abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 29 juli 2007 @ 22:34:21 #101
5428 crew  miss_sly
pi_51945352
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:23 schreef NieTTus het volgende:
Lieverds, hoe is het nu? Wat klote dat het niet gaat zoals jullie willen

Hoop toch wel dat het opschiet, dat gun ik jullie echt!!!
Opschieten zal het niet, want dat bureaucratische geneuzel kost nou eenmaal tijd, maar ik blijf voorzichtig positief en droom gewoon nog even verder over onze plannen
Mocht het dadelijk alsnog niet zo doorgaan als we willen, gaan we gewoon andere plannen bedenken
Hoe dan ook wordt het ons droomhuis, dat kunnen die ambtenaren echt niet verpesten!!

En ik verheug me er nu al op dat je op de koffie komt
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 19:02:20 #102
5428 crew  miss_sly
pi_52337609
Update!

Na contact met diverse bedrijven die in dat soort produkten handelen, zijn we tot de conclusie gekomen dat de mechanische overdruk installatie niet gaat werken. In woningen is dat ongebruikelijk en zelfs, zoals wat bedrijven zeiden, onnuttig: de ruimte waarin de overdruk moet heersen is te klein, dus als je ergens een deur openzet, is h et effect weg. Compleet nutteloos dus, en waarschijnlijk als je het toch doet, ook nog eens erg duur.

Overleg met het stadsdeel leert ons dat de dakopbouw op zich mag, mits het geen verblijfsruimte is, maar een berging. Een badkamer mag dan weer wel, want voor een bouwvergunning is een badkamer een 'natte cel' en geen verblijfsruimte. De slaapkamer moet dus berging worden met een aangrenzende badkamer. Als we dus op de tekening in de slaapkamer het woord 'verblijfsruimte' vervangen door 'berging', is het in orde

Waarschijnlijk is dat dus wat we gaan doen: we maken een dakopbouw met badkamer en grote berging met openslaande tuindeuren naar het dakterras.
Morgen is het bouwberaad over het negatieve advies van welstand, en waarschijnlijk is het wel in orde. Daarna gaat het plan ter inzage, dat duurt een paar weken. Aangezien omwonenden ook geen bezwaar hebben aangetekend tegen ons dakterras (dat is al vergund), vemroed ik dat het geen problemen zal opleveren. Maar ja, we hebben natuurlijk te maken met de ambtelijke molen, dus zeker zijn we er nog lang niet van!

Er is echter wel begonnen in het pand
De tekening en de besteklijst zijn tegen de muur gespijkerd, zodat de aannemer en uitvoerder weten wat de bedoeling is en deze week wordt gestart met het verstevigen van de dakconstructie. Het lijkt erop dat we nu echt gaan beginnen!
pi_52387112
Helaas heeft de ambtenaar in kwestie besloten onze bouwaanvraag niet gisteren te behandelen in het bouwberaad. Hij wil toch eerst overleg met een collega inzake de mechanische overdruk. hij blijft erbij dat volgens hem (eigenlijk volgens die collega) een dergelijke installatie wel nuttig is. We moeten dus gewoon nog even langer wachten *zucht* .

De werkzaamheden zijn echter wel in gang gezet. In het weekend waarschijnlijk even kijken en foto's nemen zodat we straks ons hele traject van bouwput naar droompaleis ook hebben vastgelegd!
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:12:13 #104
5428 crew  miss_sly
pi_52559319
Afgelopen weekend even langsgeweest om te kijken hoe het er nu uitziet. De muur is gedeeltelijk weggebroken, en nu begin je te zien wat een enorme ruimte onze kamer wordt! En er is heel veel licht!

