens in het schap computers staan met een mooi bordje erbij "bij aanschaf van een computer mag u een gratis printer meenemen". Heel mooi. Ik weet dit echter niet. Een vriend van me heeft me gewezen op een ander schap waar gratis printers liggen volgens hem. Ik loop rechtstreeks naar dat schap en wil zo'n printer in mijn winkelwagen leggen. Ik zeg lachend.. mooi, zo'n gratis printer. Een winkelbediende hoort mij dat zeggen, snelt naar me toe en vertelt me: "Meneer, die printer is niet gratis hoor, pas als u er een ander produkt bij koopt, dan is ie gratis". Dus ik denk, prima , en leg nog een paar sokken in mijn winkelwagen, plus fus die printer.
Ik kom bij de kassa aan. Het kassameisje "bliept" mijn paar sokken, 2,50 verschijnt op de display, "bliept" mijn printer, 0 euro verschijnt op de display en vertelt me met een vriendelijke stem "Dat is dan 2,50 meneer". Ik betaal en vraag om de bon. Er staat een paar sokken op voor 2,50, een printer voor 0 euro en er staat ook dat ik 2,50 heb betaald en dat te rekening dus voldaan is. Prima de luxe. Ik ga naar huis met een printer en een paar sokken.

Stel nou dat ik de volgende week weer in die winkel kom en dat de verkoopster tegen me zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling was met die printer en dat ik alsnog 70 euro voor die printer moet betalen of hem terug moet geven... dat zou volgens het Nederlands recht toch helemaal niet kunnen. De overeenkomst was immers gesloten . Laat ik het anders zeggen..stel dat dit wel zou kunnen...en een winkelketen krijgt "spijt" van een aanbieding die ze hebben gedaan..dan zouden ze alles kunnen gaan terugvorderen? Ik geloof er helemaal niks van. Wehkamp os gewoon het haasje.
*Kuch*...wilsgebrek...*kuch*

Boek 3 BW:

Artikel 33
Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.

Artikel 35
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.

Volstrekte debiliteit veinzen vooronderstelt nog geen redelijkheid.

Dit is ook nog een leuke:

Artikel 44
1. Een rechtshandeling is vernietigbaar, wanneer zij door bedreiging, door bedrog of door misbruik van omstandigheden is tot stand gekomen.

2. Bedreiging is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door onrechtmatig deze of een derde met enig nadeel in persoon of goed te bedreigen. De bedreiging moet zodanig zijn, dat een redelijk oordelend mens daardoor kan worden beïnvloed.

3. Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op.

4. Misbruik van omstandigheden is aanwezig, wanneer iemand die weet of moet begrijpen dat een ander door bijzondere omstandigheden, zoals noodtoestand, afhankelijkheid, lichtzinnigheid, abnormale geestestoestand of onervarenheid, bewogen wordt tot het verrichten van een rechtshandeling, het tot stand komen van die rechtshandeling bevordert, ofschoon hetgeen hij weet of moet begrijpen hem daarvan zou behoren te weerhouden.

5. Indien een verklaring is tot stand gekomen door bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden van de zijde van iemand die geen partij bij de rechtshandeling is, kan op dit gebrek geen beroep worden gedaan jegens een wederpartij die geen reden had het bestaan ervan te veronderstellen.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2007 09:56:51 ]
  zaterdag 7 april 2007 @ 19:17:44 #259
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_48116201
Artikel 33 check, Wehkamp heeft haar wil geuit door het verkopen en leveren van de printer
Artikel 35, na drie keer lezen blijft het gibberish. In normaal Nederlands svp?
Artikel 44 check, er is geen sprake van misbruik. Mensen hebben een aantal artikelen besteld op de site. Er is geen beveiliging omzeilt of andere vorm van misbruik te constateren.
pi_48118309
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 19:17 schreef _Flash_ het volgende:
Artikel 33 check, Wehkamp heeft haar wil geuit door het verkopen en leveren van de printer
Nee hoor, uit Wehkamps reactie valt af te leiden dat dat niet zo is (een handeling is immers geen uiting van de wil, nu de wil niet gericht was op het uitvoeren van deze handeling).
quote:
Artikel 35, na drie keer lezen blijft het gibberish. In normaal Nederlands svp?
Daar staat kort geformuleerd dat de wederpartij zich niet kan beroepen op een gebrekkig geuite wil als het een in het normale handelsverkeer niet (extreem) abnormale handeling betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')