Ik vooral de MSG!!!!
oftewel de E621
http://nl.wikipedia.org/wiki/MononatriumglutamaatSerieus, de Chinees in NL is natuurlijk weinig Chinees aan.
Daar hoef je niet ver voor te gaan: de "Chinese menukaart" van elk Europees land is compleet verschillend.. wij eten NL Chinees. Of beter gezegd: Chinees-Indisch.
In de jaren vijftig, toen heel veel mensen uit Nederlands-Indie (Nu Indonesie) naar NL kwamen, waren de in NL woonachtige Chinezen goochem genoeg om een marketing truc uit te halen: Ze hernoemden allemaal hun restaurant naar "Chinees-Indisch restaurant" en zetten een aantal Indische gerechten op de kaart, zoals het hiervoor genoemde en bijvoorbeeld krupuk en gado-gado.
Dat deden ze goed, Chinezen zijn rashandelaren, noemen ze niet voor niks de Joden van het oosten. Overal zwerven en werken, werken, werken.
Ik vind het massale en het magnetron/diepvries gehalte van de Chinese restaurants in NL, de enorme kaarten (400 gerechten is niet raar) alsmede het intimiderend hoge kitschgehalte van de restaurants niet echt gastronomisch aansprekend.
Afgezien daarvan is het "Chinese" aan de Chinese restaurants in NL ook maar heel erg beperkt tot de Kantonese keuken: ~90% van de Chinezen in Nederland komen nl. uit Hong Kong.
De Kantonese keuken is maar 1 van de vier predominante Chinese keukens. Szechuan restaurants bijvoorbeeld heb je maar weinig.
China is een enorm land!!
Toch zijn er wel echte Chinese restaurants in NL zoals bijvoorbeeld de boot in Amsterdam. Kom hoe heet hij ook weer, die enorme, opzichtige boot op het water ten oosten van het CS. Bovenin eten, daar is een speciale (dure) kaart met authentiek Chinees eten; babi pangang witte lijs sambal bai zal je er niet vinden.
Maar moet ondanks alles toch gewoon toegeven: een nummer 39 (Cha Shu) met gebakken bami vind ik af en toe heerlijk... Blasé doen over eten hou je ook maar zo lang vol...
![]()
Wie zich trouwens afvraagt waarom alle Nederlandse Chinese restaurants op exact dezelfde wijze oogverblindend lelijk zijn moet maar eens naar Dun Yong aan de Zeedijk gaan.
2e verdieping: "Restaurant decoratie". Daar halen ze allemaal hun goudgeverfde plastic shit en drakekoppen, quasi stenen honden, rood-groen-gouden lampions, zooi met rooie touwtjes en bewegende watervalschilderijen... het is gewoon mooi van lelijkheid.
[ Bericht 0% gewijzigd door Leef op 19-03-2007 07:58:38 ]