We hebben ook al onze eerste meevaller: de balklaag is goed, hoeft niet verstevigd voor het dakterras en de opbouw. Er moet alleen een stalen balk in voor het gedeelte waar de draagmuur is weggehaald. Scheelt dus tijd en geld

Vanavond zal ik even kijken of ik een foto van onze balzaal kan posten
pi_52565447
Goed verhaal, lekker kort
Amsterdam O+
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:46:05 #106
5428 crew  miss_sly
pi_52567236

[ Bericht 24% gewijzigd door miss_sly op 21-08-2007 18:53:24 ]
pi_52567459
Knus.

Moet nog best veel gebeuren zeg. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:54:27 #108
5428 crew  miss_sly
pi_52567500
Ja, het is nu echt nog een puinhoop
Maar gelukkig kunnen wij voor onszelf toch wel zien hoe het gaat worden, en dat is echt ontzettend mooi
pi_52567571
gaaf miss_sly (en fokschaap )

erg leuk moet dat kunnen worden
Ja doei.
pi_52567586
en we hoeven het niet zelf te doen
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:01:04 #111
5428 crew  miss_sly
pi_52567694
Even een kleine uitleg bij de foto's:
op de onderste foto staat rechts een stuk muur, die blijft staan en rechts daarvan wordt het kleine kamertje. links ervan komt de keuken. De deuren leiden naar het balkon. Direct naast de trap als je boven komt, komt het toilet.

Op de bovenste foto is de voorkant te zien, waar straks de bank komt te staan en waar we tegen de gele muur gaan beamen.

Op de middelste foto, ter hoogte ongeveer van de steiger die daar staat, komen de kleine badkamer (wastafel en douche) en ertegenaan de meterkast en een opbergkast.
pi_52568335
Mooi huis . Zelfs met puinhoop ziet het er al huiselijk en knus uit.

Wat voor stijl gaan jullie gebruiken qua inrichting? Modern of meer klassiek? Ik vind hier klassiek namelijk heel mooi bij passen, maar dat moet je maar net mooi vinden natuurlijk.
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:04:07 #113
5428 crew  miss_sly
pi_52569669
We gaan een beetje een mengeling doen. De ramen en deuren enzo worden klassiek, de deuren met mooie architraven enzo. Donkere houten vloer erin.
De muren worden strak gestuct en gewit, de hoge plafonds ook. Keuken wordt modern, wit, eenvoudig en strak. Onze heerlijke loungebank komt er te staan, die is ook wat strakker.
We willen een nieuwe eethoek (als we geld (over)hebben) bestaande uit een mooie strakke houten tafel met zo'n dik blad. En dan nog wat aankleding, maar dat moeten we nog bekijken

Dus een combi van klassiek en modern
pi_52787274
Morgen gaat onze bouwaanvraag ter inzage. Dit duurt 6 weken, waarin omwonenden bezwaar kunnen aantekenen tegen de plannen. Gezien het feit dat er ook tegen het dakterras geen bezwaar is aangetekend, verwachten we geen problemen.

Vrijdag zal de aannemer beginnen aan de dakopbouw: het gat in het dak zal worden gemaakt
Ik ga er even heen om een paar foto's van te maken, lijkt me wel leuk voor het totaalplaatje.

Ook zei de aannemer vandaag dat hij toch wel denkt dat het in december klaar moet kunnen zijn
pi_52802281
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 18:51 schreef miss_sly het volgende:
Ook zei de aannemer vandaag dat hij toch wel denkt dat het in december klaar moet kunnen zijn
Zou heel tof zijn Aan de andere kant klim ik morgen direct in de pen nawuuwk ....
Amsterdam O+
pi_52808271
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 08:00 schreef Roomsoesje het volgende:

[..]

Zou heel tof zijn Aan de andere kant klim ik morgen direct in de pen nawuuwk ....
natuurlijk, maar natuurlijk nemen ze jouw klacht niet serieus. zeker niet omdat mijn oom bij het stadsdeel werkt
  FOK!fotograaf donderdag 30 augustus 2007 @ 19:25:47 #117
17893 Forno
pi_52818804
Leuk project.

Gaaf dat jullie zelf de indeling kunnen bepalen (binnen de grenzen van het bouwbesluit natuurlijk).
Jullie hebben wel een redelijk budget, niet? Makkelijk zo'n aannemert maar goedkoop is het niet.

Dat mechanische overdruk verhaal snap ik eerlijk gezegd niet. Je moet natuurlijk voldoende ventilatie hebben volgens het bouwbesluit, maar hoe je dat doet is je eigen keuze. Klinkt als een betweterige, overijverige ambtenaar. Het het niet gelezen, maar is daar al duidelijkheid over?

Verder succes met de verbouwing.
  Moderator vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:09:26 #118
5428 crew  miss_sly
pi_52856327
Vandaag zou volgens de aannemer het gat in het dak tbv de trap naar de dakopbouw gemaakt worden, zo rond een uur of 12. Omdat het ons wel leuk leek om daar foto's van te hebben, zorgde ik dat ik er was, gewapend met camera

Het bleek toch iets anders: ze waren begonnen met het weghalen van de kiezels op het dak het gat was nog niet aan de orde, want zoals te zien op de foto's liggen er veeeeeeel kiezels! En die moesten allemaal naar beneden met een emmer.

Het mooie van vandaag was dat ik wel even met een goede veilige ladder op het dak kon! Eindelijk!
Het dak, hoewel net zo groot natuurlijk als de verdieping, lijkt echt veel kleiner. Of misschien is mijn ruimtelijk inzicht wel heel erg slecht In ieder geval was mijn eerste gedachte: ow jee, kan hier wel een slaapkamer, laat staan een dakopbouw met badkamer, slaapkamer, toilet en bergruimte en dan ook nog ruimte voor een dakterras

Mijn tweede gedachte was: Wat een uitzicht
Dit is het uitzicht recht naar achteren, richting het Amstel Station.

dit is het uitzicht linksachter: Park Frankendael met de Ooievaarstoren

en hier kijken we richting de binnenstad.

Morgen gaan we voor de zekerheid nog even spieken of ze toch al een gat in het dak hebben gemaakt
  Moderator vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:13:41 #119
5428 crew  miss_sly
pi_52856448
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 19:25 schreef Forno het volgende:
Leuk project.

Gaaf dat jullie zelf de indeling kunnen bepalen (binnen de grenzen van het bouwbesluit natuurlijk).
Jullie hebben wel een redelijk budget, niet? Makkelijk zo'n aannemert maar goedkoop is het niet.
binnen de grenzen van het bouwbesluit hebben we inderdaad veel vrijheid. En dat is echt heel erg leuk!
Het budget is redelijk, vooral ook omdat we een redelijke hypotheek hebben en een huis te verkopen met een behoorlijke overwaarde. Daarnaast hebben we een beetje geluk gehad met de aankoop van dit pand. Voordeel is bijvoorbeeld als je zo'n huis koopt, je alleen overdrachtsbelasting hoeft te betalen over hde koopsom, en niet over de aanneemsom. Dat kan toch een behoorlijk verschil maken!
quote:
Dat mechanische overdruk verhaal snap ik eerlijk gezegd niet. Je moet natuurlijk voldoende ventilatie hebben volgens het bouwbesluit, maar hoe je dat doet is je eigen keuze. Klinkt als een betweterige, overijverige ambtenaar. Het het niet gelezen, maar is daar al duidelijkheid over?

Verder succes met de verbouwing.
De mechanische overdruk komt omdat het grondpeil van de bovenste verdieping boven de 12,5 meter ligt. In principe hebben stadsdelen de ruimte om tot 15 meter vrijstellingen te verlenen, maar de meeste stadsdelen doen dit niet ivm de brandveiligheid. Voldoende ventilatie is dan niet genoeg, het gaat om de mogelijkheid om het trappenhuis zo lang mogelijk rookvrij te houden. Dat schijnt dan niet te doen te zijn zonder mechanische overdruk. Maar volgens bedrijven die in mechanische overdruk handelen, is dat juist niet geschikt voor kleine gebouwen als het pand waarin onze woning zit.

Er is in zoverre duidelijkheid over dat we de keus hebben uit 2 opties: de mechanische overdruk regelen (bijna niet te doen en ws. behoorlijk duur) of de slaapkamer officieel op tekening niet als verblijfsruimte aanduiden maar als berging.
Dat laatste hebben we gedaan, goedkeuring gekregen en nu ligt het ter inzage
  zaterdag 1 september 2007 @ 13:35:59 #120
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_52866139
ziet er goed uit miss_sly en schaap!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_53052692

de eerste contouren van de dakopbouw, vanaf het dak gezien en vanaf de straat
het lijkt nu toch best wel groot. en het is een mooie oranje blikvanger momenteel
de schoorstenen op plaatje drie zijn eigenlijk niet meer nodig. nu even de vraag of we die willen verwijderen of laten staan.
  Moderator zondag 9 september 2007 @ 17:27:27 #122
5428 crew  miss_sly
pi_53052951
We hebben even in de omgeving gewandeld, lekker in het park, en het foeilelijke oranje gevaarte kun je echt van veel kanten en veraf zien. Het deed mij een beetje denken aan een oranje Acropolis
Nu maar hopen dat de buren het oranje gevaarte niet dusdanig lelijk vinden dat ze uit principe al bezwaar gaan aantekenen
  zondag 9 september 2007 @ 18:02:03 #123
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_53053803
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef miss_sly het volgende:
We hebben even in de omgeving gewandeld, lekker in het park, en het foeilelijke oranje gevaarte kun je echt van veel kanten en veraf zien. Het deed mij een beetje denken aan een oranje Acropolis
Nu maar hopen dat de buren het oranje gevaarte niet dusdanig lelijk vinden dat ze uit principe al bezwaar gaan aantekenen
jullie hadden beter rond koninginnedag kunnen gaan bouwen, dan was dat oranje niet zo opgevallen
It's Time To Shine
pi_53350714
De dakopbouw was dus in de verre omtrek te zien. Geen wonder dat we dus van een buitendienstmedewerker van het stadsdeel het verzoek hebben gekregen de bouw even stil te leggen tot de bouwvergunning helemaal rond is

Verder een eerste telefonisch contact gehad met de buurman, die hier naar kantoor belde om te zeggen dat hij het niet eens was met het dakterras en de dakopbouw omdat het zijn privacy zou schenden aangezien hij twee grote lichtkoepels in zijn dak heeft zitten. Bovendien wil hij weten wat de eigenaar van de onderliggende winkel van plan is, want er staan een paar mooie grote bomen in de tuin en als die weg moeten, schendt dat ook zijn privacy en "krijgen we ook met hem te maken" zoals hij het vriendelijk opmerkte.

Even afwachten dus wat dit gaat worden.
pi_53361764
Nou, goed begin zeg.
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:09:24 #126
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53363310
Lekkere buurman.....

Emmertje latex door het dakraam??? (wel deksel loshalen overigens )
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53570941
Gesprek met de buurman gehad. Het is beslist geen onaardige man, maar wel een beetje een zeurpiet. Voorlopig is de lucht een beetje geklaard. Wel had hij het erover dat hij een "zienswijze" had ingediend mbt het dakterras, maar volgens mij is hij daar een kleine 2 maanden te laat mee En wij denken toch echt dat de dakopbouw op geen manier zijn privacy schendt, dus echt zorgen maken we ons nog maar even niet.
Hij wilde wel graag dat we eventueel een schutting ofzo langs de rand zetten, maar dat waren we echt al wel van plan. Dat stuk is alleen bedoeld om om de dakopbouw heen te lopen en is helemaal neit breed. Daar wil je wel een goede afscherming hebben staan! Bovendien loopt er als alles goed gaat dadeljik ook een kind rond en die willen we erg goed beschermen

