Dat is niet vergelijkbaar. Je hebt dan de wil gehad te verkopen, en wel tegen deze prijs. Wehkamp heeft nimmer de wil gehad een printer voor bijna nop weg te geven (en dat is ook zeer onaannemelijk voor een commercieel berdijf), dat dat dankzij een fout in hun systeem wel gebeurd is doet daar niets aan af.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:18 schreef _Flash_ het volgende:
Ik ben van mening dat er zeker wel sprake is van wilsovereenstemming. Probleem van Wehkamp is dat ze hun wil hebben geautomatiseerd. Volgens de wet is er een geldige koopovereenkomst gesloten.
Je moet het zo zien. Jij wil je postzegelverzameling verkopen en gaat er mee op een rommelmarkt zitten. Vervolgens kom ik langs en als postzegelkenner zie daar de dubbelgerande donkerblauwe oekiewoekie-zegel tussen zitten. Ik weet dat die minstens 500 euro waard is, ga met jou in gesprek en koop je hele verzameling voor 100 euro.
Een paar dagen later zie jij op Fok! een topic van mij in het postzegelforum waarin ik mijn nieuwe aanwinst toon. Jij hebt toch dan ook totaal geen grond om de verkoop te ontbinden?
die analogie is geenzins van toepassing hier. Het betreft een softwarefout die is uitgebuit.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:18 schreef _Flash_ het volgende:
Ik ben van mening dat er zeker wel sprake is van wilsovereenstemming. Probleem van Wehkamp is dat ze hun wil hebben geautomatiseerd. Volgens de wet is er een geldige koopovereenkomst gesloten.
Je moet het zo zien. Jij wil je postzegelverzameling verkopen en gaat er mee op een rommelmarkt zitten. Vervolgens kom ik langs en als postzegelkenner zie daar de dubbelgerande donkerblauwe oekiewoekie-zegel tussen zitten. Ik weet dat die minstens 500 euro waard is, ga met jou in gesprek en koop je hele verzameling voor 100 euro.
En wat nou als flip die zijn postzegelverzameling nou verstandelijk gehandicapt is en zijn verzorger komt er de volgende dag achter wat die gedaan heeft?quote:Op donderdag 5 april 2007 10:31 schreef Brupje het volgende:
[..]
die analogie is geenzins van toepassing hier. Het betreft een softwarefout die is uitgebuit.
Jij vergelijkt een verstandelijk gehandicapte met een softwarefout? Ik hoop dat je doorhebt hoe beledigend dat voor beide partijen isquote:Op donderdag 5 april 2007 11:00 schreef ursel het volgende:
[..]
En wat nou als flip die zijn postzegelverzameling nou verstandelijk gehandicapt is en zijn verzorger komt er de volgende dag achter wat die gedaan heeft?
Als je het heel plat bekijkt wel ja. Het gedeelte in de hersenen werkt niet zoals het zou behoren waardoor deze mensen die afwijking hebben en niet als een normaal mens functioneren. Het is niet beledigend bedoeld, maar zo zie ik het wel.quote:Op donderdag 5 april 2007 11:14 schreef Brupje het volgende:
[..]
Jij vergelijkt een verstandelijk gehandicapte met een softwarefout? Ik hoop dat je doorhebt hoe beledigend dat voor beide partijen is
Maar in dat geval is flip handelingsonbekwaam en moet de koop worden teruggedraaid
Het is een geautomatiseerd proces, het gaat dus automatisch zonder dat er een "echt" persoon naar kijkt. Het zou voor een bedrijf als Wehkamp ook onmogelijk zijn om alle orders te laten beoordelen door mensen. Zodra ze erachter kwamen hebben ze het probleem toch opgelost?quote:Op donderdag 5 april 2007 08:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is wel heel slap lullen van Wehkamp! "Nee, dat was niet de bedoeling"... WAAROM DOEN ZE HET DAN 60 KEER?!
maar bij otto ging het om een druk fout, daar staat iets nadrukelijk over in de algemene voorwaarden. bij wehkamp was de situatie heel anders dan dat.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:30 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Het is een geautomatiseerd proces, het gaat dus automatisch zonder dat er een "echt" persoon naar kijkt. Het zou voor een bedrijf als Wehkamp ook onmogelijk zijn om alle orders te laten beoordelen door mensen. Zodra ze erachter kwamen hebben ze het probleem toch opgelost?
En Flash:
Het is inderdaad een geautomatiseerd proces, maar werkt dat dan noodzakelijkerwijs in het nadeel van Wehkamp? Het is een erg groot orderbedrijf en ze kunnen moeilijk alle internet orders laten controleren. Het ontbreken van de wilsovereenstemming kan je uit het feit afleiden dat de printers op de site alleen gratis waren bij de computers. Doordat een paar slimme jongens het systeem hebben misbruikt kon de printer blijven staan in het winkelmandje terwijl de computer was verwijderd. Iedereen die de printer heeft besteld wist hiervan.