En vandaag zijn we het dan eindelijk eens geworden over de vloer en hebben deze ook meteen gekocht. Hoewel we vanwege het budget wel een andere vloer moesten uitzoeken, hebben we nu voor een mooie prijs een vloer die we echt heel erg mooi vinden

Nu nog de badkamers en toiletten. We hebben een offerte voor hele mooie spullen, maar ondanks dat het niet echt duur is, is het toch wel boven ons budget. Wat nu te doen?
pi_53633275
Kun je ergens anders misschien nog wat budget terugwinnen?
Amsterdam O+
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 09:23:14 #129
5428 crew  miss_sly
pi_53634107
We (schaap vooral, hij is helemaal hooked nu ) hebben internet afgestruind op zoek naar online-shops waar het goedkoper kan, en wat blijkt? Daar is een enorme winst te behalen! Je moet dan wel alles zelf regelen, maar voor enkele duizenden euro's wil ik dat best doen

Tweede is het huidige appartement goed verkopen, want alles wat we daar extra aan over houden, kunnen we weer in het huis stoppen
pi_53635637
Enkele duizenden euro's is wel erg veel inderdaad. Hopelijk is het een beetje rond te fietsen allemaal
Amsterdam O+
  Moderator woensdag 3 oktober 2007 @ 18:16:59 #131
5428 crew  miss_sly
pi_53672803
Hoewel de werkzaamheden aan de dakopbouw stil liggen, op last van het stadsdeel, gaan de werkzaamheden op de verdieping gewoon door. Het begint een beetje vorm te krijgen

Op de voorgrond rechts de meterkast (tegen de muur) en een opbergruimte ernaast waarin straks mediacentre, printer, computer etc, komt te staan. De achterkant hiervan wordt de kleine badkamer.

De babykamer

Het toilet

Volgende week verloopt de inzagetermijn voor de bouwvergunning. Even afwachten of er bezwaren of zienswijzen zijn ingediend en wat daarvan de gevolgen gaan zijn.
pi_53673134
ik zie orbs op die eerste foto
pi_53673188
Hebben die foto's zo'n hoge resolutie? Mijn browser loopt er bijna in vast.

Ik zie ook orbs. Het spookt in jullie nieuwe huis.
pi_53673232
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:32 schreef het_fokschaap het volgende:
-->TRU

Ziet er veelbelovend uit allemaal . Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk wordt. Wanneer denken jullie dat het 'af' is?
  Moderator woensdag 3 oktober 2007 @ 18:41:53 #135
5428 crew  miss_sly
pi_53673374
We hopen december, maar ik verwacht wel iets later, eigenlijk. Ik wil er eigenlijk wel begin april uiterlijk wonen, omdat ik weinig zin heb om hoogzwanger wachtend op een bevalling te gaan verhuizen. ik wil al wel gesetteld zijn in het nieuwe huis en de babykamer afhebben enzo

Maar, mochten er nu echt bezwaren ingediend zijn en zouden ze daarmee een nieuw traject ingaan, kan eea wel behoorlijke vertraging oplopen, helaas.
pi_53685400
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:32 schreef het_fokschaap het volgende:
Mijn ervaring + tip, regel alvast een sjamaan, serieus Gaat anders helemaal mis dit

Ik vind het altijd grappig om te zien hoe er van die enorme chaotische rotzooi altijd zoiets moois naar voren komt
Amsterdam O+
pi_53689014
waarom moet ide opbouw in oranje zijn? dat is echt van ver af te zien en ik vind het sp.....k eeeh niet mooi
pi_53701491
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:45 schreef Charisma het volgende:
waarom moet ide opbouw in oranje zijn? dat is echt van ver af te zien en ik vind het sp.....k eeeh niet mooi
er komt nog ander hout omheen.
als we het oranje wilden laten hadden we er zeker geen vergunning voor gekregen
pi_53809001
het laatste nieuws is dat er nog geen bezwaren zijn ingediend en de termijn verloopt morgen...spannend
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:22:50 #140
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_53817507
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 10:59 schreef het_fokschaap het volgende:
het laatste nieuws is dat er nog geen bezwaren zijn ingediend en de termijn verloopt morgen...spannend
Succes!
It's Time To Shine
  woensdag 10 oktober 2007 @ 11:54:14 #141
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53835104
Oeh, ik wil de babykamer ook volgen
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_53842723
wat moet er veel gebeuren!

wel leuk om te volgen
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  Moderator woensdag 10 oktober 2007 @ 18:00:20 #143
5428 crew  miss_sly
pi_53843261
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 11:54 schreef Vivi het volgende:
Oeh, ik wil de babykamer ook volgen
Ja, dat is wel een enorme puinhoop he?
Kan voorlopig dus echt niets doen, al zou ik willen, maar ik kan straks wel meteen beginnen met mooi maken en aankleden enzo, want al het basiswerk is natuurlijk meteen klaar.
  Moderator woensdag 10 oktober 2007 @ 18:00:53 #144
5428 crew  miss_sly
pi_53843277
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:31 schreef Beaker het volgende:
wat moet er veel gebeuren!

wel leuk om te volgen
Gelukkig hoeven we het niet allemaal zelf te doen, maar hebben we een aannemer
  Moderator woensdag 17 oktober 2007 @ 10:38:02 #145
5428 crew  miss_sly
pi_53984434
Er is wel een zienswijze (bezwaar) ingediend, op de valreep
Eentje met veel punten, waarvan veel al zijn afgewimpeld door het stadsdeel. Er staan echter volgens het stadsdeell een paar punten in die moeilijk liggen en waarvoor de brief eerst naar de juridische afdeling moet om te kijken of de aanmerkingen op het beleid terecht zijn, of zoiets. Dit duurt een week of 3-4 en dan besluit de juridische medewerker of er een zitting moet komen of niet. Zo niet, krijgen we dan de vergunning, zo wel, wordt een commissie en een zitting bepaald. Dat duurt een week of 6 en op de uitslag moeten we dan ook nog een week of 6 wachten.

Kortom, het loopt niet erg lekker allemaal
pi_53985102
Naatje. Welke, mogelijk valide, punten hebben ze dan? En is het terecht of gelul in de ruimte?
Amsterdam O+
  Moderator woensdag 17 oktober 2007 @ 11:28:28 #147
5428 crew  miss_sly
pi_53985526
We hebben een afschrift van de brief ontvangen. Mij zegt het niet allemaal iets, maar mijn collega vond de brief eigenlijk niet zo schokkend als het stadsdeel deed overkomen. Maar er zitten een paar opmerkingen in die kennelijk gericht zijn tegen het beleid, en daar moet door juridische zaken op getoetst worden.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 11:44:36 #148
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53985939
Kun je een kopie van de brief hier posten? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator vrijdag 2 november 2007 @ 11:16:08 #149
5428 crew  miss_sly
pi_54312062
Enigszins goed nieuws: waarschijnlijk wordt het bezwaar niet ontvankelijk verklaard. Dus dat probleem is getackled, lijkt het, is vrijwel zeker zelfs.

Het minder goede nieuws is dat het met de zichtlijn achter toch anders blijkt te zijn dan in eerste instantie gezegd. De denkbeeldige zichtlijn moet worden berekend vanaf een andere gevellijn: niet vanaf het einde dak, maar vanaf begin balkon (balkon heeft een afdakje en het pand aan de achterkant een kamer die verder naar achter loopt, maar dat wordt gezien als uitbouw). Gevellijn wordt dus de lijn vanaf de balkondeuren). Scheelt ons toch iets van 70 cm, dus we moeten wel even opnieuw gaan puzzelen over de indeling.

Maar: met een week of 3-4 zou de vergunning in orde moeten zijn
pi_54315587
Pff wat een gezeur allemaal Hopelijk kan je weer snel aan de slag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')