Ik wijs je ook nog op de recente otto.nl zaak (zoek maar op via www.internetrechtspraak.nl), daar hadden mensen de bestelling toch ook geplaatst? Dus ook daar was sprake van een -geautomatiseerde- overeenkomst, levering is geen vereiste voor het sluiten van een overeenkomst. Toch heeft de rechter beslist in het voordeel van Otto.
De rechter heeft daar juist niets gezegd over de algemene voorwaarden maar ging onderzoeken of er wel sprake was van een koopovereenkomst. Daarbij ging het inderdaad om een verschrijving, maar het ging ook vooral om de deskundigheid van de klanten die niet mochten verwachten dat de tv zo goedkoop werd verkocht.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
maar bij otto ging het om een druk fout, daar staat iets nadrukelijk over in de algemene voorwaarden. bij wehkamp was de situatie heel anders dan dat.
Otto vernietigt dus de overeenkomst omdat zij vindt dat er sprake is van een wilsgebrek, de klanten beroepen zich op 3:35 (vertrouwensregel) en de rechter geeft otto gelijk.quote:Al deze omstandigheden bijeen genomen voeren de voorzieningenrechter tot de conclusie dat de prijsstelling in het aanbod en de beide bevestigingen van Otto, door een websitebezoeker niet redelijkerwijs konden worden opgevat als weergave van een ook werkelijk door Otto beoogde prijs zodat het beroep op art. 3:35 BW faalt.
De av zijn niet relevant, dit gaat puur om 3:33/3:35 BW.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
maar bij otto ging het om een druk fout, daar staat iets nadrukelijk over in de algemene voorwaarden. bij wehkamp was de situatie heel anders dan dat.
Zou je die bron klikbaar willen maken? Heel interessant die nummertjes maar niet iedereen is jurist of heeft het burgerlijk wetboek bij de hand.quote:Op donderdag 5 april 2007 14:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De av zijn niet relevant, dit gaat puur om 3:33/3:35 BW.
http://www.recht4all.nl/wetten/w/brgrlk_wbk_bk_3.htmquote:Op donderdag 5 april 2007 14:18 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Zou je die bron klikbaar willen maken? Heel interessant die nummertjes maar niet iedereen is jurist of heeft het burgerlijk wetboek bij de hand.
*Kuch*...wilsgebrek...*kuch*quote:Op zaterdag 7 april 2007 00:49 schreef Apache4U het volgende:
Wehkamp is gewoon het haasje.
Stel het volgende:
Ik loop een winkel in. Daar hebben ze ergens in het schap computers staan met een mooi bordje erbij "bij aanschaf van een computer mag u een gratis printer meenemen". Heel mooi. Ik weet dit echter niet. Een vriend van me heeft me gewezen op een ander schap waar gratis printers liggen volgens hem. Ik loop rechtstreeks naar dat schap en wil zo'n printer in mijn winkelwagen leggen. Ik zeg lachend.. mooi, zo'n gratis printer. Een winkelbediende hoort mij dat zeggen, snelt naar me toe en vertelt me: "Meneer, die printer is niet gratis hoor, pas als u er een ander produkt bij koopt, dan is ie gratis". Dus ik denk, prima , en leg nog een paar sokken in mijn winkelwagen, plus fus die printer.
Ik kom bij de kassa aan. Het kassameisje "bliept" mijn paar sokken, 2,50 verschijnt op de display, "bliept" mijn printer, 0 euro verschijnt op de display en vertelt me met een vriendelijke stem "Dat is dan 2,50 meneer". Ik betaal en vraag om de bon. Er staat een paar sokken op voor 2,50, een printer voor 0 euro en er staat ook dat ik 2,50 heb betaald en dat te rekening dus voldaan is. Prima de luxe. Ik ga naar huis met een printer en een paar sokken.
Stel nou dat ik de volgende week weer in die winkel kom en dat de verkoopster tegen me zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling was met die printer en dat ik alsnog 70 euro voor die printer moet betalen of hem terug moet geven... dat zou volgens het Nederlands recht toch helemaal niet kunnen. De overeenkomst was immers gesloten . Laat ik het anders zeggen..stel dat dit wel zou kunnen...en een winkelketen krijgt "spijt" van een aanbieding die ze hebben gedaan..dan zouden ze alles kunnen gaan terugvorderen? Ik geloof er helemaal niks van. Wehkamp os gewoon het haasje.
Nee hoor, uit Wehkamps reactie valt af te leiden dat dat niet zo is (een handeling is immers geen uiting van de wil, nu de wil niet gericht was op het uitvoeren van deze handeling).quote:Op zaterdag 7 april 2007 19:17 schreef _Flash_ het volgende:
Artikel 33 check, Wehkamp heeft haar wil geuit door het verkopen en leveren van de printer
Daar staat kort geformuleerd dat de wederpartij zich niet kan beroepen op een gebrekkig geuite wil als het een in het normale handelsverkeer niet (extreem) abnormale handeling betreft.quote:Artikel 35, na drie keer lezen blijft het gibberish. In normaal Nederlands svp?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |